bergetun Startet 14.Juli.2017 Del på Facebook Startet 14.Juli.2017 Var så uheldig å få tau i propell på min Princess 45. Har fått fjernet tauet, men har nå en kraftig vibrasjon (rister godt bak ved badeplattform) når jeg bakker. Framover tror jeg ikke det er noe forskjell. Kan iallefall fint å i både lavt og høyt turtall forover uten at denne KRAFTIGE vibrasjonen. Er det noen som har opplevd lignende ? Kan ikke se noe på propell når jeg filmer med gopro kamera. Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 14.Juli.2017 Del på Facebook Svart 14.Juli.2017 Jeg er ikke ekspert, men ved at vibrationer aldrig er godt. Var det dig jeg hørte på K16 i går? Som lå i Smögen? Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 14.Juli.2017 Del på Facebook Svart 14.Juli.2017 Hadde du mye kraft i sving når du fikk tau, og stoppet det motoren av det? har du kjørt fremover i opptil marsjfart uten noen lyder eller vibrasjoner etter denne episoden? kan være flere ting, men begynn å sjekk akselkobling og flens i motorrom. Ha en person til å se om noe beveger seg når du bakker kontra har fremover, f.eks om aksel går inn eller utover - sett en tusjstrek rundt aksel rett bak flensen. er alt ok på innsiden, så hadde jeg tatt en kikk på cutlesslager i braketten foran prop. Har du taukuttere foran propellen, kan de få seg en smell også. Lykke til. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
bergetun Svart 15.Juli.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Juli.2017 Dykket ned . Cutlesslager i brakett er kaputt, så tauet har nok blitt dradd inn i lager. Metall mot metal, nå iallefalll. Kunne bevege akslingen opp og ned 6-7 mm Vi (kone,hund og unger) ligger i Lillesand nå og er på første uken i ferien.(fra Bergen). Sørlandet båt og motor i Arendal skal slippe den på onsdag, så jeg ber til høyere makter (og mekanikeren) at de kan fikse det fort. Utrolig kjipe greier ?? Noen som kjenner til Sørlandet båt og motor ? Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 15.Juli.2017 Del på Facebook Svart 15.Juli.2017 Kjenner bare Kristiansand Båt & Motor. Sitér dette innlegget Link to post
bergetun Svart 15.Juli.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Juli.2017 Beklager de heter Sørlandet båt og opplag Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 15.Juli.2017 Del på Facebook Svart 15.Juli.2017 Mener det er Helge Duus (Ibiza) som står bak firmaet. Sitér dette innlegget Link to post
bergetun Svart 15.Juli.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Juli.2017 @kallethekid det ser ut som det er Helge Duus som er eier i følge proff.no ja. Sitér dette innlegget Link to post
bergetun Svart 15.Juli.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Juli.2017 Ser ut som det har vært et kraftig vibrasjon, for det er kommet en liten oljelekkasje mellom gir og motor. Noen drypp som ikke har vært der før :( Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 15.Juli.2017 Del på Facebook Svart 15.Juli.2017 -meld ifra til forsikringen din om du har grei dekning. lykke til og håper på det beste. Sitér dette innlegget Link to post
bergetun Svart 15.Juli.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Juli.2017 (redigert) Eureka skrev 43 minutes ago: -meld ifra til forsikringen din om du har grei dekning. lykke til og håper på det beste. Ja, det er allerede meldt. Ikke med tanke på lekkasjen, for den oppdaget jeg i dag . Som man ser på bildet under, er det ikke mye igjen av lager i brakett :-( Redigert 15.Juli.2017 av bergetun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gulborg Svart 15.Juli.2017 Del på Facebook Svart 15.Juli.2017 Flinke folk der hos duus. Tror også at Sigbjørn Paulsen skrur for han. Volvo penta mekaniker .veldig dyktig. Lykke til Sitér dette innlegget Link to post
