Jump to content

Wallas 30D, bruke lampeolje? Varmeeffekt ift diesel?


SveinungTimo

Recommended Posts

Forskjellen på avgitt varmeeffekt mellom diesel og parafin er ganske marginal idet diesel har en densitet på ca 0,84 kg/L og de fleste parafiner ligger rundt ca 0,8 kg/L. Selv har jeg brukt vanlig fyringsparafin på en Eberspächer D4 i 10 år uten problemer og kan ikke si jeg merker noe forskjell kontra andre som bruker diesel.

Link to post

Lampeolje er greit å bruke på Wallas diesel-apparater om en ikke finner noe annet. Må ikke brukes når det er kuldegrader. Voksen i oljen stivner og tetter pumpe, slange og filter når stokken nærmer seg 0. Soter litt under bruk, og "over tid" kan det være nødvendig med en ekstra service med rengjøring av brennkammer.

 

Det beste du kan bruke er Fritidsparafin. Renere brennstoff finner du ikke, og det koster vanligvis mindre enn lampeolje. Klart høyest varmeeffekt. I større mengder enn 4 ltr dunk, heter Fritidsparafin; Jet A-1, altså Flybensin på godt norsk.

 

Billigst kjøp gjør du hos Felleskjøpet til ca 140,- (4 ltr kanne), og oppover mot kr 250,- hos de dyreste. 

 

At Sunwind anbefaler Kamin X er naturlig, siden de er distrubitør for dette, og bruker det selv på sitt verksted. Ingen problemer med denne.

 

Wallas Marine dieselapparater er konstruert på samme måte som Wallas Hyttekaminer, og til hyttekaminene brukes det gjerne vanlig parafin - også kalt Villaparafin. Kjært barn, mange navn.

 

Forstår godt at folk kan bli forvirret når de ulike produsenter av parafin bruker forskjellig navn på samme produkt, gjerne tappet på samme anlegg. Men fasiten her må være at du skal holde deg unna Lampeolje/Lampeparafin pga voksinnholdet. 

 

Kan også legge til at Wallas har kommet med en ny serie båtvarmere som også brenner på ren biodiesel, bare for å gjøre forvirringen mer total :giggle:

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Link to post
I.M.S. skrev 59 minutes ago:

Forskjellen på avgitt varmeeffekt mellom diesel og parafin er ganske marginal idet diesel har en densitet på ca 0,84 kg/L og de fleste parafiner ligger rundt ca 0,8 kg/L. Selv har jeg brukt vanlig fyringsparafin på en Eberspächer D4 i 10 år uten problemer og kan ikke si jeg merker noe forskjell kontra andre som bruker diesel.

 

Hvorfor bruker du fyringsparafin på D4 ?

Har D4 selv..

 

Link to post

Årsak til bruk av parafin er at jeg ved måling av sot-tall (Bacharach-metoden) gikk ned fra 3 til 1 på test av sot i eksosen, og idet jeg har separat tank til varmeren kan jeg fylle etter ønske. Jeg innbiller meg også at parafin fremdeles er et destillat (usikker her) i motsetning til diesel slik at det er bedre lagringstid og mindre voksproblemer i kulde. Jeg ser ikke frem til den dagen det blir innblanding av bio-komponent i marine-diesel og parafin idet jeg har observert på auto-diesel som står lenger enn 1 måned, begynner bio-komponenten å skille seg ut som seig "guffe" i tanken og andre steder som f. eks. i brennstoffpumper (har fått ødelagt et par pumper med dette). Forkortet svar, kunne sikkert skrevet et par sider om dette.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...