evkn Startet 16.Juli.2017 Del på Facebook Startet 16.Juli.2017 1 år gammelt 95AH AGM batteri fra biltema og Mercruiser MAG 350 bensin motor. Ved kald motor klarer startmotor ikke lenger å dra rundt motoren. Den har gradvis slitt mer og mer. Med hjelpemiddel som batteri booster etc kan jeg klare å få start, men selv om batteriet har over 13v klarer den ikke lenger å dra rundt motoren. Den starter helt knirkefritt når motoren et varm. Har prøvd og pusset batteripoler og strammet polsko, uten at det hjelper. Er det mest sannsynlig at problemet ligger i motor eller i batteri? Batteriet har ikke vært dyputladet. Har eget batteri på forbruk, dette batteriet forsyner kun startmotor. Felles jord mellom forbruk og start batteri. Sitér dette innlegget Link to post
M/B Bianca Svart 16.Juli.2017 Del på Facebook Svart 16.Juli.2017 Dette kan være flere ting, avhengig av hvordan symptomene er i detalj. Hvis problemet er at startmotor går sakte rundt, til tross for fulladet og riktig dimensjonert startbatteri, kan du sjekke kontaktpunktene på den grove strømkabelen som går fra startreléet til startmotor. Løsne dem, spray på rensespray, eventuelt pusse litt med smergelpapir, monter igjen, og pass på at du drar til nok. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 18.Juli.2017 Del på Facebook Svart 18.Juli.2017 Sannsynligvis har batteriet ditt konket, mistet kapasiteten. Spenningen forteller ikke noe om kapasiteten. AGM er vel i og for seg heller ikke det perfekte startbatteriet. Du kan naturligvis også ha problemer med selve startmotoren. Slik som slitte børster, børster som henger, overslag i kommutator etc. etc. Men før jeg hadde begynt med å plukke fra hverandre starteren, ville jeg koblet inn et skikkelig startbatteri. Sitér dette innlegget Link to post
000 Svart 18.Juli.2017 Del på Facebook Svart 18.Juli.2017 Er ikkje d\dette et skikkelig startbatteri? hva legger du i det- hvorfor er ikkje et AGM fra Biltema et skikkelig startbatteri? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 18.Juli.2017 Del på Facebook Svart 18.Juli.2017 Fordi batteriet blir dårligere for hver start. Og det virker som der er flere som har problemer med AGM enn andre batterier. Har du problemer med det? Men et batteri med rundt CCA 800 burde ikke ha problemer med å sparke i gang en liten bensinmotor. Sitér dette innlegget Link to post
X10an Svart 18.Juli.2017 Del på Facebook Svart 18.Juli.2017 (redigert) I likhet med andre her vil jeg også helle mot at startmotoren er i orden. Dette sier jeg med bakgrunn i at den spinner raskere med startbooster. Hadde starteren vært problemet og batteri og polsko var i orden ville ikke booster hjulpet deg. Mål spenning direkte mellom batteripolene (ikke på polskoene) mens den dras på starteren. Mål deretter mellom motorblokken og startmotoren mens den dras på starteren. Redigert 18.Juli.2017 av X10an (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.