Maika Startet 11.Juli.2017 Del på Facebook Startet 11.Juli.2017 Jeg har kjøpt en 2006 Yamaha 8hk 2-takt som sliter med kjølingen. Jeg har skrudd opp drevet, og impeller etc ser bra ut. Problemet virker uansett å ligge ved utløpet. Det kan være fin og konsentrert kjølestråle, men så kan denne endre seg til å være tynn, "spredt" eller ikke-eksisterende. Da kommer det samtidig mye røyk/eksos. Det hjelper å stikke nål inn i utløpet, men problemet kommer vanligvis raskt tilbake. Kan det være et fremmedlegeme som ligger ved utløpet, og som tidvis dekker dette, eller er det kanskje fullt av salt som er oppsamlet inni systemet? Er det uproblematisk å skru opp for å se på dette, eller må jeg demontere halve motoren? Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 11.Juli.2017 Del på Facebook Svart 11.Juli.2017 Har åpnet 8 hestere som har vært halvfulle av salt-mjød, stigerøret er også en mulig feilkilde, kan tæres og kan gro igjen. Omfattende å komme til det "ndre' Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 11.Juli.2017 Del på Facebook Svart 11.Juli.2017 Skiftet du impelleren eller ble det med en sjekk? Selv om den ser grei ut kan den være slitt slil at den ikke tetter skikkelig mot plata under og over, da blir det verre å bygge opp skikkelig trykk. Pusset nylig opp en 8hk Yamaha fra slutten av 80-tallet (sammen med noen elever). Den hadde manglende kjølestråle. Skiftet impeller, til ingen nytte. Måtte av med hele blokka for å komme til alle kjølekanalene. Der var det godt med saltavleiringer kan man trygt si, så ikke rart kontrollstrålehullet gikk tett. Så for din del, hvis ikke det nytter å stake opp hullet til kontrollstrålen og skifte impeller, tror jeg nesten det er det som må til, dessverre.. Verdt å vite et at selv om Yamaha generelt er gode motorer har boltene en lei tendens til å irre skikkelig fast. Så hvis du ender opp med demontering; bruk varme og godt med WD40, det blir mye ekstraarbeid om noen av boltene ryker. Vi knakk flere bolter, men så var også motoren en del eldre enn din. Fikk løs alle til slutt med å enten sveise fast en mutter eller borre opp og trekke ut gjengene, så det løste seg jo, men fryktelig irriterende ekstraarbeid. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 11.Juli.2017 Del på Facebook Svart 11.Juli.2017 (redigert) ...ja tenk hvor enkelt det kunne vært om produsentene hadde brukt godt med vannfast fett under montaje... Om du velger å ta en "Hakkaen" så ikkspar på fettet Redigert 11.Juli.2017 av dieselfan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Maika Svart 16.Juli.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Juli.2017 (redigert) Jeg sjekket bare at impelleren så hel ut, men den skal ha blitt byttet av butikken jeg kjøpte motoren av, så dette lukter motordemonteringsvinterprosjekt. Er det forresten likegyldig hvilken vei impelleren monteres? Jeg satte den tilbake slik den var montert, men det er jo ikke sikkert butikken gjorde det riktig.. Redigert 16.Juli.2017 av Maika (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Skrotnisse Svart 16.Juli.2017 Del på Facebook Svart 16.Juli.2017 Hvis impeller er grei er det oftest termostaten som er grodd igjen... Sitér dette innlegget Link to post
Havlengt Svart 16.Juli.2017 Del på Facebook Svart 16.Juli.2017 Eg ville ha demontert undervannshuset og sjekka med trykkluft / blåsespiss innpå stigerøret. Er det gjennomstrømning i systemet, kan du med litt flaks opna kretsen ved å sirkulera systemrens i systemet. Dette ved å kopla ei pumpe på stigerøret og samla opp returen i ein plastdunk. Neddykka lensepumpe i dunken fungerer. Sitér dette innlegget Link to post
Maika Svart 21.Juli.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Juli.2017 Er fortsatt på ferie noen uker, men testet med å ha motoren kjørende av og til i en dunk med ferskvann og eddik i ett døgn, og ser ut som det kanskje har løst opp gruffet. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.