SveinungTimo Startet 16.Juli.2017 Del på Facebook Startet 16.Juli.2017 Har en 30D varmer. Den er pr i dag i funksjon med lampeolje. Er dette greit, og/eller hvilke drivstoff gir høyest varmeeffekt? Takker for svar ? Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 17.Juli.2017 Del på Facebook Svart 17.Juli.2017 Ikke bruk lampeolje. Den er best til parafinlamper som skal lage lys ? Fritidsparafin er det du skal bruke, om du skal bruke noe annet enn diesel? Sitér dette innlegget Link to post
Jangul Svart 17.Juli.2017 Del på Facebook Svart 17.Juli.2017 Sunwind anbefaler Kamin x...jeg bruker også Kemetyl fritidsparafin...begge fungerer veldig bra.Hyttebutikken anbefaler parafin fra Zibro...de mener Kamin x ikke brenner rent nok og bruker bare Zibro...jeg har en Wallas 2400. Sitér dette innlegget Link to post
I.M.S. Svart 17.Juli.2017 Del på Facebook Svart 17.Juli.2017 Forskjellen på avgitt varmeeffekt mellom diesel og parafin er ganske marginal idet diesel har en densitet på ca 0,84 kg/L og de fleste parafiner ligger rundt ca 0,8 kg/L. Selv har jeg brukt vanlig fyringsparafin på en Eberspächer D4 i 10 år uten problemer og kan ikke si jeg merker noe forskjell kontra andre som bruker diesel. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 17.Juli.2017 Del på Facebook Svart 17.Juli.2017 Å, det gir nå litt forskjell på lukt og sot fra eksosen. Min erfaring er at wallasen, 40d, går mye bedre på fritidsparafin enn diesel. Starter raskere også. Sitér dette innlegget Link to post
Wallas Service Svart 17.Juli.2017 Del på Facebook Svart 17.Juli.2017 Lampeolje er greit å bruke på Wallas diesel-apparater om en ikke finner noe annet. Må ikke brukes når det er kuldegrader. Voksen i oljen stivner og tetter pumpe, slange og filter når stokken nærmer seg 0. Soter litt under bruk, og "over tid" kan det være nødvendig med en ekstra service med rengjøring av brennkammer. Det beste du kan bruke er Fritidsparafin. Renere brennstoff finner du ikke, og det koster vanligvis mindre enn lampeolje. Klart høyest varmeeffekt. I større mengder enn 4 ltr dunk, heter Fritidsparafin; Jet A-1, altså Flybensin på godt norsk. Billigst kjøp gjør du hos Felleskjøpet til ca 140,- (4 ltr kanne), og oppover mot kr 250,- hos de dyreste. At Sunwind anbefaler Kamin X er naturlig, siden de er distrubitør for dette, og bruker det selv på sitt verksted. Ingen problemer med denne. Wallas Marine dieselapparater er konstruert på samme måte som Wallas Hyttekaminer, og til hyttekaminene brukes det gjerne vanlig parafin - også kalt Villaparafin. Kjært barn, mange navn. Forstår godt at folk kan bli forvirret når de ulike produsenter av parafin bruker forskjellig navn på samme produkt, gjerne tappet på samme anlegg. Men fasiten her må være at du skal holde deg unna Lampeolje/Lampeparafin pga voksinnholdet. Kan også legge til at Wallas har kommet med en ny serie båtvarmere som også brenner på ren biodiesel, bare for å gjøre forvirringen mer total Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
Ida Marie III Svart 17.Juli.2017 Del på Facebook Svart 17.Juli.2017 I.M.S. skrev 59 minutes ago: Forskjellen på avgitt varmeeffekt mellom diesel og parafin er ganske marginal idet diesel har en densitet på ca 0,84 kg/L og de fleste parafiner ligger rundt ca 0,8 kg/L. Selv har jeg brukt vanlig fyringsparafin på en Eberspächer D4 i 10 år uten problemer og kan ikke si jeg merker noe forskjell kontra andre som bruker diesel. Hvorfor bruker du fyringsparafin på D4 ? Har D4 selv.. Sitér dette innlegget Link to post
I.M.S. Svart 17.Juli.2017 Del på Facebook Svart 17.Juli.2017 Årsak til bruk av parafin er at jeg ved måling av sot-tall (Bacharach-metoden) gikk ned fra 3 til 1 på test av sot i eksosen, og idet jeg har separat tank til varmeren kan jeg fylle etter ønske. Jeg innbiller meg også at parafin fremdeles er et destillat (usikker her) i motsetning til diesel slik at det er bedre lagringstid og mindre voksproblemer i kulde. Jeg ser ikke frem til den dagen det blir innblanding av bio-komponent i marine-diesel og parafin idet jeg har observert på auto-diesel som står lenger enn 1 måned, begynner bio-komponenten å skille seg ut som seig "guffe" i tanken og andre steder som f. eks. i brennstoffpumper (har fått ødelagt et par pumper med dette). Forkortet svar, kunne sikkert skrevet et par sider om dette. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 17.Juli.2017 Del på Facebook Svart 17.Juli.2017 Hmmm, interessant..er jo faktisk reelt det der, særlig vist dieselvarmeren går mye på det laveste, noe den ofte gjør.. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.