176-671 Startet 11.Juli.2017 Del på Facebook Startet 11.Juli.2017 Hei. Ønsker et produktforslag til "batterimonitor" som gir alarm når spenning faller under et gitt nivå. Produktet "SafeCurrent" fra Seatronic er NESTEN det jeg ønsker. Problemet med denne er at den har samplingintervall kun hver fjerde time, og med det kan man risikere en vesentlig forsinket alarmering. Enheten skal benyttes i 24V-anlegg og gi varsel pr. SMS eller oppringning til forhåndsvalgt nummer når spenningen har falt under f.eks. 22,6V i mer enn 10 sekunder (eksempelvis). Noen som kjenner til et passende produkt? Sitér dette innlegget Any ship can be a minesweeper. Once. Husk lytteplikten på kanal 16 og å holde god avstand til båt som viser "signalflagg A" ! Link to post
X10an Svart 12.Juli.2017 Del på Facebook Svart 12.Juli.2017 Er dette ALT du ønsker den skal gjøre? Sende en SMS dersom batterinivået synker under XX.X volt? Isåfall er det en veldig enkel greie å ordne med en MCU og en GSM-modul, samt en passende liten boks å bygge dette inn i. Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 12.Juli.2017 Del på Facebook Svart 12.Juli.2017 (redigert) X10an skrev for 1 time siden: Er dette ALT du ønsker den skal gjøre? Sende en SMS dersom batterinivået synker under XX.X volt? Isåfall er det en veldig enkel greie å ordne med en MCU og en GSM-modul, samt en passende liten boks å bygge dette inn i. Har du link til en mcu og en gsm modul som vil være egnet til dette formålet? Ikke for at jeg skal implementere dette men er generelt interessert i alle slags duppedipper Redigert 12.Juli.2017 av Kjellg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
176-671 Svart 12.Juli.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Juli.2017 Jeg er klar over det. Og skulle det vært til bruk i min egen båt, så hadde jeg valgt den løsningen: en passende MCU som under gitte forutsetninger trigger enten en NO eller NC inngang på en GSM-alarmenhet. I dette tilfellet skal det imidlertid brukes på en litt mer profesjonell farkost, og jeg må kunne forevise spesifikasjoner på produktet. Gjerne under det velsignede lys som et anerkjent produsentnavn gir. Sitér dette innlegget Any ship can be a minesweeper. Once. Husk lytteplikten på kanal 16 og å holde god avstand til båt som viser "signalflagg A" ! Link to post
nerdegutta Svart 13.Juli.2017 Del på Facebook Svart 13.Juli.2017 (redigert) Kjellg skrev for 21 timer siden: Har du link til en mcu og en gsm modul som vil være egnet til dette formålet? Ikke for at jeg skal implementere dette men er generelt interessert i alle slags duppedipper Hei. Jeg hiver meg på, selvom det kanskje er litt "off-topic", meeeeeen Microchip, Freescale og Atmel har mange forskjellige MCU'er. Det jeg tenker er viktig er at MCU'en har en eller fler ADC kanaler og en mulighet for å sende data serielt. F. eks. RS-232. De fleste GSM-moduler på eBay har RS-232 interface, og det relativt lett å få en MCU til å kommunisere med en GSM modul. Artig prosjekt! - nerdegutta Redigert 13.Juli.2017 av nerdegutta (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 13.Juli.2017 Del på Facebook Svart 13.Juli.2017 (redigert) Aha, programmerer men dem da via Terminalprogram, hypertrm eller slikt? Veldig interessant dette her. Noen som har litt mere info? Har de web interface, går det å bruke Telnet? Redigert 13.Juli.2017 av Kjellg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
nerdegutta Svart 13.Juli.2017 Del på Facebook Svart 13.Juli.2017 Nei, nei og nei. De har eget IDE. Jeg er mest bevandret i Microchip sitt MPLAB X, og da selvfølgelig deres MCU'er. Du kan programmere MCU'er fra Microchip med assmbly og C. I'm a C guy. :-) Du må også ha noe hardware til å overføre programmet fra PC til MCU. F. kes PICkit 3. Atmel sine MCU'er kan programmeres med deres Atmel Studio. Du har kanskje hørt om Arduino? Det er et hinsides stort antall Arduino fantaster der ute. Disse programmerer du med noe som heter Arduino IDE, og språket er en C/C++ variant. All IDE og GUI er gratis. Det er også endel av compilerene. - nerdegutta Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 13.Juli.2017 Del på Facebook Svart 13.Juli.2017 (redigert) Takker. Prøvde å Google litt på eBay og så arduino ja. Har akkurat begynt å se litt på Raspberry og ser jo at mye av det samme kan gjøres der. Det flotte er jo at det ligger mye ferdig ute på nettet og mye av det ferdige kan "programmeres" via web, så inngangs terskelen er jo ganske lav. Har knotet litt i Linux så litt peil har man alltids. VB har jeg erfaring med, men lite med C# og slikt :) Kanskje man har skaffet seg en hobby for vinteren :) Redigert 13.Juli.2017 av Kjellg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
nerdegutta Svart 13.Juli.2017 Del på Facebook Svart 13.Juli.2017 Kjellg skrev for 2 timer siden: Kanskje man har skaffet seg en hobby for vinteren :) Velkommen i klubben. :-) Sitér dette innlegget Link to post
