Jump to content

Montering av termostathus KAD43

Zach

Recommended Posts

Jeg skal montere termostathuset på KAD43. Demontert før skifte av sirkulasjonspumpen. Jeg ser at det kan bli litt vanskelig å få det til uten diverse forsøk/problemer. Så jeg håper at noen har et godt tips som kan forenkle litt. Det gjelder del 2 på tegningen (med O-ringene). Skal den først settes inn i ekshausmanifoilen eller først settes inn i termostathuset, og så lirke termostathuset på plass. At dette kan bli litt problematisk kommer av at den tykke O-ringen (6) (i bunnen - mot sirkulasjonspumpa) skal på plass samtidig.

Termostathus.jpg

Redigert av Zach (see edit history)

Den plastikkhylsen (del 2) er problematisk selv med O-ringene på plass. Jeg gjorde dette flere ganger og hver gang ble små drypp lekkasjer. Til slutt brukte jeg tettningsmiddel/pakning sammen med O-ringene og da ble det endelig tett.

Noen år siden jeg gjorde det, mener å huske jeg plasserte røret først i manifolden, også litt skrå oventil og ned på termostathuset, slik at jeg holdt o-ringer (del 6) på plass med en fingertuppe inntil alt var sentrert. Problemet var egentlig ikke montasjen, men å få den forbaskede hylsen til å holde tett. Løsningen beskrev jeg over med pakningsmiddel

hegra skrev 17 minutes ago:

Har aldri gjort dette selv, men siden sirkulasjonspumpa er byttet eller skal byttes, er det mulig og ta denne av igjen, sette den på termostathuset og så sette det hele på plass. Mulig det er enda verre . Bare et forslag som du kan forkaste for dette ser du nok best selv i så fall.

Tanken har streifet meg. Men det var trangt å få pumpa inkl. pakningen på plass uten termostathuset, og så sjekke at pakningen var på plass.

Takk for tips, da blir det vel å få tak i tetningsmididel/pasta, og håpe at det blir tett etter første forsøk.

• 1 år senere...

Jeg driver med/bannes over dette samme problemet i dag. Har prøvd 2 ganger nå å få det tett, men det siver sakte men sikkert ut av denne pakningen (6) nevnt over. Jeg er ganske sikker på at jeg den siste gangen fikk den skikkelig på plass selv om det er nærmest umulig å være helt sikker på det. Ser riktig ut fra alle kanter det er mulig å se, men i bakkant er det jo umulig, og det "kjennes riktig" ut.

Men ja allikevel så lekker det så smått fra denne, og jeg må si meg enig i @Windy37GM sin kommentar at svensken som lagde denne løsningen burde fått en liten runde. Det er flere her som nevner grease og tetningsmiddel/pasta, blant annet @SoBo, men snakker dere da om i pakningen med nummer 6, eller på de o-ringene(3) på plastikkdelen (2)?

Hva slags tetningsmiddel er å anbefale i såfall, og legger dere det i "sporet" der pakningen (6) legges? Legger også ved et bilde hvor jeg har tegnet med blått der jeg lurer på om dere legger tettingsmiddelet før pakningen settes oppi. (Ja ser rusten og jævlig ut, men har siden bildet ble tatt vasket og skrapet bort litt av rusten i hvertfall, og sporet til pakningen er strøkent).

57176044035__497E3571-93D0-4209-88B8-ECE1B8DBCB06.jpeg.ed08334d9750175b661d6e2f7bd16d88.jpeg

Redigert av espenhogbakk
Typo (see edit history)

Så vidt jeg husker satte jeg O-ringen (2) fast i termostathuset og så lirket på plass. Hadde kanskje litt flaks fordi termostathuset tilsynelatene hadde vært løsnet før, og noen kanter slipt bort på baksiden for ikke å konflikte med noen bolter. Jeg kom dessuten til og fikk sjekket at O-ring 6 var på plass før jeg boltet fast.

Redigert av Zach (see edit history)
  • 2 år senere...

For så vidt en trøst å se at også andre sliter med å få dette til. Men jeg hadde håpet å finne tusentrikset her. Kjøpte nye o-ringer og pakning fordi det var en liten lekkasje. Etter å ha byttet lekker det mer en noen gang. Noen som har funnet løsningen på denne utrolig håpløse konstruksjonen? Tipper de på fabrikken monterer pumpe og termostathus før de monterer eksosmanifolden.

Frivakt skrev for 11 timer siden:

For så vidt en trøst å se at også andre sliter med å få dette til. Men jeg hadde håpet å finne tusentrikset her. Kjøpte nye o-ringer og pakning fordi det var en liten lekkasje. Etter å ha byttet lekker det mer en noen gang. Noen som har funnet løsningen på denne utrolig håpløse konstruksjonen? Tipper de på fabrikken monterer pumpe og termostathus før de monterer eksosmanifolden.

Jeg har hatt samme problem fikk tetningen i underkant tett men det lakk ved o-ringer. Jeg kjøpte o-ringer i litt tykkere dimensjon. Hadde før dette forsøkt med original deler, nytt plastrør(del nr2) tetningsmiddel osv. 

Princess V48 skrev for 10 timer siden:

Jeg kjøpte o-ringer i litt tykkere dimensjon.

Høres ut som en god løsning. Jeg har nå gjort tredje forsøk på montering. Pakningen mot pumpa er tett. Det samme er o-ringen i termostathuset. Men i eksosmanifolden får jeg det ikke tett. Har pøst på med fett, emne det hjelper ikke.

Husker du hvor mye du gikk opp i tykkelse, @Princess V48? Den originale er etter det jeg kan se 3mm tykk.

Hvem er det som selger o-ringer av god kvalitet?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...