ne.andersson Startet 16.Juli.2017 Link til dette innlegget Startet 16.Juli.2017 (redigert) Hei Jeg lurer på om dere har noen tips om hva jeg kan bruke for å løsne opp bunnventilen min som er så pass rusten at den ikke går an å stenge? Redigert 16.Juli.2017 av ne.andersson (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 16.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2017 (redigert) Ingenting. Skift den heller ut med en ny. Om den skulle knekke mens du prøver å få den løs, eller senere pga påførte skader, har du plutselig et kjempeproblem... Redigert 16.Juli.2017 av index (see edit history) Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Gudrun Svart 16.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2017 Sånn på generelt grunnlag med lite informasjon og "manglende bilde" ville jeg latt ventilen være helt i ro til neste slipping. Da ville jeg skiftet den ut. Ikke få som har opplevd den knekker/faller fra hverandre når man begynner å jobbe med den. En ny med skroggjennomføring koster ikke all verden kontra en tur på havets bunn. Ser nå at Index kom før meg... jaja.. Sitér dette innlegget Link to post
ne.andersson Svart 16.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2017 Riktig, så da venter jeg til neste gang den er på land bare og skifter da. Takk Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 16.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2017 (redigert) Skifter du til Trudesign slipper du tenke mer på fastrusting eller korrorsjon. Skiftet nettopp nesten alle skroggjennomføringene og ventilene til Trudesign selv, har aldri vært borti lettere ventiler å åpne og lukke De forrige gjennomføringene og ventilene ble så vidt jeg vet skiftet i 2005, kunne se at flere av dem var temmelig røde og svekket i godset da jeg slipte av dem litt for å sjekke. Hvis Trudesign holder det de lover (de har en del godkjenningssertifikater og tester å vise til) kan jeg ikke se noen grunn for å fortsette med gjennomføringer og ventiler i messing og rustfritt lengre. Redigert 16.Juli.2017 av Hakkannen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 16.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2017 Hakkannen skrev 3 minutes ago: Skifter du til Trudesign slipper du tenke mer på fastrusting eller korrorsjon. Skiftet nettopp nesten alle skroggjennomføringene og ventilene til Trudesign selv, har aldri vært borti lettere ventiler å åpne og lukke De forrige gjennomføringene og ventilene ble så vidt jeg vet skiftet i 2005, kunne se at flere av dem var temmelig røde og svekket i godset da jeg slipte av dem litt for å sjekke. Hvis Trudesign holder det de lover (de har en del godkjenningssertifikater og tester å vise til) kan jeg ikke se noen grunn for å fortsette gjennomføringer og ventiler i messing og rustfritt lengre. Eller jorde bunnventilene mot en Zink anode, slik de gjør andre steder i verden.. Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 16.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2017 Ida Marie III skrev 42 minutes ago: Eller jorde bunnventilene mot en Zink anode, slik de gjør andre steder i verden.. Har du en eller to ventiler, for all del. Jeg har 11 og lite behov for å ta båten på land hvert år. Ja, Trudesign er noe dyrere i innkjøp, men i ettertid slipper man tenke så mye på dem. Valget er selvfølgelig opp til hver enkelt. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 16.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2017 En seilbåt som trådstarter har, har vel ikke all verden med bunnventiler.. Selv har jeg 6 stk, alle forbundet med en 6 kg Zink anode i akterspeilet, det enkleste er ofte det beste.. Sitér dette innlegget Link to post
Horst Svart 16.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2017 Er det enklere enn å forbinde alle skroggjennomføringene til en anode enn å benytte kompositt? Selv har jeg byttet til TruDesign. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 16.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2017 Horst skrev 36 minutes ago: Er det enklere enn å forbinde alle skroggjennomføringene til en anode enn å benytte kompositt? Selv har jeg byttet til TruDesign. På min er det gjort fra fabrikken...har ikke kostet meg en kalori Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 17.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2017 At den anoder på akterspeilet skulle ha noen som helst effektil på gjennomføringer og ventiler 5-10 meter unna har jeg ikke noen som helst tro på. Det er nok ikke uten grunn at 95% av båtene på markedet blir levert uten dette. Og det har neppe med økonomi å gjøre, en bunt ledning og en anode koster ikke stort.. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
TerjeFjern Svart 17.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2017 På min Princess var de jordet men kranene satt fast og virket mindre bra. Byttet til kompositt i våre og sover bedre nå :-) Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 17.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2017 index skrev for 3 timer siden: At den anoder på akterspeilet skulle ha noen som helst effektil på gjennomføringer og ventiler 5-10 meter unna har jeg ikke noen som helst tro på. Det er nok ikke uten grunn at 95% av båtene på markedet blir levert uten dette. Og det har neppe med økonomi å gjøre, en bunt ledning og en anode koster ikke stort.. Det funker nok det, du får lese deg opp på katode /anode...litt fysikk.. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 17.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2017 Ida Marie III skrev 16 minutes ago: Det funker nok det, du får lese deg opp på katode /anode...litt fysikk.. Det har jeg allerede gjort.... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Ida Marie III Svart 17.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2017 index skrev 8 minutes ago: Det har jeg allerede gjort.... Da burde du vite bedre.. eller muligens lese en gang til, etter som du åpenbart ikke forstod det.. Mine bunnventiler er fra båten var ny, midt på 90 tallet, de " synger " fint når jeg klapper til dem for en test.. Det hadde de aldri gjort om de ikke var koblet opp mot dette systemet, da hadde det jeg hørt en dump lyd, og de hadde vært byttet for mange år siden.. Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 17.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2017 Mine bunnventiler er også jordet sammen, originalt fra fabrikken. Jeg mover alle sammen flere ganger i løpet av sesongen, gjennom vinteren står båten på land. Hadde inspeksjon av et par forleden år, der var intet å se eller bemerke. Er ventilene produsert i sjøvannsbestandig materiale og jordet til sink bør de ha brukbare forutsetninger for mange leveår. Men jevnlig moving er uansett viktig. Her slurves det nok en del blant båteiere. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 17.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2017 Ida Marie III skrev 6 minutes ago: Da burde du vite bedre.. eller muligens lese en gang til, etter som du åpenbart ikke forstod det.. Takk for den. Hvis vi skal være så usaklige velger jeg heller å trekke meg ut av diskusjonen. Hørt om nettetikette? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Ida Marie III Svart 17.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2017 index skrev 27 minutes ago: Takk for den. Hvis vi skal være så usaklige velger jeg heller å trekke meg ut av diskusjonen. Hørt om nettetikette? Beklager, ikke meningen å såre deg.. Men hva er det som ikke stemmer med at bunnventiler som er bundet sammen i en felles jordingskabel, som igjen er bundet sammen med en Zinkanode ikke fungerer ? Det er i så fall flere av verdens største båtprodusenter som bør opplyses at dette ikke fungerer... Og hva er det som gjør at mine, og andres bunnventiler med dette systemet, er like fin etter så mange år ?? Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 17.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2017 index skrev for 4 timer siden: At den anoder på akterspeilet skulle ha noen som helst effektil på gjennomføringer og ventiler 5-10 meter unna har jeg ikke noen som helst tro på. Det er nok ikke uten grunn at 95% av båtene på markedet blir levert uten dette. Og det har neppe med økonomi å gjøre, en bunt ledning og en anode koster ikke stort.. 95 % av markedet...hvor har du den fra ??? Vil minne deg om at de største båtprodusentene i verden bruker dette systemet.. Venter i spenning på dokumentasjon... Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 17.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2017 Se på materialet dine bunnventiler er laget av @Ida Marie III. I min gamle trebåt fungerte bunnventil som ny etter 45 år. Ingen sink tilkoblet. Gikk helt lett å betjene den selv om jeg med sikkerhet vet at ingen hadde rørt den de siste 10 årene. Ventil var eneste gjennomføring i bunn på trebåt, montert i kort avstand til kobbernagler og med kobberrør på innersiden opp til slangetilkobling. Nøkkelen til det lange og gode livet for ventilen var at den var av bronse. Hadde nok fint stått 50 år til uten tilkobling til anode. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Ida Marie III Svart 17.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2017 Jens_P skrev 2 minutes ago: Se på materialet dine bunnventiler er laget av @Ida Marie III. I min gamle trebåt fungerte bunnventil som ny etter 45 år. Ingen sink tilkoblet. Gikk helt lett å betjene den selv om jeg med sikkerhet vet at ingen hadde rørt den de siste 10 årene. Ventil var eneste gjennomføring i bunn på trebåt, montert i kort avstand til kobbernagler og med kobberrør på innersiden opp til slangetilkobling. Nøkkelen til det lange og gode livet for ventilen var at den var av bronse. Hadde nok fint stått 50 år til uten tilkobling til anode. Vil tro det er messing, men poenget her er at jordet metall mot Zinkanode, der begge er i kontakt med felles sjøvann fungerer som alle annen anode koblinger.. Det er fysikk, og var det det hele handlet om.. Sitér dette innlegget Link to post
Sigurd Svart 17.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2017 Alle mine skrogventiler er fortsat like gode etter drøye 20 år, selvfølgelig kobla til zinc. Jeg tror problemene folk har er en kombinasjon av korrosjon og dårlig vedlikehold. En ventil setter seg ikke i sju steiner i løpet av en sommer om en tar den lille jobben det er med å move dem i ny og ne. Forøvrig skal jeg bytte alle til trudesign til høsten da jeg er lei av vannskvetten som kommer ved stenging og åpning. Er noen interresserte i ei kasse Groco bronse kvalitetsventiler er det bare å rekke opp handa og komme og plukke dem ut til høsten. Sitér dette innlegget Link to post
Lett match Svart 17.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2017 Korriderer de fra innsiden eller utsiden? Jeg prøver og holde det tørt og rent på innsiden av båten slik at skroggjennomføringene blir utsatt for minst mulig fuktighet. Samt at jeg har på litt CRC. Og så beveger jeg på de regelmessig. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 17.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2017 Sigurd skrev 19 minutes ago: Alle mine skrogventiler er fortsat like gode etter drøye 20 år, selvfølgelig kobla til zinc. Jeg tror problemene folk har er en kombinasjon av korrosjon og dårlig vedlikehold. En ventil setter seg ikke i sju steiner i løpet av en sommer om en tar den lille jobben det er med å move dem i ny og ne. Forøvrig skal jeg bytte alle til trudesign til høsten da jeg er lei av vannskvetten som kommer ved stenging og åpning. Er noen interresserte i ei kasse Groco bronse kvalitetsventiler er det bare å rekke opp handa og komme og plukke dem ut til høsten. Kanskje beholde de selv..TrueDesign har jo ingen langtids referanse... Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 17.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2017 Sigurd skrev 1 time siden: Er noen interresserte i ei kasse Groco bronse kvalitetsventiler er det bare å rekke opp handa og komme og plukke dem ut til høsten. Jeg rekker opp handa Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.