bergetun Svart 15.Juli.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Juli.2017 Gulborg skrev 13 minutes ago: Flinke folk der hos duus. Tror også at Sigbjørn Paulsen skrur for han. Volvo penta mekaniker .veldig dyktig. Lykke til Det er flott å lese ?? Sitér dette innlegget Link to post
Fredrik90 Svart 15.Juli.2017 Del på Facebook Svart 15.Juli.2017 Sørlandet Båt og Motor er seriøse folk har jeg inntrykk av, ikke vært borti dem selv men hørt kun posetivt. Kjedelig at slikt skjer midt i ferien, lykke til ? Sitér dette innlegget Link to post
LAKA Svart 15.Juli.2017 Del på Facebook Svart 15.Juli.2017 Vi var innom der for to år siden. Dyrt, men dyktige folk og meget bra utført arbeid. Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 16.Juli.2017 Del på Facebook Svart 16.Juli.2017 Han som skal utføre denne jobben heter antakeligvis Bjørn. Er svensk. Å veldig dyktig. Han gjorde akkurat denne jobben på jolla mi. Gikk veldig greit. De har en solid kran. Så jeg tror nok du er i trygge hender. Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
bergetun Svart 16.Juli.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Juli.2017 Føler meg mye mer trygg nå :-) @Bjørn Løvjomås var det bakre brakett lager du måtte bytte ? Vanlig slitasje eller yttre påkjenning hos deg også ? Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 16.Juli.2017 Del på Facebook Svart 16.Juli.2017 (redigert) Ganske hard påkjenning vil jeg si. . Mor Norge kan være solid P brakett bak ja. Redigert 16.Juli.2017 av Bjørn Løvjomås (see edit history) Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
nordan family 27 Svart 16.Juli.2017 Del på Facebook Svart 16.Juli.2017 apropo oljelekkasje: du kjører vel ikke denne motoren nå? Så stor skjevhet vil vel rive girkassen ganske fort i filler? Sitér dette innlegget Link to post
bergetun Svart 16.Juli.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Juli.2017 nordan family 27 skrev for 4 timer siden: apropo oljelekkasje: du kjører vel ikke denne motoren nå? Så stor skjevhet vil vel rive girkassen ganske fort i filler? Neida, har lagt i ro siden jeg oppdaget den kraftige vibrasjonen ved bakking. Kommer selvfølgelig til å kun gå på en maskin til Sørlandet båt og opplag :) Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 16.Juli.2017 Del på Facebook Svart 16.Juli.2017 bergetun skrev 26 minutes ago: Neida, har lagt i ro siden jeg oppdaget den kraftige vibrasjonen ved bakking. Kommer selvfølgelig til å kun gå på en maskin til Sørlandet båt og opplag :) Du kan fint kjøre på en motor med 6-7 knop bare du låser av den akslingen lageret er røket på med fortøyningstamp, jekkestropp etc. fast i et solid punkt i motorrommet. Det blir en del mer vibrasjoner i "akterskipet" ved å kjøre på en motor og avlåst aksling enn ved å kjøre på en motor der den andre akslingen roterer fritt, men frirotasjon går jo ikke i dette tilfellet da det vil ødelegge både aksling og brakett. Sitér dette innlegget Link to post
bergetun Svart 19.Juli.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Juli.2017 Snart på vei på land nå. Er visst ikke så lett jobb, da aksling (og ror) må ut for å bytte brakett cutless Sitér dette innlegget Link to post
OddArild Svart 19.Juli.2017 Del på Facebook Svart 19.Juli.2017 bergetun skrev for 2 timer siden: Snart på vei på land nå. Er visst ikke så lett jobb, da aksling (og ror) må ut for å bytte brakett cutless Uff Hold oss oppdatert og lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
OddArild Svart 20.Juli.2017 Del på Facebook Svart 20.Juli.2017 Hvordan gikk det? Sitér dette innlegget Link to post
bergetun Svart 21.Juli.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Juli.2017 (redigert) Det gikk bra, er på sjøen igjen nå. Lageret er byttet og ferien er i gang igjen Redigert 21.Juli.2017 av bergetun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.