Turbåt Svart 7.August.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.August.2017 @Mulligan @Bay_liner He, he, rolig nå, gutter. Dere har gode poenger begge to, men kommer neppe til å bli enige uansett Båthistorie: Nidelv 26 VP TMD31A (2005-2014), Scand Baltic 29 Yanmar 6LPA-STP (2014-) Link to post
Turbåt Svart 7.August.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.August.2017 Mange statlige prosjekter, som startet på midten av 90-tallet, deriblandt både DAB og Nødnett, har fått merke på kroppen det tydelige og enorme taktskiftet verden i dag opplever når det gjelder telekommunikasjon. Begge nevnte prosjekter er blitt oppspist av nyere og bedre teknologi, men uten at noen nødvendigvis var i stand til å se denne utviklingen komme, den gang da prosjektene startet opp. Båthistorie: Nidelv 26 VP TMD31A (2005-2014), Scand Baltic 29 Yanmar 6LPA-STP (2014-) Link to post
Bay_liner Svart 7.August.2017 Link til dette innlegget Svart 7.August.2017 (redigert) Hadde tenkt å ramse opp for Mouche deler av vrakgodset som ligger i de inkompetente politikerense lei men fant ut til at det ble alt for mye men tar noen få eksempler ut fra hukommelsen: 1) 90 tallet tidlig: Rikstrygdeverket (NAV) 1 80/90t: Datafadese 1: 1.5+ mrd før stopp. 2) 90 tallet sent eller 2000: Riktrygdeverkets (NAV) datafadese 2; 1.5+ mrd før stopp. 3) 80/90 tallet? Kraftbransjen i Norge ville legge 10 mrd kroner på bordet for å oppgradere mange lavfallskraftverk med samlet effektivitetytelse tilsvarende hele Altakraftverket men APekattene gikk i mot, noen kunne jo tjene penger på det. 4) Fred Olsens initiativ til å bygge tanke og teknologismie på Fornebu, IT Fornebu men igjen sablet Apekattene det ned... for å hoppe en uendelig lang historie kort, 5) Den nylige ombyggingen av Stortinget sin politiske kostnadssprekk på 100%. For rundt 20 år siden mener jeg at Dagens Næringsliv tok for seg alt som gikk galt nettopp fordi politikerene forsøkte å blande seg inn i ting de ikke har forutsetninger til å bedrive. Så er det all korrupsjonen og kameraderiet da, og hvordan var det med disse komandittmillionene da Gro.... Fritt etter softdisken... Men det finnes tonnevis... og mye mer enn det.... Ikke direkte politisk men ikke så upolitisk heller.... http://www.vg.no/nyheter/innenriks/raadmann-skandalene-koster-kommunene-millioner/a/10026279/ Redigert 7.August.2017 av Bay_liner (see edit history) Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
Ida Marie III Svart 7.August.2017 Link til dette innlegget Svart 7.August.2017 Er jo ingen stor hemmelighet at offentlige ansatte, enten det er toppene eller lengre nede, har et lettvint forhold til andre sine penger.. Får jo aldri heller konsekvenser, så læringskurven er flat... Link to post
Lars H. Svart 7.August.2017 Link til dette innlegget Svart 7.August.2017 Imorgen drar vi nedover mot Sørlandet, og da blir det å teste DAB der vi kommer. Og det var vel det tråden startet med, ikke lange diskusjoner om hvor kompetente politikerne våre er osv? Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Turbåt Svart 7.August.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.August.2017 Enig med @Lars H.. Jeg har sans for gode forslag, men å skylde på våre politikere blir etter min mening alt for enkelt. Som om at alt ville blitt bedre om private aktører fikk styre, lizzm. Nei, grøss og gru, la oss være fornøyd med at vi fortsatt har styre her til lands og heller jobbe sammen å unngå Latin-Amerikanske tilstander, hvor nettopp næringslivet har fått fritt spillerom. Båthistorie: Nidelv 26 VP TMD31A (2005-2014), Scand Baltic 29 Yanmar 6LPA-STP (2014-) Link to post
Turbåt Svart 7.August.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.August.2017 12 minutes ago, Lars H. said: Imorgen drar vi nedover mot Sørlandet, og da blir det å teste DAB der vi kommer. Gleder meg allerede til å lese "rapporten" God tur! Båthistorie: Nidelv 26 VP TMD31A (2005-2014), Scand Baltic 29 Yanmar 6LPA-STP (2014-) Link to post
Turbåt Svart 9.August.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.August.2017 Pågående spørsmålsrunde om DAB i Aftenposten nå! https://www.aftenposten.no/digital/NA---nettprat-om-DAB-Hvorfor-funker-ikke-DAB-i-bilen-min-10430b.html En kan legge inn spørsmål ganske så enkelt. Båthistorie: Nidelv 26 VP TMD31A (2005-2014), Scand Baltic 29 Yanmar 6LPA-STP (2014-) Link to post
Bay_liner Svart 9.August.2017 Link til dette innlegget Svart 9.August.2017 -> Turbåt: KlapetiClap!!!! Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
Turbåt Svart 9.August.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.August.2017 Ferdig nå. Fikk lagt inn noen spørsmål. Fantastisk gode til å svare var de: "Feil på brukerutstyr", "Da har du sikkert ikke Service Follwing", "Da jeg kjørte der, hadde jeg kjempedekning", "DAB har 99,7% dekning", "Be forhandler hjepe deg" osv. osv. Herlig med litt ordentlig propaganda av topp moderne kvalitet! Båthistorie: Nidelv 26 VP TMD31A (2005-2014), Scand Baltic 29 Yanmar 6LPA-STP (2014-) Link to post
Bay_liner Svart 9.August.2017 Link til dette innlegget Svart 9.August.2017 Roper du i skogen av antennetrær får du svar deretter. Er vel en svarkanal direktekoblet fra AF linken til DAB+ land da?..... Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
Bay_liner Svart 9.August.2017 Link til dette innlegget Svart 9.August.2017 TaDa.....?...... https://en.wikipedia.org/wiki/Digital_Radio_Mondiale Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
Lars H. Svart 9.August.2017 Link til dette innlegget Svart 9.August.2017 Perfekt signal her i Åsgårdstrand. Imorgen går vi til Krukehavnen på Hvasser. Kommer med ny rapport derfra. Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Bay_liner Svart 9.August.2017 Link til dette innlegget Svart 9.August.2017 (redigert) Hvis en går inn på dette dekningskartet https://radio.no/dekning/ ser det ut som hele sydspissen av Norge er dårlig/udekket mht NRK. Prøv å trykke på knaggene "Meget God", "God", "Basis" på signalstyrken så ser det ut som det ikke er noen endring for NRK i områdene i Sør. Dvs ingen dekning. De kommersielle kanalene ser ut til å være bra dekket opp. Er forresten FM nettet slukket i Sør? NRK Meget god dekn, ser kun endringer i det blå feltet rundt Osloomr? NRK God dekn, NRK Basis dekn Komersielle Meget god Komersielle GOD Komersielle Basisdekning Redigert 9.August.2017 av Bay_liner (see edit history) Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
Turbåt Svart 9.August.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.August.2017 Hm, merkelig. Det skal jo ikke være sånn (at god = basis)! Ellers, ang DRM fant jeg dette på norsk Wikipedia: «DRM er planlagt brukt i Norge. Det er avsatt frekvensressurser i bånd I til DRM+ i rapporten om den digitale dividende i frekvensområdet 66-68 MHz.[4] Med bruk av DRM+ i bånd I vil man kunne oppnå ekstremt god arealdekning sammenlignet med DAB og dagens FM sendinger. DRM+ har også blitt testet på FM-båndet, nærmere bestemt FM94,0 MHz i Trondheim.» Jippi, her er det visst bare å stålsette seg, for her er mer i kjømda! Båthistorie: Nidelv 26 VP TMD31A (2005-2014), Scand Baltic 29 Yanmar 6LPA-STP (2014-) Link to post
Bay_liner Svart 9.August.2017 Link til dette innlegget Svart 9.August.2017 (redigert) Fant dette også, sjekk dekning under (4) Meeeget interessant: http://www.medietilsynet.no/mediebildet/digitalradio/#anchor_142 Sitat Dekning NRK og de kommersielle kanalene sender i to forskjellige sendernett, med forskjellig grad av dekning. NRKs digitale kanaler skal ha en befolkningsdekning på 99,5 prosent. Kravet til de andre kanalene er på 90 prosent. Sitat Det er opp til kringkasterne selv å bestemme hvordan sendernettene skal bygges opp. Dette betyr i praksis at det vil være geografiske områder som tidligere har hatt FM-dekning, som ikke vil ha DAB+-dekning – og områder som har DAB+-dekning som ikke tidligere hadde FM-dekning. Lurer du på om det er dekning der du er, kan du sjekke dekningskartet til radio.no. Har du konkrete spørsmål om dekning i et bestemt område kan du kontakte NRKs publikumstjeneste, både for spørsmål om NRK og de kommersielle radiokanalene. Du kan også kontakte Norkring (for de kommersielle kanalene). Redigert 9.August.2017 av Bay_liner (see edit history) Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
Bay_liner Svart 9.August.2017 Link til dette innlegget Svart 9.August.2017 (redigert) Har forbannet meg på at jeg ikke skal ha DAB-Dritten noen sinne og det vil aldri bli noen endring på det, iPhone, enhver annen Phone, Brett eller PC tar inn hele verden med en trilion radiokanaler om nødvendig og kan enkelt kobles opp mot ethvert lydsystem hjemme, i båt eller bil. En får til og med telt med Solcelle og USB uttak integrert theese days :). Kommer DRM hopper jeg på den for bilen (og båten) då eg køyrar mykje i utkantsrokij og der sliter jo vanlig FM og. Tradisjonelt var det bare NRK1 igjen Her og Der men nattestid over fjellom gikk det en del underholdende programmer eh, i hvertfall frem til 24:00 Utenom: Chinchi popup telt med solceller Led Lys Batter og USB uttak Redigert 9.August.2017 av Bay_liner (see edit history) Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
Key Freak Svart 9.August.2017 Link til dette innlegget Svart 9.August.2017 Bay_liner skrev 47 minutes ago: De kommersielle kanalene ser ut til å være bra dekket opp. Er forresten FM nettet slukket i Sør? NRK sender på FM fortsatt i Oslo, Akershus og Vestfold. Men det er vel ikke så lenge til disse også stenges. Jeg har forøvrig hatt DAB+ i bilen siden februar i fjor, og det fungerer utmerket mellom Oslo og Stavanger, og langs de andre hovedveiene i Sør-Norge. Kjører mye bil sør for Dovre. På fjellet, f.eks. Haukelifjell, opplevde jeg DAB som bedre enn det FM var. På sjøen har jeg ikke mye erfaring med DAB hittil. Jeg har hatt med en bordradio i sommer, og det har fungert fint. Men jeg har befunnet meg forholdsvis nær land. Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening Link to post
Mix Svart 9.August.2017 Link til dette innlegget Svart 9.August.2017 Bay_liner skrev 1 time siden: Hvis en går inn på dette dekningskartet https://radio.no/dekning/ ser det ut som hele sydspissen av Norge er dårlig/udekket mht NRK. Hæ ? For meg ser ut til at hele sydspissen av Norge er særs godt dekket. Er du fargeblind ? Link to post
Bay_liner Svart 9.August.2017 Link til dette innlegget Svart 9.August.2017 Mix skrev 5 minutes ago: Hæ ? For meg ser ut til at hele sydspissen av Norge er særs godt dekket. Er du fargeblind ? Hvorfor skjer ingen endringer når en sjekker ut beste til dårligste signalstyrke? Da er det vel dårligste signalstyrke over alt? For Oslo og nærområdene er det tydelige endringer ved å veksle. Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
Mix Svart 9.August.2017 Link til dette innlegget Svart 9.August.2017 Bay_liner skrev 7 minutes ago: Hvorfor skjer ingen endringer når en sjekker ut beste til dårligste signalstyrke? Da er det vel dårligste signalstyrke over alt? Akkurat. Link to post
Bay_liner Svart 9.August.2017 Link til dette innlegget Svart 9.August.2017 (redigert) Nettopp, det er derfor DAB/NRK ikke funker utenfor Oslogryta. Redigert 9.August.2017 av Bay_liner (see edit history) Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
Mix Svart 9.August.2017 Link til dette innlegget Svart 9.August.2017 Ok. Det er godt du har tingene klart for deg... Link to post
Bay_liner Svart 9.August.2017 Link til dette innlegget Svart 9.August.2017 Kjernespørsmål: Hvorfor skal en investere i noe dyrt nytt tvilsomt utstyr/system som ikke har et fragment av den dekning FM har? Hvis du tar deg tid til å søke litt vil du finne omfattende klager på dekningen landet rundt og det er et faktum. Det er det også at radiolyttingen er gått ned i de områdene DAB er innført, kanskje mest i de nordligste områdene. Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
Mix Svart 9.August.2017 Link til dette innlegget Svart 9.August.2017 Bay_liner skrev 52 minutes ago: Hvis du tar deg tid til å søke litt vil du finne omfattende klager på dekningen landet rundt og det er et faktum. Det jeg tror er ett faktum er at svært mange ikke aner hva forskjellen er på en aktiv eller passiv antenne, hvordan man setter spenning på antenneinngangen, hvordan man installerer en glassantenne (som forøvrig er en billig dårlig antenne), hvordan man jorder antennen, hvordan forskjellige splittere virker, hvordan man aktiverer service-following, hvordan man oppgraderer firmware på en eldre radio for å få service-following, og ikke minst hvordan man leser ett dekningskart. Da får man en herlig suppe av individer som uttaler seg og klager om en dårlig dekning, som ikke er reell. Og imens koser vi andre oss med DAB+ med god dekning. Og sånn går no dagan. Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn