Jump to content

Rana 530, bør den bunnsmøres nå eller til høsten?

Andreasss

Recommended Posts

Hei! 

Kjæresten kjøpte for en tid siden en Rana 530HT som hadde gådd som plencruiser de siste 2 årene, kun 1 tur ute ifjord.

Er relativt ny til båt så båten ble satt ut i all hast. 

I det hele ble bunnsmøring ikke tenkt på, båten har ligget i saltvann nå i 1 månders tid og vi har tenkt å bruke den hele sommeren, hva ville dere ha gjort; tatt den opp å spylt-primet-bunnsmurt? Eller tatt det til høsten?

Er faktisk usikker på om den er bunnsmurt siden den ser så fin ut i skroget og de båtene jeg har sett så ser du tidelig bunnstoffet i en annen farge. isåf er det brukt noe gjennomsiktig stoff?

er forresten noen riper ved kjølen.

Dersom det er like glatt under båten som båten ellers/ gelcoat, så er den ikke bunnsmørt.. 

bunnstoff finnes i mange farger, som svart, mørk og lys blå, rød og hvit.. 

om det ikke gror på den, kan du like godt vente til neste vår og sjøsetting, men rengjør godt ved opptak. 

Det finnes i hovedsak to typer bunnstoff: selvpolerende hvor ytterskiktet slites av ved bruk og groen dermed forsvinner, og det finnes hardt bunnstoff. 

Sverter bunnstoffet av på hånda, når du drar den over bunnstoffet, er det selvpolerende. 

Bruk samme type som har vært brukt. 

Hardt bunnstoff kan ikke brukes på selvpolerende. 

ivar skrev 1 minute ago:

... bruk den mye så rekker det ikke sette seg så godt :D

Haha ja , har mye fritid nå så om vi skal ta den opp må det bli nå:D

Er bare ett tynt belegg som er kommet, men vet ikke hvor fort dette gror da!

Da ville jeg ha tatt den opp, vasket ren, mattslipt og grunnet med epoxyprimer og lagt på et strøk eller to med selvpolerende bunnstoff. Fordelen med å ha ligget ute nå er jo at du ser hvor vannlinjen går, slik at du får bunnstoffet korrekt;-)

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Jeg satt ut en slik Rana en vår, riktignok en meter kortere :smiley:, ny, uten bunnsmøring og brukte den gjennom året. Da den ble tatt opp hadde ruren satt seg godt og gelcoaten var full av små groper. Jeg hadde ikke gjort det igjen, og stemmer for det å ta den opp og gjøre jobben nå som fornuftig.

mawilu skrev for 2 timer siden:

Ferskvann eller salt?

Salt? vi har pusset idag, var riktignokk tynt med gelcoat der etter tidligere eiere.

Han vi kjøpte den av hadde aldri bunnsmurt den og eieren før der igjen hadde heller aldri primet å bunnsmurt.

De skal visstnokk ha slipt den ned å lagt på ny gelcoat/topcoat? 

Nå er den straks klar for å smøres. Har blitt anbefalt Antipest Primer før selvpolerende bunnstoff.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...