Turbåt Svart 9.August.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.August.2017 40 minutes ago, Mix said: Det jeg tror er ett faktum er at svært mange ikke aner hva forskjellen er på en aktiv eller passiv antenne, hvordan man setter spenning på antenneinngangen, hvordan man installerer en glassantenne (som forøvrig er en billig dårlig antenne), hvordan man jorder antennen, hvordan forskjellige splittere virker, hvordan man aktiverer service-following, hvordan man oppgraderer firmware på en eldre radio for å få service-following, og ikke minst hvordan man leser ett dekningskart. Da får man en herlig suppe av individer som uttaler seg og klager om en dårlig dekning, som ikke er reell. Og imens koser vi andre oss med DAB+ med god dekning. Og sånn går no dagan. Eh, unnskyld meg, men "ikke reell"?!? Angående forumets debattanter, tror du vi er ukompetente mennesker med ti tommeltotter som ikke skjønne opp ned på en antenne? Det er vi ikke (da hadde vi vært på Facebook ). Samtidig lister du opp en hel haug med tema som underbygger det faktum at DAB ikke er for vanlige folk - altså at slukkingen av FM var/er prematur. Nei, dette innlegget ditt skjønner jeg ikke, @Mix. Båthistorie: Nidelv 26 VP TMD31A (2005-2014), Scand Baltic 29 Yanmar 6LPA-STP (2014-) Link to post
Turbåt Svart 9.August.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.August.2017 (redigert) Her har jeg sammenlignet RiksTV og DAB i en kjent norsk skjærgård, Kragerø. Det er jammen ikke rart flere av oss sliter med kontinuerlig dekning i dette området. RiksTV er så godt som uten dekning for oss motorbåter og lavtsittende antenner, mens DAB glimrer med grenselanddekning fra hele tre ulike regionblokker. M.a.o. et eldorado for oss uten SF og som bare elsker å scanne etter DAB-kanaler hele tiden. Redigert 9.August.2017 av Turbåt (see edit history) Båthistorie: Nidelv 26 VP TMD31A (2005-2014), Scand Baltic 29 Yanmar 6LPA-STP (2014-) Link to post
Lars H. Svart 9.August.2017 Link til dette innlegget Svart 9.August.2017 Bay_liner skrev for 3 timer siden: Kjernespørsmål: Hvorfor skal en investere i noe dyrt nytt tvilsomt utstyr/system som ikke har et fragment av den dekning FM har? Fordi en vil høre på radio, NRK Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Mix Svart 9.August.2017 Link til dette innlegget Svart 9.August.2017 Turbåt skrev 1 time siden: M.a.o. et eldorado for oss uten SF og som bare elsker å scanne etter DAB-kanaler hele tiden. Hvilken radio har du egentlig ? Det virker å være en gammel modell. Link to post
Key Freak Svart 9.August.2017 Link til dette innlegget Svart 9.August.2017 Bay_liner skrev for 4 timer siden: Nettopp, det er derfor DAB/NRK ikke funker utenfor Oslogryta. Regner med at du bedriver satire nå...?? Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening Link to post
Bay_liner Svart 9.August.2017 Link til dette innlegget Svart 9.August.2017 Nei, kan endre til ikke funker tilfredsstillende og dårligere enn FM gjorde = underkjent. Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
Key Freak Svart 9.August.2017 Link til dette innlegget Svart 9.August.2017 Vel, jeg erfarer at det du skriver ikke stemmer. Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening Link to post
Turbåt Svart 9.August.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.August.2017 53 minutes ago, Mix said: Hvilken radio har du egentlig ? Det virker å være en gammel modell. Radioen min er som beskrevet i den første posten i denne tråden, en JVC KD-DB95BT. Dette er en radio som både er testet og godkjent av NKOM, ref. deres rapport som kom i fjor sommer, se https://www.nkom.no/fritid/digital-radio/digital-radio/test-av-dab-sendere/_attachment/24204?_ts=155531ec44d. Mener det var i forifjor jeg kjøpte den. Men, jeg tror, som jeg har vært inne på også tidligere, at de som tror "alle" radioer i dag har Service Following, er litt på villspor, for å si det pent. Det fremgår fra fjorårets NKOM-rapport at mens 9 testede radioer har SF, mangler tilsammen 12 radioer SF. Interessant er det også at Tiny Audio C2 fortsatt selger som "hakka" møkk, selv om den ikke har SF. Båthistorie: Nidelv 26 VP TMD31A (2005-2014), Scand Baltic 29 Yanmar 6LPA-STP (2014-) Link to post
Mix Svart 9.August.2017 Link til dette innlegget Svart 9.August.2017 JVC KD-DB95BT er en eldre radio i DAB+ sammenheng, kom vel i 2012-13. Jeg går utfra at du kjører på siste firmware, versjon 316 ? Link to post
Turbåt Svart 10.August.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.August.2017 9 hours ago, Mix said: Jeg går utfra at du kjører på siste firmware, versjon 316 ? Ja, jeg kjører aller nyeste versjon, 316. Som jeg nevnte så har NKOM testet og godkjent mange radioer. I rapporten hadde 9 radioer SF, mens 12 hadde ikke. Det finnes masse modeller uten SF som fortsatt er i salg. Når situasjonen er slik hjelper det lite at du forteller oss at vi har gamle og utdaterte modeller. Du bør ta inn over deg situasjonen og glemme drømmescenariet, som p.t. ikke gjenspeiler virkeligheten. Du skrev i poll'en følgende: "Jeg har utvendig antenne både i bil og båt og det fungerer utmerket. DAB+ er jo suverent bra på automatisk frekvensskifte. Jeg savner ikke FM i det hele tatt. Medfølgende glass antenne ble aldri vurdert å montere engang, så den gikk i bosset." Du bør forstå at når du selv har gjort alt riktig, med bl.a. utvendig antenne (attpåtil i en FB-båt?), hjelper det lite at du forteller oss andre at vi gjør alt feil. Hvis du leser tråden (og pollen) så kommer det frem at det er utvendig antenne og Service Following som gjelder for å sikre godt DAB-mottak. Mange har ikke det, og det har vi nå forstått. Poenget er altså at vi har investert i mye utstyr og brukt mye tid på installasjon, for så i ettertid å finne ut at det ikke er godt nok. Radio.no & NRK skylder på brukerne, men har vel så smått innsett at ikke engang forhandlerne har visst hva som skal til for å sikre en tilfredsstillende DAB-tjeneste. For å være ærlig tror jeg ikke de har visst det selv engang - de har jo ikke engang brukt kommersielle DAB-radioer når de har testet nettet, men en spektrumanalysator. Og, som det står i rapporten "Service Following og brukervennlighet er ikke testet." Det sier egentlig ganske mye... Les rapporten og ta spesielt et titt på måleoppsettet. Bildet av målebilen avslører også hvorfor vi opplever at dekningen langs veiene er bedre enn mange selv opplever. Båthistorie: Nidelv 26 VP TMD31A (2005-2014), Scand Baltic 29 Yanmar 6LPA-STP (2014-) Link to post
Mulligan Svart 10.August.2017 Link til dette innlegget Svart 10.August.2017 Utrolig hvor mye dritt som selges. FM RDS radioen jeg hadde, innkjøpt i 1998, hadde service follow. Link to post
Mix Svart 10.August.2017 Link til dette innlegget Svart 10.August.2017 Turbåt skrev 14 minutes ago: Du bør forstå at når du selv har gjort alt riktig, med bl.a. utvendig antenne (attpåtil i en FB-båt?), hjelper det lite at du forteller oss andre at vi gjør alt feil. Forumet dreier seg også om andre brukere enn deg og din utdaterte radio og dårlige antenne løsning. Tråden kan være viktig for andre brukere av forumet slik at de kan unngå å gjøre samme feil som du har gjort. Og som vel er grunnen til at forumet i det hele tatt eksisterer, nemlig utveksle erfaringer og hjelpe hverandre. Link to post
Turbåt Svart 10.August.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.August.2017 @Mix Just presis. Utveksle erfaringer, ikke bare mistro andres erfaringer. Du bruker mye energi på slikt, men svarer visst ikke like lett på andre sine spørsmål. Jeg spurte deg i poll-tråden følgende: "Ellers høres det ut som at du har gjort mye, eller alt, riktig. Kan jeg spørre hvor du fikk tipsene om å gjøre alle de riktige valgene fra?" Det hadde vært hyggelig om du tok deg tid til å svare. Båthistorie: Nidelv 26 VP TMD31A (2005-2014), Scand Baltic 29 Yanmar 6LPA-STP (2014-) Link to post
Turbåt Svart 10.August.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.August.2017 18 minutes ago, Mix said: Forumet dreier seg også om andre brukere enn deg og din utdaterte radio og dårlige antenne løsning. Sukk, er det mulig... Båthistorie: Nidelv 26 VP TMD31A (2005-2014), Scand Baltic 29 Yanmar 6LPA-STP (2014-) Link to post
ivar Svart 10.August.2017 Link til dette innlegget Svart 10.August.2017 .. ikke akkurat imponert over teknologien her.. 23 år siden prøvesendingene startet opp her til lands, og fortsatt er brukervennlighet osv langt under pari... Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Mix Svart 10.August.2017 Link til dette innlegget Svart 10.August.2017 Jeg synes brukervennligheten er helt topp jeg, god dekning, bra mottak med god lyd uten sus, mange bra kanaler, pause og spole tilbake etc. Når de nå endelig får stengt ned hele FM nettet kan ressursene brukes på ytterlige utbygging av DAB nettet, så dette blir bra saker. Link to post
Ida Marie III Svart 10.August.2017 Link til dette innlegget Svart 10.August.2017 Mix skrev 1 time siden: Jeg synes brukervennligheten er helt topp jeg, god dekning, bra mottak med god lyd uten sus, mange bra kanaler, pause og spole tilbake etc. Når de nå endelig får stengt ned hele FM nettet kan ressursene brukes på ytterlige utbygging av DAB nettet, så dette blir bra saker. Tror ikke DAB lever så mye lengre etter FM... Verden er mer en Norge.... Link to post
Lars H. Svart 10.August.2017 Link til dette innlegget Svart 10.August.2017 Min Pioner bilradio koblet til Glomex ufo-antennen leverer perfekt signal her i Krukehavnen på Hvasser. Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Jakob T Svart 11.August.2017 Link til dette innlegget Svart 11.August.2017 Da er Peltor DAB hørselvern innkjøpt,er på ein jobb på Fitjar i Hordaland. Dårlig signal, innvendig i båten ingen signal.Har tatt kontakt med NRK,da dei beklager, da hørselvern nok er under utvikling,synd å kjøpe radio til mange båtlapper som ikkje virker Dei gamle med FM funker, verden går fremover Link to post
Turbåt Svart 11.August.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.August.2017 3 hours ago, Jakob T said: Dårlig signal, innvendig i båten ingen signal.Har tatt kontakt med NRK,da dei beklager, da hørselvern nok er under utvikling,synd å kjøpe radio til mange båtlapper som ikkje virker Her tror jeg at jeg kan hjelpe deg. På bildet til venstre i illustrasjonen under vises målebilen som NKOM har benyttet for å måle DAB-dekningen i Norge. Cluet for gode mottakerforhold er helt klart selve jordplanet. Ettersom hørselvernet ditt sitter høyt på hodet ditt, trenger du å skape et godt jordplan der oppe for å sikre tilfredsstillende mottakerforhold. Jeg er temmelig sikker på at om du installerer antennen som vist på bildet til høyre vil du få godt mottak. Lykke til! Båthistorie: Nidelv 26 VP TMD31A (2005-2014), Scand Baltic 29 Yanmar 6LPA-STP (2014-) Link to post
Jakob T Svart 11.August.2017 Link til dette innlegget Svart 11.August.2017 Prøvd med paraply,ingen forskjell Link to post
Mix Svart 11.August.2017 Link til dette innlegget Svart 11.August.2017 Den der må du ta patent på @Turbåt Men husk den må jo ha SF når man raser rundt med den der mellom landsdelene. Link to post
ivar Svart 11.August.2017 Link til dette innlegget Svart 11.August.2017 Jakob T skrev 51 minutes ago: Prøvd med paraply,ingen forskjell kanskje paraplydregg funker? Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Bay_liner Svart 11.August.2017 Link til dette innlegget Svart 11.August.2017 Kein problem med det rette utstyret og litt hjelp........ Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
Bay_liner Svart 23.September.2017 Link til dette innlegget Svart 23.September.2017 Tidligere NRK-frilanser politianmelder Thor Gjermund Eriksen for DAB-innføring Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn