Jump to content

Båthenger, er denne stor nok? (Se bilde)

kiresp

Recommended Posts

Det ser jo på bildet ut som om du har litt å gå på lengdemessig.

Det som vel er viktigst er om tilhengeren tar vekten av den nye båten.

Dersom båten er 20 fot og tilhengeren din selges som en "inntil18fot" tviler jeg på om du får det artig om noe skjer...

Lysrampen må også kunne stilles tilstrekkelig langt tilbake.

Hva du enn finner på så ber jeg deg om å sikre båten godt til tilhengeren og kun kjøre med kuletrykk mellom 40 og 75kg på den bilen.

5 minutes ago, kiresp said:

Båt jeg har nå veier ca 800kg.står nyttelast 760 i vognkortet så da er vel saken grei.da går det ikke.

De er ganske lite fleksible på disse grensene i kontroll, og bøtene er saftige. På den annen side er jo 760 kg ca 800 ... har du mulighet til å lette båten og ha god kontroll på faktisk vekt kan det jo gå. Ut med bensintank, ankerkjetting og alt mulig annet.

quantumduck skrev 16 minutes ago:

Skal ikke alt man trenger å forholde seg til stå i vognkortet til hengeren, og bilen? Gitt at man vet båtens+motors vekt, da. Pass på å henge et eller annet varsel-dingeldangel på propellen.

Det viktigste punktet står det ingenting om i noe vognkort: sikring av last og minste kuletrykk

Som dieselfan sier: Kjør den på ei vekt, så får du svaret. Antagelig veier båten en del mer enn du tror!

Men en ting er om du så vidt klarer å balansere innenfor vektkravet ved å ta ut dregg, øsekar osv. En annen ting er at om hengeren er smal kan det være en uforsvarlig ekvipasje uansett. Og en ting til; stropp den litt bedre enn det der!

Det viktigste punktet står det ingenting om i noe vognkort: sikring av last og minste kuletrykk

Er det ikke også et krav at lasten (båten) ikke skal stikke utenfor lys/reflekser?

Redigert av Komodo (see edit history)

Dersom 760 kg nyttelast står i vognkortet til tilhengeren er jeg redd båten er for tung for tilhengeren ja. Du skriver jo at båten du har nå veier ca 800 kg og dersom dette er egenvekten av båten uten påhengsmotoren spiller det nok ingen rolle om du lemper ut bensintank, ankerkjetting etc.

Bare merke utstikkende last bak lys det, går fint.  Er vektene man må forholde seg til. og da førerkort / bilvekter i orden. 

Kuletrykk/vekt varierer med bil/henger og forskjellige liker forskjellig, hadde bil som veide 3.2 tonn tom, der anbefalte de noen hundre KG kulevekt, men om ikke hengern og produsenten der liker det, er det no bueno ;) 

30 minutes ago, Helge said:

Dersom 760 kg nyttelast står i vognkortet til tilhengeren er jeg redd båten er for tung for tilhengeren ja. Du skriver jo at båten du har nå veier ca 800 kg og dersom dette er egenvekten av båten uten påhengsmotoren spiller det nok ingen rolle om du lemper ut bensintank, ankerkjetting etc.

Eh, ja, skal det være noe håp må vekta være inkl motor... 760+motor er ikke cirka 800... Uansett bør man ha god margin om man ikke kan sjekke vekta nøyaktig. Og så kommer dette med totalvekt på hele ekvipasjen inn, og om man trenger dette tilhengerkurset som visst er innført og altmulig rart...

Hei,

kan jeg hive meg på her? er litt i samme "båt" som trådstarter.

har en henger jeg fikk med båten min og den har tidligere eier brukt i årevis, men jeg ser på reg.data på den så er tillatt nyttelast bare 710kg mens min Askeladden 525 veier 660kg uten motor har jeg funnet ut.

eller har jeg missforstått noe her da?

Henger.JPG

Fred89 skrev for 4 timer siden:

Men selv om jeg har B + E så kan jeg fortsatt ikke kjøre denne båten med denne hengeren, forstår jeg rett ?

Du må jo forholde deg til hva som står i vognkortet. Står det 1000 kg totalvekt så er det inkludert henger og vekt på den. Veier båten med motor for mye, hjelper det ikke hva forrige eier har gjort, han har bare hatt flaks som ikke har blitt stoppet.

Jeg også mener at ekvipasjen din ikke trenger mer enn vanlig B førerkort, så lenge den ikke trekkes med bil som veier mer enn 2499 kg. Dvs totalvekt under 3500 kg. Men du er jo uansett sikret med BE.

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Shore skrev for 19 timer siden:

han har bare hatt flaks som ikke har blitt stoppet.

Flaks og flaks..  Når vegvesenet har vektkontroll så sluses bare lastebiler inn. Politiet vet knapt nok hva vekt er for noe og har små muligheter for å utføre en vektkontroll. Har hørt det var en vektkontroll av personbiler i Kobbervikdalen en gang, men har aldri opplevd det selv.

Shore skrev for 19 timer siden:

Jeg også mener at ekvipasjen din ikke trenger mer enn vanlig B førerkort, så lenge den ikke trekkes med bil som veier mer enn 2499 kg. Dvs totalvekt under 3500 kg. Men du er jo uansett sikret med BE.

Du mener nok _TILLATT totalvekt_ under 3500 kg.

X10an skrev 36 minutes ago:

Flaks og flaks..  Når vegvesenet har vektkontroll så sluses bare lastebiler inn. Politiet vet knapt nok hva vekt er for noe og har små muligheter for å utføre en vektkontroll. Har hørt det var en vektkontroll av personbiler i Kobbervikdalen en gang, men har aldri opplevd det selv.

Du mener nok _TILLATT totalvekt_ under 3500 kg.

Så du tror vegvesenet bare kontrollerer ved sine faste stasjoner?  Uansett går det mange nok historier om folk som har fått forelegg for overlast. Allikevel ingenting jeg gidder å gå i lang diskusjon om. La oss bare konstatere at forrige eier ikke har blitt tatt for overlast.

Nei jeg mener ikke tillatt totalvekt siden det ikke har relevans her. Hengeren er oppgitt til totalvekt 1000 kg. Da er det tillatt totalvekt nok for meg uten å måtte presisere det ytterligere. 

Hvis du bare er ute etter å arrestere folk for deres meninger må du finne noe reelt å ta de på :wink:

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

1 hour ago, X10an said:

Vel... jeg har opplevd det flere ganger! Den foreløpig siste gangen var ved Kvikne (nord for Tynset og Alvdal) på vei fra Trondheim til Oslo. Der så det ut til at alle personbiler som kom kjørende med henger ble vinket inn. Måtte vise fram førerkort og vognkortene til bil og henger. På akkurat den kontrollen var det nok først og fremst de som hadde maks tillatt vogntoglast over 3500 kg og bare klasse B førerkort som fikk seg en smekk....og sannsynligvis også de de som helt åpenbart hadde overlast eller dårlig sikret last. Men opplevde også en gang å bli vinket inn for vekt-kontroll i løpet av de de årene jeg kjørte med Skibsplast 655 på henger.

017.JPG

her er en interesann artikkel i sakens anledning.

https://www.ba.no/nyheter/trafikksikkerhet/statens-vegvesen/ble-stoppet-med-altfor-tung-last-i-grimesvingene/s/5-8-610281?access=granted

denne ligger bak betalingsmur, men sakset det som er essensiellt for denne diskusjonen

sitat fra inspektør på trafikkavdelingen til Statens vegvesen, Lars Harald Drange:

For tung henger blir anmeldt

En personbil ble torsdag stoppet med en altfor tung henger. Vedkommende hadde kjøpt inn materialer for å bygge en terrasse. Men siden materialene var våte, veide de for mye.

– Det er viktig å huske på at våte materialer veier enormt mye. Det er stor forskjell på om plankene er tørre eller våte, sier Drange.

Hengeren på bilen veide 1250 kg, maksgrensen var på 1000 kg.

Hadde hengeren vært bare 50 kg tyngre, ville Vegvesenet vært nødt til å anmelde personen. De har nemlig en grense på 30 prosent overvekt.

Vedkommende på torsdag slapp unna med å kjøre lasset i to omganger.  (sitat slutt)

jeg oppfordrer selvsagt ingen til å bryte loven, eller står ikke innefor at alle kan kjøre 

med 30 prosent mer enn anngitt vekt i vognkortet da dette kan få konsekvens for forsikringer 

osv selv om man ikke nødvendigvis får bot.

lykke til i trafikken.

overlast i grimen.jpg

foto: statens vegvesen

Redigert av dude (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...