Fred89 Startet 12.Juli.2017 Link til dette innlegget Startet 12.Juli.2017 Jeg har laget meg 4 fortøyninger som permanent er festet i utstikkerne ved brygga, men jeg har ingen demping på dem, er det strengt tatt nødvendig på en 17fot båt? Eller er dette forbeholdt litt større båter med mer vekt? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 12.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2017 de fleste bryggeeiere / båtforeninger krever rykkdempere uansett, for å få mindre slitasje på fortøyningsfestene. Jeg ville satt på dempere, sparer jo også fortøyningsbeslagene på båten Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
LM 605 Svart 12.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2017 Er ikke noe "påbud" om dette her, i vår kommunale havn, men det er jo absolutt noe å ha. Biltema har jo noen rimelige, i alle størrelser. Sitér dette innlegget Link to post
Fred89 Svart 12.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2017 Ja jeg tror ikke det er noe påbud der jeg ligger, men da får jeg handle inn noe, trengs det på alle 4 fortøyningene eller bare 2 av de på kryss? Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 12.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2017 Greit og ha på alle? satte på biltema sine i vår. Di er allerede begynt og sprekke så anbefales ikke? Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 12.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2017 6 minutes ago, boble65 said: Greit og ha på alle? satte på biltema sine i vår. Di er allerede begynt og sprekke så anbefales ikke? Da ville jeg ha levert de tilbake! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Code0 Svart 12.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2017 ...ikke kjøp for kraftige, ta de tynneste du finner, de skal jo gi seg under belastning... Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 12.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2017 Gidder ikke kjøre til Harstad og levere dem? di skal ikke gi seg men di skal fjære tauet som er tredd igjennom. Kjøp noen som passer tauet? Sitér dette innlegget Link to post
Fred89 Svart 12.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2017 takker for mange gode svar her, da vil jeg prøve å handle fra en annen plass enn biltema :) Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 12.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2017 Er det denne "firkantede" varianten du har kjøpt? Den et helt krise. Ser enkelte i havna har den typen, varer ikke mange kulingene før de sprekker opp og nærmest ramler av tauet. Selv har jeg en båt på 10-11 tonn og bruker den runde typen. Har den største varianten til Biltema og 18mm tau. De eldste er nok fire år nå og er fremdeles like fine, selv etter mang en vinterstorm Så kan trygt si at den runde typen (tror den kalles Forshedatypen, etter originalen) er å anbefale, det er i alle fall min erfaring. De originale Forsheda skal være enda bedre, har hørt enkelte si de har hatt den i over 20 år uten at de har trengt å bytte dem ut. Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 12.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2017 Ja er den firkantete jeg har som en trer tauet gjennom. Drit ? forsheda er bra ja? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 13.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2017 har slike firkantede fra Maritim, de ser ut til å holde bra Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Code0 Svart 13.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2017 De runde hvor du surrer tauet et par runder rundt gir lengre fjæringsvei og er de jeg bruker. Jo tynnere de er, jo lengre strekker de seg, ikke kjøp for tykke. 17 fots båt klarer ikke dra over en 10 mm fortøyning, særlig ikke om den fjærer. Sitér dette innlegget Link to post
Fred89 Svart 14.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2017 Da kjøper jeg de minste runde, det holder sikkert i lange baner :) Sitér dette innlegget Link to post
Steini Svart 14.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2017 Om du kjøper av merket Forsheda så blir du nok nøgd. Desse koster litt meir en biltema sine, men varer 10 ganger lenger. Sitér dette innlegget -Steini https://baatplassen.no/i/topic/128201-midgard-på-tur/ Link to post
Fred89 Svart 14.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2017 vet du hvor de seller dette merket? Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 14.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2017 (redigert) Maritim selger disse . Prisen er vel tre ganger så høy for disse, kontra Biltema sine. Ser nå ut som det er samme gummi i begge to. Redigert 14.Juli.2017 av LM 605 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
