Jump to content

Erfaringer med DAB langs sørlandskysten sommeren 2017

Turbåt

Recommended Posts

Ida Marie III skrev 26 minutes ago:

Er jo ikkfaktisknge siden de rød grønne anbefalte diesel biler....

Vi vet alle hvordan dette gikk...

La markedet styre, det funker alltid best, men da hadde de ikke fått solgt en eneste DAB radio...

Nei, yrkespolitikere og intelligens går ikke alltid hånd i hånd...

Takk for at du sier det !

Jeg velger å tro at det spiller en rolle om man har en mening eller ikke.

Skrev noe ganske lIkt i en annen tråd 

og fikk da mittn første og eneste Innlegg slettet av moderator..

DAB forholdene i fjordene mellom Arendal og Tvedestrand kan ikke jeg bruke til DAB radio og den tredje jeg prøvde ligger på 16m dyp ved Møkkalasset...

Hvor mange skattemilioner er brukt til "ikke faktisk" propaganda for å lure båtfolket.

Jeg monterte ny "bilradio" med både FM og DAB+ nå i sommer. Jeg har ikke testet den på Sørlandet, men i Sverige fungerte FM 100%, og det har DAB+ også gjort 100% i Østfold og opp Oslofjorden til Drøbak. Over helgen blir det tur nedover andre siden av Oslofjorden mot Kragerø, så da blir det å teste der. Jeg satte en splitter på antennekabelen fra Glomex UFO-antennen min slik at jeg fikk signal både til TV og radio, - enkelt og greit.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

I bilen har jeg en Tiny Audio C5 DAB+ adapter koblet til AUX ingangen på stereoanlegget som for så vidt fungerer bra. Jeg hadde en tur Lillestrøm/Kristiansund tur/retur i forrige uke, og det var kun kortvarige (noen få sekunder hver gang) bortfall av signal. Men slike bortfall som også opptrer i sentrale strøk her i området rundt Lillestrøm, er likevel litt irriterende. Jeg har antenne klistret opp i frontvinduet.

Men jeg tenker litt på å få meg utvendig antenne. Jeg har jo FM-antenne på taket av bilen, så kanskje jeg skulle bytte ut den med en med korrekt lengde for DAB, og så koble den rett til DAB-adapteret? FM-radioen (integrert enhet) i bilen bruker jeg jo ikke lenger. Jeg får vurdere det etter hvert og se på mulighetene.

Hjemme har jeg en FM-sender som jeg har tenkt å mate fra en DAB-radio slik at jeg får NRK P1 inn på diverse små radioer i huset. Jeg må bare sette dempeledd på den senderen og sette uteffekten på minimum slik at jeg ikke kringkaster ut kilometervis hjemmefra. Med senderen på full guffe, har jeg testet at den i hvert fall rekker 3km!

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

2 hours ago, Turbåt said:

Hm, ja du lenket til oversikten over de på Stortinget, men jeg skjønner ikke poenget ditt. Det handler om lobbyistenes påvirkningskraft i dagens samfunn. Kanskje du heller kan finne en statistikk som viser i hvilken grad lobbyisme har endret seg gjennom tiden fram til i dag?

Det finnes nok en del tilgjengelig informasjon mht hvor mange som har dette som profesjon hvilket muligens gir en pekepinn på at det er lønnsomt å betale for deres tjenester. I hvilken grad det er basert på "tro", og hvor mye man kan dokumentere som konkret resultat blir nok en noe vanskeligere øvelse. Forøvrig bruker vel politikerne byråkratiet som eksperter og bestiller utredninger derfra i stor grad. For egen del har jeg aldri helt forstått hva som skal være alternativet til det.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

@Mouche Ang. alternativer til lobbyvirksomhet så ligger nok løsningen i kontroll, regulering, åpenhet og ikke minst desentralisering av politisk makt. Jeg tror det er viktig at gjøres, for dagens system innbyr ikke akkurat til tillit.

@Lars H. Østfold er nok et takknemlig fylke for DAB. Både fordi det er forholdsvis flatt, med såkalt undulerende terreng. I tillegg dekkes hele denne delen av landet av kun én NRK DAB-region. Det er sannsynlig at forholdene derfor er verre på andre siden av Oslo-fjorden. Denne dekkes av hele tre ulike DAB-regioner, samt at terrenget i større grad er preget av bratte skrenter, knauser og fjell som kan gi lokale skygger. Jeg ser du også er "heldig" som har ventet til nå med å kjøpe DAB-adapter i bilen. Tiny C5 har Service Following, noe som meget bra. Derimot selger fortsatt den kjente båtkjeden Maritim fortsatt C2-versjonen uten Service Following. Det er trist at båtfolket fortsatt kjøper radioer uten Service Following. Men, holder de seg i Østfold, så går det selvsagt fint uansett.

Båthistorie: Nidelv 26 VP TMD31A (2005-2014), Scand Baltic 29 Yanmar 6LPA-STP (2014-)

Mulligan skrev 37 minutes ago:

Er du sikker på det?

Det er uGMsk måte å gjøre det på.

De har vanligvis FM antenna i frontruta og AM antenna i en av siderutene.

Selvfølgelig er jeg sikker på det, ellers hadde jeg ikke skrevet det. Det er en forkortet antenne på ca. 30cm helt bakerst på taket, og skrur jeg den av, blir det tyst på FM. Hva betyr forresten bokstakombinasjonen "uGMsk"?

Jeg har ikke tatt investeringen med å skifte ut radioenheten i båten ennå (så mange andre ting båtpengene kan brukes til), men jeg er samtidig glad i radio, den putrer som oftest på P1 eller P2 i bakgrunnen. Så skulle jeg ut på tur og da ble løsningen å kidnappe en liten reklame-DAB-radio som fruen hadde fått og koble den til AUX-inngangen. Den ligger ved kartbordet og antennen peker opp mot nærmeste vindu, så ingen optimal løsning der nede under dekk.

Hadde ikke de helt store forhåpningene om dekning med en såpass skral løsning. Har derfor vært veldig forundret over uproblematiske mottakerforhold ned hele Oslofjorden og mot Langesundsområdet samt videre på en tur som gikk forbi Nevlunghavn - Stavern og rett over Skagerak til Hunnebostrand. Selv da falt ikke den enkle DAB-løsningen ut før etter borti 25 nautiske mil fra norsk kyst. Så får jeg en antenne opp i masten og en fullverdig løsning slik jeg har med eksisterende FM-radio kan dette umulig bli et problem.

Tror ellers mange forvirres av DAB siden teknologien er digital og det blir veldig kort vei mellom at det virker eller ikke virker. Da blir det også mer krevende å feilsøke om man har et svakt punkt i egen antenneløsning eller om problemet skyldes dekningsforhold utenfor. Denslags er kanskje mer opplagt i en FM-løsning der du kan ta mer på høyttalersusingen om det er et lokalt problem i eget utstyr eller et dekningsproblem.

@Skipper Henrik

Løsningen din skal ikke være optimal, nei. Også RS skriver at bordradio inne i kahytten ikke er optimal. Så var jeg deg ville jeg ikke endret på noe og fortsatt med det du har. Selv har jeg glassantenne og det er visst noe av det dårligste en kan ha. For meg er DAB-tjenesten lite tilfredsstillende, dessverre. Og, jeg er ikke alene om å slite med mottaket, for å si det sånn.

At signalet går langt utpå havet er forsåvidt ikke så rart. Så lenge det er fri sikt mellom sender på land og mottager kan signalet gå veldig langt. Verre er det inne i skjærgården, der det finnes mange obstruksjoner som blokkerer for fri sikt.

image.png.cb6d97d809c219ca359665807ba4dc9b.png

Båthistorie: Nidelv 26 VP TMD31A (2005-2014), Scand Baltic 29 Yanmar 6LPA-STP (2014-)

-> Ivar, ISDN, 

Liten avsporing men trådbundne telekomløsninger er mye sikrere i en krisesituasjon en fiber/trådløst .... med fiber fallar alt ned ved desentraliserte knutepunkter.. mens de gode gamle telelinjene ... om de finnes fortsatt da.

Redigert av Bay_liner (see edit history)

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Som et litet apropos: For noen år siden gikk det en doku på NRK om bla Kurerradioene. I et tilfelle ble et gitt et eksempel på hvor gode disse var, dette var dog kortbølge. Et norsk skip som lå til havn i Sør Amerika (Brazil?) klarte ikke å få inn norsk radio over skipsradioen mens en kurer i en lugar under dekk subbet inn Norge via en liten ledningsstump ut av koøyet...

DABbaDABbadu.....  vekk men....

Med batteribanker og generatorer som kan konkurrere med ubåtene sine klarer de å holde liv i sentralene en stund med 100v linje til deg om de ikke har kastet all relevant teknologi til sjøss i senere tid da.

Det kan man selvsagt også gjøre med en sentral basert på fiber.

All trafikk mellom sentralene kjører på fiber idag.

Også er det noen dinosaurer som kjører på kobber mellom sentralen og bruker.

Fiber har høyere båndbredde, krever mindre energi, mye lengre rekkevidde og er immun mot forstyrrelser.

Mulligan skrev 8 minutes ago:

Det kan man selvsagt også gjøre med en sentral basert på fiber.

All trafikk mellom sentralene kjører på fiber idag.

Også er det noen dinosaurer som kjører på kobber mellom sentralen og bruker.

Fiber har høyere båndbredde, krever mindre energi, mye lengre rekkevidde og er immun mot forstyrrelser.

Hjelper ikke om strømmen er borte hos deg. Dette er ikke noe problem med "wired" telelinjer. Mørkt i stua, lys i telefonen. Viktig beredskapsfaktor.

Bay_liner skrev 26 minutes ago:

Hjelper ikke om strømmen er borte hos deg. Dette er ikke noe problem med "wired" telelinjer. Mørkt i stua, lys i telefonen. Viktig beredskapsfaktor.

Da forutsetter du at alle har fasttelefon.

Det er det nesten ingen som har.

Mobilen er uovertruffen fra et beredskapssynspunkt.

Har satt inn ny god DAB-radio i båten. På turen Trondheim - Stavanger var det mange steder / havner med dårlig / ingen delning!

I Trøndelag er det også mange steder med elendig dekning!

Merkelig hva lobbyistene klarte med politikerne...!

Det går mest på 'hermetisk' musikk ombord nå!

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Mulligan skrev 18 minutes ago:

Da forutsetter du at alle har fasttelefon.

Det er det nesten ingen som har.

Mobilen er uovertruffen fra et beredskapssynspunkt.

Nope, 

Hva tror du er sikrest av telemobil og en konvensjonell telesentral?

Regner med at det finnes fastlinjer til alle kritiske sammfunnsberedskapsordninger til dags dato.

Telenor Norge - Vi opplever fortiden en feil i mobilnettet... | Facebook

Vi opplever fortiden en feil i mobilnettet og jobber med å finne ut av problemet. Vi kommer tilbake med mer info.

Telemarksavisa - Problemer med mobilnettet - Ta.no

Apr 26, 2017 - TELEMARK: Mobilnettet til Telenor ligger nede i Porsgrunn, Bamble og Kragerø, lød meldingen fra politiet onsdag kveld.

Driftsmeldinger - Telenor

Her kan du sjekke om det er feil på mobilnettet, bredbånd-, eller fasttelefonlinjen. Gateadresse. Fasttelefon. Sambandsnummer. Gatenavn. Husnr. Husbokstav.

Mobilnett-problemer for Telenor - Dagbladet

www.dagbladet.no/nyheter/mobilnett-problemer-for.../61324932
  1.  
Translate this page
Aug 29, 2016 - (Dagbladet): Flere har i dag tatt kontakt med Telenor ettersom de ikke kommer igjennom når de forsøker å ringe fra mobiltelefonene sine.

Telenor har store problemer med mobilnettet -Trønder-Avisa

www.t-a.no/.../Telenor-har-store-problemer-med-mobilnettet-1325...
  1.  
Translate this page
Aug 29, 2016 - Har hatt stor ustabilitet med mobilnettet den siste timen.

