JohnB Startet 15.Juli.2017 Del på Facebook Startet 15.Juli.2017 (redigert) Helt ny 6hk Mercury, kun gått 2 timer med innkjøring - er vond å få start på, spesielt når den er varm. Enten er det helt dødt, eller den går litt halvhjertet noe sekunder før den atter blir stille. Venter noen minutter, da starter den etter 10-15 snordrag Skal det være slik? Den skal også kunne stoppes ved å stenge bensinkran, men den går like godt 5 min etter at den er stengt. Er dette riktig? Ringte leverandør, fikk bare unnvikende og ukvalifiserte svar. Det er 30 år siden jeg sist hadde påhengsmotor, jeg trodde utviklingen hadde gått fremover og at man nå skal kunne stole på en motor? Selv gressklipperen min starter på første eller andre snordraget! Så på en fyr i havna herforleden som viste barna en 4hk Mercury, den startet og stoppet som ei klokke med bare et lett drag i snora. Har noen tilsvarende opplevelser, eller har jeg valgt feil motor? Redigert 15.Juli.2017 av JohnB (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
tomcat Svart 15.Juli.2017 Del på Facebook Svart 15.Juli.2017 Har 1 år gammel 6 hk Mercury 4-takter selv. Den er ikke lett å starte når den er varm nei. Jeg har funnet ut at hvis det er relativt kort tid siden den ble stanset så er det greiest å gi nesten full gass og så et bestemt drag. Da kommer den nesten alltid på første draget, men må være rask på hendelen for å ta gassen ned igjen. Har det gått litt lengre tid siden den stanset (sikkert 10 minutter) så er det greiest å gi litt mer enn tomgang og to-tre veldig bestemte kraftige drag. Starter den ikke etter fire-fem drag så har venter jeg 2 minutter, tar den helt på tomgang og drar noen drag. Så litt gass og så starter den igjen. Var enklere med gode gamle to-taktere.... Ikke så lett for ungene alltid å få start, men de lærer jo litt tålmodighet av det da.. Sitér dette innlegget Link to post
hawthorne Svart 15.Juli.2017 Del på Facebook Svart 15.Juli.2017 Har hatt samme erfaring med ny Suzuki 6hk) og Mercury (5hk), men ikke så ille som deg. Du kan absolutt ikke finne deg i dette. For egen del, gav jeg etter hver opp. Ungene klarte ikke å starte motoren når den var varm, og kunne da ikke dra på tur. Har nå elstart. Sitér dette innlegget Link to post
Hebbe Svart 15.Juli.2017 Del på Facebook Svart 15.Juli.2017 Den skal starte med en gang, også om den er varm. Ta med motor til forhandleren å få den ordnet. Sitér dette innlegget Båten har sin faste plass i hagen....... Link to post
ko-stens Svart 15.Juli.2017 Del på Facebook Svart 15.Juli.2017 Har en ett år gammel Tohatsu 6 hk. Det er samme motor som Mercuryen. Min starter lett uansett (med unntak av da jeg hadde renset forgasseren. Da var det hundre drag, minst!) uansett om den er kald eller varm. Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 15.Juli.2017 Del på Facebook Svart 15.Juli.2017 Er motoren varm, er det full gass uten choke. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Scand Baltic Svart 15.Juli.2017 Del på Facebook Svart 15.Juli.2017 Er vel snakk om 4 takter hvis den er helt ny. Er ikke choke da. Skal starte lett. Sitér dette innlegget Link to post
Stein-Erik Svart 15.Juli.2017 Del på Facebook Svart 15.Juli.2017 Har en helt ny Mercury 6hk 4 takt. Og ja- den har choke. Min er og seig å starte når den er varm. Faktisk så seig at fruen vegrer seg for å bruke jolla :-( Starter lett med choke når den er kald. Når den er varm må jeg ha en del gass for å få den i gang. Har flere venner med samme motor som sliter med det samme. Men når den først er i gang er det en suveren motor! Sitér dette innlegget Link to post
Janoho Svart 16.Juli.2017 Del på Facebook Svart 16.Juli.2017 Johnb: forsøk med absoulutt ingen chocke/primer og absolutt ingen pådrag på gass (må stå på null) starter den lettere da? tror også startprosedyren er beskrevet feil i manualen på noen av disse motorene Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 16.Juli.2017 Del på Facebook Svart 16.Juli.2017 Min 8hk Honda må stå på null for å starte, og den starter (nesten) alltid på første draget. men mulig det er kun Honda? Prøv å ha den på null, med choke når den er kald, uten når den er varm. At det tar tid før den stopper når du stenger bensintulførsel er vanlig, men dette gjør du vel bare når du ønsker å tømme flottørkammeret, feks ved langtidslagring? Hvis ikke trykker du vel inn stoppknapp/ drar ut dødmanssnora? Sitér dette innlegget Link to post
Executive Svart 16.Juli.2017 Del på Facebook Svart 16.Juli.2017 Jeg har en Merc 6hk som er to år gammel ( dette er vel egentlig en Tohatsu motor). Ikke gått mange timene. I begynnelsen slet jeg med å starte den både varm og kald. Jeg fulgte ingen bestemt prosedyre og syntes motoren var noe herk. Men etter at jeg begynte å følge startprosedyren som står trykket på motordekselet starter den nesten på første draget hver gang. Legg spesielt merke til at motoren skal ha bittelitt gass når den er varm. Første oppstart i år fikk jeg hakeslipp når guttungen dro den igang på første draget :) Ved vinterlagring tapper jeg av bensinen på flottørkammeret for at det ikke skal bygge seg opp skitt i forgasseren. Riktig bruk av choke og gass er et must på disse motorene. Om noe er litt feiljustert så tipper jeg den blir et lite monster.... Sitér dette innlegget Skibsplast 15VS Hanto 24 Glen-L Two Plus Draco 2400 Styling Jeanneau Merry Fisher 755 If you don´t know any bad words, just buy a boat Besøk også www.flatsea.no DRACO entusiastenes Mekka Link to post
vindmann Svart 16.Juli.2017 Del på Facebook Svart 16.Juli.2017 Har 6 HK Mercury 4-takt til jolla. Riktignok ti år gammel, men her bruker våre amerikanske venner sleggeteknologi, virker ikke som de gjør noe utvikling overhodet. Kan nesten ikke se (eller høre) forskjell fra 2-takterne heller... Den kan være ganske seigstartet hvis man har bommet litt på mengden bensin den har fått, særlig hvis den er varm. Skjønte ikke helt det du skrev om å stenge bensintanken for å stoppe motoren, antar du mener velgerspaken for intern/ekstern tank? Den skal vel ikke brukes for å stoppe motoren. Om du gjør det vil i så fall motoren gå ganske lenge på det som er igjen av bensin i slangene inni motoren. Riktig stopprosedyre er å trykke og holde inne den røde knappen der dødmann sitter i frontpanelet. Sitér dette innlegget Link to post
JohnB Svart 16.Juli.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Juli.2017 Takk for mange gode og hjelpsomme svar! Det later dessverre til at Skipper Henrik oppsummerer det hele ganske greit - utviklingsavdelingen til Mercury må ha vært nedlagt de siste 30 årene, i alle fall hva mindre motorer angår. Det er forunderlig, for de som kunne lage en stillegående påhengs som starter lett - uansett - de måtte jo overta markedet fullstendig! Jeg får eksperimtentere et par timer til, men jeg kjenner lunta er kort for å levere saken tilbake til leverandøren. Sitér dette innlegget Link to post
Sørlandet2 Svart 16.Juli.2017 Del på Facebook Svart 16.Juli.2017 Det overrasker meg ikke at den er vanskelig å starte hvis du stopper den ved å stenge bensin-krana. Les, og følg bruksanvisningen. Tipper det står forklart hvordan den skal stoppes. Lykke til Sitér dette innlegget Link to post
JohnB Svart 16.Juli.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Juli.2017 Jeg må nok ha misforstått det med bensinkrana, og den har aldri blitt stoppet på den måten. Bruksanvisningen følges, men som du ser ovenfor så er det flere enne meg som sliter med dette. Sitér dette innlegget Link to post
Whiskey Svart 16.Juli.2017 Del på Facebook Svart 16.Juli.2017 Ja samme motor, 2017 mod,her, må dra hardt to tre fire ganger når den et varm, synes også det et litt rart. Den gamle totakteren måtte jo bare ruskes lett i for å starte når den var varm. Kaldstart går faktisk vel så bra...men helst uten choke. Sitér dette innlegget Baltic-pappa Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.