thomasd Startet 14.Juli.2017 Link til dette innlegget Startet 14.Juli.2017 Har kjøpt en Victron BMV-700 og ikke fått svar av Seatronic enda, så da prøver jeg her: Så vidt jeg kan lese legger BMVen opp til at shunt settes på negativ pol. I min båt er de negativ mellom forbruk og startbank koblet sammen, mens pluss er fordelt. Hvordan bør jeg da koble dette? Splitte de negative - eller er det noe annet lurt jeg kunne finne på? På bildet er de to batteriene øverst til høyre start mens de nederste og det øverst til venstre forbruk. Ja, jeg vet at batteriene er feil/dårlige, de kom med båten og jeg tenkte bruke tiden nå på å finne ut hva de skal erstattes med... Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 14.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2017 (redigert) Det du skal gjøre, er å koble alt som går til minus på forbrukerbanken fra og koble alle disse til den ene enden av shunten. Så beholer du kablene som kobler de 3 forbrukerbatteriene sammen på minussiden og lager en ny forbindelse fra disse sammenkoblete minusene til den andre enden av shunten, verre er det ikke. Det skal altså kun være denne ene forbindelsen fra den ene siden av shunten til minus på de sammenkoblete forbruksbatteriene. Redigert 14.Juli.2017 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Zach Svart 14.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2017 Da blir det sånn: Fjern kabel mellom A og B. Det samme med kabel fra A til blokka*. Ny kabel fra B og til blokka*. Ny kabel fra A til C. Kabel fra C skal til batt.monitor (shunt) i videre til blokka*. *Eller til felles minus Sitér dette innlegget Link to post
thomasd Svart 14.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2017 Takker, var inne på tanken selv. Så vidt jeg kan se har laderen to røde (+) og en felles sort (-). Minusen må da gå til shunt'en, naturligvis - men vil det lure systemet? Sitér dette innlegget Link to post
Zach Svart 14.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2017 Nei, må kobles til C Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.