Jump to content

Sabb vibrato...


Dalton

Recommended Posts

Er det normalt at motoren (Sabb 10hk, type G) rister mye når den går på full fart? Sånn rundt omkring halv gass er den absolutt mest rolig, så øker det på ettersom jeg gir mer gass. Det er kanskje bare meg som er litt for engstelig, men jeg liker ikke at det rister så mye. Det merkes godt i båten... Har lest at det finnes vibrasjonsdempere til Sabben. Burde jeg vurdere noe sånt? :confused:

I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so...

Kragerø 26 med Sole SM616 

Link to post
Share on other sites

Det er helt normalt - som Inge og Steen ville ha sagt i Dagbladet på 1960-tallet :wink:

 

Fra spøk til alvor: en 1-cylindret SABB vil nødvendigvis riste, spesielt på full fart. Det ligger i konstruksjonen og det er ikke uten grunn at vi som guttunger kalte Sabben for "rist meg hjem" . . . .

 

Mht vibrasjonsdemper så er det kontraroterende vekter inne i veivhuset. Disse er montert en gang for alle - men hvis de i verste fall er montert 180 grader feil så forsterker de rotasjonen istedenfor å redusere den. Så du kan jo for sikkerhets skyld sjekke hvordan de står i forhold til veivakslingen. Dette var nylig forklart ganske grundig i en annen Sabb-tråd her på baatplassen. Jeg tror nesten det var Walter S som med sin sedvanlige pedagogikk forklarte konstruksjon, montering og virkemåte.

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

At sabben rister er en kjent sak, ja. Synes likevel at det høres mystisk ut at den rister mye på full gass!

Har ensylindra gammel sabb selv, og den rister ubehagelig mye bare på et vært sakte turtall, sånn fra tomgang og så bitte litt turtallsøkning. Da kommer ristinga og bankinga for fullt. Litt umerkelig gass derfra, og ristinga liksom opphører. Så jeg er enig i at dette er noe man bør undersøke. Har fått høre at sabben er en "skrogeter" om den ikke blir ordentlig montert. Holder derfor på med forsterkninger i motorfundamentet på min gamle sjark slik at vibrasjoner skal taes bedre opp.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...