Jump to content

"Feil på oppblåsbare vester, må sjekkes"


Gudrun

Recommended Posts

Nevt tidligere men kan ikke skade at det kommer opp igjen :thumbsup:
Tar med litt av teksten i innlegget
 

– CO2-beholderen er en risikofaktor på alle disse vestene, og den bør også skiftes ut regelmessig. Det viktigste er at eierne av vester sjekker regelmessig. Vi må få til en holdningsendring, sier Nordengen.

Sjekkliste for pølsevest

  • Sjekk jevnlig, gjerne før hver gangs bruk, at gasspatronen er ordentlig skrudd fast. Dette gjøres enkelt ved å åpne vesten og skru til patronen for hånd.
  • Prøv din egen vest oppblåst i vannet, og sjekk at den passer til deg. Dette kan gjøres ved å skru av utløsermekanismen og blåse opp vesten ved hjelp av munnstykket.
  • Bruk alltid medfølgende skrittstropp. -Bytt utløsertablett om den blir våt eller ødelagt eller så ofte som bruksanvisningen sier. Dette vil normalt være med et intervall på 1-2 år. Andre typer utløsermekanismer kan ha lengre intervaller for utskiftninger.
  • Gjør deg kjent med bruksanvisningen. Vær sikker på at du vet hvor den manuelle utløseren er. -Oppbevar redningsvesten tørt og i henhold til bruksanvisningen.
  • Små barn bør ikke bruke oppblåsbare redningsvester. Barn bør også være svømmedyktige og ha prøvd redningsvesten i vannet.

(Kilde: DSB)

Redigert av LALUNA II (see edit history)

 Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Link to post
Share on other sites

Har aldri helt skjønt hvorfor gasspatronene må skiftes ut regelmessig så lenge de holder den vekten de skal? At man må reglemessig sjekke at de er skrudd godt til er noe annet. At salttabletten må skiftes med mellomrom er nok klart.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Enig Mouche. Holder patronen påstemplet vekt og at den ikke er korrodert er det ingen grunn til å bytte den. Men at det er fornuftig å sjekke at den sitter ordentilg det er sant. Og så er det viktig å være klar over at oppblåsbare vester har behov for regelmessig service inkl. bytte av bobbinen. Jeg er redd at det ikke er alle som bruker slike vester som er klar over dette.

 

Historie: Gutta som jobbet ute på mærene i et oppdretsselskap på Trøndelagskysten var på sikkerhetskurs. Da fikk de beskjet om å ta på vestene de brukte i daglig arbeid og hoppe ut i et svømmebaseng. Et mindretall av vestene blåste seg opp, årsaken var at patrionene hadde skrudd seg ut. I dag ser jeg at vester ala seilervester er mye brukt i oppdretssnæringen.

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Det siste som Brigg nevner var jeg og med på. Det vil si at de som kom fra ene anlegget der virket alle. Årsaken var at de hadde en kar som tenkte dette kunne skje (lest bruksanvisningen?)så han hadde allerede et system på jobben, Resulterte i at flere av de andre tok på seg å sjekke vestene regelmessig hos seg. Laget seg sågar en helt enkel "sjekklogg" for å registrere.

 

Link to post
Share on other sites

Nå har jeg vært utstyrt med oppblåsbar vest i embeds medfør, i mange år. Der sjekkes vestene (som er rådyre i innkjøp) etter strenge kriterier en gang i måneden. Allikevel er det vester som ikke blåser seg opp ved bruk!

Unødvendig å si hva jeg bruker ombord...

Link to post
Share on other sites

Seilersnobben skrev 6 minutes ago:

Nå har jeg vært utstyrt med oppblåsbar vest i embeds medfør

Hvis du mener tokammer SOLAS vester så har du faktisk ikke lov å tukle med den selv. Den skal ,som du sier, etterses hver måned og så skal den inn til godkjent serviceverksted hvert år hvor den blir resertifisert. 

Jeg har et par tokammer Crewsaver i båten. Det er som å ha på seg en liten livbåt.

I det daglige bruker jeg en seilvest. Enkammer oppblåsbar kommer ikke om bord i min båt.

Advarselen fra DSB gjelder vester med utløser fra Halkey-Roberts eller United Moulders.

På en Hammar utløser er det ingen mulighet for at gasspatronen skrur seg ut. Dessuten ligger den inne i lungen.

Hammar utløseren har heller ingen "salttablett" å skifte.

 

Link to post
Share on other sites

Mye negativt(skepsis) omtale angående oppblåsbare vester.

 

Kanskje av den grunn så utrustes barn, og voksne med seil-vester. Usikker om det er en god løsning. Det er en flyte-vest. Ikke nok oppdrift å holde barn/voksne oppe i bevisstløs tilstand. Samt vesten vil ikke snu, og holde hodet oppe av vannet.

 

Så jeg fortsetter med oppblåsbar vest. Inspisert jevnlig.

Link to post
Share on other sites

Har falt i vannet to ganger med to ulike Crewsaver vester. Ingen av gangene blåste de seg opp, så når situasjonen er slik at jeg må sette min lit til vest bruker jeg nå kun seilvest.

