Jump to content

Mercruiser MAG 350, startmotor sliter med start av kald motor

evkn

Recommended Posts

1 år gammelt 95AH AGM batteri fra biltema og Mercruiser MAG 350 bensin motor. Ved kald motor klarer startmotor ikke lenger å dra rundt motoren. Den har gradvis slitt mer og mer. Med hjelpemiddel som batteri booster etc kan jeg klare å få start, men selv om batteriet har over 13v klarer den ikke lenger å dra rundt motoren. Den starter helt knirkefritt når motoren et varm. 

Har prøvd og pusset batteripoler og strammet polsko, uten at det hjelper. 

Er det mest sannsynlig at problemet ligger i motor eller i batteri? Batteriet har ikke vært dyputladet. Har eget batteri på forbruk, dette batteriet forsyner kun startmotor. Felles jord mellom forbruk og start batteri. 

Dette kan være flere ting, avhengig av hvordan symptomene er i detalj. Hvis problemet er at startmotor går sakte rundt, til tross for fulladet og riktig dimensjonert startbatteri, kan du sjekke kontaktpunktene på den grove strømkabelen som går fra startreléet til startmotor. Løsne dem, spray på rensespray, eventuelt pusse litt med smergelpapir, monter igjen, og pass på at du drar til nok. 

Sannsynligvis har batteriet ditt konket, mistet kapasiteten. Spenningen forteller ikke noe om kapasiteten. AGM er vel i og for seg heller ikke det perfekte startbatteriet. Du kan naturligvis også ha problemer med selve startmotoren. Slik som slitte børster, børster som henger, overslag i kommutator etc. etc. Men før jeg hadde begynt med å plukke fra hverandre starteren, ville jeg koblet inn et skikkelig startbatteri. 

I likhet med andre her vil jeg også helle mot at startmotoren er i orden. Dette sier jeg med bakgrunn i at den spinner raskere med startbooster. Hadde starteren vært problemet og batteri og polsko var i orden ville ikke booster hjulpet deg.

Mål spenning direkte mellom batteripolene (ikke på polskoene) mens den dras på starteren.

Mål deretter mellom motorblokken og startmotoren mens den dras på starteren.

Redigert av X10an (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...