WithVital Svart 13.Juli.2017 Del på Facebook Svart 13.Juli.2017 (redigert) Jeg er litt gammel og treg, men har snoket på Arduino-ting det siste året uten å være i nærheten av å kunne sette sammen en batterimonitor som sender SMS-varsler. En som kan dette godt fikser det sikkert på noen dager, men det er litt å sette seg inn i (tipper dessuten det finnes en matematisk formel som beregner hvor mye vanskeligere det blir ettersom man blir eldre;) Tror ikke det er noe revolusjonerende eller ukjent for de som kan det heller, for youtube gir en masse treff: https://www.youtube.com/results?search_query=arduino+battery+monitor+sms Kanskje det går an å bruke et "viltkamera" eller et annet slikt overvåkningskamera og hacke om triggeren fra IR-bevegelsessensor til voltmeter (en eller annen Arduino-klar sensor?) Evt. har så vidt jeg vet noen av disse kameraene automatisk varsling når selve kameraet begynner å gå tom for strøm. Bare så dumt at de er 12vcd alle sammen, eller så kunne du bare brukt batteriet du vil overvåke som strømkilde til kameraet, og så kunne du både sett bilder av batteribanken og fått varsler om spenningsnivå :) -kanskje noen kloke hoder vet om man kan lure et sånt viltkamera til å gå på 24v? Spennende prosjekt uansett :) Redigert 13.Juli.2017 av WithVital (see edit history) Sitér dette innlegget NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det. Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd... Link to post
X10an Svart 14.Juli.2017 Del på Facebook Svart 14.Juli.2017 Kjellg skrev On 12.7.2017 at 20.45: Har du link til en mcu og en gsm modul som vil være egnet til dette formålet? Ikke for at jeg skal implementere dette men er generelt interessert i alle slags duppedipper Hadde annet å gjøre i går, så det har visst skjedd litt her siden sist jeg var på nett. Det jeg ville linket til som svar på ditt spørsmål er for eksempel disse: http://www.ebay.com/itm/172286248997 http://www.ebay.com/itm/201539166894 Selv ville jeg ikke hatt behov for USB interface, og heller benyttet http://www.ebay.com/itm/191736125404 , med noe mindre fysisk størrelse, og minimalt lavere strømforbruk. At det også kan bli et par panteflasker billigere anser jeg som mindre relevant :-) WithVital skrev for 12 timer siden: Kanskje det går an å bruke et "viltkamera" eller et annet slikt overvåkningskamera og hacke om triggeren fra IR-bevegelsessensor til voltmeter (...) -kanskje noen kloke hoder vet om man kan lure et sånt viltkamera til å gå på 24v? Det burde vel la seg gjøre å kjøre dette på 24v med en slik: http://www.ebay.com/itm/221546307630 , men for meg virker det som en veldig lang og unødig ekstra omvei. Du må uansett lage en trigger som trigger på fastsatt spenning og samtidig få dette til å trigge utløsermekanismen på en eller annen måte, og det i seg selv mye mer jobb enn å programmmere en MCU og laaaangt dyrere. Sitér dette innlegget Link to post
X10an Svart 14.Juli.2017 Del på Facebook Svart 14.Juli.2017 torkelmj skrev On 12.7.2017 at 23.14: Jeg er klar over det. Og skulle det vært til bruk i min egen båt, så hadde jeg valgt den løsningen: en passende MCU som under gitte forutsetninger trigger enten en NO eller NC inngang på en GSM-alarmenhet. I dette tilfellet skal det imidlertid brukes på en litt mer profesjonell farkost, og jeg må kunne forevise spesifikasjoner på produktet. Gjerne under det velsignede lys som et anerkjent produsentnavn gir. Med en MCU trenger man ikke bare trigge en NO/NC inngang på GSM-modulen. Man sender rett og slett en tekst som SMS der man får opp aktuell spenning og hva annen man måtte ønske som man forer MCUen med av data. Det er også enkelt å kunne sende en SMS til denne enheten som trigger en utsendelse av SMS tilbake, for å sjekke status så ofte man vil. Jeg kikket på produktet SafeCurrent som du nevnte. Dette er jo akkurat det samme som det jeg snakker om. En MCU kombinert med en GSM-modul. I tillegg prakker de på deg et abonnement du kanskje ikke ønsker. Tviler på at produsenten kan gi deg ytterligere spesifikasjoner på produktet utover det du får fra databladet til en GSM-modul fra Kina. Men det trenger de ikke. Det er bare å klistre på et CE-klisteremerke, så er alt i orden, RoHS, EMC og hele sullamitten :-) Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 15.Juli.2017 Del på Facebook Svart 15.Juli.2017 Holder på og programmerer en "liten boks" fra LMC. En liten PLS til 3-4 lapper med to temp.følere, overvåking av nett og batteri, med tre digitale innganger, to potensialfrie utganger og sim-kort. Den sender sms ved overskridelser av parametre, innbrudd og vanninntrenging, samt status på alle inngangene på kommando, og aktivering av utgangene. Medfølger 2 temp.følere, GSM-antenne og pwrsupply. M2M-abbonement koster kun 29 kr/mnd til Telenor. Kommer tilbake med mere når den er montert. (Tidl. prosjekt med PLS osv. ble skrinlagt pga tid...) Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
176-671 Svart 2.August.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.August.2017 Jeg fant ønsket produkt her: https://www.smartswitch.co.nz/products.html Boksen SMS-2 gjør akkurat det jeg ønsker, og jeg slipper å bruke sommeren på å snekre sammen noe selv. Sitér dette innlegget Any ship can be a minesweeper. Once. Husk lytteplikten på kanal 16 og å holde god avstand til båt som viser "signalflagg A" ! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.