Jump to content

Bavaria sport 32, 2005, hvordan fungerer lading av forbruksbatterier?


Bavaria32Sport

Recommended Posts

hegra skrev On 13.5.2018 at 23.39:

Skulle ikke undre meg at det har vært feil hos Bellil også. Nå har vel han allerede investert i nytt opplegg og tar neppe i bruk den gamle igjen. Og, det er jo ikke helt sikkert det var feil hos Bellil heller.

 Det som ergrer litt er at dioden får skylda, blir kastet ut, og alt blir selvsagt mye bedre når den blir erstattet av noe som kobles riktig.

Tror båtprodusenter følger monteringsanvisning til dioden. Der står bare at ladekabel skal flyttes fra startmotorens + til diodens inngang. Det tror jeg de prøver på, men oppdager da fort at de ikke får start på noen motoremerker. Årsak, både startrele og strøm til nøkkel er koblet til B+ på dynamo og som kjent er denne nå bare koblet til diodeinngangen. Der er ikke mye strøm og hente. Resultat blir at de kobler ladekabel tilbake til start , men legger også en ny ekstra ladekabel mellom dynamo og diode. Og vips, så er gevinsten av dioden borte, for lav spenning til forbruk, eller man koker startbatteri om sense er koblet på forbruk, like ille begge deler, og startbatteri tømmes i takt med forbruksbatteri når man ligger stille også. 

Løsningen er som Clasg har gjort. Den har også VP forklart et eller annet sted, men det har nok ikke alle båtprodusenter fått med seg.

 

Utstyret er på plass, men det virker ikke som tiltenkt.

Målte med to ampertenger nå og når det gjelder lading er det flere ting jeg ikke skjønner, men spesielt en ting som jeg lurer på nå.

Hvilken nytte gjør den rød kabelen, trolig 10 mm, som går fra dynamo B+ til startmotor? Dette er en original VP-kabel.

Ifølge eltegning i Gjør det selv-bok til VP så går det en grov kabel fra samme kontakt på startmotor til starbatteri.

Når jeg målte nå gikk det fler A i denne enn i ladekabelen fra B+ til Sterling regulator.

Jeg tenker et originalkabelen skal fjernes slik at all ladestrøm går til Sterling og all startstrøm går fra batteri og til starter på den grove kabelen.

Er jeg helt på jordet?IMG_20180712_155339.jpg.f39b6f5e4c9f0dd56a7de5ecaef29bdb.jpg

A calm sea never made a skilled sailor 
D5L

Link to post
Bellil skrev for 7 timer siden:

 

Jeg tenker et originalkabelen skal fjernes slik at all ladestrøm går til Sterling og all startstrøm går fra batteri og til starter på den grove kabelen.

Er jeg helt på jordet?

Nei, du er ikke på jordet. Jeg har i grunnen skrevet alt i det innlegget du siterte. Originalkabel tas av på dynamoens B+ kontakt. Det skal kun være en kabel igjen på B+ og det er den nye som går til Sterling. Men du har sikkert en eller to til på dynamoens B+ og de må også av. De er til nøkkel og gløderele. De må derfor kobles sammen med den enden på originalkabel som du tar av dynamoen. Mulig du skjønner skissen under her som gjelder vanlig skillediode. Til venstre, slik du har det nå, til høyre ser du omkobling.59352077afcef_nykobling.png.08f0e521a6fd5e61baaf3ce08511b0bc.png

Link to post

Takker Hegra.

Jeg leste vel ikke den melingen din godt nok og trodde verden skulle bli bedre med Sterling. Når jeg sjekket i går hadde jeg i hvert fall på stb kun tre kabler, (til lading (Sterling), til startmotor og til den svarte boksen oppå motoren).

Slik jeg skjønner VP sin tegning så er den utmerket hvis man bare har en batteribank, men hvem pokker har det i en slik båt. Jeg stuper ned i båten rett fra jobb i dag og er spent på resultatet.

Sterling skal uansett ikke være bortkastet for med den lader begge motorer alle batterier med prioritet på start 1, start 2 og så forbruk og mulighet for en fjerde bank (drømmer om eget batteri med solcellepanel til et kjøleskap :-)

A calm sea never made a skilled sailor 
D5L

Link to post
Bellil skrev 36 minutter siden:

 

Slik jeg skjønner VP sin tegning så er den utmerket hvis man bare har en batteribank, men hvem pokker har det i en slik båt. 

Tegningen til VP er grei nok den om man bruker skillerele eller bare brytere. Men når skilledioder eller lignende skal settes inn krever det ombygging. Som sagt hvis du hadde det slik som jeg har tegnet til venstre har den gamle blå dioden ikke hatt noen særlig nytte. Trolig har bare startbatteri fått riktig spenning mens forbruk har fått for lav spenning. Men hvis den gule senseledning fra dynamo var tilkoblet forbruk har forbruk fått riktig ladespenning mens start har fått for høy spenning. Det var litt om slik det var før. Det trenger du ikke tenke på så mye nå annet enn at den gamle dioden var ok, men altså feilkoblet.                       Det jeg er usikker på er hvor den gule senseledningen står nå om du har den. Originalt fra VP kommer den ut fra dynamoens deksel og er koblet til  dynamoens B+ kontakt. Om Bavaria har gjort noe med den når de monterte skilledioden vet jeg ikke. Ved bruk av den gamle blå dioden skal den tas av B+ , skjøtes og forlenges og kobles på forbrukbatteri. Hva som skal gjøres med den når du bruker den nye sterlingen vet jeg ikke.Jeg har ikke satt meg inn i hvordan den nye sterlingsaken skal kobles opp. Har bare oppskriften til den gamle blå som du hadde før. Du får høre med Joerg om du er usikker.

Link to post

Sterling har tilkobling for to sende kabler og de er koblet på der.

Et bilelektrisk verksted som sjekket dynamo og diode sa at dioden var ok. Sterling virker på meg å være en bedre løsning da jeg slipper spenningstap og får to dynamoer til all lading. Før ladet stb kun sitt eget startbatteri, men den var også feilkoblet for det var kabel fra B+ direkte til batteri i tillegg til VP sitt oppsett.

Snart vet jeg mer ?

 

A calm sea never made a skilled sailor 
D5L

Link to post

Har vi ikke lengre telefon, min venn? :smiley:

 

Sterling har ikke koblingspunkter for kabler. :lipseal:
Men Pro Splitt R har.

 

Siden den er relébasert kan sensekabler ikke kobles over enheten/reléer/brytere/velgere.

PSR prioriterer batterier/banker, og kan slå av kretser som kan nedprioriteres en stund.
Derfor finnes det egne kontakter på PSR, som følger batteriene som aktuelt er koblet inn i kretsen.
--------------------------------
Det finnes ikke spenningsfall over PSR.
Godt dimensjonerte kabler (forutsettes uansett) forhindrer altså spenningsfall på ladekretsen,
mens evt. fall mellom D+ og B+ blir kompensert av S-kontakten på dynamoen så sant dynamoen har.

------------------------------

Dette medfører at regulatoren reagerer tilsvarende, dessverre vanligvis ubrukelig for oss på båt
fordi den trapper ned når den ser spenning som øker.
-----------------------------

Når nå du ser at det går forholdsvis/uforventet lite strøm mot batteriene
da skjer det fordi regulatoren(e) ser økt spenning og antar at batteriene er fulle/at det ikke finnes behov for "mer".

En ekstern regulator derimot leverer full feltstrøm sålenge setpointen/ønsket spenningen ikke er nådd.

Og der ligger forskjellen med blikk på ladeeffektivitet og produksjon i fra dynamo og mot batterier:
Med, eller uten ekstern regulering.

 

Men slå på store forbrukere nå, f.eks. stor inverter eller tøm batteriene, for å teste.
Alt som trekker på og reduserer spenningen på B+ (D+) vill ordne at dynamoene reagerer og (etter-)leverer.
Men så blir det saktere igjen etter hvert, når batteriene begynner å mettes og spenningen økes (rask).

Så er det med normale regulatorer, som ikke har lading av batterier som hoved-oppgave.
PSR bremser da ingenting innenfor beregnet strøm over enheten.

