Bard123 Startet 17.Juli.2017 Link til dette innlegget Startet 17.Juli.2017 Har en 12 fot Hasle Summerfun med Yamaha 9,9hk Vmax jr. motor (2006/2007 modell), og har nå i ca. en uke kranglet med denne motoren. Har bl.a. skiftet plugger og renset forgasser + justert blandingsskruen (bensin/luft), etter å ha lest på nettet og etter tips fra båtmotorkyndige. Saken er at motoren starter når den er kald, men dør / kveles når den har gått en stund og blitt varm. Legger til at motoren gikk om en klokke i hele fjor og i forfjor. Hadde litt bensin igjen i tanken fra i fjor som vi har fylt oppi med ny bensin (+ olje) nå i år. Skulle gjerne hatt noen gode tips her, slik at jeg slipper å taue inn igjen båten hver gang etter 10 minutter. En mulig teori noen har sagt til oss er at det kan være coilen som kutter når den har blitt varm...? Er meget takknemlig for gode løsningsforslag her! Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 17.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2017 (redigert) Velkommen til forumet og takk for at du lager en skikkelig bra overskrift Du har en av de beste påhengere som er laget. Generelt: dersom motoren gikk som en klokke i fjor og året før så er det ingen grunn til å begynne å justere på blandings-skruen For å hjelpe trengs det mer informasjon: Hvordan dør motoren ? Har du åpnet luftinga på tanken ? (som ivar nevner) Har du sjekket om du klem/bøy på bensinslanger ? Har du forsøkt å pumpe på blæra når den stopper ? Er blæra hard når motoren dør ? Har du sjekka om du har gnist når motoren har dødd ? Er motoren helt død etter å ha stoppa ? (eller tenner den litt? eller noen lyder?) Er pluggene våte når motoren stopper ? Råder deg til å drenere forgasser før du prøver noe mer. Samle gjerne opp det som kommer ut i noe av glass, la det stå 10 min slik at du kan se om det er vann i det. Tipper du har et bensinpumpe problem, eller en flotørventil som renner over. Om du vil sjekke ut punktene over så vet vi snart det... Redigert 17.Juli.2017 av dieselfan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bard123 Svart 17.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2017 Hei, 1000 takk dieselfan. Skal sjekke ut nærmere og svare deg på dette. :-) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 17.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2017 ... eller noe med tanklufting e.l som hindrer bensintilførsel Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
dieselfan Svart 17.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2017 (redigert) Med en så bra overskrift så kommer "folk" til å stå i kø for å hjelpe deg (også sa det "plong" og det var ivar allerede Når det gjelder gammel bensin så er det min erfaring at det gjør en 2T motor noe mer tungstartet men har aldrig kunnet bevise at en motor som starter, stopper pga gammel bensin... Redigert 17.Juli.2017 av dieselfan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Skrotnisse Svart 17.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2017 Har du god kjøling ? Blir motor for varm så utvider sylinder seg, og du mister kompresjon. Da får du ikke start før den er kald igjen.... Sitér dette innlegget Link to post
Bard123 Svart 17.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2017 Hei Dieselfan! Har nå sjekket ut litt mer her..... Tusen takk for respons både fra deg og andre! :-) Se svar nedenfor i kursiv. Generelt: dersom motoren gikk som en klokke i fjor og året før så er det ingen grunn til å begynne å justere på blandings-skruen Fikk beskjed fra Yamaha forhandler hvor en sa at jeg skulle skru skruen helt inn og deretter 3 1/2 omdreining tilbake. En annen hos samme forhandler sa 2 omdreininger tilbake. Hva mener du er korrekt her, Dieselfan? For å hjelpe trengs det mer informasjon: Hvordan dør motoren ? Den kveler. Har du åpnet luftinga på tanken ? (som ivar nevner) Jepp, det har vi Har du sjekket om du klem/bøy på bensinslanger ? Ser ikke at noe er i klem Har du forsøkt å pumpe på blæra når den stopper ? Ja, og det hjalp ikke Er blæra hard når motoren dør ? Nei, ikke spesielt hard Har du sjekka om du har gnist når motoren har dødd ? Har sjekket gnist på begge plugger, både ved kald og varm motor, og synes nok at gnisten er noe mindre ved varm motor... Er motoren helt død etter å ha stoppa ? (eller tenner den litt? eller noen lyder?) Den er rimelig død, men noen ganger tenner den bittelitt uten å starte Er pluggene våte når motoren stopper ? Når jeg sjekket sist så var pluggene litt våte, men ikke mye våte. Skal de egetlig være helt tørre? Råder deg til å drenere forgasser før du prøver noe mer. Samle gjerne opp det som kommer ut i noe av glass, la det stå 10 min slik at du kan se om det er vann i det. Har ikke fått gjort dette enda. Bør motoren være varm? Nevner at det er min sønn på 16 år som eier båt og motor, så vi forsøker etter beste evne å få fikset dette. Men litt kjedelig når han har gledet seg til å bruke båten nå i sommer, og det meste han har fått kjørt er 10 min av gangen. Har kontaktet båtmotorservice/ verksteder men ikke så lett å få tid til hjelp der..... Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 17.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2017 3,5 tørn hørtes veldig mye ut. Vanlig grunninnstilling pleier å være 1,5-2 tørn ut. Prøv det og se om det hjelper. Og vært forsiktig når du skrur den i bunnpanna, det er fort gjort å skade spissen på skruen... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
dieselfan Svart 17.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2017 Hei begge to. Dere har starta velllldig lurt. Det begynte med en god og forklarende overskrift. Dere gir så mye detaljer dere kommer på. Dere prøver å sjekke ut de rådene dere får. Da er dere garantert hjelp Først: hvorfor er jeg så negativ til å stille på blandingsskruen; det er fordi at om en motor går bra så er det meget skjeldent at denne trenger å røres. Om det trengs så er det først og fremst fordi den fintuner lavturtallsområdet. Når en som ikke helt vet hva den er og hvordan den virker følger rådet "skru den helt inn" så er ofte den forgasseren ødelagt... rett og slett fordi en svært spiss nål skrues inn i et mykt sete av støpt aluminium og dermed ødelegges sete... man trenger ikke å skru hardt til for å ødelegge. Dersom jeg rører blandingsskruen så skjer det med to fingertupper og en svært tynn skrutrekker slik at jeg får lite kraft og enda så er jeg svært forsiktig... Jeg klarer ikke å reparere en forgasser som er ødelagt på den måten... Skruen kan byttes ut men det kan ikke setet... Kan dere sjekke om forgasseren er merket 63V på flensen inn mot motoren ? (Så skal jeg bekrefte grunnstilling) Pluggene skal være tørre når alt er som det skal være. Om dere er skeptiske til coilene så kan disse lånes fra en hvilken som helst yamaha 9.9/15 som har samme fasong på dekselet. De kan ohmes men det har lite for seg om de ikke orker mer når de blir varme. Det er ikke en ofte forkommende feil så jeg tviler på at det er feilen. Å drenere forgassere er best å gjøre på kald motor fordi da er det minst sjanse for brann Dersom forgasseren ikke satt sammen riktig eller dersom nåleventilen i flotørkammeret ikke gjør jobben sin så kan det hende at forgasseren renner over. Det er vanlig feil og det kan om det er relatert til nåleventilen være en feil som kommer og går ... ser du tegn til at forgasseren renner over så er det sikkert nåleventilen som heger seg opp. Da vil motoren være lett og starte når den er kald men bortimot umulig å starte når den er varm. Om dere forteller hvor dere er nå så kan det jo hende at noen er i nærheten ? Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 17.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2017 (redigert) Som skrotnisse nevner: varm-skjæring er en mulighet som også bør sjekkes ut: Forsøk å ta av dekselet neste gang motoren stopper og kjenn på temperaturen på topplokket på øvre og nedre sylinder. Er det temperaturforskjell på øvre og nedre sylinder ? Kan dere se misfarging på toppen (mørkere områder enn orginallakk) ? Har dere sjekket at pilen på blæra peker mot motoren ? Har dere tilgang til å prøve en annen tank/ slange bensin ? Lukter det bensin ? ser det ut som forgasseren renner over av og til ? Helt enig med index; 3.5 omdr er uvanlig mye om det er 63V så har jeg brukt 1.7 omdr ut Redigert 17.Juli.2017 av dieselfan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bard123 Svart 17.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2017 Hei Dieselfan og dere andre som har kommentert her! Takk for bra engasjement! :-) Håper ikke at vi har skrudd nåla til blandingsskruen inn for langt sånn at vi har ødelagt noe.....! De som rådet oss til å justere denne sa ikke noe om at dette var så kritisk....men nå vet vi det også. Det står 63VOO TE10 på flensen. Har drenert forgasseren. Synes det kom ut ganske mye, men klarte å kløne det til slik at jeg ikke fikk samlet det opp. Hvor mye er det normalt at det skal komme ut? Er usikker på hva som karakteriseres som mye....? Se svar her i kursiv: Er det temperaturforskjell på øvre og nedre sylinder ? Har ikke fått sjekket dette enda, ser om vi klarer å få gjort det imorgen Kan dere se misfarging på toppen (mørkere områder enn orginallakk) ? Kan ikke si at vi kan se noen misfarging, Hvor på toppen mener du? Har dere sjekket at pilen på blæra peker mot motoren ? Den peker mot motoren. Har dere tilgang til å prøve en annen tank/ slange bensin ? Ikke her vi er nå dessverre. Han nemlig tatt opp båten på land, og dratt hjem, så vi må kjøre motoren med klokker og vannslange Lukter det bensin ? ser det ut som forgasseren renner over av og til ? Synes ikke det lukter unormalt mye bensin. Kan ikke se at forgasseren renner over. Vet ikke om dere ble noe klokere av disse svarene? Vi er ikke akkurat båtmotoreksperter, så det beste er muligens å få kjørt båt med motor til et verksted. Det er mulig at vi får time et sted på torsdag / fredag. Sitér dette innlegget Link to post
Bard123 Svart 17.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2017 Når det gjelder kjøling, mener dere om kjølestrålen funker? For det gjør den. Men er det noe annet som kan være årsaken til at kjøling ikke funker? Kan for lite tilsatt oljeblanding i bensinen være en årsak til problemene? Vi er litt usikre på om vi muligens har hatt i for lite 2-taks olje tidligere? Mener denne motoren skal ha 1% olje. Men hvis motoren har skjært seg så starter den vel ikke.......? Sitér dette innlegget Link to post
Nerdy Svart 17.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2017 Sjekk koblingene på bensinslangene, den som går i tank og den som går til motor. Vis O-ringene her er gåene kan motorene suge luft og vil stoppe på lave turtall. Dette hjalp meg med en Tohatsu 25, men den stoppet kun på lave turtall, aldri med god pådrag. Sitér dette innlegget Link to post
sebba2 Svart 17.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2017 -Hoveddysa over flåttøren i forgsssern! