Code0 Startet 16.Juli.2017 Link til dette innlegget Startet 16.Juli.2017 Gikk på en smell når vi installerte utehøyttalere i cockpit. Nå er det magnetiske kompasset ute av kurs, og autopilot-kompasset heller ikke til å stole på. Ingen bombe egentlig, når jeg registrerer dette, men har sett tilsvarende installasjon på tilsvarende båter. Er det noen måte å skjerme høyttalerene, magnetfrie høyttalere er det vel ikke så mange av...? Må høyttalerene bort...? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 16.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2017 Effektiv skjerming av magnetisme vil jeg tro blir meget vanskelig. Det vil i så fall være et teknisk gjennombrudd av episke dimensjoner. Tror nok du må endre plasseringen av høyttalerne som den enkleste løsningen. Vet fint lite om det går an å få tak i høyttalere med lavere fluks som ikke vil virke like forstyrrende. Sitér dette innlegget Link to post
000 Svart 16.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2017 Det finnes løsninger for å begrense magnetisk stråling ja, joda er ikkje så mykje hokus pokus i akkurat det mens om det er nok til slikt følsomt utstyr derimot skal eg ikkje begi meg innpå. For de som hadde 'hjemmekino' med billedrørstv husker den problematikken. Er bare en rund magnet med en stålkopp rundt som en trer innpå bak- vips problem solved. Kor vidt dette er å få tak i lenger nå som billedrøret for lengst er pensjonert er ikkje godt å si. Sitér dette innlegget Link to post
Wallas Service Svart 16.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2017 Er kursavviket på kompassene konstant? I så fall har mange kompasser innebygd kompensatorer og dermed kan du justere kompasset etter fast avvik. Du får også kjøpt løse kompensatorer for ettermontering. Eks: https://www.flak.no/produkter/navigasjon-vhf-og-lyd/reservedeler/riviera-kompensator-kit-b-p1003205 Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
Hulda Svart 16.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2017 Jo, jo. Men Det man gjør er kun å forstyrre fluksen, eller erstatte/overdøve den med en annen fluks. Akkurat det bryr neppe kompasset seg særlig om. Om magnetene i høyttalerne er konstant, kan kompasset divergeres. Endrer magnetismen i høyttalerne seg, er man ute igjen. Men da vet man i hvert fall om det. Sitér dette innlegget Link to post
X10an Svart 16.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2017 My-metall blir mye brukt for å skjerme magneter, og er det som ble brukt til hjemmekinohøyttalere med stort hell. Hvorvidt dette er en løsning for ditt problem lar jeg være opp til andre uttale seg om. Sitér dette innlegget Link to post
mthoms Svart 16.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2017 Mine erfaringer med højtalere og kompas siger, at de to ting skal holdes adskilt af så stor afstand som praktisk muligt. Deviationstabeller og kompensatorer bruger man, når man ikke kan andet, og det er og bliver en ulempe i hverdagen. Mu-metal kan hjælpe lidt, men afskærming af magnetfelter lader sig ikke gennemføre 100% (ikke uden en Nobelpris i tilgift). Sitér dette innlegget Link to post
blueline Svart 16.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2017 Har Poly Planar low magnetic høyttalere i pidestallen på min Bavaria 33 cr. http://www.polyplanar.com/catalog/marine-products/marine-speakers/performance-series Hadde det samme i min gamle 35. Kan ikke se at det har påvirket kompasset i pidestallen. Nå har jeg mine plassert mine noen få centimetere lavere. Koster ikke så mye på Ebay evt. om du er en tur i USA. Helt grei lyd om du har en grei spiller. Min blåtannspiller er ikke allverden så jeg kompletterte med denne også. http://www.polyplanar.com/catalog/marine-products/marine-subwoofers Produsenten hevder dette: Ultra-low magnetic field speakers eliminates the problem of speakers magnets affecting navigation equipment such as compasses and autopilots og i min båt funker det fint. Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 5.August.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.August.2017 Når vi ryddet ut av båten etter ferituren fant vi synderen. En campingstol var stuet helt inntill fluxgate-kompasset til autopiloten.... pinlig men sant... tok ut stolen, og nå er alt ok, det var ikke høyttalerene som forstyrret.... Sitér dette innlegget Link to post
atletico1 Svart 5.August.2017 Link til dette innlegget Svart 5.August.2017 Jeg fikk et noe annet problem da jeg plasserte en 2.3 Honda 4 takter påhengsmotor på pushpit rett i nærhetern av GPS antennen. Fikk ikke inn noen satelitter. Har hatt 4hk 2-takt der i alle år uten problemer. Så et eller annet i 4 takteren hindrer mottak av satelittsignaler!? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.