:seeya:
Jørg

 

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Begge er ferdig koblet om i henhold til din skisse Hegra, men nå varsler bb på oljelampa når jeg setter på tenninga.

Jeg har ikke gjort noe annet enn å løsne mutter fra B+, skru sammen de to "små" rød kablene og skrudd på den grove kabelen til B+ igjen.

Samme jobb på begge motorer.

 

Stb motor gir nå mer til forbruk, målt med Victron, på tomgang enn motorene tilsammen har gjort tidligere. Det er en i hvert fall en god ting ?

A calm sea never made a skilled sailor 
D5L

Link to post

Legg ut hele koblingsskjemaet så er det håp.

 

Oljetrykksbryteren skal enten bryte eller skape krets på null trykk, så enten mangler du spenning eller så har du spenning utilsiktet. Normalt jorder den vel på null trykk, og da skaper et krets med lampen men mulig du har noe annet...  f.eks. differensiel spenning over pæra (en for hver motor?).

 

Redigert av Ventus (see edit history)
Link to post
Bellil skrev for 5 timer siden:

Begge er ferdig koblet om i henhold til din skisse Hegra,

Skissen min er som sagt tiltenkt den gamle skilledioden du hadde, men akkurat den lille ombyggingen ved dynamoens B+ tror jeg også er nødvendig på PSR. Resten er det nok bedre du tar med Joerg for jeg har ikke satt meg inn det.

 

Bellil skrev for 5 timer siden:

men nå varsler bb på oljelampa når jeg setter på tenninga.

Det skal den jo gjøre, men slukke når du starter. Litt usikker på hva du mener. Har den ikke lyst før nå? 

 

Bellil skrev for 3 timer siden:

Jeg koblet bb tilbake til den originale feilkoblingen .

 Var det bare på grunn av oljetrykklyset du koblet tilbake ? 

Bellil skrev for 4 timer siden:

så nå er vi på tur.

Om ikke annet så dro jeg på ferietur i kveld , sikkert andre som trår til og kjenner bedre PSR. Dette med to motorer blir også en for mye for meg.:smiley:

 

Link to post

Hei igjen Hegra.

Skillediode eller Sterling skal ikke spille noen rolle. De er slik jeg ser det kun samlemottakere av strømmen.

Normalt lyser, glødelampe, oljetrykk og en til når tenninga settes på og det fortsatte den å gjøre på stb. På bb lyste ingen av lampene, men etter ca fem sekunder gikk alarmen og oljelampa blinket. Stb og bb er tydeligvis koblet forskjellig fra fabrikk og det kan være riktig for stb ladet før bare sitt eget startbatteri mens bb ladet sitt startbatteri og forbruk (via skilledioden).

 

Koblet tilbake bb "kun" pga oljelampa og dermed få startet motoren.

 

Takker så mye for all hjelp og ønsker deg en flott ferie.

 

A calm sea never made a skilled sailor 
D5L

Link to post

Hei igjen.

 

I går prøvde jeg etter beste evne å gå igjennom koblingsskjema fra VPs Gjør det selv (Gds) bok. Tok gjennomgangen på bb da det er denne som oppfører seg rart etter omkoblingen. Jeg brukte stb som referanse i flere tilfeller.

Gjennomgangen ble utført ved å følge kablene basert på farge oppgitt i Gds. Gjennomgangen løste ingen problemer, men skapte noen forundringer. Det "lille" jeg fant var at det var irr på noen kontakter i den runde koblingen mellom kabel fra motor og kabel til brytere, instrumenter etc ved førerplassen. Dette var på stb så det burde ikke være avgjørende.

Noe av det som forundrer er at det for meg ser ut til at koblingsskjema viser at det ikke er hverken oljetrykkgiver eller oljetrykkvarsler som går til oljetrykklampe.

