Jump to content

Er båtfolk et så ærlig folkeferd

Skyggen

Recommended Posts

Lurer litt på det? Har kjøpt flere båter oppgjennom ,men de to siste gangene har jeg måtte spurt etter salgskontrakt ,er ikke de dyreste båtene men mellom 50 til 80000 for de to siste jeg kjøpte. Flere de jeg kjøpte av sa at det var helt vanlig prosedyre og selge uten kontrakt, gjelder også motorer .Mange betaler jo kontant også.Er vi så blåøyde eller? Noen som har hvert borti lignende ?

Redigert av Skyggen (see edit history)

Jeg skriver uansett kontrakt. En ting er verdien, men det går jo også på å kunne dokumentere historisk eierskap slik at man ikke risikerer å kjøpe f.eks tyvegods. Blir det en tvist er det det skriftlige som vil kunne dokumentere hva man avtalte.

Goodspeed

GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370,  Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2

Støtter deg 100% i å skrive kontrakt, bruk gjerne en standardkontrakt og fyll ut etter behov.

jeg tenker at mener de er vanlig å selge uten kontrakt og prøver å avfeie deg er det ugler i mosen, da har selger noe å skjule og det kan være lurt å gå videre. En annen ting er at det er utrolig viktig å være kyndig eller ha med seg en kyndig person som kan avdekke mest mulig tekniske feil, det blir tungvint og slitsomt å rydde opp i etterkant. Selger som uoppfordret innrømmer feil ved båt/motor og tar dette med i kontrakt er et pluss i boka for meg. Dette blir vel litt generalisering men min erfaring er at det er flere luringer/kjeltringer blant de fra 40-60 år enn blant de helt unge, har god erfaring med kjøp og salg fra båtinteressert ungdom

Jeg har både kjøpt og solgt en del båtmotorer, mest innenbords og drev, men også noen påhengere. Kan ikke huske at jeg noen gang har skrevet kontrakt, og har heller ikke hatt noen problemer med det.

Når jeg kjøper forventer jeg at ting er mye verre enn selger forespeiler, og når jeg selger er det stort sett i orden.

Jeg har også kjøpt og solgt noen båter gjennom årene, alltid med kontrakt.

Har heller aldri hatt noe problemer med det, selv om jeg også når det kommer til båt har kjøpt mye som har vist seg å være vesentlig dårligere enn forespeilet, men det har jeg forsåvidt også regnet med, dog har nok noen av båtene jeg har kjøpt vært vesentlig dårligere enn selv jeg som pessimist først har trodd.

Det er flere grunner til å skrive kontrakt. En ting er at den er solgt som den er. Og det som står i kontrakten gjelder dersom senere uenighet.

Dersom noe selges uten at det er solgt som det er kan i prinsippet en vanskelig kjøper hevde at det er mangel og at det ikke var slik ved kjøp selv om det var det. En annen viktig ting med kontrakt er at du kan bevise hva pengene du har betalt faktisk har gått til. Og hvis du har solgt en båt til 500.000kr så tikker det inn 500.000 på konto. Hvis skattemyndighetene lurer på hvor de pengene kom fra, så kan du vise til kontrakt.

I tillegg er det viktig for å få registrert båten og ikke minst historikken til båten. Poenget med å unngå tyvegods er også et viktig et.

Redigert av Lingefan (see edit history)

Lingefan

Det er riktig at AS/is ikke fritar tilbakeholdt informasjon eller ting selger burde vite/ha grunn til å vite om. Eventuelle feil på båten selger vet om eller mistenker bør derfor nevnes i kontrakten og samtidig bør den selges som den er. Da er det ryddig for begge sider.

Men en kjøper har alltid et stort ansvar for å sjekke ut ting ved kjøp. Og selger har ansvar for å opplyse om alt han/hun kjenner til.

Lingefan

Båtfolk reflekterer vel samfunnet for øvrig, og det er slett ikke bare ærlige sjeler der ute - verken blandt oss som trives best med vann under kjølen eller dem som helst holder seg godt innpå land..

I tilfeller hvor jeg selv kjøper og selger en vare med verdi kr 5-10.000,- eller mer, så blir det alltid skrevet kjøpekontrakt. I tilfeller hvor jeg er kjøper av en vare av betydelig verdi forlanger jeg også å få se gyldig ID (uten forvarsel) for å sikre meg som best jeg kan. 

9 hours ago, Lingefan said:

Det er flere grunner til å skrive kontrakt. En ting er at den er solgt som den er. Og det som står i kontrakten gjelder dersom senere uenighet.

Dersom noe selges uten at det er solgt som det er kan i prinsippet en vanskelig kjøper hevde at det er mangel og at det ikke var slik ved kjøp selv om det var det. En annen viktig ting med kontrakt er at du kan bevise hva pengene du har betalt faktisk har gått til. Og hvis du har solgt en båt til 500.000kr så tikker det inn 500.000 på konto. Hvis skattemyndighetene lurer på hvor de pengene kom fra, så kan du vise til kontrakt.

I tillegg er det viktig for å få registrert båten og ikke minst historikken til båten. Poenget med å unngå tyvegods er også et viktig et.

"Solgt som den er" betyr ofte ikke helt det som selger skulle ønske, kontrakt eller ikke. 

Et annet poeng er at det er viktig å få med "fri for heftelser". Man stiller sterkere i ettertid dersom det viser seg å likevel være heftelser dersom båten er solgt "fri for heftelser". En registrert gjenstand kan det faktisk være pant i og en tilstrekkelig uærlig selger kan gjøre mye skummelt i slike sammenhenger.

Men som det sies her, ingen uærlige blir "fritatt" for noe dersom kan holder tilbake info. Men kjøper kan fort sitte med skjegg i postkasse også, ikke alltid lett og aldri hyggelig å kjøre sak i ettertid på noe man har kjøpt, uansett hvem som vinner.

Lingefan

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...