Impuls 3 Svart 29.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2017 Gjennom årene har jeg hatt mange DAB-radioer og for meg virke det som det blir stadig enklere for brukeren fordi apparatene selv finner fram til stasjonene. Nå har jeg en ny Clarion bilradio i båten med utvendig piskantenne. I Oslo foretok jeg et kanalsøk og la opp kanalene på hurtigvalgknappene. Nedover Østfold rørte jeg ikke innstillingene. Da jeg nærmet meg Danmark, tok jeg et nytt kanalsøk og la de aktuelle kanalene på hurtigvalgknappene. Danmark har i lang tid benyttet DAB, det er bare noen lokalsendere som fortsatt benytter FM. Radioen har stått uendret uten nye kanalsøk i København, Bornholm og nå ha jeg noen uker rotet rundt i Smålandsfarvannet uten å skru på radioen. Lydkvaliteten er god. Jeg har spesielt glede av DR P8 Jazz, som sender jazz kontinuerlig (avbrutt av nyheter hver time). Musikken er mer spennende og variert enn den man får på NRK Alltid Jazz. Videre er radioens AM innstilt på langbølge 243 kHz, som flere ganger dagen sender en god værmelding (god i betydning detaljert for sjøområdene, i sommer har været vært bedrøvelig). Link to post
Turbåt Svart 29.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2017 @ivar Jepp, husker det godt og kommer nok aldri til å tilgi dem for måten de førte forbrukerne bak lyset på, den gangen. Båthistorie: Nidelv 26 VP TMD31A (2005-2014), Scand Baltic 29 Yanmar 6LPA-STP (2014-) Link to post
Mulligan Svart 30.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2017 Impuls 3 skrev for 12 timer siden: Danmark har i lang tid benyttet DAB, det er bare noen lokalsendere som fortsatt benytter FM. Feil. I Danmark sendes FM paralellt med DAB. DR er landsdekkende på FM. Mangfoldet er større på FM. Link to post
Turbåt Svart 4.August.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.August.2017 Sendte til slutt en epost til radio.no. Har hatt en dialog hvor jeg bl.a. ble opplyst om en RS-rapport om dekning til sjøs: https://www.nrk.no/informasjon/dab-dekningen-pa-plass-langs-kysten-1.13094738 Her er jo konklusjonen temmelig klar på det bør benyttes utvendig antenne - altså ikke glass-/filmantenne på vinduet! Svarte heller, hvorfor har jeg ikke sett dette før! Selv om jeg altså fulgte NKOM sin test - og kjøpte den beste antennen fra deres test, konkluderer altså RS med noe annet! Akkurat. Dette sementerer i hvert fall ytterligere mitt inntrykk av at DAB-radio er for spesielt interesserte! Båthistorie: Nidelv 26 VP TMD31A (2005-2014), Scand Baltic 29 Yanmar 6LPA-STP (2014-) Link to post
Turbåt Svart 4.August.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.August.2017 (redigert) En annen ting er selvsagt også at Redningsselskap har testet DAB rekkevidde til sjøs. Feriebåtfolket ferdes stort sett nær kysten, i skjærgården, i laguner, kanaler, havner, på holmer og bak skjær og knauser. Skal tro om det også finnes tester gjort for disse områdene?!? Når signalet først får fri sikt kan det jo gå veldig langt, mener jeg. Verre er det å komme rundt obstruksjoner... Redigert 4.August.2017 av Turbåt (see edit history) Båthistorie: Nidelv 26 VP TMD31A (2005-2014), Scand Baltic 29 Yanmar 6LPA-STP (2014-) Link to post
Bay_liner Svart 4.August.2017 Link til dette innlegget Svart 4.August.2017 Ddr er vel 5 år eller mer siden jeg bekreftet min egen avgjørelse på at jeg aldri skulle ha eller bruke DABomdkuddet. Strømmetjenestene var allerede da overlegne DAB bastarden - på alle plan (både lyd og bilde) og som sagt NaDa DAB på meg det finnes så mange muligheter til å høre absolutt hva en vil, og gjerne når en vil og se på alskens nettv når en vil via PC/phone/pad mm. Skal en dømme ut fra denne tråden et bredbåndsdekningen totalt overlegen DAB. Synd at myndighetene har gjort radiolytterene til betalende labrotter for et dødfødt eksperiment. Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
Turbåt Svart 4.August.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.August.2017 @Bay_liner Presis. Men, hva skal de "stakkars" politikerne gjøre? Enten er de lærere, sosionomer, sosialøkonomer eller jurister. De har jo ikke nubbesjans i havet til å forstå bær'a av hva lobbyistene fórer dem med. Og, enklere blir det ikke fremover, heller. Båthistorie: Nidelv 26 VP TMD31A (2005-2014), Scand Baltic 29 Yanmar 6LPA-STP (2014-) Link to post
Bay_liner Svart 4.August.2017 Link til dette innlegget Svart 4.August.2017 -> Turbåt. For meg virker det som total inkompetanse er en forutsetning for å bli politiker og dermed gli smertefritt inn i partienes stemmekvegrekker Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
Mouche Svart 5.August.2017 Link til dette innlegget Svart 5.August.2017 (redigert) Og hva er så ekspertenes krav til politikere? Skal de være rørleggere eller dataingeniører eller skal de være "hvem som helst"? Her er en oversikt over deres utdannelse: https://www.stortinget.no/no/Stortinget-og-demokratiet/Representantene/Statistikk/Stortingsrepresentantenes-utdannelse-og-yrke/ Neida, jeg skal avstå fra å spørre om hvilken utdannelse ekspertene har som gir dem denne retten til å fordømme politikere generelt mht utdannelse! Redigert 5.August.2017 av Mouche (see edit history) Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Bay_liner Svart 5.August.2017 Link til dette innlegget Svart 5.August.2017 Jeg er fristet til å påstå at det at du overhode stiller dette spørsmålet forteller alt. Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
Mouche Svart 5.August.2017 Link til dette innlegget Svart 5.August.2017 Ja, vil man ikke besvare et enkelt spørsmål så er det vel ad hominem som gjelder. Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Jens_P Svart 5.August.2017 Link til dette innlegget Svart 5.August.2017 (redigert) Mouche skrev for 2 timer siden: Og hva er så ekspertenes krav til politikere? Skal de være rørleggere eller dataingeniører eller skal de være "hvem som helst"? Manglende kompetanse og sterke meninger gjør at det tas en mengde gale beslutninger. Ikke bare av politikere, men også ellers i livet. Parer du dette med partiprogram, prestisje og prinsipprytteri så har du en parti-politiker. Redselen for å innrømme feil og potensielt tape stemmer ved neste valg gjør at politikere er redde for å innrømme at de tar feil selv om de innerst inne vet. Særlig vanskelig å innrømme feil er det når "overbevisning" er vedtatt av sentralstyre og nedfelt i partiprogram. PS! Nå må vi passe oss så dette ikke blir en politisk diskusjon og at tråden blir stengt. Redigert 5.August.2017 av Jens_P (see edit history) Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Ida Marie III Svart 5.August.2017 Link til dette innlegget Svart 5.August.2017 Jens_P skrev 13 minutes ago: Manglende kompetanse og sterke meninger gjør at det tas en mengde gale beslutninger. Ikke bare av politikere, men også ellers i livet. Parer du dette med partiprogram, prestisje og prinsipprytteri så har du en parti-politiker. Redselen for å innrømme feil og potensielt tape stemmer ved neste valg gjør at politikere er redde for å innrømme at de tar feil selv om de innerst inne vet. Særlig vanskelig å innrømme feil er det når "overbevisning" er vedtatt av sentralstyre og nedfelt i partiprogram. PS! Nå må vi passe oss så dette ikke blir en politisk diskusjon og at tråden blir stengt. Er nok riktig dette, politisk korrekthet og lojalitet til idiotiske politiske vedtak, går dessverre ofte foran normal intelligens.. Men der fins heldigvis unntak... Link to post
Mouche Svart 5.August.2017 Link til dette innlegget Svart 5.August.2017 Etter å ha lest de siste innleggene så er jeg (nok en gang) forundret over at de som skriver disse ikke nettop er politikere og får skuta på rett kjøl. Ikke at jeg mener den (skuta) egentlig har noe problem av betydning, men finnes alltid noe å (be)klage seg over hvis man føler et behov for det. Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Ludde30 Svart 5.August.2017 Link til dette innlegget Svart 5.August.2017 Utvendig montert antenne er helt nødvendig: https://www.nrk.no/informasjon/dab-dekningen-pa-plass-langs-kysten-1.13094738 If you think you kan walk on water then you will sink very quickly Link to post
Turbåt Svart 5.August.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.August.2017 1 hour ago, Mouche said: Etter å ha lest de siste innleggene så er jeg (nok en gang) forundret over at de som skriver disse ikke nettop er politikere og får skuta på rett kjøl. Ikke at jeg mener den (skuta) egentlig har noe problem av betydning, men finnes alltid noe å (be)klage seg over hvis man føler et behov for det. Det er vel ingen overraskelse at vanlige folk ikke har nubbesjans mot kobbelet av mennesker som faktisk satser på heltidspolitikk allerede under utdannelsen? Med denne samfunnsutviklingen må vi forberede oss på en stadig økende grad av såkalt korporatisme, altså at våre politikere blir styrt av industrien. Dette er, etter min mening, en stor utfordring. Vi ser f.eks. at i industrielt sterke Kina er fortsatt politikerne hevet over industrien. I vår vestlige verden går vi i motsatt retning. Det skal blir spennende å se hva de langsiktige konsekvensene av disse endringene vil bli. Jeg tror forresten også at det er helt på sin plass å ta opp politikk i denne tråden. Vi er vel alle enige om at DAB handler en hel masse om nettopp politikk? Båthistorie: Nidelv 26 VP TMD31A (2005-2014), Scand Baltic 29 Yanmar 6LPA-STP (2014-) Link to post
Turbåt Svart 5.August.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.August.2017 16 hours ago, Turbåt said: Sendte til slutt en epost til radio.no. Har hatt en dialog hvor jeg bl.a. ble opplyst om en RS-rapport om dekning til sjøs: https://www.nrk.no/informasjon/dab-dekningen-pa-plass-langs-kysten-1.13094738 1 hour ago, Ludde30 said: Utvendig montert antenne er helt nødvendig: https://www.nrk.no/informasjon/dab-dekningen-pa-plass-langs-kysten-1.13094738 Jepp, jeg fant også den artikkelen. Dermed blir det utvendig pisk på meg. Da må jeg bore en ny skroggjennomføring. Sukk, DAB, altså Båthistorie: Nidelv 26 VP TMD31A (2005-2014), Scand Baltic 29 Yanmar 6LPA-STP (2014-) Link to post
Mouche Svart 5.August.2017 Link til dette innlegget Svart 5.August.2017 2 hours ago, Turbåt said: Det er vel ingen overraskelse at vanlige folk ikke har nubbesjans mot kobbelet av mennesker som faktisk satser på heltidspolitikk allerede under utdannelsen? Nå har jeg linket til en oversikt over alle på Tinget og med detaljert oversikt over bakgrunn, utdannelse osv og har litt problemer med å se poenget ditt. Ser at det hevdes at antennen må monteres på utsiden på en båt, men de moteres på innsiden av et bilvindu og fungerer noenlunde greit. Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
nomen Svart 5.August.2017 Link til dette innlegget Svart 5.August.2017 (redigert) Ludde30 skrev for 4 timer siden: Utvendig montert antenne er helt nødvendig: https://www.nrk.no/informasjon/dab-dekningen-pa-plass-langs-kysten-1.13094738 Tragisk, jaggu godt mobilen kan ligge i lomma og streame DAB radio,Spotify, Tidal og pod cast rett fra lomma, via BT og inn i stereoen. Hørte jeg noen kalle DAB et teknologisk fremskritt????? Redigert 5.August.2017 av nomen (see edit history) Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Ida Marie III Svart 5.August.2017 Link til dette innlegget Svart 5.August.2017 nomen skrev 6 minutes ago: Tragisk, jaggu godt mobilen kan ligge i lomma og streame DAB radio,Spotify, Tidal og pod cast rett fra lomma, via BT og inn i stereoen. Hørte jeg noen kalle DAB et teknologisk fremskritt????? Jeg tror også DAB blir som ISDN i sin tid, en forbigående parentes.. Muligens etterfulgt av at hyl av folk som har følt seg ført bak lyset når de satset på "ny " teknologi.. Er jo ikke lenge siden de rød grønne anbefalte diesel biler.... Vi vet alle hvordan dette gikk... La markedet styre, det funker alltid best, men da hadde de ikke fått solgt en eneste DAB radio... Nei, yrkespolitikere og intelligens går ikke alltid hånd i hånd... Link to post