Problemer med mobilnettet i Hå - Aftenbladet.no

www.aftenbladet.no/lokalt/i/.../Problemer-med-mobilnettet-i-Ha
  1.  
Translate this page
Feb 14, 2017 - Flere har meldt om problemer med mobilnettet til Telenor i Hå. Det skyldes reparasjonsarbeid på en skadet mast.

Feil i Telenors mobilnett - Digi.no

Aug 29, 2016 - Mange Telenor-kunder har mandag problemer med å komme fram på mobilnettet . Telenor er klar over problemet og jobber med å rette feilen.

Telenor har store problemer med mobilnettet -banett

www.banett.no/.../Telenor-har-store-problemer-med-mobilnettet-13... - Translate this page
Telenor har store problemer med mobilnettet. Nyheter. BårdPedersen; Mobil: 902 35 733. Publisert: 29.08 2016 13:46 Sist oppdatert: 29.08 2016 14:08. Mange ...

Problemer i mobilnettet - Hamar Arbeiderblad

www.h-a.no/nyheter/problemer-i-mobilnettet
  1.  
Translate this page
Jun 2, 2016 - Problemer i mobilnettet. Torsdag ettermiddag melder politiet om feil i Telenors mobilnett som gjør det vanskelig å ringe nødnummer. Publisert: ...

Har du også mistet mobilnettet på Huawei-mobilen din? - Tek.no

Jun 3, 2016 - Hvis du ikke kommer på nett med Huawei-mobilen din, kan du heldigvis fikse problemetselv ganske lett. (Bilde: Kurt Lekanger, Tek.no) ...

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Next

Mobilnett nede for Telenor-kunder - Nyheter – NRK

Mobilnettet er ute av funksjon for et stort antall Telenor-kunder over hele landet.

Telenor Norge - Vi opplever fortiden en feil i mobilnettet... | Facebook

Vi opplever fortiden en feil i mobilnettet og jobber med å finne ut av problemet. Vi kommer tilbake med mer info.

Driftsmeldinger - Telenor

Her kan du sjekke om det er feil på mobilnettet, bredbånd-, eller fasttelefonlinjen. Gateadresse. Fasttelefon. Sambandsnummer. Gatenavn. Husnr. Husbokstav.

Telemarksavisa - Derfor var mobilnettet nede i flere timer - Ta.no

Apr 27, 2017 - KRAGERØ/PORSGRUNN/BAMBLE: Telenors mobilnett var nede i flere kommuner i Telemark, onsdag kveld og natt. Et sprengingsuhell i ...

Avisa Nordland - Nå er både fasttelefon-nettet og mobilnettet nede

Jan 1, 2017 - Oppdatert 22.00: Både mobilnett og fattelefon-nett fungerer igjen. En tipser Avisa Nordland har vært i kontakt med sier det har vært feil på ...

Liste over nedetid i mobilnettet i Norge – Wikipedia

Nett, Timer nede, Dato, Antall berørte (minimum), Årsak, Kommentarer, Referanser ... Dette var den mest omfattende feilen Telenor hadde hatt siden mobilnettet ...

Slik ringer du nødnummeret når mobilnettet ligger nede - TV2

www.tv2.no › nyheter › innenriks
  1.  
Translate this page
Feb 19, 2016 - Slik ringer du nødnummeret når mobilnettet ligger nede. Noen enkle triks gjør at du får tak i politi, brannvesen og ambulanse.

Mobilnettet ligger nede - Dagbladet

www.dagbladet.no/nyheter/mobilnettet-ligger-nede/63704981
  1.  
Translate this page
Jun 10, 2011 - TELENOR-TRØBBEL: Mobilnettet ligger nede i store deler av landet. ... ( Dagbladet): Mobilnettet til Telenor er rammet av en større feil.

Lofotposten - Mobilnettet er nede

Dec 26, 2016 - Telenor har feil på mobilnettet i Lofoten. Det har Telenor informert nødetatene. Ifølge politiet er mobilnettet ute av drift i store deler av Lofoten,…

Haugesunds Avis - Mobilnettet nede i Ullensvang

Jan 7, 2017 - ULLENSVANG: En kabelfeil meldt inn 4. januar gjør at abonnenter under Telia- systemet på Utne, i Kvanndal og i Kinsarvik er uten ...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...