Flåteadmiral Startet 12.Juli.2017 Del på Facebook Startet 12.Juli.2017 (redigert) Hei Har noen problemer med min motor en AQ 225 D som har stått i mange år 10 - 15 etter hva som er blitt fortalt , og jeg har kjøpt båten for et par mnd siden. Motoren vil ikke gå noe særlig på tomgang, og den stopper når jeg setter den i gir. Drevet fungerer og går lett rundt, så det er ikke problemet. Har byttet plugger, bensinfilter, just tenningen, ( den har elektronisk tenning ), Den ligger nå på 8 grader fortenning , gjort rent silen i forgasseren Rochester Quadrajet m4me 4 porter. Tømt og gjort rent bensintanken. Den går fint an å ruse og hvis jeg skrur opp tomgangen til rundt 1000 rpm, så går den på tomgang, men ikke ved 6 - 700 som den skal. Men når den settes i gir , så stopper den omtrent med engang. Har også grunninnstillt blandingsskruene helt inn og 1,5 omdr ut igjen. Noen som har noen tips ? Klør meg bare i hodet nå... Er jo ikke noe å prøve å kjøre med heller.... Redigert 12.Juli.2017 av Fersk Reder (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Åge Grevlingen Svart 13.Juli.2017 Del på Facebook Svart 13.Juli.2017 (redigert) Svarer på generelt grunnlag, da jeg ikke kjenner spesifikasjonene om tenningsinnstilling og annet for denne motoren. Har du målt kompresjonen? Er du sikker på at den får bensin og gnist, og går på alle sylindere? Pluggene kan fortelle en del om bensinmengde, forbrenning og eventuell vannlekkasje. Ta ut pluggene og se om du ser noen forskjeller etter litt tomgang. Redigert 13.Juli.2017 av Åge Grevlingen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Tskjei Svart 13.Juli.2017 Del på Facebook Svart 13.Juli.2017 Hei. Har du gått over forgasser? Det kan skje mye på den tiden den har stått. Flottør som henger, eller dyser som er tette osv. Er den slik hele tiden? Kald og varm?Starter den lett etter at den har stoppet? Skru ut pluggene å ta noen bilder å legg ut, så får man kanskje noen svar. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 13.Juli.2017 Del på Facebook Svart 13.Juli.2017 Mistenker at stempelringene har satt seg siden den har stått ubrukt så lenge. Jeg ville ha prøvd å kjøre den en stund for å se om det går seg til. Alterativet er full demontering, og det er jo litt jobb... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Flåteadmiral Svart 13.Juli.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Juli.2017 (redigert) Jeg har ikke gått over forgasser, kun hatt på forgasserrens. Den får bensin , og gnist, har gått over alle pluggledninger og tenningsrekkefølge. Når den er kald starter den relativt raskt og fint, når den er varm må jeg gi litt gass for at den vil starte. Uten gasspådrag, så starter den ikke. Chocken virker og er justert til å ha 1 - 1,5 mm i kald stilling, og den åpner når den blir varm. Motor / drev har ikke rundet 200 timer - 1979 modell. Gm 305 motor Redigert 13.Juli.2017 av Fersk Reder (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 13.Juli.2017 Del på Facebook Svart 13.Juli.2017 Da ville jeg ha gjort ren forgasseren. Du må regne med litt snusk i flottørhuset etter så mange år.. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Tskjei Svart 14.Juli.2017 Del på Facebook Svart 14.Juli.2017 Enig med index. Ville kjøpt ett rebuildsett til forgasseren og plukket den fra hverandre. Pakningene er mest sannsynlig som papir. Dyser kan være tette og flottører som henger ++++ Sitér dette innlegget Link to post
Flåteadmiral Svart 14.Juli.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Juli.2017 Takk for svar, setter stor pris på all hjelp og tips jeg kan få :) Blir til at jeg tar av forgasseren og plukker den ifra hverandre for skikkelig rengjøring. Et tips som forhåpentlig flere medlemmer kan ha nytte av : Fikk idag et råd av en amcar guru, og han sa at disse gamle v8 motorene går best på 98 oktan fra Esso : ) med tilsetning selvfølgelig. Han sa at dagens 95 med innblanding av bioetanol ikke er gunstig på disse.... De hadde testet flere motorer / biler og hatt bensin fra forskjellige stasjoner på hver enkelt bil - og resultatet var at den motoren som gikk best på alle måter gikk på Esso sin 98 oktan sa han. Sitér dette innlegget Link to post
Flåteadmiral Svart 29.Juli.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Juli.2017 Sliter fortsatt.... Forgasser demontert og renset, nye pakninger, har nå kjøpt ny bensinpumpe, så får vi se..... Sitér dette innlegget Link to post
000 Svart 29.Juli.2017 Del på Facebook Svart 29.Juli.2017 (redigert) Aller først kan du nå begynne med å faktisk justere tomgangsdysene og ikkje bare sette de i utgangspunkt posisjonen. Der er to stk, juster etter øret til den går best. Når motor er varm. Det er heller ingen særlig grunn til å prøve oppnå 600 Omin ved tomgang i fri. 800 er heilt greit. Så har vi dette med slitasje av forgasseren. Når ting blir gamle og mugne så hjelper det lite å ta en halvoverhaling. Det enkleste, tryggeste og slett ikkje så mykje dyrere om en vil ut på vannet er å heller bare kjøpe ny. Hva slags amcar guru er dette- en med aksjer i Esso? Når alt kommer fra samme tank så spiller det mindre rolle. hva slags tilsetning ville han du skulle ha på i tillegg og hvorfor undrer eg på Redigert 29.Juli.2017 av Knurrbart (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Flåteadmiral Svart 1.August.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.August.2017 Fått nytt råd om å bytte eller sjekke microbryter som skal kutte tenningen et øyeblikk når man kopler gir ut og inn, dette er vel mest aktuelt når man skal fra gir og over i fri ? Vet ikke hvor denne sitter på min motor, men kanskje det er den trykk bryteren som sitter oppå motoren ved gir/gasswiren ? Flere som har nevnt at denne bryteren kan forårsake at motor stopper slik min gjør... Ny bensinpumpe gjorde ikke noen forskjell...... Sitér dette innlegget Link to post
000 Svart 1.August.2017 Del på Facebook Svart 1.August.2017 Du det er på mercuiser alpha one drev den brytern er. Der er ingen slik på din. Sitér dette innlegget Link to post
Flåteadmiral Svart 3.August.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.August.2017 Ok, takk for infoen om det : ) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.