Jump to content

Rusten bunnventil, ikke mulig å stenge

ne.andersson

Recommended Posts

Sånn på generelt grunnlag med lite informasjon og "manglende bilde" ville jeg latt ventilen være helt i ro til neste slipping. Da ville jeg skiftet den ut. Ikke få som har opplevd den knekker/faller fra hverandre når man begynner å jobbe med den. En ny med skroggjennomføring koster ikke all verden kontra en tur på havets bunn.

Ser nå at Index kom før meg... jaja..

Skifter du til Trudesign slipper du tenke mer på fastrusting eller korrorsjon. Skiftet nettopp nesten alle skroggjennomføringene og ventilene til Trudesign selv, har aldri vært borti lettere ventiler å åpne og lukke :thumbsup: De forrige gjennomføringene og ventilene ble så vidt jeg vet skiftet i 2005, kunne se at flere av dem var temmelig røde og svekket i godset da jeg slipte av dem litt for å sjekke. Hvis Trudesign holder det de lover (de har en del godkjenningssertifikater og tester å vise til) kan jeg ikke se noen grunn for å fortsette med gjennomføringer og ventiler i messing og rustfritt lengre.

Redigert av Hakkannen (see edit history)
Hakkannen skrev 3 minutes ago:

Skifter du til Trudesign slipper du tenke mer på fastrusting eller korrorsjon. Skiftet nettopp nesten alle skroggjennomføringene og ventilene til Trudesign selv, har aldri vært borti lettere ventiler å åpne og lukke :thumbsup: De forrige gjennomføringene og ventilene ble så vidt jeg vet skiftet i 2005, kunne se at flere av dem var temmelig røde og svekket i godset da jeg slipte av dem litt for å sjekke. Hvis Trudesign holder det de lover (de har en del godkjenningssertifikater og tester å vise til) kan jeg ikke se noen grunn for å fortsette gjennomføringer og ventiler i messing og rustfritt lengre.

Eller jorde bunnventilene mot en Zink anode, slik de gjør andre steder i verden..

Ida Marie III skrev 42 minutes ago:

Eller jorde bunnventilene mot en Zink anode, slik de gjør andre steder i verden..

Har du en eller to ventiler, for all del. Jeg har 11 og lite behov for å ta båten på land hvert år. Ja, Trudesign er noe dyrere i innkjøp, men i ettertid slipper man tenke så mye på dem. Valget er selvfølgelig opp til hver enkelt.

At den anoder på akterspeilet skulle ha noen som helst effektil på gjennomføringer og ventiler 5-10 meter unna har jeg ikke noen som helst tro på. Det er nok ikke uten grunn at 95% av båtene på markedet blir levert uten dette. Og det har neppe med økonomi å gjøre, en bunt ledning og en anode koster ikke stort.. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
index skrev for 3 timer siden:

At den anoder på akterspeilet skulle ha noen som helst effektil på gjennomføringer og ventiler 5-10 meter unna har jeg ikke noen som helst tro på. Det er nok ikke uten grunn at 95% av båtene på markedet blir levert uten dette. Og det har neppe med økonomi å gjøre, en bunt ledning og en anode koster ikke stort.. 

Det funker nok det, du får lese deg opp på katode /anode...litt fysikk..

index skrev 8 minutes ago:

Det har jeg allerede gjort....

Da burde du vite bedre.. eller muligens lese en gang til, etter som du åpenbart ikke forstod det..

Mine bunnventiler er fra båten var ny, midt på 90 tallet, de " synger " fint når jeg klapper til dem for en test..

Det hadde de aldri gjort om de ikke var koblet opp mot dette systemet, da hadde det jeg hørt en dump lyd, og de hadde vært byttet for mange år siden..

Mine bunnventiler er også jordet sammen, originalt fra fabrikken. Jeg mover alle sammen flere ganger i løpet av sesongen, gjennom vinteren står båten på land.

Hadde inspeksjon av et par forleden år, der var intet å se eller bemerke. Er ventilene produsert i sjøvannsbestandig materiale og jordet til sink bør de ha brukbare forutsetninger for mange leveår. Men jevnlig moving er uansett viktig. Her slurves det nok en del blant båteiere.

Ida Marie III skrev 6 minutes ago:

Da burde du vite bedre.. eller muligens lese en gang til, etter som du åpenbart ikke forstod det..

Takk for den. Hvis vi skal være så usaklige velger jeg heller å trekke meg ut av diskusjonen. Hørt om nettetikette? 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
index skrev 27 minutes ago:

Takk for den. Hvis vi skal være så usaklige velger jeg heller å trekke meg ut av diskusjonen. Hørt om nettetikette? 

Beklager, ikke meningen å såre deg..

Men hva er det som ikke stemmer med at bunnventiler som er bundet sammen i en felles jordingskabel,

som igjen er bundet sammen med en Zinkanode ikke fungerer ?

Det er i så fall flere av verdens største båtprodusenter som bør opplyses at dette ikke fungerer...

Og hva er det som gjør at mine, og andres bunnventiler med dette systemet, er like fin etter så mange år ??

index skrev for 4 timer siden:

95 % av markedet...hvor har du den fra ???

Vil minne deg om at de største båtprodusentene i verden bruker dette systemet..

Venter i spenning på dokumentasjon...

Se på materialet dine bunnventiler er laget av @Ida Marie III. I min gamle trebåt fungerte bunnventil som ny etter 45 år. Ingen sink tilkoblet. Gikk helt lett å betjene den selv om jeg med sikkerhet vet at ingen hadde rørt den de siste 10 årene.

Ventil var eneste gjennomføring i bunn på trebåt, montert i kort avstand til kobbernagler og med kobberrør på innersiden opp til slangetilkobling.

Nøkkelen til det lange og gode livet for ventilen var at den var av bronse. Hadde nok fint stått 50 år til uten tilkobling til anode. 

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Jens_P skrev 2 minutes ago:

Se på materialet dine bunnventiler er laget av @Ida Marie III. I min gamle trebåt fungerte bunnventil som ny etter 45 år. Ingen sink tilkoblet. Gikk helt lett å betjene den selv om jeg med sikkerhet vet at ingen hadde rørt den de siste 10 årene.

Ventil var eneste gjennomføring i bunn på trebåt, montert i kort avstand til kobbernagler og med kobberrør på innersiden opp til slangetilkobling.

Nøkkelen til det lange og gode livet for ventilen var at den var av bronse. Hadde nok fint stått 50 år til uten tilkobling til anode. 

Vil tro det er messing, men poenget her er at jordet metall mot Zinkanode, der begge er i kontakt med felles sjøvann fungerer som alle annen anode koblinger..

Det er fysikk, og var det det hele handlet om..

Alle mine skrogventiler er fortsat like gode etter drøye 20 år, selvfølgelig kobla til zinc. Jeg tror problemene folk har er en kombinasjon av korrosjon og dårlig vedlikehold. En ventil setter seg ikke i sju steiner i løpet av en sommer om en tar den lille jobben det er med å move dem i ny og ne. Forøvrig skal jeg bytte alle til trudesign til høsten da jeg er lei av vannskvetten som kommer ved stenging og åpning. Er noen interresserte i ei kasse Groco bronse kvalitetsventiler er det bare å rekke opp handa og komme og plukke dem ut til høsten.

Sigurd skrev 19 minutes ago:

Alle mine skrogventiler er fortsat like gode etter drøye 20 år, selvfølgelig kobla til zinc. Jeg tror problemene folk har er en kombinasjon av korrosjon og dårlig vedlikehold. En ventil setter seg ikke i sju steiner i løpet av en sommer om en tar den lille jobben det er med å move dem i ny og ne. Forøvrig skal jeg bytte alle til trudesign til høsten da jeg er lei av vannskvetten som kommer ved stenging og åpning. Er noen interresserte i ei kasse Groco bronse kvalitetsventiler er det bare å rekke opp handa og komme og plukke dem ut til høsten.

Kanskje beholde de selv..TrueDesign har jo ingen langtids referanse... :rolleyes: 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...