MajorAndy Svart 21.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2017 Helt fint! Det er bestemt det mest usædvanlige syn jeg har haft i skærgården og som jeg er kommet så tæt på. Jeg studerede ais-tracket og så, at den meget af tiden gik 4-5 knob og visse steder 1-2 knob, så det har været tight flere steder. De tog også lige et sving ind mellem stora og lilla Varholmen inden de gik ind i elven. ? Sitér dette innlegget Link to post
Otto R Svart 22.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2017 Gratulerer- flott båt, men du er jo vant med det siden dere har hatt en tidligere NW. Når konen er fornøyd med båtkjøpet har du fått en flying start Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 3.April.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.April.2019 Jeg genlæste lige denne gamle hentetråd fra 2017 og tænkte, at jeg lige vil opdatere med lidt erfaringer: Nu har jeg motordata på plotteren, så jeg kan se, at forbruget ligger på 2,6-2,8 liter/nm hele vejen op fra 10 til 22 knob. Herefter går det op til 3 liter/nm. Men sjovt at jeg kan sejle fx 13 knob og stadig have det samme forbrug som jeg har på 22 knob. Jeg vænner mig stadig til at have halvplaner. Den sejler uhyggeligt stabilt og tackler bølger meget fint - men den kaster ikke vandet så godt væk fra båden som Nord Westen, så den kræver aktivt brug af vinduesviskere når det blæser. Den støjer også mere end Nord Westen, men så er det negative vist sagt. Jeg er utrolig glad for den og der har (7-9-13) ikke været nogen nævneværdige problemer med den i de to sæsoner, vi har sejlet i den. Her er en liste over de opgraderinger, jeg har lavet: Ny plotter (Simrad GO9 XSE) Autopilot (Simrad - med kompas, rorføler, pumpe mm) Batteri-måler fra Victron (og nyt strømoplæg med shunt mm) Ny Victron regulator til solcellerne (virkelig god!!) Ny VHF (Lowrance Link-8 med AIS modtager) Yacht Devices YDEG-04 interface til motor + opgradering af Volvo software til trip-computer Ny giver til vandtanken og nyt Wema instrument Ny giver til septiktanken og nyt Wema instrument Nyt el-toilet (Jabsco Quiet Flush) Ny FM/DAB-radio Tre nye forbrugsbatterier To nye startbatterier 1000W inverter Transportabel induktionskogeplade fra IKEA (et hit!) Mente Marine Autotrim computer (årets mest succesfulde anskaffelse) ...og sikkert mere, som jeg har glemt lige nu.... Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 3.April.2019 Link til dette innlegget Svart 3.April.2019 Spennende. Kjører du induksjonsplaten over inverter? Den jeg fant på ikea drar 8,5a maks, dvs ca 2000w Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 3.April.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.April.2019 @Bitteliten, induktionspladen er jo denne fra IKEA: https://www.ikea.com/dk/da/catalog/products/00331627/ jeg har prøvet den en enkelt gang på inverteren, som jo er 1000W men som har 2000W peak. Dog ikke på fuld kraft, og det fungerede. Men jeg har ellers kun brugt den på landstrøm. Den er lynhurtig og langt, langt bedre end mit Wallas dieselkomfur. Den er så hurtig, at jeg sidste sommertur kun brugte den og så gasgrillen fra Weber til al madlavning. Og så er den jo så hamrende billig, at man virkelig får meget for pengene. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 5.April.2019 Link til dette innlegget Svart 5.April.2019 Takk for tipset ? MA Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 13.Juli.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2021 Alt har en ende. Efter to år, hvor jeg dårligt har brugt båden, indså jeg, at det er slut med bådlivet. I hvert fald den del af bådlivet, hvor man holder ferier i båden, har den som primær hobby og hvor den lægger beslag på både en stor del af ens indtægt og tid. Årsagerne er flere: For det første holdt jeg (frivilligt) op med at arbejde fuld tid for to år siden. Det var en drøm for mig i mange år at være økonomisk uafhængig, og det kan man jo gøre både ved at vinde i lotteriet eller ved at holde sine faste udgifter nede. Det sidste er det, man har mest kontrol over. Den anden årsag er, at vi sammen med vores børn købte en gård i Sverige for to år siden. Den har vist sig at være en absolut succes, der har skabt en perfekt ramme for familie og venner både sommer, høst, vinter og vår. Alle elsker at mødes deroppe hvilket ikke var tilfældet med båden. Endelig var tiden den rette. Jeg fik en god pris for båden i dagens marked og ikke mindst gik det stærkt. Og så er det en anden (dansker) her på BP, der har købt den! Han må selv identificere sig hvis han vil. Men det var både en fordel og ulempe at jeg så detaljeret har delt alle mine udfordringer med båden her, for han havde jo læst alt, jeg har skrevet og var på den måde forberedt med detaljerede spørgsmål om bådens historik. Man kan ikke skjule noget i dagens digitale samfund :-) Men det var mest godt, for jeg ville som udgangspunkt være 100% ærlig om alle småfejl og udfordinger. Typisk nok brød laderen sammen så snart jeg havde sat den til salg, og da køber sejlede den hjem, så var en pakning i varmtvandsberederen utæt. Jeg håber, at han får det lavet hurtigt, så de får glæde af båden i sommer. Det er stadig den mest perfekte båd, jeg har haft og det smertede både mig og Fruen at sige farvel. Det var den bedste båd og vi elskede begge bådlivet, men nogle gange må man sige farvel til det, man elsker når det er det rigtige på langt sigt. Ikke, @Bonus? Måske køber jeg en 5-6 meter styrepultbåd, så jeg kan komme ud på vandet. Men som ny stationsleder og instruktør på redningsstationen DSRS Helsingør, så får jeg jo sejlet en del allerede. Så vi får se… Tusinde tak til alle, der har hjulpet gennem min bådkarriere. Jeg kunne ikke have undværet jeres hjælp til stort og småt. Ingen nævnt, ingen glemt. Jeg hænger nok stadig ud herinde og lurer. Man ved jo aldrig…?? Vores nye “andet hjem”: Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 13.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2021 Gratulerer som gårdeier, og gratulerer med salg av båt ? det sies at det en båteiers liv har to lykkelige øyeblikk. Når han kjøper båten. Og når han selger båten. Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 13.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2021 (redigert) Det ser unektelig bra ut på deres svenske torp. Alt til sin tid, som det sies, og familie skal ikke undervurderes. Det har vært en glede å følge deg her på forumet, og å treffe deg i real life. Lykke til videre med jobb og torp ? Redigert 13.Juli.2021 av Tom Rør (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bonus Svart 13.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2021 MajorAndy skrev for 7 timer siden: Alt har en ende. … men nogle gange må man sige farvel til det, man elsker når det er det rigtige på langt sigt. Ikke, @Bonus? Veldig sant, @MajorAndy. Alt har sin tid og alt har en ende. Vi skulle gjerne skrudd klokken ti år tilbake, men det går dessverre ikke. Vi er fortsatt i ?? på sommerferie, men denne gangen med bil. Velkommen etter og lykke til som landkrabbe ?. Kos dere med det flotte stedet i Sverige ?? Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 14.Juli.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2021 Takker! Og @Bitteliten det var en markant dårligere dag da jeg solgte end da jeg købte. Ikke god overhovedet?. Men jeg begynder at vænne mig til tanken. Sitér dette innlegget Link to post
softice Svart 15.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2021 Hej Alle. Det er så mig der har overtaget MajorAndys båd. Vi fik båden til hjemhavn og det gik næsten smertefrit og den sejler godt. Den blev parkeret og vi drog i sommerhus. Som Anders skrev så skal pakningen til vandvarmeren skiftes, da den er mørnet op. Vi opdagede det ved at HPFI relæet slog af når vi brugte vandvarmeren. Pakningsættet ligger klar til skift når jeg kommer hjem fra ferie på lørdag. Regner så med at der skal sejles så fruen også kan få glæde af den inden hun skal begynde arbejdet igen efter ferie. Jeg vil stadig være på BP med den nye båd og hente råd lige som MajorAndy. Fortsat god sommer. Mvh Jan Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.