Strupneset Startet 12.Juli.2017 Del på Facebook Startet 12.Juli.2017 Ser jeg har skader på skroget samt at det er et sår på ca 10 cm under kjølen som det drypper vann ut av. kan noen gi meg råd om hva jeg bør gjøre og bruke for å reparere dette.Har hørt at biltema har mye bra. Hsr ikke bilde av under kjølen men ser glassfiberen. Sitér dette innlegget Link to post
WithVital Svart 13.Juli.2017 Del på Facebook Svart 13.Juli.2017 Det kan ta resten av denne sesongen og hele vinteren i tørt opplag å få tørket opp glassfiberen hvis du vil gjøre det "ordentlig" ettersom du sier det drypper av kjølhullet. Men du kan alltids bare slipe ned litt, tørke en natt eller to med blåseovn, og legge på glassfiber og polyester eller epoxy. Skulle det bli problemer om noen år kan du fikse igjen... Skal finnes mange tråder her inne som viser hvordan du kan reparere hull i skrog når du først har bestemt deg for hvor "ordentlig" du vil gjøre det :) Sitér dette innlegget NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det. Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd... Link to post
Strupneset Svart 13.Juli.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Juli.2017 Ok.Takk for svar, hva gjør jeg med skaden vist på bilde da? Holder det å sparkle med topcoat sparkel? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 13.Juli.2017 Del på Facebook Svart 13.Juli.2017 til slike sår under vannlinja syns jeg det er greit å bruke en eller annen epoxy sparkel, fekshttps://www.maritim.no/yachting-epoxy-repair Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Strupneset Svart 13.Juli.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Juli.2017 Ok takk for svar, det blir vantett å da regner jeg med. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 13.Juli.2017 Del på Facebook Svart 13.Juli.2017 jepp, og sterkere enn gel/topcoatsparkel Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Strupneset Svart 15.Juli.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Juli.2017 Ok, jeg har kjøpt glassfiber strie polyester,gfsparkel og hempel light epoxyprimer, trur dette blir bra jeg?? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 15.Juli.2017 Del på Facebook Svart 15.Juli.2017 Bare husk å slipe vekk alle gelcoat der du skal lappe. Om du laminert oppå gelcoaten vil det slippe taket etter litt tid. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Strupneset Svart 19.Juli.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Juli.2017 Da jeg fikk snudd båten ser jeg nesten inn til fiberen på hele kjølen.ser ut som om alt er slipt ned og inn til laminaten.se bilder.holder det å pusse vekk sparkle og ga på light primer og bunnsmør????vil ha ut båten asap:-) Sitér dette innlegget Link to post
Strupneset Svart 19.Juli.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Juli.2017 Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 19.Juli.2017 Del på Facebook Svart 19.Juli.2017 Sparkling og primer burde holde på kjølen ja. Men det hullet der bør du nok slipe mer vekk rundt, her må det mye lapping til.... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
ivar Svart 19.Juli.2017 Del på Facebook Svart 19.Juli.2017 slike hull hvor man ikke kommer til på baksida kan være litt knotete å få godt til. En metode der er å få limt inn feks en bit papp så man har å støpe i mot som "forskaling" Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Strupneset Svart 19.Juli.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Juli.2017 Ja tenkte å legge papp i lit polyester å lime fast?? Sitér dette innlegget Link to post
Strupneset Svart 19.Juli.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Juli.2017 Ja ja må vel legge i litt mere???hadde i for mye herder så det begynte å koke.går det greit??? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 19.Juli.2017 Del på Facebook Svart 19.Juli.2017 skeptisk - da blir polyesteren sprøere såvidt jeg har hørt..? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Strupneset Svart 19.Juli.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Juli.2017 Har ca 3 lag etter det begynte å koke,slukket det med å ha i lit polyester.skal jo ha 3-4 fiberstrimler og en stor bit over der igjen flr jeg sier meg fornøyd? Sitér dette innlegget Link to post
Strupneset Svart 23.Juli.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Juli.2017 Hva sparklet jeg kjølen med? Holder det med glassfiber sparkel og må jeg prime med epoxy primer først?har pusset vekk alt inn til glassfiberen??? Sitér dette innlegget Link to post
Fjordgubbe Svart 23.Juli.2017 Del på Facebook Svart 23.Juli.2017 Og du avfeitta skikkeleg med aceton håpar eg ? Alt det blåe (bunnsmørring) må bort! Du skal ikkje plastre oppå på slikt. Det er like godt å få det sagt, sjølvt om det er litt ufint, og slik at andre ikkje gjer det på samme måten: Held sikkert, men det er ikkje slik det skal gjerast. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 23.Juli.2017 Del på Facebook Svart 23.Juli.2017 Strupneset skrev for 3 timer siden: Hva sparklet jeg kjølen med? Holder det med glassfiber sparkel og må jeg prime med epoxy primer først?har pusset vekk alt inn til glassfiberen??? sparkel først (polyester sitter bedre på polyester enn på epoxy) , så epoxyprimer helt til slutt Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Strupneset Svart 24.Juli.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Juli.2017 Fjordgubbe skrev for 11 timer siden: Og du avfeitta skikkeleg med aceton håpar eg ? Alt det blåe (bunnsmørring) må bort! Du skal ikkje plastre oppå på slikt. Det er like godt å få det sagt, sjølvt om det er litt ufint, og slik at andre ikkje gjer det på samme måten: Held sikkert, men det er ikkje slik det skal gjerast. Slipet bort all bundmørningen før jeg plastret? Sitér dette innlegget Link to post
Strupneset Svart 24.Juli.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Juli.2017 ivar skrev for 11 timer siden: sparkel først (polyester sitter bedre på polyester enn på epoxy) , så epoxyprimer helt til slutt Ok .takk for svar da bruker jeg bare glassfibersparklet?Har kjøpt Hempel sin epoxyprimer? Sitér dette innlegget Link to post
Strupneset Svart 24.Juli.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Juli.2017 Kjølen ser veldig bra ut lite sår og hakk.Er dere sikker på at den må helsparkles??elker holder det med å ha på x antall lag med epoxyprimer??har virkelig ingen erfaring med dette??? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 24.Juli.2017 Del på Facebook Svart 24.Juli.2017 Hvis den ser fin ut greier du deg nok helt fint med primer. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Strupneset Svart 24.Juli.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Juli.2017 Takk for svar.Da sparkler jeg opp evt sår og primer ekstra godt på kjølen?Den primeren de har på biltema, er den bra ser jo den er mye rimeligere en hempel sin???? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.