Min utfølging viser at temperaturvakta er den som sitter foran på motor, mens temperaturgiveren sitter på bb side av motor ved dieselpumpe (lilla kabel). Begge ble målt med kald motor og viste da 0 Ohm. Det må da bety at vakta bryter ved 97 grader C og det virker naturlig da feks et kabelbrudd vil varsles som høy oljetemp. (Stb ble også målt med samme resultat)

På stb motor, som ikke har problemer, koblet jeg derfor vekk kabel på temperaturvakta for å se hvordan instrumenter etc oppførte seg ved start. Jeg fikk da alarm og batterilampa begynte å lyse. Koblingssjema indikerer at dette er riktig i henhold til farge på kabelen. Da var forvirringen total. Jeg mener jeg fikk startet motor, men setter ikke ankerdrammen på det.

 

Jeg skal lete etter den andre runde koblingen i dag og se om det er noe irr der.

 

Alt av kabling ser ut til å være likt på stb og bb.

 

Tur til helgen blir det uansett. Jeg kobler bare bb tilbake igjen og monterer tilbake alt som er løsnet.

 

 

A calm sea never made a skilled sailor 
D5L

Link to post

Jeg kaller det vanligvis over-problematisert.
 

Omkobling av dynamoene til PSR og videre skulle gå helt uten problemer.

Å flette feil til hverandre blir vanligvis feil.
Konsentrer deg først på en ting, glem alt annet.


Når du frakobler den der røde 10 mm² kabelen,

som går fra dynamo B+ til starteren oppe på B+,
da burde den fortsatt være koblet til starteren.
Du forandrer altså ikke noe med denne kretsen.

Når det nå fantes flere enn bare 1 ringsko på dynamo B+
da må du koble disse sammen igjen når du har fjernet dem fra B+.

 

Vanligvis er det nok når disse kobles sammen vha. en skrue.
Isoler disse (krympeslange) og så skal denne strengen bindes bort og fast
slik at den ikke slenger mot gods.

Gjør du det så da er ingenting forandret,
unntatt at bare dynamoen ikke leverer til starteren og så til batteriene.


Nå kobles B+ fra dynamoen til "Alt" på PSR (Alt1 eller Alt2, spiller ingen rolle).
("Feed" må også tilkobles, nå eller senere for at PSR starter funksjonene, men det er ikke viktig for problemet her)

PSR har en sikkerhetskobling som tvinger dynamoen å være tilkoblet sin startbatteri.
Det gjelder sålenge vedkommende dynamoen ikke går løpsk, og blir ekskludert i så fall.
Denne sikkerheten gjør at dynamoen er tilkoblet sin startbatteri uansett,
dvs. til og med også når PSR ville ble slått ut komplett.

Dette igjen betyr at vedkommende startbatteriet må få spenning fra dynamoen når den starter.
Og siden koblingene ikke ble forandret må også alarmsystemene virke som før.

Når du nå omsider ser at dette ikke funker regner jeg med at det finnes noe annet
som forhindrer at ladespenningen går tilbake fra batteri og mot starteren,
som så forhindrer at den opprinnelige koblingen ser økende spenning.

 

Alarm og andre problemer må så følge.

Forutsatt at PSR er ok finnes det ingen annen mulighet enn at

det enten sitter en skillediode (enveisventil)
eller et VSR, eller IF relé, eller t.o.m. en bryter/hovedrelé som ble glemt,
...eller at vedkommende dynamoen ikke arbeider.

Om koblingen stemmer finner du ut ved å måle spenningen på PSR, uten at motoren går.
Når alt er koblet som det skal være må du kunne måle batterispenning av vedkommende startbatteriet på "Alt".
 

Er du usikker om det er riktig batteri som du måler kan du bare frakoble andre startbatteriet.
Så ser du det med en gang.

 

Har du korrekt batterispenning der kan du sjekke dynamoen.

-----------------


Konsentrer deg først på det, da mener jeg burde du kunne lokalisere feilen.
Andre ting, som oksidasjon av stikk og andre feil, har ikke noe å gjøre med det du leter etter.

Lykke til!

:seeya:

Jørg

 

NB: Redigert her.
har du dynamoer med sensekontakt "S"
da må denne kobles til sin egen dynamo eller sin "Sense" på PSR.

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Hei Jørg.

 

BB motor som lager problemer.

Den starter, den går og den gjør som den skal med original 10 mm² til starter og original 4 mm² til startreleet koblet til B+ sammen med ladekabel til ProSplitRT Alt1. På Victron ser jeg lite til noen effekt av denne dynamoen koblet slik.

