tresnekka Posted July 4, 2005 Share Posted July 4, 2005 Etter mye frem og tilbake kan jeg vel konkludere med at jeg må ha nye stempelfjærer. Noen som har erfaring? Har en gammel marna R1 i snekka mi. Aner ikke hvordan jeg skal frigjøre stempelet... mvh tresnekka Quote Link to post
Poseidon Posted July 4, 2005 Share Posted July 4, 2005 Unnskyld spørsmålet; men hvordan er du kommet til denne konklusjonen? Sannsynsligheten for at kompresjonssvikten skyldes ventilene er nemlig minst like stor - samtidig som det er en enklere jobb å gjøre . . . . Quote Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
tresnekka Posted July 4, 2005 Author Share Posted July 4, 2005 Har slipt og justert ventiler og byttet toppakkning. Fikk kompresjon en liten stund når jeg helte en slant olje over stempelet. Kan ikke se noen annen forklaring.. mvh tresnekka Quote Link to post
Poseidon Posted July 4, 2005 Share Posted July 4, 2005 .....jeg helte en slant olje over stempelet. mvh tresnekka Hei igjen tresnekka, Ja det var akkurat det jeg ville høre Da er det nok fornuftig å legge opp til "stempelsjau". Nå ser jeg ikke helt for meg hvordan din Marna er bygget opp, men jeg vil tro at med å løse veivluken(e) så kommer du rett inn på veivakselen, veivlageret og veivstaken? Veivlageret består vanligvis av to "halvmåner", den ene ovenfra som en støpt del av veivstaken og den andre som en løs "skål" som er montert nedenfra. Disse holdes vanligvis sammen med to spesialbolter, som i tillegg pleier å være sikret med ståltråd for å hindre at de skal løsne under bruk. Men sørg endelig for å merke godt mens du holder på slik at alt kommer tilbake nøyaktig slik som det stod opprinnelig. Når du har løst underdelen av lageret kan du vanligvis skyve hele stempelet og staken oppover (toppen har du tatt av først). Du vil trolig finne en fjær eller to som er knekket og faller ut i småbiter... Når du først har stempelet ute er det naturlig å sjekke for slitasje i cylinderen, både ovalitet og slitekanter øverst. Hvis du ikke er helt fortrolig med denne jobben, så kan det være lurt å få en mer erfaren mekanikus til å ta en liten titt. Det kan godt være at du bør spandere en honing av cylinderen mens du først har alt åpent. Sammensetningen går selvfølgelig motsatt vei, og selv om det kan være litt kluss å få fjærene på plass og få stempelet til å entre fullstendig i cylinderen igjen, så hjelper det med "list og lempe". Du vil helt sikkert finne mange gode råd og vink om denne jobben med å søke litt her på baatplassen - og kommer du med spørsmål underveis, så er du garantert å få mange svar . . . . Lykke til med en "kosejobb" Quote Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
ok67 Posted July 5, 2005 Share Posted July 5, 2005 Om man bytter stempelringer så må man vel hone sylinderen(e). Biltema selger vel slike kompresjonsverktøy til å holde stempelfjærene inne når man setter i stempelet igjen, men det er vel mulig å få det til uten også, med litt "list og lempe. Quote Link to post
Janoho Posted July 5, 2005 Share Posted July 5, 2005 ja, du må hone sylindrene. Biltema har også kompresjonsverktøy til ringene. Ellers kan du lage ett selv med en passende hermetikkboks og slangeklemmer. Skjær da hermetikkboksen på langs slik at den kan komprimeres. JOH Quote Link to post
tresnekka Posted July 12, 2005 Author Share Posted July 12, 2005 Er det noen kyndige her som vet hvordan jeg får ut stempelet på min Marna R1 1969 mod. Må bytte stempelringer... mvh tresnekka Quote Link to post
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.