Oppblåsbar er greit i jolla på en solværsdag for å tilfredsstille  "onkel".......

Link to post
Share on other sites

Vi har hatt oppblåsbare vester i rundt 25 år i familien og disse blir regelmessig gått over (skifte av bobin/salttablett, skru til co2-patron og veier denne, blåser opp vesten manuelt og lar den ligge oppblåst over natten), og ved bytte av bobin/salttablett har vi ofte hatt en test hvor vi hopper i sjøen med vesten på. Dette for både å bli vant til den "opplevelsen" det er når den blåser seg opp samt teste at de fungerer. Har faktisk aldri opplevd at de ikke fungerer/blåser seg opp. Vestene må også byttes ut med noen/en del års mellomrom hvilket minner meg på at tiden for det har kommet!

 

Forslag til vest og til gunstig pris?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Speiderne i Søgne testet masse vester ( ca 70 til nå) og fant mange som ikke fungerte.Konklusjonen vår er stort sett at man må være ca 12 år og sjekke patronen hver vår. I tillegg må tiltrekking av patron sjekkes ofte - også på helt nye vester før bruk.

I vannet med litt bølger er utvilsomt de oppblåsbare best. De har gjerne 15 kg oppdrift og holder hodet over vann. Redningsvester med 10 kg oppdrift er også bra. Seilervester og vester som ikke blåser seg opp holder ikke støvlene og regntøyet flytende. Har prøvd alle variantene i litt sjø flere ganger.

Mons

Link to post
Share on other sites

mons skrev 16 minutes ago:

Seilervester og vester som ikke blåser seg opp holder ikke støvlene og regntøyet flytende. Har prøvd alle variantene i litt sjø flere ganger.

 

Her har jeg en annen erfaring. "Testet" min 50 N seilervest i ca 1 m sjø, ca 10 m/s, åpen fjord, en times tid. Iført dobbelt ulltøy, full seildress og støvler. Hadde den ikke holdt meg flytende ville jeg ikke skrevet dette.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Ja her sliter jeg litt. Som aktiv seiler har jeg badet i alle slag regntøy osv med seilervest uten å noengang ha opplevd "flyteproblemer". Regntøy, klær, støvler osv gjør det tungt når en skal opp av vannet, men utgjør liten forskjell når en ligger i sjøen. 

 

At en ikke holder seg flytende med seilervest hvis en har regntøy og støvler på stemmer da bare rett og slett ikke. 

Link to post
Share on other sites

Pinkvin skrev for 18 timer siden:

At en ikke holder seg flytende med seilervest hvis en har regntøy og støvler på stemmer da bare rett og slett ikke. 

Tror det er din og min erfaring som er mest relevant her.

Har interessert meg litt over normalen i dette med flytehjelp, både i forbindelse med jobben og som seiler. En person og det som er på vedkommende, har en egenvekt på bare ubetydelig over 1, og det som er under vann trenger minimal hjelp til oppdrift. Så lenge lungene er fylt med luft, gir de et vesentlig bidrag. Det er det som er over vann som må kompenseres for med flytehjelp. Det blir veldig lite, og en seilervest gir nok oppdrift  massevis.

Tror heller ikke seilervest ville blitt godkjent til bruk i jolleregatta hvis  den ikke hadde holdt seileren med støvler og regntøy flytende.

 
Redigert av Seilersnobben (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Sorry. Var nok lite spesifikk. Man flyter, men må posisjonere seg selv hele tiden. Hodet må snus fra brytende sjøer for å unngå svelging av saltvann og man må holde kroppen i en fornuftig stilling. Betyr at man må være bevisst og ikke utmattet. I grov sjø går hodet under innimellom Er vi mer enige da?

Mons

Link to post
Share on other sites

@mons

 

Ja, da er vi mer enig.

Etter det jeg har funnet ut, er man aldri trygg for overbrytende sjø, men det er en kurve mellom oppdrift/krage og sjø/vindstyrke. Vester med stor oppdrift og krage vil bare redde en bevisstløs person inntil en viss grense, og den grensen er nok lavere enn vi liker å tro.

Dessverre er mange vest-tester foretatt under bassengforhold. Det få er klar over, er at hvis man ligger ubevegelig (som i bevisstløs eller utmattet) i sjøen, vil føttene virke som et slags drivanker, og man blir orientert med ansiktet mot sjø og vind.

Personlig er jeg ikke i tvil: 

Hvis jeg risikerer å havne i sjøen med eneste håp til redning et helikopter eller et ressurssterkt redningsfartøy, og/eller kan forvente å bli liggende lenge, kanskje i kaldt vann, velger jeg stor vest med krage, og da tar jeg sjansen på en oppblåsbar, fordi en fast vest vil hemme meg altfor mye. 

Hvis jeg regner med at jeg kan havne i sjøen men må ta meg ombord selv, eller ved å hjelpe til mye selv, velger jeg seilervest. Bevegelsesfriheten i en stor vest med krage er veldig dårlig.

Redigert av Seilersnobben (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...