Turbåt Svart 5.August.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.August.2017 28 minutes ago, Mouche said: Nå har jeg linket til en oversikt over alle på Tinget og med detaljert oversikt over bakgrunn, utdannelse osv og har litt problemer med å se poenget ditt. Ser at det hevdes at antennen må monteres på utsiden på en båt, men de moteres på innsiden av et bilvindu og fungerer noenlunde greit. Hm, ja du lenket til oversikten over de på Stortinget, men jeg skjønner ikke poenget ditt. Det handler om lobbyistenes påvirkningskraft i dagens samfunn. Kanskje du heller kan finne en statistikk som viser i hvilken grad lobbyisme har endret seg gjennom tiden fram til i dag? Når det gjelder ditt andre avsnitt så må du være klar over at det er dekning i randsonene vi her snakker om. At DAB fungerer greit der det er god nok dekning er vi alle enige i. Problemet er at mange opplever at FM er det eneste som fortsatt fungerer i randsonene. Dette er stikk i strid med hva vi blir fortalt gjennom propaganda ("DAB-nettene har større arealdekning enn FM-nettene"). Derfor blir folk naturlig nok frustrerte. Båthistorie: Nidelv 26 VP TMD31A (2005-2014), Scand Baltic 29 Yanmar 6LPA-STP (2014-) Link to post
Turbåt Svart 5.August.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.August.2017 5 minutes ago, Ida Marie III said: La markedet styre, det funker alltid best, men da hadde de ikke fått solgt en eneste DAB radio... Jeg tror vel heller at det er nettopp markedet som har styrt politikerne. Jeg kan ikke se for meg at noen folkevalgte politikere skulle finne på å slå av FM til fordel for noe helt nytt og ukjent, nemlig DAB? Og ISDN, siden du nevner det, ble i hvert fall ikke styrt av politikerne, men av Telenor. Båthistorie: Nidelv 26 VP TMD31A (2005-2014), Scand Baltic 29 Yanmar 6LPA-STP (2014-) Link to post
Ida Marie III Svart 5.August.2017 Link til dette innlegget Svart 5.August.2017 Turbåt skrev 4 minutes ago: Jeg tror vel heller at det er nettopp markedet som har styrt politikerne. Jeg kan ikke se for meg at noen folkevalgte politikere skulle finne på å slå av FM til fordel for noe helt nytt og ukjent, nemlig DAB? Og ISDN, siden du nevner det, ble i hvert fall ikke styrt av politikerne, men av Telenor. Hvem som har styrt hvem skal være usagt, er det som du insinuerer, så stinker det korrupsjon.. jeg hadde ikke blitt overasket.. Men nå er det ikke markedet som bestemmer , når politikere bestemmer at FM skal stenges... Hadde FM vært åpent på siden av DAB, hadde vi hatt et fritt marked... Men alle vet hvilken vei det hadde gått, også de politikerne som har stått for overgrepet... Link to post
Jens_P Svart 5.August.2017 Link til dette innlegget Svart 5.August.2017 Ida Marie III skrev 18 minutes ago: Muligens etterfulgt av at hyl av folk som har følt seg ført bak lyset når de satset på "ny " teknologi.. Hyler litt allerede. Som interessert i ny teknikk kjøpte jeg relativt tidlig DAB-radio og DAB-adapter til stereoanlegg. Og 2011 mod. bruktbil med DAB-radio. Ingen av disse fungerer til å lytte på NRK med da de er fra tiden før overgang til DAB+ ble vedtatt. De to første er levert til gjenvinnig, bilen er jeg veldig i tvil om hva jeg skal gjøre med. Gidder jeg bryderiet og utgiften til DAB+ -adapter? Gidder jeg å satse på noe som kan bli ubrukelig etter en SW-oppdatering ("forbedring") av sendernettet? Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Turbåt Svart 5.August.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.August.2017 @Jens_P Ja, og så er det forbaska "Service Following" også. Jeg kjøpte min nye JVC DAB radio for to år siden. Har den "Service Following"? Nei, da. Har noen fortalt oss at både de "gamle" DAB-radioene (fra før DAB+ kom) måtte kastes? Nei, da. Ble vi fortalt at for DAB-radioer i bevegelse var det viktig med "Service Following"? Nei, da. For det er nemlig en ny funksjon. Som altså nå er veldig viktig. Jommen sa jeg smør. @Ida Marie III Ja, det stinker korrupsjon, men er det ikke. Dessverre er lobbyisme fullt tillatt og politikerne ser ut til å like ordningen, "for hvordan skulle de ellers vite hva som skjer i samfunnet?". Båthistorie: Nidelv 26 VP TMD31A (2005-2014), Scand Baltic 29 Yanmar 6LPA-STP (2014-) Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn