Hanssen70 Startet 16.Juli.2017 Del på Facebook Startet 16.Juli.2017 Hei Har en Hydrolift F23 med 98 mod mercruiser 5.7L med kompressor og intercooler . Har oppdaget at det danner seg et majonesaktig belegg under toppdekslene. gjorde rent før sesongen men nå har det kommet tilbake. mistenker fukt men oljen ser normal ut, både på peilepinne og ved oljeskift. Noen som har vært borti dette og vet hva det kommer av ?? Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 16.Juli.2017 Del på Facebook Svart 16.Juli.2017 Det er liten tvil om at det er vann. Olje og vann blir nettopp "majones", det er lite annet det kan være, med mindre noen faktisk har fylt majones på motoren. Hvorvidt det kun er kondens, eller lekkasje, er vanskelig å svare på. Dersom det kun er et tynt belegg på undersiden av dekslene, så er det vel sannsynligvis kondens. Sitér dette innlegget Link to post
Vrod Svart 16.Juli.2017 Del på Facebook Svart 16.Juli.2017 Hvis det er kondens må du skifte åndefilteret for da er det mest sannsynlig tett. Sitér dette innlegget Nå kommer sommeren? Link to post
Big Horn Svart 16.Juli.2017 Del på Facebook Svart 16.Juli.2017 Ganske vanlig i bilmotorer også. Kondens som kommer i forbindelse med mye småkjøring. Sitér dette innlegget Link to post
Hanssen70 Svart 16.Juli.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Juli.2017 Skjønner jo at det er vann/fukt som kommer inn evt kondens under kjøring som lager dette belegget Men rart dette ikke blander seg med oljen i bunnpannen. men mulig dette er et fenomen som man må leve med, håper det ikke er skadelig. Avluftingen fra toppdekslene går direkte til innsuget på kompressoren via slanger, så burde jo være sug dær. (slangene er sjekket) Så lurte bare på om andre som har opplevd dette. Kan suget fra kompressoren være for kraftig slik at det blir for mye luftgjennomstrømning og kondens ?? Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 16.Juli.2017 Del på Facebook Svart 16.Juli.2017 (redigert) Du må vel først fortelle oss hva slags kompressor det er snakk om ? Har du presse på en GM350 i båten din? Er dette ettermontert eller originalt MerCruiser? Bilder .... Redigert 16.Juli.2017 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hanssen70 Svart 16.Juli.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Juli.2017 (redigert) Det er ettermontert en procharger kompressor på motoren den er tatt opp fra 300hk til 425hk Ja det som er rart at oljen i motoren er helt normal og fin. Redigert 16.Juli.2017 av Hanssen70 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Passbåten Svart 16.Juli.2017 Del på Facebook Svart 16.Juli.2017 Hanssen70 skrev 20 minutes ago: håper det ikke er skadelig. Så lurte bare på om andre som har opplevd dette. Det kan meget vel være skadelig. Motoren smører klart best med olje uten vann i seg. At det blir majones oppunder ventildekslene er egentlig ikke så rart å tenke seg, siden varmen i motoren får den vannholdige blandingen til å stige/fordampe. Det som er merkelig er at du har samme mengde olje på peilepinnen og helt strøken olje ved oljeskift. Jeg synes det hørtes ut som en merkelig kombinasjon og egentlig ulogisk (med mindre vi snakker veldig små mengder). Uten bilder er det litt vanskelig å mene for mye. Så til spørsmålet om andre ha opplevd dette? Jepp, you bet. I fjor vår så det slik ut hos meg etter at jeg fikk lekasje i eksosen: Hvordan sammenligner du dette med dine funn? I tillegg til dette svineriet hadde jeg også olje over max på peilepinnen og innslag av grått i oljen ved påfølgende skifte, så hos meg var det ingen tvil om at jeg hadde forurenset olje. Sitér dette innlegget Link to post
Passbåten Svart 17.Juli.2017 Del på Facebook Svart 17.Juli.2017 Aha. Der kom det bilder inn i redigert innlegg, som jeg da ikke fikk med meg. Jeg har begrenset erfaring med kompressorer og hva den kan generere av fuktighet, men magefølelsen er at du dessverre har vann i motoren med det belegget der og at dette må utbedres. Hadde det vært min maskin hadde jeg avventet videre kjøring, pumpet ut noe olje og sett status på den, rense opp og deretter lokalisere og utbedre lekkasjen. Jeg startet med å se om feilen ligger i eksosen og om det lekker inn i en eller flere sylindre. Har du hatt noen ulyder eller merket noe annerledes ved oppstart er det enda en indikasjon på at det er eksosen, da saltvann kan stå i sylinderen ved oppstart. Sitér dette innlegget Link to post
Bay_liner Svart 17.Juli.2017 Del på Facebook Svart 17.Juli.2017 Har hatt slikt skum i nyere og friske bilmotorer selv om dette nå er noen år siden. Årsaken den gang virket å ha sammenheng med to faktorer: - Oljetype og / eller - Igjenfrosset/Strupet lufting fra oljesump Oljetypen som typisk genererte dette i mitt tilfelle var Castrol GTX, såvel sommer som vinter. Byttet etterhvert til annen olje og da forsvant problemet. Ville forsøkt å se nærmere på luftingen fra bunnpanna som nevnt tidliger. Er det ikke noe å hente der ville jeg vurdere et oljebytte før jeg igangsatte noe drama. Vurder en syntetisk eller halvsyntetisk 25w-40 av et merke du har hørt om før. Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
Sørlandet2 Svart 17.Juli.2017 Del på Facebook Svart 17.Juli.2017 Passbåten skrev for 2 timer siden: Har du hatt noen ulyder eller merket noe annerledes ved oppstart er det enda en indikasjon på at det er eksosen, da saltvann kan stå i sylinderen ved oppstart. Tja, jeg har ikke ekspertise på akkurat dette, men hvordan tenker du et eventuell vann skal komme fra sylinder til å bli vanndamp under toppdekselene? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 17.Juli.2017 Del på Facebook Svart 17.Juli.2017 Det er som å se en Opel-motor fra tidlig 60-tall som har gått på Shell motorolje. Bare til urealistisk sammenligning. Poenget er at dette har vært kjent siden tidenes morgen. Årsaken til forholdet er divergerer naturligvis. Grauten under Opel-lokkene hadde ikke relevans til oljen som vi tappet av ved oljeskift. Den gangen ganske hyppig, ved 1500 km intervall. Grunnen, den gangen, var at veivhusventilasjonen satt på toppen av ventildekselet. Her 'pustet' bunnpannen/veivhuset. Og lokket var derfor en utmerket plass for kondensasjon. På moderne motorer (fra 70-tallet og fremover) er det tvungen veivhusventilasjon. Og jeg har ikke sett fenomenet på slike motorer. Ut fra dette kan jeg godt tenke meg at det er en lite lekkasje av vann et eller annet sted. Eller at det foregår en kondensasjon i forbindelse med temperatur/trykkfall. Om motoren bruker normalt med olje og denne ikke er misfarget, ville jeg vel ikke bekymret meg. Om oljen i bunnpannen endrer farge og volumet øker, ville jeg bekymret meg. Sitér dette innlegget Link to post
Passbåten Svart 17.Juli.2017 Del på Facebook Svart 17.Juli.2017 (redigert) Sørlandet2 skrev for 5 timer siden: hvordan tenker du et eventuell vann skal komme fra sylinder til å bli vanndamp under toppdekselene? Om kjølevannet fra eksosen drenerer inn i en sylinder hører du definitivt det når du prøver å starte motoren. Det vannet kommer jo få steder når det komprimeres i sylinderen når du vrir om tenningen. Det blir en slags hard metallisk lyd som kunne minnet om at noen har sluppet en neve med skruer ned i sylinderen (eller feil tenning). Så prøver man igjen, lettere overrasket over hva man akkurat opplevde, og så får man får fyr på den som normalt på neste forsøk. Det