tresnekka Startet 4.Juli.2005 Link til dette innlegget Startet 4.Juli.2005 Etter mye frem og tilbake kan jeg vel konkludere med at jeg må ha nye stempelfjærer. Noen som har erfaring? Har en gammel marna R1 i snekka mi. Aner ikke hvordan jeg skal frigjøre stempelet... mvh tresnekka Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 4.Juli.2005 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2005 Unnskyld spørsmålet; men hvordan er du kommet til denne konklusjonen? Sannsynsligheten for at kompresjonssvikten skyldes ventilene er nemlig minst like stor - samtidig som det er en enklere jobb å gjøre . . . . Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
tresnekka Svart 4.Juli.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2005 Har slipt og justert ventiler og byttet toppakkning. Fikk kompresjon en liten stund når jeg helte en slant olje over stempelet. Kan ikke se noen annen forklaring.. mvh tresnekka Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 4.Juli.2005 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2005 .....jeg helte en slant olje over stempelet. mvh tresnekka Hei igjen tresnekka, Ja det var akkurat det jeg ville høre Da er det nok fornuftig å legge opp til "stempelsjau". Nå ser jeg ikke helt for meg hvordan din Marna er bygget opp, men jeg vil tro at med å løse veivluken(e) så kommer du rett inn på veivakselen, veivlageret og veivstaken? Veivlageret består vanligvis av to "halvmåner", den ene ovenfra som en støpt del av veivstaken og den andre som en løs "skål" som er montert nedenfra. Disse holdes vanligvis sammen med to spesialbolter, som i tillegg pleier å være sikret med ståltråd for å hindre at de skal løsne under bruk. Men sørg endelig for å merke godt mens du holder på slik at alt kommer tilbake nøyaktig slik som det stod opprinnelig. Når du har løst underdelen av lageret kan du vanligvis skyve hele stempelet og staken oppover (toppen har du tatt av først). Du vil trolig finne en fjær eller to som er knekket og faller ut i småbiter... Når du først har stempelet ute er det naturlig å sjekke for slitasje i cylinderen, både ovalitet og slitekanter øverst. Hvis du ikke er helt fortrolig med denne jobben, så kan det være lurt å få en mer erfaren mekanikus til å ta en liten titt. Det kan godt være at du bør spandere en honing av cylinderen mens du først har alt åpent. Sammensetningen går selvfølgelig motsatt vei, og selv om det kan være litt kluss å få fjærene på plass og få stempelet til å entre fullstendig i cylinderen igjen, så hjelper det med "list og lempe". Du vil helt sikkert finne mange gode råd og vink om denne jobben med å søke litt her på baatplassen - og kommer du med spørsmål underveis, så er du garantert å få mange svar . . . . Lykke til med en "kosejobb" Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
ok67 Svart 5.Juli.2005 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2005 Om man bytter stempelringer så må man vel hone sylinderen(e). Biltema selger vel slike kompresjonsverktøy til å holde stempelfjærene inne når man setter i stempelet igjen, men det er vel mulig å få det til uten også, med litt "list og lempe. Sitér dette innlegget Link to post
Janoho Svart 5.Juli.2005 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2005 ja, du må hone sylindrene. Biltema har også kompresjonsverktøy til ringene. Ellers kan du lage ett selv med en passende hermetikkboks og slangeklemmer. Skjær da hermetikkboksen på langs slik at den kan komprimeres. JOH Sitér dette innlegget Link to post
tresnekka Svart 12.Juli.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2005 Er det noen kyndige her som vet hvordan jeg får ut stempelet på min Marna R1 1969 mod. Må bytte stempelringer... mvh tresnekka Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.