Turbåt Startet 15.Juli.2017 Del på Facebook Startet 15.Juli.2017 Vi er to båter som begge har investert i nye JVC DAB+ radioer i båtene våre. Det er ingenting i veien med mottak av signaler, men vi klær is i hodet over mangelen på kontroll som vi opplever. Når vi får inn kommersielle kanaler er NRK-kanalene borte, når vi endelig får se NRK-kanaler i displayet står det «no signal». Hvordan har det seg at en kan få inn kommersielle kanaler, men ikke NRK?!? Hvordan kan en vite hvilken kanal en skal være på? Hvordan kan vi velge kanal manuelt gjennom radioen? Hvordan aktiverer jeg «follow me»-funksjonen? Jeg får ikke engang inn NRK Vær når jeg vil... Jeg har lest bruksanvisningen, men der står ikke slikt. Jeg har en JVC KD-DB95BT, kjøpt på Maritim.no. Antennen er av typen «best i test» fra NKOM din store undersøkelse et par år tilbake. Hadde vært hyggelig å høre om noen har fungert ut hvordan en kan få kontroll på lyttingen. Sålangt har alt kun vært basert på lykke og fromme, for min del. Sitér dette innlegget Båthistorie: Nidelv 26 VP TMD31A (2005-2014), Scand Baltic 29 Yanmar 6LPA-STP (2014-) Link to post
ivar Svart 15.Juli.2017 Del på Facebook Svart 15.Juli.2017 er dette innen et begrenset område, eller ved lengre forflytninger? går ut fra dere gjør det som anbefales nedenfor? https://www.nrk.no/informasjon/viktig-a-gjore-nytt-kanalsok-pa-dab-radioen-1.13125996 Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Mix Svart 15.Juli.2017 Del på Facebook Svart 15.Juli.2017 Dette var grunnen til at jeg kjøpte siste generasjons radio og ikke en utgått modell. At radioen automatisk skifter til beste stasjon er viktig. Er radioen Digital Tick Mark Approved ? Sitér dette innlegget Link to post
Turbåt Svart 15.Juli.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Juli.2017 4 hours ago, ivar said: er dette innen et begrenset område, eller ved lengre forflytninger? går ut fra dere gjør det som anbefales nedenfor? https://www.nrk.no/informasjon/viktig-a-gjore-nytt-kanalsok-pa-dab-radioen-1.13125996 Vi er på båtferie langs norskekysten, ref. trådtittel. Kanalsøk gjøres stadig vekk, men resultatet er ikke tillitsvekkende. Det virker som en må gjøre nytt kanalsøk for hver nautiske mil, men resultatet er like forvirrende hver gang. Ikke engang NRK Vær er pålitelig langs kysten! Sitér dette innlegget Båthistorie: Nidelv 26 VP TMD31A (2005-2014), Scand Baltic 29 Yanmar 6LPA-STP (2014-) Link to post
Turbåt Svart 15.Juli.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Juli.2017 2 hours ago, Mix said: Dette var grunnen til at jeg kjøpte siste generasjons radio og ikke en utgått modell. At radioen automatisk skifter til beste stasjon er viktig. Er radioen Digital Tick Mark Approved ? Min JVC er to sesonger gammel, mens min reisepartner sin JVC radio ble kjøpt inn i fjor. Er usikker på om et tick mark gjør noe som helst for radioens funksjonalitet. Jeg bruker FM, som er pålitelig, men synes det er fryktelig synd at DAB er så utilregnelig å lytte til under fart. Sitér dette innlegget Båthistorie: Nidelv 26 VP TMD31A (2005-2014), Scand Baltic 29 Yanmar 6LPA-STP (2014-) Link to post
ivar Svart 15.Juli.2017 Del på Facebook Svart 15.Juli.2017 høres jo ut som at denne fantastiske nye daben er et solid tilbakeskritt ift en velfungerende fm radio med rds... Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Turbåt Svart 15.Juli.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Juli.2017 (redigert) 13 minutes ago, ivar said: høres jo ut som at denne fantastiske nye daben er et solid tilbakeskritt ift en velfungerende fm radio med rds... Jepp, du sa det. Jeg forsøker å være positiv, men synes DAB begynner å ligne en tjeneste for spesielt interesserte. Godt det fortsatt er liv i FM, men neste år er det slutt for NRK sin del :-( Redigert 15.Juli.2017 av Turbåt (see edit history) Sitér dette innlegget Båthistorie: Nidelv 26 VP TMD31A (2005-2014), Scand Baltic 29 Yanmar 6LPA-STP (2014-) Link to post
Guest Avmønstret# Svart 15.Juli.2017 Del på Facebook Svart 15.Juli.2017 Har seilt vestkysten av Sverige med FM og DAB i sommer. Jeg seiler jo saaakte, men av og til langt ute. Da dabber det av med DAB temmelig tidlig. Er ikke klar av kysten før det hakker og glipper så mye at det ikke duger. Heldigvis har svenskene beholdt FM for det funker som ei kule også om en seiler litt ut i havet. Forøvrig latterlig at en må drive med stadig kanalsøk. Det var vel noe FM kvittet seg med når RDS kom for x år siden. Jaja.. vi får ønske oss lykke til på ferden Sitér dette innlegget Link to post
Regina III Svart 16.Juli.2017 Del på Facebook Svart 16.Juli.2017 Les bruksanvisningen !!! jeg VAR enig i disse negative erfaringene. Jeg plundret med no signal, kanalsøk og ergrelse. Det endte med at jeg måtte lese bruksanvisningen grundig. Og nå, ruller gjennom kanalliste med utrolig mange stasjoner å velge i, alle på fast plass,klikk for å velge. Ikke alltid at alle stasjoner er tilgjengelg overalt, men stort sett ok. Kanalsøk er nå helt unødvendig. Sitér dette innlegget Link to post
Turbåt Svart 16.Juli.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Juli.2017 2 hours ago, Regina III said: Les bruksanvisningen !!! Håper dette er ment som en spøk? Selvsagt er bruksanvisningen studert nøye fra A til Å. Men, hvis du mener alvor er det sikkert noe konkret du tenker på en bør se etter. Hva er det? Sitér dette innlegget Båthistorie: Nidelv 26 VP TMD31A (2005-2014), Scand Baltic 29 Yanmar 6LPA-STP (2014-) Link to post
LAKA Svart 16.Juli.2017 Del på Facebook Svart 16.Juli.2017 Vi har en Geneva Touring i båten og denne fungerer helt ypperlig. Kanalene søkte jeg første gang og etter det så oppdaterer den automatisk og viser de kanaler som er tilgjengelig. Har kun opplevd to eller tre utfall langs kysten fra Egersund til Ålesund. Sitér dette innlegget Link to post
Dykker Svart 16.Juli.2017 Del på Facebook Svart 16.Juli.2017 https://www.facebook.com/groups/109241206247632/?fref=ts . Sitér dette innlegget Link to post
Turbåt Svart 16.Juli.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Juli.2017 13 hours ago, Regina III said: Og nå, ruller gjennom kanalliste med utrolig mange stasjoner å velge i, alle på fast plass,klikk for å velge. Ikke alltid at alle stasjoner er tilgjengelg overalt, men stort sett ok. Kanalsøk er nå helt unødvendig. Tror jeg nå skjønner hva du mener. Jeg trykker på «DAB»-knappen, deretter «1 (pil ned)» eller «2 (pil opp)». Da kan jeg scrolle gjennom en rekke bokstaver, som er forbokstav i et kanalnavn. Fra denne forbokstaven kan jeg bruke volumknappen til å scrolle gjennom selve kanalnavnene. Ved å trykke på volumknappen bekreftes kanal hvorpå søket starter. Er jeg heldig er antennen riktig montert og dekningen god. Jeg regner med dette er hva du tenker på og at du mener denne typen kanalsøk e av en annen type enn den automatiske «DAB SORTING» som skjer hver gang en skrur på radioen eller holder «DAB»-knappen lenge inne. Sitér dette innlegget Båthistorie: Nidelv 26 VP TMD31A (2005-2014), Scand Baltic 29 Yanmar 6LPA-STP (2014-) Link to post
Turbåt Svart 16.Juli.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Juli.2017 10 hours ago, Dykker said: https://www.facebook.com/groups/109241206247632/?fref=ts . Hei. Hva står på denne nettsiden? Jeg har ikke FB-konto og får ikke lest. Sitér dette innlegget Båthistorie: Nidelv 26 VP TMD31A (2005-2014), Scand Baltic 29 Yanmar 6LPA-STP (2014-) Link to post
Key Freak Svart 16.Juli.2017 Del på Facebook Svart 16.Juli.2017 Turbåt skrev 20 minutes ago: Hei. Hva står på denne nettsiden? Jeg har ikke FB-konto og får ikke lest. Det er en FB-side der man protesterer mot slukking av FM-nettet. Sitér dette innlegget Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening Link to post
Regina III Svart 16.Juli.2017 Del på Facebook Svart 16.Juli.2017 Jad, jeg mente det jeg sa om bruksanvisning. Jeg selv er helt sløv der. og det straffer seg av og til! Fra FM var jeg vant til å bla med neste/forrige stasjon. På Dab ga det bare meldinger om no signal og lange søk som ikke ga det jeg ver ute etter. Ved å slå opp og velge i stasjonsliste (trykk påtst merket DAB, tenk det!) får jeg enten opp stason eller beskjed om at det ikke er signal, men ingen tidkrevende nysøking. Det ordner radioen selv i bakgrunn. Det høres ut til at du har funnet fram til noe tilsvarende. Sitér dette innlegget Link to post
Turbåt Svart 16.Juli.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Juli.2017 @Key Freak Skjønner og er klar over at det er mye motstand mot DAB. Tror derimot jeg er på sporet av noe nå, etter et velment «tupp i ræva» av @Regina III Min foreløpige konklusjon er at DAB har høy brukerterskel, noe som vel må sies å være en generell utfordring for all ny teknologi som markedsføres som enkel å ta i bruk, men som i praksis viser seg å ikke være det. Sitér dette innlegget Båthistorie: Nidelv 26 VP TMD31A (2005-2014), Scand Baltic 29 Yanmar 6LPA-STP (2014-) Link to post
Sørlandet2 Svart 27.Juli.2017 Del på Facebook Svart 27.Juli.2017 Ja, har samme erfaringer som trådstarter. Mye kanalsøk, og ofte så kommer ikke NRK inn. Så da er en jo like langt som om en går tilbake til FM nettet, hvor det fortsatt er noen kommersielle kanaler som sender. Jeg har nå vert positiv til ny teknologi, men skuffet nå.. Er det noen fagpersoner som kan svare på hvorfor NRK kommer inn dårligere enn andre kanaler? Jeg ville trodd det var et digitalt signal som hadde felles sender for alle kanalene. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 27.Juli.2017 Del på Facebook Svart 27.Juli.2017 Nei. Det sendes i tre blokker på forskjellige frekvenser og sendere. Regionsblokka eies av NRK. Riksblokk 1 og 2 eies av Norkring og er for kommersielle kanaler. Sitér dette innlegget Link to post
Sørlandet2 Svart 27.Juli.2017 Del på Facebook Svart 27.Juli.2017 Mulligan skrev 6 minutes ago: Nei. Det sendes i tre blokker på forskjellige frekvenser og sendere. Regionsblokka eies av NRK. Riksblokk 1 og 2 eies av Norkring og er for kommersielle kanaler. Takk for fakta. Ikke bra, og trist at en har endt opp uten dekning av NRK store deler av kysten. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 27.Juli.2017 Del på Facebook Svart 27.Juli.2017 Det er med forundring jeg observerer at DAB har så høy brukerterskel. Når noe blir lansert som "nytt" i 2017, og NRK og andre har hatt såååå mange år på å planlegge dette så burde dette gått knirkefritt. Problemet ligger kanskje i at DAB ikke brukes andre steder (land), og dermed er det begrenset hvor interessert produsenter er i å legge mye ressurser inn i å lage produktene? Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Turbåt Svart 27.Juli.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Juli.2017 (redigert) Nok et sukk fra meg, trådstarter. Jeg har tøffet innenfor Jomfruland noen dager nå, i Kragerøskjærgården. Elendig DAB-dekning, spesielt fra NRK. Inntrykket blir ikke bedre av at RiksTV også stort sett glimrer med sitt fravær i samme område. Dog, av en eller annen merkelig grunn fikk jeg inn TV2 og fikk sett Norge spille mot Danmark på Vestre Rauane, mens NRK-kanalene var «no signal». Jeg mener at myndighetene ikke kan holde på å gjøre narr av båt- og bilfolket på denne måten. DAB har alt for høy brukerterskel og jeg kan ikke skjønne annet at denne evige mottakerfiklinga vil kunne føre til ulykker etterhvert? Redigert 27.Juli.2017 av Turbåt (see edit history) Sitér dette innlegget Båthistorie: Nidelv 26 VP TMD31A (2005-2014), Scand Baltic 29 Yanmar 6LPA-STP (2014-) Link to post
Fantino Svart 28.Juli.2017 Del på Facebook Svart 28.Juli.2017 Norge - Danmark på Vestre Rauane må ha vært en privatkamp? DAB får nok samme endelikt som ISDN - som også var utdatert da det ble innført. Et og annet feilskjær er vel prisen for å være villige til å ligge i forkant av utviklingen. Hadde en kollega for noen år siden som var 'minidisk'-entusiast (noen som husker det formatet?) og brukte mye tid på ripping osv for å bygge opp musikksamlingen sin.. Selv sitter jeg på gjerdet og greier meg fint med NRK radioapp på mobilen. Sitér dette innlegget Link to post
Turbåt Svart 28.Juli.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Juli.2017 @Fantino Tipper du spøker, det var seff en kamp i kvinne EM i fotball. Når gutta er så begredelige som de er må en ty til spinnesiden. Dessverre med like begredelig utfall der. For de som fulgte litt med i timen ble ISDN aldri noe alternativ da en var klar over at ADSL allerede var en verdig arvtager. Noen arvtager til DAB har jeg til gode å vite noe om, så min oppfordring til myndighetene er helt klart å bygge ut enda bedre dekning. Inntil videre er det snakk om å begrense magesåret en får av sine DAB-frustrasjoner ved å koble over på FM. Sitér dette innlegget Båthistorie: Nidelv 26 VP TMD31A (2005-2014), Scand Baltic 29 Yanmar 6LPA-STP (2014-) Link to post
ivar Svart 29.Juli.2017 Del på Facebook Svart 29.Juli.2017 (redigert) ... mens Telenor en god stund helst så at vi fortsatt kjøpte ISDN ... Redigert 29.Juli.2017 av ivar (see edit history) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.