Jump to content

VP DP-E drev. Vann & olje i belg og drev. Skifte tettinger - tips mottas!


HerJo

Recommended Posts

Litt sen båtpuss, men det er nå slik det er, avdekket ett par saker som må fikses før det blir sommertur... Bortsett fra vask og bunnsmøring stod skifte av belg, anoder, olje osv. på drevet (DP-E) på planen. Kort oppsummert; slik så det ut da belgen skulle av: 

Baileys%20i%20belgen.JPG

 

I nedre del av drevet var det mer av denne suppen av vannholdig olje. Ettersom det ikke var fritt vann i belgen og "Bailys'en" hadde samme konsistens både i drev og belg, så jeg for meg at vannet har kommet inn andre steder enn forbi belgen. Kjørte trykk & vakuum test ihht manualen som ligger i arkivet, og har verifisert at lekkasjen ligger i simmer-ringen rundt akslingen i øvre del (det var ikke akkurat overraskende) og i tettingene rundt propellakslingene i nedre del. De må altså skiftes, og da dukker det opp spørsmål som kanskje drevguruene her på forumet kan svare på:

 

Øvre del:

For å skifte simmerringen (1) (og selvsagt også O-ringen og pakningen...) må jeg trekke ut akslingen (3).

- Lagrene - og dermed forspenningshylsen (2) - blir vel liggende i huset, og da tar jeg vel ikke knekken på forspenningshylsen?

- Kommer jeg i konflikt med noen av disse shimsene slik at hele stasen må shimses på nytt?

Upper%20DP-E.jpg

 

Nedre del:

For å få tilkomst til simmerringene (3) og (4) må vel propellakslingene ut, og den indre må trekkes ut av den ytre. 

- Kommer begge akslingene med ut nå huset (1) løses fra selve drevet?

- Kommer jeg i konflikt med noen av disse shimsene slik at hele stasen må shimses på nytt?

Lower%20DP-E.jpg

 

 

Andre fallgruver som må tas hensyn til, erfaringer, tips & trix tas i mot med stor takk! :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

HerJo skrev for 8 timer siden:

Nedre del:

For å få tilkomst til simmerringene (3) og (4) må vel propellakslingene ut, og den indre må trekkes ut av den ytre. 

- Kommer begge akslingene med ut nå huset (1) løses fra selve drevet?

- Kommer jeg i konflikt med noen av disse shimsene slik at hele stasen må shimses på nytt?

Lower%20DP-E.jpg

 

 

Andre fallgruver som må tas hensyn til, erfaringer, tips & trix tas i mot med stor takk! :thumbsup:

Jeg har skiftet nedre simringer (2 på hver aksel) , del 35 og 38 et par ganger på forskjellige drev. Skru på den stor mutteren (del 39) på ytre aksel. Avtrekker festes mot denne og indre aksel og trekk den av. Da kommer kreftene på avtrekkeren mellom indre og ytre aksel uten å berøre selve drevhuset. Vi har ikke shimset opp på nytt etter råd fra lokale VP pushern.

 

Spørsmålet er vel egentlig hvor mye korrosjon du har fått siden dette har ligget i olje/vann blanding hele vinteren?

 

mvh

Windy37GM

Redigert av Windy37GM (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Hej, i øvre girhus følger hele POS.12 med både lager, drev og mellomaksel med ut. Du må bytte forspennings hylsa når du skal montere de sammen igjen, står greit i manualen hvordan du setter riktig lagerspenning. Den finner du i dokument arkivet her.

