Jump to content

Princess 45, tau i propell fjernet, men nå fått kraftig risting ved bakking


bergetun

Recommended Posts

Var så uheldig å få tau i propell på min Princess 45.  Har fått fjernet tauet, men har nå en kraftig vibrasjon (rister godt bak ved badeplattform) når jeg bakker. Framover tror jeg ikke det er noe forskjell. Kan iallefall fint å i både lavt og høyt turtall forover uten at denne KRAFTIGE vibrasjonen. Er det noen som har opplevd lignende ?   

 

Kan ikke se noe på propell når jeg filmer med gopro kamera. 

Link to post

Hadde du mye kraft i sving når du fikk tau, og stoppet det motoren av det?

har du kjørt fremover i opptil marsjfart uten noen lyder eller vibrasjoner etter denne episoden? 

 

kan være flere ting, men begynn å sjekk akselkobling og flens i motorrom. Ha en person til å se om noe beveger seg når du bakker kontra har fremover, f.eks om aksel går inn eller utover - sett en tusjstrek rundt aksel rett bak flensen.  

 

er alt ok på innsiden, så hadde jeg tatt en kikk på cutlesslager i braketten foran prop.  

Har du taukuttere foran propellen, kan de få seg en smell også.  

 

Lykke til. 

 

Mvh. SAP

Link to post

Dykket ned . Cutlesslager i brakett er kaputt, så tauet har nok blitt dradd inn i lager. Metall mot metal, nå iallefalll. Kunne bevege akslingen opp og ned 6-7 mm

Vi (kone,hund og unger) ligger i Lillesand nå og er på første uken i ferien.(fra Bergen).  Sørlandet båt og motor i Arendal  skal slippe den på onsdag, så jeg ber til høyere makter (og mekanikeren) at de kan fikse det fort. 

 

Utrolig kjipe greier ??

 

Noen som kjenner til Sørlandet båt og motor ?

 

 

Link to post
nordan family 27 skrev for 4 timer siden:

apropo oljelekkasje: du kjører vel ikke denne motoren nå? Så stor skjevhet vil vel rive girkassen ganske fort i filler?

Neida, har lagt i ro siden jeg oppdaget den kraftige vibrasjonen ved bakking.  Kommer selvfølgelig til å kun gå på en maskin til Sørlandet båt og opplag :)

Link to post
bergetun skrev 26 minutes ago:

Neida, har lagt i ro siden jeg oppdaget den kraftige vibrasjonen ved bakking.  Kommer selvfølgelig til å kun gå på en maskin til Sørlandet båt og opplag :)

Du kan fint kjøre på en motor med 6-7 knop bare du låser av den akslingen lageret er røket på med fortøyningstamp, jekkestropp etc. fast i et solid punkt i motorrommet.

 

Det blir en del mer vibrasjoner i "akterskipet" ved å kjøre på en motor og avlåst aksling enn ved å kjøre på en motor der den andre akslingen roterer fritt, men frirotasjon går jo ikke i dette tilfellet da det vil ødelegge både aksling og brakett.

 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...