Jump to content

Elektrisk koblingskjema, Maxi 95 (bilde)

ne.andersson

Recommended Posts

Hei,

Jeg har nylig kjøpt meg en Maxi 95 1978 modell som har hatt samme eier siden 1984, han anser seg selv som en hobby elektriker med litt peiling men det ser ut slett ut som om noen har bedrevet hærverk med anlegget i båten. Jeg tenker derfor at jeg nå skal rydde opp i det elektriske, strekke nye kabler, merking, dele opp anlegget med start og forbruksbatteri samt legge inn landstrøm.

Jeg har planlagt litt og kommet frem til følgende koblingskjema. Er det noe jeg helt har glemt eller overser?

eRbd6FW.png

Jeg er glad for alle type tilbakemeldinger. :smiley:

Det var jo et relativt enkelt skjema å forholde seg til. Det virker som en mange detaljer er utelatt, blant annet tenning/instrumenter og en del på forbrukssiden, men det er kanskje like greit.

Eneste jeg reagerer på er sikringen til starteren. Jeg ville droppet den. Men jeg påstår selvfølgelig ikke at det er direkte galt å ha den der.

Sitat

Det var jo et relativt enkelt skjema å forholde seg til. Det virker som en mange detaljer er utelatt, blant annet tenning/instrumenter og en del på forbrukssiden, men det er kanskje like greit.

Eneste jeg reagerer på er sikringen til starteren. Jeg ville droppet den. Men jeg påstår selvfølgelig ikke at det er direkte galt å ha den der.

Det er riktig at jeg har utelatt en del ting som f.eks. voltmeter, tenning givere etc. for å gjøre skjemaet enklere.

Jeg er forsåvidt enig i at sikring mellom startbatteriet og startmotor kan bli litt overfladisk, og så planlegger jeg å installere et batteri med 720A maks styrke og det får man vel neppe noen sikringer som klarar mer enn et par sekunder. Får se til å dimensjonere kabelen og bryteren godt bare.

Men en ting som jeg lurer over. Denne ideen med at man skal ha en minusskinne som alt minus trekkes til er det riktig? (Jeg ser at mange andre gjort det slik på sine tegninger) Rent instinktivt ville jeg vel egentlig trukket minus fra f.eks startmotor og landstrøm dirkete på startbatteriet for å spare skinnen for så høy belastning, blir det feil?

Redigert av ne.andersson (see edit history)
ne.andersson skrev for 13 timer siden:

Denne ideen med at man skal ha en minusskinne som alt minus trekkes til er det riktig? (Jeg ser at mange andre gjort det slik på sine tegninger) Rent instinktivt ville jeg vel egentlig trukket minus fra f.eks startmotor og landstrøm dirkete på startbatteriet for å spare skinnen for så høy belastning, blir det feil?

Jeg tenker at denne skinnen i så fall kommer i _tillegg_ til direkte jording av motorblokken.

X10an skrev On 14.7.2017 at 21.25:

Må korrigere tidligere uttalelse. Påstår nå det er direkte galt med sikring der. For å sikre mot at denne ryker i utide må den dimensjoneres meget grovt, samtidig som spenningsfall og potensielle feilkilder øker.

ne.andersson skrev On 15.7.2017 at 10.58:

Denne ideen med at man skal ha en minusskinne som alt minus trekkes til er det riktig?

Denne minusskinnen plasseres normalt bak instrumentpanelet eller i egen el-sentral. Da drar man én godt dimensjonert kabel fra batteriet og frem til denne skinnen (dette gjelder også for pluss med sikring og hovedbryter). Derfra fordeles minus til alle forbrukere med tynnere "dropkabler" og gjerne landstrømlader også. Minusskinnen befinner seg normalt ikke i umiddelbar nærhet av batteriet.

Du angir, forståelig nok, ikke detaljer som kvadrat på kabling etc. i skjemaet ditt. Jeg hadde også kuttet ut sikring mellom starter og batteri. Skal du ha inn en shunt, vil denne ofte ta jobben som sikring. Merk at jeg skriver 'ofte', igjen, kommer an på ledningskvadrat. Du spesifiserer ikke hvordan du tenker landstrømmen arrangert. Kobler du slik du antyder, vil du kunne sette opp et galvanisk tæringspotensiale. Hvis du søker her på forumet, vil du kunne lese deg opp til en master innen temaet. 

På Hulda er det installert en rekke pluss- og minusskinner, men her er også el.systemet større enn hva du planlegger så langt. Dog, ta høyde for senere utvidelser, de kommer helt garantert. Ta en titt på 'byggingen av Hulda', så ser du hva jeg mener.

Tegningen din krever at skillerelet er spenningsstyrt etter spenning på startbatteri. I så fall er oppsett med lader koblet til startbatteri optimal løsning.

Du skriver ikke hvilken type skille-rele du har tenkt å bruke. Om det er styrt av lading fra dynamo (ladelampe) eller manuelt med bryter bør lader kobles til forbruksbank.

Dersom startbatteri kun betjener start av motor og ikke belastes med strømtrekk motor står vil startbatteri normalt ikke ha behov for lading fra landstrøm.

For maksimal beskyttelse mot galvanisk tæring vil det være en fordel med skilletransformator mellom landstrøminntak og landstrøm el-sentral i båt.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Hei,

Takk for alle tilbakemeldinger og informasjon.

Jeg har nå vært rundt på hele båten i 3 dager å strukket ny strøm, installert batterier, nytt panel osv. Jeg endte med å kutte ut landstrøm i første omgang da det var nok å ta i med å få ryddet i gammelt "møkk" og få lagt opp nytt anlegg. Jeg gikk også for å sette hovedbryter på minussiden istedenfor pluss siden det var slik det var gjort fra før. (håper ikke det var galt?)

Slik ble det:

vhrfI3I.png

Hva tenker dere om løsningen? :smiley:

Hvilket program bruker du her? (Til linjeskjema)

Jeg må igjennom det samme da båtens tidligere eier helt klart ikke skjønner risken med å bruke høytalerkabler til kjøleskap etc... :(. Jeg måtte klippe og skjøte en haug bare for å tørre ha med barnet min denne sesongen. Det er ikke rart det er mye båtbranner hvis dette er standarden folk forholder seg til... :(.

Jeg ville satt hovedbryteren på pluss, da minus kan gå rett i blokka på motoren. Ideelt sett vil du jo ha kortest vei mellom lading/dynamo/batterier.

Men det kan selvfølgelig være grunner til at den var på minus før...

Sitat

Hvilket program bruker du her? (Til linjeskjema)

Jeg benytter meg av denne siden https://www.draw.io/, veldig grei når man skal lage et enkelt skjema, om du binder den opp til onedrive eller dropbox kan du også lagre din tegninger.

Sitat

Jeg må igjennom det samme da båtens tidligere eier helt klart ikke skjønner risken med å bruke høytalerkabler til kjøleskap etc... :(. Jeg måtte klippe og skjøte en haug bare for å tørre ha med barnet min denne sesongen. Det er ikke rart det er mye båtbranner hvis dette er standarden folk forholder seg til... :(.

Ja gud det er mye rusk ute å går, man må nesten bare se over alt selv :thumbsup:

Sitat

Jeg ville satt hovedbryteren på pluss, da minus kan gå rett i blokka på motoren. Ideelt sett vil du jo ha kortest vei mellom lading/dynamo/batterier.

Men det kan selvfølgelig være grunner til at den var på minus før...

Minus går rett i blokka ja og pluss rett på startmotor. Tanken min er jo at det eneste du er ute etter med en hovedbryter er jo å bryte kretsen slik at du har null sjanse for strømføring, det gjør du jo like vel ved å bryte minus som pluss og kretsen sin lengde blir jo den samme uansett?

Må fundere litt på den minuskoblingen din og hvordan det vil kunne påvirke motor/aksling/propell. Ved normale forhold er det greit. Brutt krets er brutt krets. Og ferdig med det. Men, om noe skulle klikke, en liten krypstrøm, så vil muligens motoren din lande på plussiden. Altså motor/aksling/propell kan muligens teoretisk begynne å avgi elektroner til havet. Tror muligheten er helt fragmentarisk. Hos meg, der hele båten er av jern, er jeg meget nøye med at alt er minus. At det ligger et teppe med elektroner på alle metalloverflater.

Jeg tenker også at hovedbryter på minussiden _funksjonelt sett_ er helt i orden. Samtidig strider det mot en del etablerte prinsipper, og problemer kan dukke opp når neste eier eller andre reparatører begynner å fikle med dette uten å vite eller tenke over denne problemstillingen. En ting er at skillereléet ikke vil fungere om du kun har batterilader på startbatteriet, og du vil heller ikke kunne bruke forbruksbanken som starthjelp ved å bare koble inn bryterne.

Så har vi dette med landstrøm (utover en normal dobbeltisolert batterilader), med/uten jord/skilletrafo, og om/når dette noen gang kommer i båten. Jordes da eventuelt i blokka og ikke på minuspol.

Senest i går ble jeg tilkalt til en båt der plotteren ikke virket. Problemet viste seg å være at pluss og minus var feilkoblet (noe denne Garminen heldigvis taklet helt greit). Personen som installerte plotteren var åpenbart ikke informert om at denne båten hadde delvis felles pluss og at de fleste sikringene var på minussiden. Få av ledningene fulgte normale fargestandarder.

-Funksjonelt sett nesten helt greit, men håpløst å jobbe på.

Redigert av X10an (see edit history)
Sitat

Jeg tenker også at hovedbryter på minussiden _funksjonelt sett_ er helt i orden. Samtidig strider det mot en del etablerte prinsipper, og problemer kan dukke opp når neste eier eller andre reparatører begynner å fikle med dette uten å vite eller tenke over denne problemstillingen. Så har vi landstrøm (utover en normal dobbeltisolert batterilader), med/uten jord/skilletrafo, og om/når dette noen gang kommer i båten. Jordes da eventuelt i blokka og ikke på minuspol.

Eneste grunnen til at jeg gjorde det slik med hovedbryter på minussiden var fordi at det var slik det var fra før av og jeg har/hadde null peiling på elektrisitet i båt (jeg er utdannet installasjonelektriker men kun i hus) og tenkte derfor at jeg følger samme prinsippet.

Til å begynne med så regner jeg med at når du skriver "jordes" så mener du koblingen mot minus-polen på batteriet. (er litt forvirrende for meg som normalt opererer med at jord er "ground" gul/grønn men alle som snakker om jord i båt mener mot minus-polen)

Landstrøm skal definitivt ikke gå via blokka, jeg kommer til å installere en landstrømspakke fra DEFA med skilletrafo (nå som jeg vet hva skilletrafo er etter litt etterforsking :smiley:)

Jag skiftet farge på alle kabler i båten til sort og rød slik jeg ønsker det for å holde kontroll på pluss og minus, samt at jeg strukket all pluss via forbruks-panelet med automatsikringer og alt minus direkte til minus-skinnen.

Tror nå at dette skal være greit faktisk :smiley:

ne.andersson skrev 18 minutes ago:

Til å begynne med så regner jeg med at når du skriver "jordes" så mener du koblingen mot minus-polen på batteriet.

Landstrøm skal definitivt ikke gå via blokka, jeg kommer til å installere en landstrømspakke fra DEFA med skilletrafo 

Når jeg snakket om jord så mente jeg jording av landstrøm (gul/grønn). At landstrømmen ikke jordes til minuspol på batteriet.

Jeg har også redigert posten min etter at du siterte meg. Har lagt til noe om skillereléet og lading med batterilader. Det jeg skrev om starthjelp var ikke helt gjennomtenkt, for det kunne du ikke i ditt opprinnelige skjema heller :-)

Sitat

At landstrømmen ikke jordes til minuspol på batteriet.

Hehe nei jeg er helt klar over at denne ikke har noe der å gjøre :thumbsup:

Riktig, voltmeteren viser jo når generatoren lader mitt startbatteri hver gang motoren går pluss at jeg har en jumpstarter samt startkabler. (for kobling mellom forbruks-batteri og startbatteri om nøden skulle slå inn)

Sitat

Har lagt til noe om skillereléet og lading med batterilader.

Ja jeg er klar over at løsningen ikke vil kunne lade først startbatteri og sen forbruks-batteri via landstrøm med mindre begge hovedbryterne er slått på. (noe man er lite interessert av å ha på når man ligger til kai)

Tenkte egentlig at landstrøm skulle kobles direkte på forbruks-batteriene da jeg har nok på startbatteriet men hvordan kan man egentlig løse det best? (utover startkabler som jeg tenkte)

Redigert av ne.andersson (see edit history)
ne.andersson skrev 25 minutes ago:

Jag skiftet farge på alle kabler i båten til sort og rød slik jeg ønsker det for å holde kontroll på pluss og minus, samt at jeg strukket all pluss via forbruks-panelet med automatsikringer og alt minus direkte til minus-skinnen.

Husk at på 12v er dimensjoneringen på kabelen sammenhengende med lengde helt annerledes enn sterkstrøm.

Sitat

Husk at på 12v er dimensjoneringen på kabelen sammenhengende med lengde helt annerledes enn sterkstrøm.

Takk for innspillet - jeg har kun lanterner, belysning i kabinen og 1 stk sigarett-uttak i båten på forbrukssiden så det er ikke noe problem foreløpig da jeg strukket 2,5mm frem til hvert enkelt punkt i båten.

Tenker jeg skal dimensjonere opp kabel til sigarett-uttak til 6mm da jeg har planer om å ha et sånt bærbart kjøleskap med i båten etterhvert å plugge inn der.

ne.andersson skrev 58 minutes ago:

Tenkte egentlig at landstrøm skulle kobles direkte på forbruks-batteriene da jeg har nok på startbatteriet men hvordan kan man egentlig løse det best? (utover startkabler som jeg tenkte)

Landstrømlader koblet til forbruksbanken. Germaniumdiode i serie med 10 ohm motstand fra pluss på forbruksbank til pluss på startbatteri, og det samme fra minus på startbatteri til minus på forbruksbank. Da vil startbatteriet kunne trekke ned forbruksbanken, men forbruksbanken vil ikke kunne trekke ned startbatteriet.

Ikke at jeg vil anbefale dette i praksis, men det er en løsning som vil fungere. Selv vil jeg anbefale å slå seg til ro med at startbatteriet blir godt nok ladet av motoren ved normal bruk gjennom sesongen. Under vinteropplag bør det lades manuelt minst en gang midt under opplaget.

Alternativt kan du ha en egen hovedbryter kun mellom batteri-minusene og ha ladingen på startbatteriet slik at skillereléet kan gjøre jobben sin.

Sitat

Landstrømlader koblet til forbruksbanken. Germaniumdiode i serie med 10 ohm motstand fra pluss på forbruksbank til pluss på startbatteri, og det samme fra minus på startbatteri til minus på forbruksbank. Da vil startbatteriet kunne trekke ned forbruksbanken, men forbruksbanken vil ikke kunne trekke ned startbatteriet.

Ikke at jeg vil anbefale dette i praksis, men det er en løsning som vil fungere. Selv vil jeg anbefale å slå seg til ro med at startbatteriet blir godt nok ladet av motoren ved normal bruk gjennom sesongen. Under vinteropplag bør det lades manuelt minst en gang midt under opplaget.

Riktig, jeg holder meg nok bare til å bruke startkabler om nøden er ute og koble landstrøm på forbruks-batteriene.

ne.andersson skrev for 6 timer siden:

Takk for innspillet - jeg har kun lanterner, belysning i kabinen og 1 stk sigarett-uttak i båten på forbrukssiden så det er ikke noe problem foreløpig da jeg strukket 2,5mm frem til hvert enkelt punkt i båten.

Tenker jeg skal dimensjonere opp kabel til sigarett-uttak til 6mm da jeg har planer om å ha et sånt bærbart kjøleskap med i båten etterhvert å plugge inn der.

7A er max på en 2,5mm2 kabel på 3 meter, det er jo stort sett nok ;).

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...