Jump to content

Støping av 21 fots Gilbert/Zyclone skrog, tykkelse? Tips?


Snekkeracing

Recommended Posts

Hei!

Skal til høsten sette i gang med å støpe et 21 fots gilbert/zyclone skrog. Har ikke støpt et helt skrog før og lurer på hvor tykt skroget skal/bør være. Tenker da både på gelcoat og glassfiber. Regner ikke med at skutesidene trenger og være like tykke som bunnen. Skroget skal ikke bygges super heavy, men heller ikke superlett. Total vekt på skallet bør ikke være mer enn 350-380kg. 

Er det noen med litt erfaring som kan gi meg noen tips her? 

 

Glassfiber? Holder det å bruke vanlig glassfibermatte, eller bør det brukes glassfibervev? Evt. glassfibermatter først, så avslutte med noen lag glassfibervev?

I båten jeg har i dag (Phantom 18, m 225 Johnson) ser det ut som at det er brukt glassfibervev, men jeg vet jo ikke om hele båten er støpt med det eller om det er vanlig glassfibermatte under det.

 

Ellers motas andre tips og triks med takk!

 

På forhånd, takk for svar.

Link to post

csm = chopped strand mat , matte der fibrene ligger vilkårlig

Mener å ha hørt det er et krav til båter at de skal ha en viss mengde vevd / voving duk under vannlinjen..?   

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Jeg ville lagt en biaxial i midten av laminatet. Det gir deg ca 2,5 kg pr kvm og 1,5mm i ferdig støp hvis du bruker en 300/600 matte som er ganske vanlig i småbåt.Bruker du da 600gr csm ved videre støping vil det gi deg ca1,8kg pr kvm og 1mm i ferdig støp pr lag. Da kan du jo regne ut litt i forhold til antall lag og vekt du ønsker.

Link to post

og på en sånn båt som blir fort utsatt for litt heftig kjøring, så må du også tenke litt ekstra på innvendig avstivning av skroget, dvs stringers / spant

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Tskjei: Takk! 

 

Ivar: ja, skal stives godt av. Hvor grovt skal dette dimensjoneres. Å hva er mest normalt og støpe inn? Divinysell eller balsatre av noe slag?

Ser det bare er brukt noen 10mm dragere av tre som er støpt inn i phantomen min.

Redigert av Snekkeracing (see edit history)
Link to post
Kire skrev On 16.7.2017 at 21.29:

Er ikke spesielt glad i tre. Det råtner etterhvert!

selv har jeg fått pappruller i teppebutikk, som jeg delte i 2. Når denne pappen støpeskjeen inn blir den utrolig sterk. Noen andre som har synspunkter på det ? 

 

Papp trekker også vann.

Skal du bygge båt som skal kunne hoppe i bølger - gjør som de beste båtbyggerne.

En båt skal/må flekse på de rette stedene, da er den sterkest i forhold til vekt, for stivt er farlig...

Ingen skarpe kanter, ingen bruddanvisninger, gradert start og stopp, integrer utstyr, unngå høy punktlast +++

Studer Komodo sitt Draco 20 prosjekt, men til ditt bruk er det bedre å stive av ala Racemaster etc 

Link to post

pappen er vel bare ment som en forskaling - det er glassfiberprofilen som gir styrken.  Har også hørt om folk som støper inn elektrikerrør. Jeg for min del ser for meg at det beste må være noe som ikke gir for mye rom for vanninntrenging  

 

 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Sitat

Om man får vanninntrengning i den hule kanalen er det jo begrenset med væske som kan suges opp, resten vil flyte fritt. 

 

jeg tenker feks på frostsprengning over tid.  Alltid lettere for vannet å finne veien inn enn å få få det ut..

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
  • 4 måneder senere...

Tenkte for morro å oppdatere litt her. Det ble støp av båt i sommer! Støpet tok en ukes tid i strekk. Resten er helgearbeid til dags dato. 

 

Det brukes ikke vanlig polyester, men polylite.

Bunn består av 1x 450g CSM + 600g biaxial i steglister + 3X1000g biaxial. Steglistene er fylt med divinycell for å kunne legge biaxialmatte.

IMG_3570.JPG.1e7bb1b3516dd75b1c7f25420bb01a0b.JPG

 

Spantene endte opp med å bli av finer plastet inn med 2x 450g CSM + 3-4x 600g biaxial 

Dette overlapper tilnærmet 70% av bunn så bunn fikk yttligere 3x600 biaxial.

IMG_3848.JPG.0a6b0d02e6e5202529fefe2b98ebb37e.JPG

 

IMG_3599.JPG.196d4098c08fc1317b41a9488dcf717f.JPG

 

IMG_4972.JPG.9f48446852c75b25f316f21f51cf694d.JPG

 

IMG_5338.JPG.835103de1cbeed0139645c5afdf680f1.JPG

 

IMG_5335.JPG.64c75f995519a1ede3353887468293d6.JPG

IMG_3872.JPG

Link to post
ivar skrev On 4.12.2017 at 23.27:

ser det står en 225hk i bakgrunnen - antar det er den som skal på? 

Stemmer:smiley:,  2,7L johnson 225 med plana topper. Boret med nye stempler og alt for et par år siden. Men har også et pågående prosjekt til. 3,0L fingerporta omc blokk med potensiale på bortimot 300hk.

 

Karl Norge skrev On 5.12.2017 at 6.30:

Dette ser meget bra ut.:thumbsup:

Legg gjerne ut mer bilder, samt positive og negative erfaringer fra prosessen.

Slike vettuge gjør det selv tråder som dette, er båtplassen på sitt beste.:thumbsup:

 

Det skal jeg prøve å få til :D 

 

 

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...