PiperBill Startet 15.Juli.2017 Link til dette innlegget Startet 15.Juli.2017 Trenger litt råd fra noen som har peiling på valg av riktig propeller. Jeg har en Bever 740 (halvplaner fra 86) med en nyere Yanmar 4JH3-DTE motor på 125 hesters. Båten veier litt over 2000 kg inkludert motor. Strak aksel med Aquadrive CV-ledd. Jeg skulle gjerne hatt litt høyere marsjfart men vet ikke om det som jeg har nå er «innafor» det som kan forventes. Ved optimal omdreininger på 2700-2800 så har jeg rundt 8 knop og 5 liter i time forbruk. 3000 Omd gir 10 knop og med full guffe klarer den 12-14 knop. Er kjempefornøyd med båten men skulle gjerne hatt et 2 -3 knop høyere marsjfart på rundt 2800 Omd. Jeg har lite peiling på dette men tenker at kanskje en annen propell kan være en mulighet? Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
jørn Svart 15.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2017 (redigert) Båten har vell langt høyere fartspotensialet, i alle fall etter denne testen: http://www.livetombord.se/artiklar/e-tester/19840301/flipper-740-bever-740/ Redigert: det var Flipper 740 som hadde langt høyere fart. Testen med Bever 740 er med 50hk, og med dine 125hk bør den kunne skuffe mer vann. Redigert 15.Juli.2017 av jørn (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Haba Svart 15.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2017 (redigert) Du bør vel oppgi hvilket gear og hvilken utveksling, samt nåværende propells diameter og stigning for å få riktige svar.De data du oppgir passer nokså bra på min båt. Båten er en NB750 ca 2,5 t. Motor yanmar 96 hk ved 3600 rpm. Gear KM4A, utveksling 1:2,63 ? Propell 18x20. Propellen burde heller vært 18x19. Kanske hjellper dette litt på vei. Redigert 15.Juli.2017 av Haba (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 16.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2017 Såvidt jeg husker, har Bever 740 ganske dyp kjøl.... Og det er en begrensning hvor stor fart du kan få det skroget opp i. Motorkraft og forbruk må økes dramatisk hvis du passerer denne begrensningen. Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
PiperBill Svart 16.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2017 Stikker bare 70 cm. Burde kunne få ut et par ekstra knop tror jeg. Jobber med saken. :-) Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
Haba Svart 16.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2017 Min NB750 har også dyptgående på 0,75m så det kan synes å være nokså like skrog på våre båter. Men ljugeknopene i brosjyren med 15 kn og 45 hk motor er bare tull. Får du max. turtall på motoren med nåværende propell og moderat last? Mener at din motor skal kunne gi max 3800 rpm på full blås og lett båt. Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 16.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2017 (redigert) Undervannsskroget på denne båten er litt snodig… (Ikke sammenlign med NB.) Ganske flat bunn og har en dyp kjøl i for hold til bunnen…. Vurderte denne båten sjøl for noen år siden; Svært innholdsrik med en "skult" akterkabin... Snakka med fabrikkanten og fikk vite at de kuttet ut produksjonen av denne fordi den ble for kostbar å lage. Ljugeknopene satt løst i de dager også: Mulig at noen hadde fått den opp i 15 knop med den største motoren, en mann ombord og tomme tanker. Mener å huske at den er litt følsom for vekt m.h.t. fart… Båten virket svært stødig under 8 knop. Prøvde en i Drammen og på Sortland: Svært kursstabil og la seg lite over i svinger. Vedlagte annonser er fra 2009 Redigert 16.Juli.2017 av Marwin (see edit history) Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.