var det jeg lurte på om du hadde opplevd (spesielt etter den hadde stått en periode), som kanskje kunne gitt deg noen eksos-svar. Antall år siden manifolder og risere var byttet kan også kanskje hjelpe deg til å finne en konklusjon her. "Majones" direkte fra sylinder til ventildeksel har jeg ikke noe tro på, men om båten blir stående med vann i sylinder og du har litt slarkete stempelringer, pipler det nok dessverre sakte men sikkert fra sylinderen og ned i bunnpannen. Særlig om det er lang tid mellom de gangene du bruker den. Derfra kan det dampe/ende i ventildekselet ved bruk av den forurensede oljen som da går rundt i hele systemet. Upresist (og kanskje dumdristig) å stille diagnoser på forum, men det ville i hvert fall vært en hypotese jeg hadde fulgt om kondens-poenget som er nevnt over ikke fører frem. Hadde det vært min båt hadde jeg i hvert fall ønsket å finne årsaken før jeg puttet noe særlig last på den motoren. Særlig med oppsettet ditt med kompressor og ekstra kraft i børsa. Redigert 17.Juli.2017 av Passbåten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sørlandet2 Svart 17.Juli.2017 Del på Facebook Svart 17.Juli.2017 Passbåten skrev for 7 timer siden: Om kjølevannet fra eksosen drenerer inn i en sylinder hører du definitivt det når du prøver å starte motoren. Det vannet kommer jo få steder når det komprimeres i sylinderen når du vrir om tenningen. Det blir en slags hard metallisk lyd som kunne minnet om at noen har sluppet en neve med skruer ned i sylinderen (eller feil tenning). Så prøver man igjen, lettere overrasket over hva man akkurat opplevde, og så får man får fyr på den som normalt på neste forsøk. Det var det jeg lurte på om du hadde opplevd (spesielt etter den hadde stått en periode), som kanskje kunne gitt deg noen eksos-svar. Antall år siden manifolder og risere var byttet kan også kanskje hjelpe deg til å finne en konklusjon her. "Majones" direkte fra sylinder til ventildeksel har jeg ikke noe tro på, men om båten blir stående med vann i sylinder og du har litt slarkete stempelringer, pipler det nok dessverre sakte men sikkert fra sylinderen og ned i bunnpannen. Særlig om det er lang tid mellom de gangene du bruker den. Derfra kan det dampe/ende i ventildekselet ved bruk av den forurensede oljen som da går rundt i hele systemet. Upresist (og kanskje dumdristig) å stille diagnoser på forum, men det ville i hvert fall vært en hypotese jeg hadde fulgt om kondens-poenget som er nevnt over ikke fører frem. Hadde det vært min båt hadde jeg i hvert fall ønsket å finne årsaken før jeg puttet noe særlig last på den motoren. Særlig med oppsettet ditt med kompressor og ekstra kraft i børsa. Det jeg reagerte på var hvis en får vann i sylinderene, så for å bli damp under topplokket, så må den via olja. Nivået vil stige. Olja vil bli misfarget. Trådstarter sier olja ser fin ut. Sitér dette innlegget Link to post
Passbåten Svart 17.Juli.2017 Del på Facebook Svart 17.Juli.2017 Sørlandet2 skrev 23 minutes ago: Det jeg reagerte på var hvis en får vann i sylinderene, så for å bli damp under topplokket, så må den via olja. Nivået vil stige. Olja vil bli misfarget. Trådstarter sier olja ser fin ut. Enig @Sørlandet2. Derfor hadde jeg dobbelt-sjekket umiddelbart med å ta ut noen desiliter på nytt for å absolutt eksludere vann i oljen en gang for alle (spesielt om det ikke er gjort siden sesong-start). Bildet av mitt deksel har tydelig mindre "majones" på seg enn TS sitt, og jeg hadde relativt mye saltvann (ca 1l) i min motor over noen få driftstimer for å klare å få til det. Det er derfor jeg klør meg i hodet hvordan det kan se så grisete ut uten at det er vann i oljen. Men, det er fremmet en del artige hypoteser her som inkluderer betydelig mindre drama enn ødelagt eksos eller andre lekkasjer. Håper vi får vite hva som var årsaken, så kan i hvert fall jeg få lært meg noe nytt.... Sitér dette innlegget Link to post
Disisel Svart 18.Juli.2017 Del på Facebook Svart 18.Juli.2017 Jeg hadde samme problemet med en dieselmotor for mange år siden.Oljen helt normal, men under toppa på oljepåfyllingen var det majones. Det viste seg at det var et lite hull i ene sylinderforingen, løse foringer. Men din motoren har ikke løse foringer. Kan det være topp-pakningen som lekker? Sitér dette innlegget Link to post
anders1234 Svart 18.Juli.2017 Del på Facebook Svart 18.Juli.2017 Helt normalt på bilmotorer som blir lite brukt/småkjøring og ikke blir varme og får jobbet litt. Hvordan blir motoren brukt? Er termostaten i orden så motoren oppnår driftstemperatur.når den er i brukt? Har du kjølevannlekkasje inn i motoren som går i olja, blir olja melkehvit. Du sier olja ser fin ut, så det har du ikke. Hadde det vær min motor hadde jeg brukt den med god samvittighet. Mvh bilmekaniker Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 18.Juli.2017 Del på Facebook Svart 18.Juli.2017 Så nettopp hos BMW at de diagnostiserer majones under vetildekselet som sannsynlig defekt ventil til veivhusventilasjonen. Sitér dette innlegget Link to post
Hanssen70 Svart 20.Juli.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Juli.2017 Har i dag vært ute en tur med båten. ingen ulyder eller noe unormalt ved oppstart som noen lurte på motoren er utstyrt med rustfrie eksosmanifoiler og risere fra stainless marine. så dem burde være i orden skulle det vært no så måtte det vel være ei pakning. sjekket oljen på motoren og den er like fin som da jeg skiftet den og nivået er ok. så det vil jo si at det ikke kommer vann ned i olja. hengte noen vannperler inni påfyllingstroppa, smakte på dem og dem var ikke salt. båten blir mest brukt til småturer på15-30 min så er vel begrenset hva som kan fordampe bort ved varme,. mulig det også er for lite sug på ventilasjonen fra toppdekslene slik at kondens ikke klarer å blifraktet bort. disse slangene er koblet til innsuget på kompressoren. Heller mere og mere til kondensteori. Sitér dette innlegget Link to post
eMTea Svart 25.Juli.2017 Del på Facebook Svart 25.Juli.2017 Du sier slangene er koblet til innsuget på kompressoren, men har luften noen annen vei inn i veivhuset, slik at det kan bli "gjennomtrekk" når kompressoren/motoren går? Om du får gjennomtrekk kan jeg se for meg at den luften som suges inn kan skape kondens, da den sannsynligvis er meget kald i forhold til motoren. Jeg ville gjort noen tester med åndeslangene i hver sin 1,5L flaske, og se om det kan indikere om den ånder mye, eller normalt. Sitér dette innlegget Prosjekt: Hydrolift F-23 by eMTea Link to post
DieselDahl Svart 26.Juli.2017 Del på Facebook Svart 26.Juli.2017 Det kan lekke vann mellom innsug og topper. Da går det i olja og vann er tyngre enn olje så det behøver ikke å synes ved peiling før start. Ved ombygging til turbo eller kompressor kan det være nødvendig å endre på veivhusventilasjonen. Mange motorer har nemlig pcv, positive crankcase ventilation. Da sitter det ventiler som begrenser suget i slangene som er koblet inn på innsugsmanifolden/plenumet eller undersiden av forgasser/TBI. Flytter du disse slangene til sugesiden av kompressoren har du Ikke mye vakuum her og ventileringen blir heller dårlig. I bilmotorer vil man kun ha ladetrykk i noen sekunder av gangen så dette kan fikses ved å suge med manifoldvakuum når motoren ikke har overtrykk og holde stengt med en enveisventil ved overtrykk. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.