Bavaria 37 Sport 2008, 2 X VP D4-300

Link to post
Share on other sites

Beklager slapp oppfølging på svarene dere velvillig har tatt dere tid til å skrive - Tysnesfest har okkupert tiden de siste dagene... Har fått tid til å demontere øvre hus i dag, men drøyer litt med sammenstillingen igjen. Må en uke bort på jobb først...:rolleyes:

 

@Windy37GM: Litt usikker på at jeg forstod heeelt hva du mente; løser du ikke hele huset (1) fra resten først og så trekker akslingene fra hverandre? Når det kommer til korrosjon er det lik 0. Båten har vært i bruk hele vinteren med jevne mellomrom og det var fremdeles god smøreevne i emulsjonen og ingen utskilling av fritt vann. :smiley:

 

@Prolimit: Har funnet manualen, og dobbeltlagerboksen er demontert. Så med en gang at del nr. 21 må byttes også - var groptæring i overflaten som som ligger an mot simmerringen. Bruker jeg den igjen er simmerringen gåen på 5 minutter... Pussig at den ikke var med i "sealing kit" settet fra VP pusheren i grunnen. 

 

Pleier du å skifte lagrene også? Det lageret nærmest knuten (KOYO 30207JR HI-CAP) får jo litt juling når gearakslingen slås ut. Nå ser jo både lager og lagerskål fine ut da, men...? 

 

Ser de skriver 0,5-0,8 kg forspenning på brukte lagre så jeg får se hva jeg får til med hyssing & fiskevekt - ser ut som om det er det som er i bruk i manualen.... Kommer muligens tilbake med noen spørsmål om dette etterhvert.

 

@Jori: Ser ikke bort fra at jeg overkompliserer litt... Ser for meg at hele shaiten må ut av undervannshuset, men det er kanskje ikke nødvendig? 

Fikk råd fra VP pusheren om å flushe med lampeolje, men er lett skeptisk. Tenker å flushe med temperert motorolje først, så ditto gearolje (for drev) og til slutt fylle på VP-drevoljen.

 

 

Link to post
Share on other sites

HerJo skrev for 12 timer siden:

@Windy37GM: Litt usikker på at jeg forstod heeelt hva du mente; løser du ikke hele huset (1) fra resten først og så trekker akslingene fra hverandre?

Trekker akslene fra hvernadre før jeg tar det bort fra huset. Lettere å jobbe med :-)

Ytre akslingsfeste det med de store simringen  må løsnes først selvfølgelig :-)

Img_2454.jpg.cb6a09fd31173c510ddff99e5dd086b0.jpg

 

Flushet drevet igår etter vannintrenging pga løsnet bolt (ikke det drevet på bildet).  7 liter motorolje (egentlig 1 runde for mye) og 1 runde med drevolje før siste med drevolje på som blir der.

 

mvh Windy37GM

Redigert av Windy37GM (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Hei HerJo. når jeg gjorde denne jobben på det ene drevet mitt brukte jeg fiskevekt og hyssing som i manualen og det fungerte fint. Når du først har åpnet dobbellager boksen ville jeg byttet lager i samme slengen(jeg gjorde det), du må da schimse/sjekke kontaktflaten mellom drevene og schimse om det er feil. Du får kjøpt en spesiell farge/lakk til dette http://www.bemasweden.com/skavin-mark-skavningsfarg-p-8.html. (Tools har dette) Dette pensles på det ene drevet og gir et avtrykksbilde av kontakt flaten. Dette står også bra beskrevet i manualen.

 

Kjøpte lager på Tools den gangen til mitt drev, mye billigere enn fra Volvo, jeg har lager nummer hjemme for begge lager dersom det ikke fremkommer på det lagret du ikke nevner.

 

Som WindyGM37 Skriver trekker du ut den ytre propellakslingen så følger pos.1 med ut automatisk, sitter nålelager Pos.33 i den store akselen innenfor simringen som kan være smart å inspisere når det er demontert. Sjekk også anleggsflaten for simringen Pos. 35 på den store akslingen så det ikke er for dype spor i denne, vanlig på drev som har gått mye og kan føre til vann i oljen.

 

 

Prolimit

Bavaria 37 Sport 2008, 2 X VP D4-300

Link to post
Share on other sites

Vedr. en del av lagrene som VP bruker i sine transmisjoner kan ha spesielle toleransespesifikasjoner. Jeg har opplevd at "uoriginale" lagere med samme toleranse som "originale" har vært dyrere hos den lokale maskin forretning enn hos VP. Gikk på en "smell" der ved overhaling av 5 stk MS-B gir.

Link to post
Share on other sites

Fanget omsider konseptet for å få ut akslingen (takk for gode forklaringer og bilder!) og lagde meg en avdrager for formålet. Hadde tømt drevet for "baylis" trodde jeg, men jaggu var det mer.... Skulle nok flushet på forhånd, men nå får jeg spyle med lampeolje slik VP verkstedet anbefalte og flushe med motorolje etterpå noen ganger. Lesson learned... 

 

Noterte meg at det var relativt synlige spor i akslingene etter simmerringene, og har vel strengt tatt en mistanke om at å bare montere nye tettinger kanskje ikke vil tette aldeles skikkelig. Dere som har sett dette før; hva tror dere?

 

IMG_1513.JPG

Spor på indre aksling...

 

IMG_1515.JPG

Spor på yttre aksling.

 

Det er jo ellers rikelig med plass til disse tettingene, og jeg leker med tanken på å få maskinert syrefaste shims med ca 1mm tykkelse for å flytte slitasjepunktene tilsvarende ut i aksialretning for at tettningsringene skal få ny uberørt tettingsflate. Noen tanker og synspunkt på det?

 

Ellers virker alle lagre og gear å være i god stand heldigvis, men jeg kommer nok til å notere ned lagernr. og produsent for senere bruk. Ser for meg at dette neppe er lagre med spesielle toleranser slik I.M.S er inne på - da ville de vel vært tilsvarende merket? Ser f.eks. at ene lageret i øvre hus koster 773,- riksdaler fra Volvo, mens prisen på nett for samme lager (og merke) er pene 130,- riksdaler...

 

 

Link to post
Share on other sites

Er det plass til å schimse er jo dette en mulighet. Vet at noen mettaliserer og dreier akslen til riktig diameter. Mange leverandører sier de har spesielle toleranser på sine lager(der jeg jobber også:giggle:). Mener at Volvo bruker SKF originalt i alle sine drev. Men merker som FAG og KOYO er også kvalitets lager som jeg ikke hadde tenkt meg om to ganger for å bruke. 

 

Mvh 

Prolimit

Bavaria 37 Sport 2008, 2 X VP D4-300

Link to post
Share on other sites

Speedi sleeve fra SKF er hylser som er beregnet til å monteres over spor i akselen:

Speedi sleeve

Vet ikke hvor lett det er å få tak i disse.

Nå ser vel ikke slitasjen på disse akslene ut til å være så stor, hvis drevet passerer trykk/vakuum test, så er vel alt i orden.

Finnes det noen verdier på maks tillatt slitasje i VP manualen?

Link to post
Share on other sites

Ser ut til å være greit med plass for et 1-1,5 mm shims for å gi simmerringene friskt gods å løpe på, men denne Speedi-sleeve løsningen ser jo enda mer fristende ut. Var det SKF "sleeves" du hadde som sprakk Prolimit? Metallisering & maskinering er sikkert det beste, men det blir i så fall til vinteren engang. Begynner vel gjerne å nærme seg prisen på nye akslinger også da... :sweat:

 

Ellers tenker jeg omtrent som deg gp500 - holder det vakuumtesten (trykktesten ble bestått med glans selv med defekte simmeringer så den er jeg ikke bekymret for) er det gode greier inntil videre. Har ikke funnet noen verdier for max sporslitasje på aksling i den manualen jeg sitter med (lastet ned fra dokumentarkivet her) - det må man nok vurdere selv. Jeg kommer til å forsøke med nye simmerringer rett på  og følge med utover sommeren. Lekker de lyt noko anna gjerast...

 

Ut over det har jeg omsider fått montert sammen dobbeltlagerboksen i dag, og resten regner jeg med å ha på plass i løpet av morgendagen. Ser frem til vakuumtesten med skrekkblandet fryd...:thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...