Det eneste jeg gjør forskjell fra denne "originale" koblingen er å koble vekk 10 og 4 mm² fra B+, skru de sammen og isolere de. Det er da bare kabelen til ProSplitRT Alt1 igjen på B+. Med denne koblingen lyser ikke lampene for gløding, oljetrykk og batteri. Etter ca fem sek med tenningen på piper alarmen og oljetrykkslampa blinker.

Denne koblingen er akkurat det samme som jeg har gjort på stb motor som virker som den skal med samme kobling.

 

Basert på dette må det være minst en feil i det elektriske systemet som jeg foreløpig ikke har funnet.

 

For ordens skyld tar jeg med at jeg kan følge spenningen fra batteri, via hovedrele, starter, 10 mm², 4mm², startrele, og fram til instrumentene. Slår jeg av hovedrele blir spenningen borte fra instrumentene.

 

Sensekablene fra dynamoer er koblet til ProSplitRT.

A calm sea never made a skilled sailor 
D5L

Link to post

Jeg leser og forstår det du skriver, men dette er ulogisk.
 

Forklaring:

B+ på dynamo er isolert innover via diodene, alltid.

Det eneste som noen få dynamoer tillater innover er

at noen interne regulatorer trenger spenning på B+.
....få dynamoer, og bare for å starte dynamoen.

 

Selv om jeg mener at du har enten Valeo eller Mitsubishi 115Ampere,

som ikke trenger denne spenningen,
er dette gitt fordi B+ og startbatteri skal ha full kontakt med hverandre.

 

B+ skal altså levere verken - eller + sålenge dynamoen ikke går.
 

Når nå disse der 10 & 4 mm² kobles sammen på B+ ville det logisk være

akkurat det samme som å feste disse på en isolert bolt i det løse lufta.

Reiser dere forbi Porsgrunn / Skien?

:seeya:

Jørg

 

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Takker Jørg.

 

Jeg finner heller ikke noen logikk i at bb oppfører seg slik, men jeg bare konstaterer at den gjør det. Dynamoen er så langt jeg vet en orignal VP og dermed en Valeo på ca 60 A.

 

Vi har dessverre ikke planlagt et stopp på din side av fjorden denne sommeren, men mye kommer an på været.

 

A calm sea never made a skilled sailor 
D5L

Link to post

Været blir nok ikke bedre enn nu.
...unntatt kanskje for meg som liker det litt mere røft. :smiley:


Når det skal være Valeo 60.

Den verken pleier eller burde ha annet inni seg enn en (påsatt) regulator og børster,

3 positive, 3 negative, og 3 dioder til D+, 1 stator, 1 rotor og 2 lager
og 2 skruer med blikkplate som holder skiltlageret på plass.
Utvendig finnes det isolert B+ og B-, og D+ (ladelampe), og W fra stator som er vekslespenning til turtallmåleren.
Dvs. urtype av en vekselstrømdynamo.

 

Setter du tenningen på da sendes det spenning fra ladelampen til D+,
som gir litt spenning til magnetisering og regulatoren.
Denne positive spenningen går videre til B-, og bare dit.

Og flere funksjoner finnes i grunn ikke med den.

Når du nå sier at det forandrer seg ved tilkobling av begge kabler til B+
måtte feilen dykke opp igjen når du frakobler D+.
Det er den eneste forbindelsen som går til dashbord.

 

Som sagt av andre her allerede finnes det forskjellige muligheter.
Men hvorfor nå akkurat den ene men ikke andre motoren skulle være koblet slik
(om det er mulig med det dashbordet der)

ville være meget suspekt for meg.

 

Uansett.

Glasskulen min er til polering på verksted, men det befinner seg nå ganske.. mange
PSR og -T i Norge som er installert på båt som ikke har annet enn du.
Din båt ville da også være den første jeg vet om som får noe problem pga. akkurat denne omkoblingen.
Men en gang kommer nok løsningen opp.

Bare si i fra når du skulle komme i rekkevidde, jeg besøker deg i så fall.

