Snekkeracing Startet 14.Juli.2017 Link til dette innlegget Startet 14.Juli.2017 Hei! Skal til høsten sette i gang med å støpe et 21 fots gilbert/zyclone skrog. Har ikke støpt et helt skrog før og lurer på hvor tykt skroget skal/bør være. Tenker da både på gelcoat og glassfiber. Regner ikke med at skutesidene trenger og være like tykke som bunnen. Skroget skal ikke bygges super heavy, men heller ikke superlett. Total vekt på skallet bør ikke være mer enn 350-380kg. Er det noen med litt erfaring som kan gi meg noen tips her? Glassfiber? Holder det å bruke vanlig glassfibermatte, eller bør det brukes glassfibervev? Evt. glassfibermatter først, så avslutte med noen lag glassfibervev? I båten jeg har i dag (Phantom 18, m 225 Johnson) ser det ut som at det er brukt glassfibervev, men jeg vet jo ikke om hele båten er støpt med det eller om det er vanlig glassfibermatte under det. Ellers motas andre tips og triks med takk! På forhånd, takk for svar. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 14.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2017 Morsomt prosjekt! For å begynne et sted : Gelcoat: To strøk med rulle. Gir deg ca 0,8 mm. Et strøk dekker dårlig. Laminat: Bruk en kombinasjon av CSM og biaxial sydd matte. Da får du et sterkt og lett laminat. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Kjellg Svart 14.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2017 Nysgjerrighet; hva er forskjell på CSM og biaxial? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 14.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2017 csm = chopped strand mat , matte der fibrene ligger vilkårlig Mener å ha hørt det er et krav til båter at de skal ha en viss mengde vevd / voving duk under vannlinjen..? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Snekkeracing Svart 15.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2017 Takk for svar! Hvor mange lag glassfiber trengs og hvor mange millimeter skrogtykkelse vil det utgjøre? Det blir bra nok å rulle gelcoaten? Ser mange sprøyter det på, men da blir det kanskje fort for tykt? Sitér dette innlegget Link to post
Tskjei Svart 15.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2017 Jeg ville lagt en biaxial i midten av laminatet. Det gir deg ca 2,5 kg pr kvm og 1,5mm i ferdig støp hvis du bruker en 300/600 matte som er ganske vanlig i småbåt.Bruker du da 600gr csm ved videre støping vil det gi deg ca1,8kg pr kvm og 1mm i ferdig støp pr lag. Da kan du jo regne ut litt i forhold til antall lag og vekt du ønsker. Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 15.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2017 ivar skrev for 15 timer siden: csm = chopped strand mat , matte der fibrene ligger vilkårlig Mener å ha hørt det er et krav til båter at de skal ha en viss mengde vevd / voving duk under vannlinjen..? Takk skal du ha Ivar! Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 15.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2017 og på en sånn båt som blir fort utsatt for litt heftig kjøring, så må du også tenke litt ekstra på innvendig avstivning av skroget, dvs stringers / spant Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Snekkeracing Svart 15.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2017 (redigert) Tskjei: Takk! Ivar: ja, skal stives godt av. Hvor grovt skal dette dimensjoneres. Å hva er mest normalt og støpe inn? Divinysell eller balsatre av noe slag? Ser det bare er brukt noen 10mm dragere av tre som er støpt inn i phantomen min. Redigert 15.Juli.2017 av Snekkeracing (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kire Svart 16.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2017 Er ikke spesielt glad i tre. Det råtner etterhvert! selv har jeg fått pappruller i teppebutikk, som jeg delte i 2. Når denne pappen støpeskjeen inn blir den utrolig sterk. Noen andre som har synspunkter på det ? Sitér dette innlegget Link to post
aebi Svart 18.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2017 Hei snekkeracing Sjekk tråden "kan det bli båt av dette?" Dette er en logg over fremdrift av støping av 17 fot skjærgårds båt jeg gjorde for litt siden. Båtproduksjon fra A til Å. Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 18.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2017 Kire skrev On 16.7.2017 at 21.29: Er ikke spesielt glad i tre. Det råtner etterhvert! selv har jeg fått pappruller i teppebutikk, som jeg delte i 2. Når denne pappen støpeskjeen inn blir den utrolig sterk. Noen andre som har synspunkter på det ? Papp trekker også vann. Skal du bygge båt som skal kunne hoppe i bølger - gjør som de beste båtbyggerne. En båt skal/må flekse på de rette stedene, da er den sterkest i forhold til vekt, for stivt er farlig... Ingen skarpe kanter, ingen bruddanvisninger, gradert start og stopp, integrer utstyr, unngå høy punktlast +++ Studer Komodo sitt Draco 20 prosjekt, men til ditt bruk er det bedre å stive av ala Racemaster etc Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 18.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2017 pappen er vel bare ment som en forskaling - det er glassfiberprofilen som gir styrken. Har også hørt om folk som støper inn elektrikerrør. Jeg for min del ser for meg at det beste må være noe som ikke gir for mye rom for vanninntrenging Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
dieselfan Svart 18.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2017 beklager, leste: pappen støpes inn Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 18.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2017 Ja, men hensikten med papprøret er jo fremdeles bare som forskaling. Om man får vanninntrengning i den hule kanalen er det jo begrenset med væske som kan suges opp, resten vil flyte fritt. Men et papprør gir liten høyde. Husk at stivheten på en bjelke øker kvadratisk med høyden. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
ivar Svart 19.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2017 Sitat Om man får vanninntrengning i den hule kanalen er det jo begrenset med væske som kan suges opp, resten vil flyte fritt. jeg tenker feks på frostsprengning over tid. Alltid lettere for vannet å finne veien inn enn å få få det ut.. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Snekkeracing Svart 3.Desember.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Desember.2017 Tenkte for morro å oppdatere litt her. Det ble støp av båt i sommer! Støpet tok en ukes tid i strekk. Resten er helgearbeid til dags dato. Det brukes ikke vanlig polyester, men polylite. Bunn består av 1x 450g CSM + 600g biaxial i steglister + 3X1000g biaxial. Steglistene er fylt med divinycell for å kunne legge biaxialmatte. Spantene endte opp med å bli av finer plastet inn med 2x 450g CSM + 3-4x 600g biaxial Dette overlapper tilnærmet 70% av bunn så bunn fikk yttligere 3x600 biaxial. Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 3.Desember.2017 Link til dette innlegget Svart 3.Desember.2017 Steike det blei fint? Sitér dette innlegget Link to post
Snekkeracing Svart 4.Desember.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2017 Takk så mye ? Godt fornøyd selv Sitér dette innlegget Link to post
Tskjei Svart 4.Desember.2017 Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2017 Det ble meget bra! Du trenger ikke være redd for å kjøre noe i stykker med den spec på skrog da!!! :) Sitér dette innlegget Link to post
Snekkeracing Svart 4.Desember.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2017 Takk så mye :) Nei håper da ikke det! Tror det blir et solid og godt skrog. Totalvekt på kun skrog (glassfiber + polyester + tre) kom på +/- 360kg, som er akkurat i det sjiktet jeg ønsket å ende opp i. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 4.Desember.2017 Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2017 ser det står en 225hk i bakgrunnen - antar det er den som skal på? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Karl Norge Svart 5.Desember.2017 Link til dette innlegget Svart 5.Desember.2017 (redigert) Dette ser meget bra ut. Legg gjerne ut mer bilder, samt positive og negative erfaringer fra prosessen. Slike vettuge gjør det selv tråder som dette, er båtplassen på sitt beste. Redigert 5.Desember.2017 av Karl Norge (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Snekkeracing Svart 6.Desember.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2017 ivar skrev On 4.12.2017 at 23.27: ser det står en 225hk i bakgrunnen - antar det er den som skal på? Stemmer, 2,7L johnson 225 med plana topper. Boret med nye stempler og alt for et par år siden. Men har også et pågående prosjekt til. 3,0L fingerporta omc blokk med potensiale på bortimot 300hk. Karl Norge skrev On 5.12.2017 at 6.30: Dette ser meget bra ut. Legg gjerne ut mer bilder, samt positive og negative erfaringer fra prosessen. Slike vettuge gjør det selv tråder som dette, er båtplassen på sitt beste. Det skal jeg prøve å få til :D Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 6.Desember.2017 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2017 Har du ingen skott eller tverskipsavstivninger? Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.