Jump to content

Yamaha 8hk 2-takt med varierende kjøling


Maika

Recommended Posts

Jeg har kjøpt en 2006 Yamaha 8hk 2-takt som sliter med kjølingen. Jeg har skrudd opp  drevet, og impeller etc ser bra ut. Problemet virker uansett å ligge ved utløpet. Det kan være fin og konsentrert kjølestråle, men så kan denne endre seg til å være tynn, "spredt" eller ikke-eksisterende. Da kommer det samtidig mye røyk/eksos. Det hjelper å stikke nål inn i utløpet, men problemet kommer vanligvis raskt tilbake. Kan det være et fremmedlegeme som ligger ved utløpet, og som tidvis dekker dette, eller er det kanskje fullt av salt som er oppsamlet inni systemet? Er det uproblematisk å skru opp for å se på dette, eller må jeg demontere halve motoren?

Link to post

Skiftet du impelleren eller ble det med en sjekk? Selv om den ser grei ut kan den være slitt slil at den ikke tetter skikkelig mot plata under og over, da blir det verre å bygge opp skikkelig trykk.

 

Pusset nylig opp en 8hk Yamaha fra slutten av 80-tallet (sammen med noen elever). Den hadde manglende kjølestråle. Skiftet impeller, til ingen nytte. Måtte av med hele blokka for å komme til alle kjølekanalene. Der var det godt med saltavleiringer kan man trygt si, så ikke rart kontrollstrålehullet gikk tett. Så for din del,  hvis ikke det nytter å stake opp hullet til kontrollstrålen og skifte impeller, tror jeg nesten det er det som må til, dessverre..:worry: 

 

Verdt å vite et at selv om Yamaha generelt er gode motorer har boltene en lei tendens til å irre skikkelig fast. Så hvis du ender opp med demontering; bruk varme og godt med WD40, det blir mye ekstraarbeid om noen av boltene ryker. Vi knakk flere bolter, men så var også motoren en del eldre enn din. Fikk løs alle til slutt med å enten sveise fast en mutter eller borre opp og trekke ut gjengene, så det løste seg jo, men fryktelig irriterende ekstraarbeid.

Link to post

Jeg sjekket bare at impelleren så hel ut, men den skal ha blitt byttet av butikken jeg kjøpte motoren av, så dette lukter motordemonteringsvinterprosjekt.

Er det forresten likegyldig hvilken vei impelleren monteres? Jeg satte den tilbake slik den var montert, men det er jo ikke sikkert butikken gjorde det riktig..

 

Redigert av Maika (see edit history)
Link to post

Eg ville ha demontert undervannshuset og sjekka med trykkluft / blåsespiss innpå stigerøret.

Er det gjennomstrømning i systemet, kan du med litt flaks opna kretsen ved å sirkulera systemrens i systemet. Dette ved å kopla ei pumpe på stigerøret og samla opp returen i ein plastdunk.

Neddykka lensepumpe i dunken fungerer.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...