Jump to content

Bever 740 med Yanmar 125 hk, bytte propell for bedre marsjfart?

PiperBill

Recommended Posts

Trenger litt råd fra noen som har peiling på valg av riktig propeller. Jeg har en Bever 740 (halvplaner fra 86) med en nyere Yanmar 4JH3-DTE motor på 125 hesters. Båten veier litt over 2000 kg inkludert motor. Strak aksel med Aquadrive CV-ledd.

Jeg skulle gjerne hatt litt høyere marsjfart men vet ikke om det som jeg har nå er «innafor» det som kan forventes. Ved optimal omdreininger på 2700-2800 så har jeg rundt 8 knop og 5 liter i time forbruk. 3000 Omd gir 10 knop og med full guffe klarer den 12-14 knop.

Er kjempefornøyd med båten men skulle gjerne hatt et 2 -3 knop høyere marsjfart på rundt 2800 Omd.

Jeg har lite peiling på dette men tenker at kanskje en annen propell kan være en mulighet?

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Du bør vel oppgi hvilket gear og hvilken utveksling, samt nåværende propells diameter og stigning for å få riktige  svar.De data du oppgir passer nokså bra på min båt. Båten er en NB750 ca 2,5 t. Motor yanmar 96 hk ved 3600 rpm. Gear KM4A, utveksling 1:2,63 ? Propell 18x20. Propellen burde heller vært  18x19. Kanske hjellper dette litt på vei.

Redigert av Haba (see edit history)

Undervannsskroget på denne båten er litt snodig… (Ikke sammenlign med NB.)

Ganske flat bunn og har en dyp kjøl i for hold til bunnen….

Vurderte denne båten sjøl for noen år siden; Svært innholdsrik med en "skult" akterkabin...

Snakka med fabrikkanten og fikk vite at de kuttet ut produksjonen av denne fordi den ble for kostbar å lage.

Ljugeknopene satt løst i de dager også: Mulig at noen hadde fått den opp i 15 knop med den største motoren,

en mann ombord og tomme tanker.

Mener å huske at den er litt følsom for vekt m.h.t. fart… Båten virket svært stødig under 8 knop. 

Prøvde en i Drammen og på Sortland: Svært kursstabil og la seg lite over i svinger. Vedlagte annonser er fra 2009

Bilde 5.png

Bilde 6.png

Bilde 7.png

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...