Jump to content

Hvor lett skal en helt ny 6hk Mercury starte?


JohnB

Recommended Posts

Helt ny 6hk Mercury, kun gått 2 timer med innkjøring - er vond å få start på, spesielt når den er varm.  Enten er det helt dødt, eller den går litt halvhjertet noe sekunder før den atter blir stille.  Venter noen minutter, da starter den etter 10-15 snordrag

Skal det være slik? 

Den skal også kunne stoppes ved å stenge bensinkran, men den går like godt 5 min etter at den er stengt.  Er dette riktig?

Ringte leverandør, fikk bare unnvikende og ukvalifiserte svar.

Det er 30 år siden jeg sist hadde påhengsmotor, jeg trodde utviklingen hadde gått fremover og at man nå skal kunne stole på en motor?  Selv gressklipperen min starter på første eller andre snordraget!  Så på en fyr i havna herforleden som viste barna en 4hk Mercury, den startet og stoppet som ei klokke med bare et lett drag i snora.

Har noen tilsvarende opplevelser, eller har jeg valgt feil motor?

 

Redigert av JohnB (see edit history)
Link to post

Har 1 år gammel 6 hk Mercury 4-takter selv. Den er ikke lett å starte når den er varm nei. Jeg har funnet ut at hvis det er relativt kort tid siden den ble stanset så er det greiest å gi nesten full gass og så et bestemt drag. Da kommer den nesten alltid på første draget, men må være rask på hendelen for å ta gassen ned igjen.

 

Har det gått litt lengre tid siden den stanset (sikkert 10 minutter) så er det greiest å gi litt mer enn tomgang og to-tre veldig bestemte kraftige drag.

 

Starter den ikke etter fire-fem drag så har venter jeg 2 minutter, tar den helt på tomgang og drar noen drag. Så litt gass og så starter den igjen.

 

Var enklere med gode gamle to-taktere....

 

Ikke så lett for ungene alltid å få start, men de lærer jo litt tålmodighet av det da..

Link to post

Har en helt ny Mercury 6hk 4 takt. Og ja- den har choke. Min er og seig å starte når den er varm. Faktisk så seig at fruen vegrer seg for å bruke jolla :-( Starter lett med choke når den er kald. Når den er varm må jeg ha en del gass for å få den i gang. Har flere venner med samme motor som sliter med det samme. Men når den først er i gang er det en suveren motor! 

Link to post

Min 8hk Honda må stå på null for å starte, og den starter (nesten) alltid på første draget. men mulig det er kun Honda? Prøv å ha den på null, med choke når den er kald, uten når den er varm. 

 

At det tar tid før den stopper når du stenger bensintulførsel er vanlig, men dette gjør du vel bare når du ønsker å tømme flottørkammeret, feks ved langtidslagring? Hvis ikke trykker du vel inn stoppknapp/ drar ut dødmanssnora?

Link to post

Jeg har en Merc 6hk som er to år gammel ( dette er vel egentlig en Tohatsu motor). Ikke gått mange timene. I begynnelsen slet jeg med å starte den både varm og kald. Jeg fulgte ingen bestemt prosedyre og syntes motoren var noe herk. Men etter at jeg begynte å følge startprosedyren som står trykket på motordekselet starter den nesten på første draget hver gang. Legg spesielt merke til at motoren skal ha bittelitt gass når den er varm. Første oppstart i år fikk jeg hakeslipp når guttungen dro den igang på første draget :) Ved vinterlagring tapper jeg av bensinen på flottørkammeret for at det ikke skal bygge seg opp skitt i forgasseren. Riktig bruk av choke og gass er et must på disse motorene. Om noe er litt feiljustert så tipper jeg den blir et lite monster....

 

 

Skibsplast 15VS Hanto 24 Glen-L Two Plus Draco 2400 Styling Jeanneau Merry Fisher 755   :pray:

 

If you don´t know any bad words, just buy a boat  :lol:    Besøk også   www.flatsea.no   DRACO entusiastenes Mekka

Link to post

Har 6 HK Mercury 4-takt til jolla. Riktignok ti år gammel, men her bruker våre amerikanske venner sleggeteknologi, virker ikke som de gjør noe utvikling overhodet. Kan nesten ikke se (eller høre) forskjell fra 2-takterne heller...

 

Den kan være ganske seigstartet hvis man har bommet litt på mengden bensin den har fått, særlig hvis den er varm.

 

Skjønte ikke helt det du skrev om å stenge bensintanken for å stoppe motoren, antar du mener velgerspaken for intern/ekstern tank? Den skal vel ikke brukes for å stoppe motoren. Om du gjør det vil i så fall motoren gå ganske lenge på det som er igjen av bensin i slangene inni motoren. Riktig stopprosedyre er å trykke og holde inne den røde knappen der dødmann sitter i frontpanelet.

Link to post

Takk for mange gode og hjelpsomme svar!

Det later dessverre til at Skipper Henrik oppsummerer det hele ganske greit - utviklingsavdelingen til Mercury må ha vært nedlagt de siste 30 årene, i alle fall hva mindre motorer angår.  Det er forunderlig, for de som kunne lage en stillegående påhengs som starter lett - uansett - de måtte jo overta markedet fullstendig!

Jeg får eksperimtentere et par timer til, men jeg kjenner lunta er kort for å levere saken tilbake til leverandøren.

 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...