Jump to content

Høyttalere på rattpidestall forstyrrer instrumenter

Code0

Recommended Posts

Gikk på en smell når vi installerte utehøyttalere i cockpit. Nå er det magnetiske kompasset ute av kurs, og autopilot-kompasset heller ikke til å stole på. Ingen bombe egentlig, når jeg registrerer dette, men har sett tilsvarende installasjon på tilsvarende båter. Er det noen måte å skjerme høyttalerene, magnetfrie høyttalere er det vel ikke så mange av...? Må høyttalerene bort...?

IMG_0112.JPG

Det finnes løsninger for å begrense magnetisk stråling ja, joda er ikkje så mykje hokus pokus i akkurat det mens om det er nok til slikt følsomt utstyr derimot skal eg ikkje begi meg innpå.  For de som hadde 'hjemmekino' med billedrørstv husker den problematikken. Er bare en rund magnet med en stålkopp rundt som en trer innpå bak- vips problem solved. Kor vidt dette er å få tak i lenger nå som billedrøret for lengst er pensjonert er ikkje godt å si. 

Er kursavviket på kompassene konstant? 

I så fall har mange kompasser innebygd kompensatorer og dermed kan du justere kompasset etter fast avvik.

Du får også kjøpt løse kompensatorer for ettermontering. Eks: https://www.flak.no/produkter/navigasjon-vhf-og-lyd/reservedeler/riviera-kompensator-kit-b-p1003205

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Mine erfaringer med højtalere og kompas siger, at de to ting skal holdes adskilt af så stor afstand som praktisk muligt. Deviationstabeller og kompensatorer bruger man, når man ikke kan andet, og det er og bliver en ulempe i hverdagen. Mu-metal kan hjælpe lidt, men afskærming af magnetfelter lader sig ikke gennemføre 100% (ikke uden en Nobelpris i tilgift).

Har Poly Planar low magnetic høyttalere i pidestallen på min Bavaria 33 cr. http://www.polyplanar.com/catalog/marine-products/marine-speakers/performance-series Hadde det samme i min gamle 35. Kan ikke se at det har påvirket kompasset i pidestallen. Nå har jeg mine plassert mine noen få centimetere lavere. Koster ikke så mye på Ebay evt. om du er en tur i USA. Helt grei lyd om du har en grei spiller. Min blåtannspiller er ikke allverden så jeg kompletterte med denne også. http://www.polyplanar.com/catalog/marine-products/marine-subwoofers

Produsenten hevder dette: Ultra-low magnetic field speakers eliminates the problem of speakers magnets affecting navigation equipment such as compasses and autopilots og i min båt funker det fint.

• 3 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...