alf-inge Svart 14.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2017 Den første av mine fire dempere fra Biltema ga opp i fjor vår, etter bare tre år. Nå har jeg bare én igjen fra BT. Resten er fra Forsheda. Lurer på hvor lenge de varer. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 14.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2017 Har brukt runde fra BT tidligere og de holdt ikke lenge. Det var av de største de hadde. Tror ikke de holdt ett år engang. Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 14.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2017 Kommer vel mye an på havneforholdene på båtplassen, om det er ei godt skjermet havn, eller havn med mye utsatt vær og vind. I ei rolig havn holder sikkert Biltema sine lenge vil jeg tro, men blir det mye rykk og napp , ville jeg vel heller satse på bedre kvalitet, f. eks. Forsheda. Man får hva man betaler for. Sitér dette innlegget Link to post
Bjoove Svart 14.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2017 1 hour ago, Pinkvin said: Har brukt runde fra BT tidligere og de holdt ikke lenge. Det var av de største de hadde. Tror ikke de holdt ett år engang. Bifaller denne :) Legg noen kroner i dempere, så har du en bekymring mindre. Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 14.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2017 LM 605 skrev for 3 timer siden: Kommer vel mye an på havneforholdene på båtplassen, om det er ei godt skjermet havn, eller havn med mye utsatt vær og vind. I ei rolig havn holder sikkert Biltema sine lenge vil jeg tro, men blir det mye rykk og napp , ville jeg vel heller satse på bedre kvalitet, f. eks. Forsheda. Man får hva man betaler for. Vel min havn er helt rolig men holdt ikke allikevel? Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 15.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2017 Skulle ikke forundre meg om det er produktvariasjoner ute og går. Opplever at Biltema stort sett leverer grei kvalitet i forhold til prisen når det gjelder båtutstyr, men av og til virker det som om kvalitetskontrollen har tatt ferie, gjerne innen for samme produkt. Hadde en rykkdemper som skillet seg ut og var dårlig. Den sprakk opp og tålte lite, men resten har taklet vinterstormene bra (har de største rykkdemperne på både brest og spring). Lå inntil i år utsatt til for store bølger når det blåser fra øst og sør-øst, som det har gjort noen stormer. Sitér dette innlegget Link to post
Steini Svart 15.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2017 (redigert) On 14.7.2017 at 10:06 AM, LM 605 said: Maritim selger disse . Prisen er vel tre ganger så høy for disse, kontra Biltema sine. Ser nå ut som det er samme gummi i begge to. Du får prøva begge typer samtidig slik eg gjorde.... Det er jallfall ingen tvil for min del. Biltema sine varte ikkje eit år, men forsheda sine ser fortsatt heilt fine ut etter tre år. No har eg skifta ut alle til Forsheda og slike smart fortøningsfjører når eg fortøyer på plasser der dei faste fortøyningane ikkje passer heilt: https://seatronic.no/fortoyning/fortoyningsutstyr/fortoyningsfjaer-smart-opptil-20mm-tau Men klart da er jo ein del forskjell på ein å lett båt som du har Fred 89 kontra min seilbåt. Det beste ein gjer er uansett å ha skikkelig tauverk. Eg for min del har skiftet ut alt tauverk til fortøyning, med nylon tau. Desse tåler mykkje belastning, ein god del uv, samt sjøvann. Men fordelen med nylon tau er at dei er veldig glatte så det blir lite friksjon og at dei strekker seg godt. Om du vil ha godt tauverk til gode priser, så anbefaler eg Åkra trålbøteri på Karmøy. Desse sender også i posten. Men dei blir stort sett levert på ruller, fra 50-110 meter. Redigert 15.Juli.2017 av Steini (see edit history) Sitér dette innlegget -Steini https://baatplassen.no/i/topic/128201-midgard-på-tur/ Link to post
ivar Svart 15.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2017 Hakkannen skrev for 9 timer siden: Skulle ikke forundre meg om det er produktvariasjoner ute og går. Opplever at Biltema stort sett leverer grei kvalitet i forhold til prisen når det gjelder båtutstyr, men av og til virker det som om kvalitetskontrollen har tatt ferie, gjerne innen for samme produkt. derfor bra om man klager på de tingene som ikke holder mål, slik at biltema får vite om de. Der har jeg ikke vært flink nok Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.