Jump to content

Hvilken topp kom Volvo AQ140 med originalt?

The Saint

Recommended Posts

Hei. Kjøpte en brukt Volvo Pent AQ140 i fjor. Denne hadde ett par ventiler som var fast brent. Har besluttet at jeg vil skifte toppen til en bil topp pågrunn av at disse er som regel mindre tæret. Når jeg kikket på toppen som satt på, så la jeg merke til at det satt en 180 topp på motoren. Så mistenker at toppen har blitt byttet en gang. Kom ikke disse motorene opprinnelig med 530 topp? Noen her som kan bekrefte dette? Vil gjerne montere original eller bedre topp. Kanskje 531? Noen her som vet hva som passer best på denne motoren? Har ikke lyst til å modifisere motoren mere enn nødvendig.

Hei og takk for svar. Ja 1000160 er det det står på toppen min, ikke 180. (Øynene spilte meg ett puss). Vanskelig å lese opp ned i en dårlig belyst akterkabin. Så da er det nok original toppen som sitter på min motor. Kanskje ikke så rart at den trenger å gåes over da? Tenker jeg bare finner en ny 1000160 topp da. Disse burde jo være lett å finne. Takk for hjelpen. :)

Ja, AQ140 er en B21 motor. Å kjøpe en ny topp er ikke ett tema for min del. Men takk for tipset. Jeg er mekaniker. Så å plane og slipe en topp er ikke noe problem. Men synes ikke det er verd jobben å sveise opp tæret eksos porter, når det er såpass mange gode bil topper billig på markedet. Grunnen til at jeg spurte om hva som er original montert er at jeg ikke er ute etter å legge en masse jobb i å modifisere motoren. Men ønsker å ha den mest mulig original.

AQ140 kom originalt med 160 toppen.

Det er mulig noen av de siste modellene kom med 398 topp, slik som AQ125, men er usikker på det, AQ140 står kun oppført med 160.

Det er også mulig at enkelte uttak i toppen ikke er helt like på en topp fra en bil, men det lar seg normalt fikse.

160 og 398 er i prinsippet helt like, begge kom i minst to varianter, med små eller store innsugskanaler.

Alle topper fra rødblokk passer på blokka, også 530/531.

Redigert av adeneo (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...