Jump to content

1988 Evinrude 30 hk skyter eksos ut av forgasseren.


Nordsjøfarer

Recommended Posts

Hei har som emneteksten sier en 1988 Evinrude 30 hk, det er modellen med el start og El primer. Problemet er som følger: ved kald, halvvarm motor så nyser den eksos ut av forgasseren ved tomgang og hurti tomgang,  virker som den nesten stopper opp da dette skjer. . Ellers ved turtallet over dette og full spiker (wot ) ingen nysing eller andre unormaliteter :-) Bensinlinjen fra tanken til forgasser er nytt, nye tennplugger (original champion) kan se ut som den samtidig nyser ut eksosen og 

Redigert av Highwayman (see edit history)
Link to post

Sannsynligvis får motor for lite bensin i forhold til luft på tomgang.

Den går for magert pga feiljustering og/eller urenheter i forgasser.

Sjekk at blandingsskrue for tomgang er innstilt etter spesifikasjoner, ofte en og en halv omdreining ut.

Om ikke det hjelper, så bør du ta ut forgasser og rense den.

Bruk trykkluft og blås gjennom alle hull, spesielt fokus på de minste.

Disse tiltakene bør gi en stabil og pålitelig tomgang.:thumbsup:

Redigert av Åge Grevlingen (see edit history)
Link to post
Highwayman skrev for 10 timer siden:

Hei som emneteksten sier en 1988 Evinrude 30 hk, det er modellen med el start og El primer. Problemet er som følger: ved kald, halvvarm motor så nyser den eksos ut av forgasseren ved tomgang og hurti tomgang,  virker som den nesten stopper opp da dette skjer. . Ellers ved turtallet over dette og full spiker (wot ) ingen nysing eller andre unormaliteter :-) Bensinlinjen fra tanken til forgasser er nytt, nye tennplugger (original champion) kan se ut som den samtidig nyser ut eksosen og 

Kan tilføye at det er tørr eksos som kommer ut av forgasser, tomgangsskruen er ca 1,5 til 1,3/4 ute. Skal ta av forgasser å rense den :) 

Redigert av Highwayman
stavekontroll (see edit history)
Link to post

vet at når dette oppstår på yamaha , så kan det være nedre tetningsring på veiva som er dårlig slik at det dras inn vann.  Man ser da at den nederste pluggen er renere / hvitere enn den andre. 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Hei, forsøkte å justere ut justerings skruen kom til 4 omdreininger ut men motoren bare gikk som ingenting hadde skjedd,  nyser muligens  3-4 ganger på ett minutts tid. Tok ut drenspluggen på flottør kammeret og pumpet 2-3 ganger på

blæra, kom ren fin bensin ut. Har bestilt rep kit til forgasser og bensinpumpa, tenker det er best å ha nye deler liggende når man plukker sunt gammelt :) Ellers er fargen på begge tennplugger nøttebrunt etter wot og normal oljefilm med litt sot ved tomgangs området. ..  

Link to post

Liten oppdatering her, fint og stilla på fjorden her så en akutt båttur meldte seg, satt ut båten og startet motoren,  litt småkranglet ved oppstart siden jeg har kjørt den hjemme med muffene på, tok en lang tur med godt gasspådrag og lot den få ligge på wot mesteparten av tiden,  justerte litt på tomgangs skruen med motor i gear forover og på tomgang fant beste motorgange ved 2 omdreininger ut og etter litt mer variert kjøring så virket det som mesteparten av nysinga ble vekke :) går nå fint på tomgang og fin lik farge på tennpluggene :) Skal uansett ta en sjau på gasser og bensinpumpa når nye deler kommer :-) 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...