 

:seeya:

Jørg

 

 

 

 

 



 

 

 

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Oppfører bb motor seg likt samme hvilken motor som startes først ?           Har du landstrømlader tilkoblet ?       Selv om lader ikke står påslått kan den danne en kobling som ikke skal være der.                                                 Jeg ser heller ikke noe som skulle gi det resultatet du får, men noe er det tydeligvis. Det som er litt rart er at det skulle ikke gi noen endring på alarm og varsellamper enten B+ på dynamo er tilkoblet varselpanel eller ikke. 

Link to post

Bavaria fra 2013 her. Den var satt opp slik at babord ladet sitt eget startbatteri, og ikke noe mer. Styrbord ladet sitt eget startbatteri, forbruksbank og thrusterbatteri.

 

Bygget dette om i våres slik at babord dynamo også lader forbruksbanken.

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post

Hei og takker så mye for all oppfølging.

Status nå er at den uroginale dynamoen på stb tok kvelden på lørdag. Bolten på B+ på den er veldig dårlig festet og er nå løs (Skjedde trolig når jeg koblet fra 10 og 4 mm²). Jeg trenger derfor en ny dynamo. Ny original (delenummer  872235 erstattet av nytt delenummer 873770) ser ut til å koste 4.564,- og det er ikke veldig fristende, men hvilken gode alternativer finnes?

 

Landstrøm har jeg ikke på brygga.

Landstrømlader er tilkoblet batteriene og 230V bryteren til laderen er på (men det er altså ikke 230 V inn til båten) og jeg begynner å lure på om denne lager litt krøll her. Jeg har ikke fått sett på dette i helgen, men gjør et dykk ned i koserommet mitt (motorrommet) i morgen.

Laderen er en Quick SBC 501FR 12V/45A. En kort studie av manualen og litt grubling forteller meg at noe kan ligge i dennes tilkobling til batteriene. Dette har jeg ikke oversikt på nå. Laderen har tre utganger (Master pluss to til) og jeg mener å huske at alle tre er i bruk. Tilkblet 230 V måler Victron ca 35 A maks inn på forbruksbatteriene.

 

Hvor bør 230V-laderen kobles inn nå som jeg har ProSplitRT?

 

Som Dennrick sier så var den ene motoren satt opp til å lade bare seg selv og den andre ladet også forbruksbatteriene. Det orignale kabelopplegget har følgelig ikke vært likt på motorene.

A calm sea never made a skilled sailor 
D5L

Link to post
Bellil skrev for 3 timer siden:
Sitat

 Ny original (delenummer  872235 erstattet av nytt delenummer 873770) ser ut til å koste 4.564,- og det er ikke veldig fristende, men hvilken gode alternativer finnes?

Original-kvalitet er original-kvalitet, -like- gode alternativer kan ikke være billigere,
og bedre koster mer.
 

Sitat

Hvor bør 230V-laderen kobles inn nå som jeg har ProSplitRT?

 

Bare på uttakene av PSR mot batteriene.


:seeya:
Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Hei Jørg.

 

For å være sikker så mener du at jeg skal bruke alle tre utganger (start bb, start stb og forbruk) fra 230 V lader og koble disse på utgang PSR. Det må vel da bety at de like godt kan kobles rett på batteri?

A calm sea never made a skilled sailor 
D5L

Link to post

Det er riktig.


Det er mulig å koble opp via PSR som fordeler, men den trenger signal på FeedPos,
og det er noe som de færreste ladere tilbyr.
Da måtte man bruke et ekstra relé som henter batterispenning når laderen får spenning / slås på.
 


:seeya:
Jørg

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Bellil skrev On 14.7.2018 at 7.50:

Hei igjen Hegra.

Skillediode eller Sterling skal ikke spille noen rolle.

 

Jo, det er forskjell. Std Volvo er å bruke startkabelen fra batteri til starter som transportvei tilbake for ladestrøm til batteri :-)

Med Prosplit må dette endres.

mvh

Windy37GM

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post

Hvis motor bare ladet sitt eget batteri før så stemmer vel det, men hvis det er riktig koblet til diode (kun kabel til diode på B+) så skulle det ikke ha noe å si om det er diode eller PSR som "tar imot" strømmen.

A calm sea never made a skilled sailor 
D5L

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...