Jump to content

Varmtvannstanks overtrykksventil lekker, -hva kan være feilen


goggen000

Recommended Posts

Det kan selvfølgelig være en lekkasje. Da vil det sildre/piple ut vann, men er det overtykkventilen som åpner, vil det komme som en liten sprut. Og den ventilen kan jo selvfølgelig være dårlig slik at den åpner for tidlig eller ikke lukker fullstendig. Du får inspisere dette nærmere.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Det er to typer overtrykksventiler på disse tankene. Begge er avbildet litt ned på siden i linken nedenfor. 

 

Den gamle typen som er avbildet øverst av de to variantene er kjent for å lekke. Er det denne typen du har anbefaler  jeg at du bytter til den nye typen. Jeg har gjort det, problem solved. 

 

http://www.isotherm-parts.com/index.php?main_page=page&id=19

 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

@index har gitt deg forklaring ( og løysing for så vidt )

Med ein så liten krets, ( volum ) som det er I ein båt, vil det bygga seg opp ein betydeleg trykkøking når beredaren varmar vatnet.

På større anlegg vil nettet oppta denne trykkvariasjonen, men utan eksp. tank vil dette ikke vera nok i ein båt.

 

To løysingar:

- Ekspansjonstank

- Setja på ein slangestuss og leda vatn til drenering / oppsamling

 

Link to post
Share on other sites

Jeg har ekspansjonstank også hjemme, pga høyt trykk må jeg ha trykkreduksjonsventil og denne gjør at trykket ikke utjevnes over nettet. Vannet I en 200 liter tank utvider seg tilsvarende 4-5 liter ved oppvarming I følge rørlegger, da hadde det blitt vat hos meg også uten tank. Forholdet I båt er akkurat det samme, pumpa slipper ikke trykk tilbake så vannet må slippe ut via overtrykksventilen. Så uten ekspansjonstank vil tanken garantert lekke ut litt nå og da. Dette er ingen feil, bare et dårlig designet anlegg...

Redigert av index (see edit history)
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Dette har vært et problem hos mange omtrent fra trykkvannet ble introdusert i båt... ja nesten.

Som flere her har skrevet blir det trykkoppbygging når vannet varmes opp og da åpner gjerne sikkerhetsventilen. Hos noen kan det og skyldes vibrasjon fra motor under gange. Ventilen klarer ikke å holde helt 100% tett.

 

Index sin løsning med ekspansjonstank er en enkel og helt grei løsning som ikke koster all verden.

 

Var et båtblad som for mange år siden ga en påskjønnelse til en kar som hadde lagt utløpet fra sikkerhetsventilen tilbake til tanken. 

Vel nummeret etter var det en smittevernlege (og båteier) som frarådde dette. Stadig påfyll av varmt vann på vanntanken kunne i verste fall ende opp med at det ble nok organismer på tanken som i fellesskap koste seg såpass at mannskapet fikk seg noen lange runder "på rammen". Ja det er kortversjonen utfra hvordan jeg husker saken. 

 

Jeg har løst det ved å slå av pantrypumpen før oppstart og åpnet litt på ene kranen. Da har jeg og kontroll på om pumpen begynner å gå av seg selv under gange som enkelte har opplevd når en av slangene hopper av.  Dette er vanskelig å oppdage pga motorstøyen..

Men står bryteren stuet langt vekk er ikke akkurat det man tenker mest på før avgang. 

Redigert av Gudrun (see edit history)
Link to post
Share on other sites

En ekspansjonstank koster et par hundrelapper og monteres på under halvtimen. Som bonus får man jevnere trykk på vannet og en pumpe som ikke starter I utide. Bare fordeler altså.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Ekspansjonstank er en fordel ja. Monterte ny bereder (Isotemp) i fjor sommer, med den nye typen overtrykksventil. La opp en slange fra ventilen og bort til "lensebrønnen", så unngår jeg at vannsøl trekker inn i dørkplatene om ventilen skulle begynne å lekke litt. 

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...

En slik typisk sikkerhetsventil på VVT innløp har montert en en-veis ventil!

Ekspansjonstanken bør monteres i enden av varmtvannskretsen! 

Det er tross alt i denne kretsen ekspansjonen skjer når vannet oppvarmes!

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Nå må du huske på at en enebolig har ikke enveisventil i kretsen. I en båt kan ikke varmtvannet renne den gærne veien, fordi det sitter en ventil der. Når vv-taken i en båt er tilstrekkelig full, blir luftlommen i tanken for liten til å kompensere for trykkøkningen og ventilen løser ut. I en båt har denne  ventilen den funksjonen at denne trykkøkningen ikke skal kjøres tilbake gjennom kaldtvannssløyfen og gi trykkoppbygging på pentrypumpens utløpsside. Samtidig er ventilen en sikkerhet mot at tanken skal kunne eksplodere om varmeelementet går bananas.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...