HR-M Posted July 11, 2017 Share Posted July 11, 2017 Hei! Jeg eier en Hallberg Rassy Monsun med rullebom. Sveiven fungerer slik at bommen roterer, men låsemekanisme fungerer ikke. Noen som har lignende erfaringer de har lyst og dele? Setter veldig pris på hjelp! Mvh Quote Link to post
Code0 Posted July 11, 2017 Share Posted July 11, 2017 Hvor befinner båten / rullebommen seg nå..? Kanskje noen BP medlemmer er rett ved siden av..? Quote Link to post
HR-M Posted July 25, 2017 Author Share Posted July 25, 2017 Hei! Takk for svar. Trodde jeg hadde på varsling via mail, så derfor må jeg beklage sent svar. Jeg skal få ordnet et bilde av mekanismen når jeg er ute i båten til helga igjen. Båten ligger i leangbukta, Asker. Quote Link to post
FredT Posted July 25, 2017 Share Posted July 25, 2017 (edited) Jeg hadde et slikt system på min hjemmebygde L32 for 40 år siden - Sélden mast og rullebom. Jeg måtte ett par ganger bytte de to hakene som sitter inne i mekanismen foran på masten, da de hadde blitt litt runde i kanten hvor de absolutt ikke skulle være det. Lite moro engang vi var vei mot Skagen på en skarp kryss - med langt nedrullet storseil og kryssfokk - og plutselig raste hele seilet ut. Enkel jobb å bytte, men vet ikke om Seldén fremdeles kan levere disse. Ps. Skru av dekselet på masten der sveiven stikkes inn, så ser du hvordan det virker, og hvor enkelt det er (2 haker og 2 fjører som holder dem inn mot der de skal låse bommen) Edited July 25, 2017 by FredT (see edit history) Quote Kystskipper 1980 Fredrikstad Navigasjonsskole Link to post
HR-M Posted July 30, 2017 Author Share Posted July 30, 2017 Hei og takk så mye for svar! Her ser du bilde av mekanismen. Er det samme system du var borte i? Hvor er det vi isåfall skal skru den av? Quote Link to post
FredT Posted August 1, 2017 Share Posted August 1, 2017 (edited) Det siste bildet ditt, det du har tatt rett forfra. Løsne skruen(e?) og ta av dekselet, så ser du hvordan det fungerer, og hva du ma ha nytt. Som nevnt, om HR fremdeles leverer deler til dette systemet vet jeg ikke noe om. Edited August 1, 2017 by FredT (see edit history) Quote Kystskipper 1980 Fredrikstad Navigasjonsskole Link to post
HR-M Posted August 3, 2017 Author Share Posted August 3, 2017 Takk igjen for svar! Det har vi prøvd på tidligere skjønner du, og etter vi har fjernet skruene står dekselet bomfast. Som du sikkert skjønner er vi helt nye på dette så vi setter virkelig pris på at du tar deg tid til å svare! Har allerede kontaktet HR-Norge angående evt reservedeler. Quote Link to post
FredT Posted August 3, 2017 Share Posted August 3, 2017 (edited) Det dekselet MÅ du bare få av på en eller annen måte. Uten det har du ingen mulighet til å få tilgang til de slitte problemdelene som må byttes. Forøvrig skrev jeg feil i mitt forrige svar - siden det er en Seldén mast tror jeg det er best å høre med dem om reservedeler. På ditt bilde nr. 1 og 2 er det bilde av en stor slangeklemme som går rundt bom-halsen. Det er neppe originalt, og hva den eventuelt holder fast vet jeg ikke. Som sagt - 40 år siden jeg hadde en slik, så jeg husker ikke alle detaljer, men jeg mener bestemt at jeg bare kunne løsne skruer til dekselet foran på masten og ta det av. Kan det ha irret fast på en måte kanskje? Edited August 3, 2017 by FredT (see edit history) Quote Kystskipper 1980 Fredrikstad Navigasjonsskole Link to post
Guest Avmønstret# Posted August 3, 2017 Share Posted August 3, 2017 Er lazyjack og et bomtrekk et alternativ? Må legge inn noen rev også da men.. Har brukt to båter med gammel type rullebom og syns vel ikke det var det aller smarteste og enkleste systemet ;-) Quote Link to post
FredT Posted August 3, 2017 Share Posted August 3, 2017 Jeg var godt fornøyd med mitt. Meget enkelt å bruke, men man måtte jo frem til masten for å reve da. Veldig sorry en gang på vei til Skagen i mye motvind og dypt revet storseil - plutselig: ra ta tata - hele storseilet raste ut. Vi hadde vett til å ta det ned - vende baken til - og returnere til Sverige for bare kryssfokken. Da var det omgående bare behagelig seilas ;-)) Quote Kystskipper 1980 Fredrikstad Navigasjonsskole Link to post
Steffen84 Posted September 9, 2018 Share Posted September 9, 2018 Hei, Jeg har samme utfordring med min rullebom. Låsemekanismen fungerer ikke. Lurte på om du fikk ordnet det og evt. hvordan? Steffen Quote Link to post
Recommended Posts