Jump to content

Marna R1 1969... Ingen kompresjon


tresnekka

Recommended Posts

Etter mye frem og tilbake kan jeg vel konkludere med at jeg må ha nye stempelfjærer.

Noen som har erfaring?

Har en gammel marna R1 i snekka mi.

Aner ikke hvordan jeg skal frigjøre stempelet...

 

mvh tresnekka

Link to post

Unnskyld spørsmålet; men hvordan er du kommet til denne konklusjonen?

 

Sannsynsligheten for at kompresjonssvikten skyldes ventilene er nemlig minst like stor - samtidig som det er en enklere jobb å gjøre . . . .

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post

Har slipt og justert ventiler og byttet toppakkning.

Fikk kompresjon en liten stund når jeg helte en slant olje over stempelet.

Kan ikke se noen annen forklaring..

 

mvh tresnekka

Link to post

.....jeg helte en slant olje over stempelet.

mvh tresnekka

Hei igjen tresnekka,

 

Ja det var akkurat det jeg ville høre :wink:

 

Da er det nok fornuftig å legge opp til "stempelsjau".

 

Nå ser jeg ikke helt for meg hvordan din Marna er bygget opp, men jeg vil tro at med å løse veivluken(e) så kommer du rett inn på veivakselen, veivlageret og veivstaken? Veivlageret består vanligvis av to "halvmåner", den ene ovenfra som en støpt del av veivstaken og den andre som en løs "skål" som er montert nedenfra. Disse holdes vanligvis sammen med to spesialbolter, som i tillegg pleier å være sikret med ståltråd for å hindre at de skal løsne under bruk. Men sørg endelig for å merke godt mens du holder på slik at alt kommer tilbake nøyaktig slik som det stod opprinnelig.

 

Når du har løst underdelen av lageret kan du vanligvis skyve hele stempelet og staken oppover (toppen har du tatt av først). Du vil trolig finne en fjær eller to som er knekket og faller ut i småbiter...

 

Når du først har stempelet ute er det naturlig å sjekke for slitasje i cylinderen, både ovalitet og slitekanter øverst. Hvis du ikke er helt fortrolig med denne jobben, så kan det være lurt å få en mer erfaren mekanikus til å ta en liten titt. Det kan godt være at du bør spandere en honing av cylinderen mens du først har alt åpent.

 

Sammensetningen går selvfølgelig motsatt vei, og selv om det kan være litt kluss å få fjærene på plass og få stempelet til å entre fullstendig i cylinderen igjen, så hjelper det med "list og lempe".

 

Du vil helt sikkert finne mange gode råd og vink om denne jobben med å søke litt her på baatplassen - og kommer du med spørsmål underveis, så er du garantert å få mange svar . . . .

 

Lykke til med en "kosejobb" :wink:

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post

Om man bytter stempelringer så må man vel hone sylinderen(e).

Biltema selger vel slike kompresjonsverktøy til å holde stempelfjærene inne når man setter i stempelet igjen, men det er vel mulig å få det til uten også, med litt "list og lempe.

Link to post

ja, du må hone sylindrene. Biltema har også kompresjonsverktøy til ringene.

Ellers kan du lage ett selv med en passende hermetikkboks og slangeklemmer.

Skjær da hermetikkboksen på langs slik at den kan komprimeres.

 

JOH

Link to post

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...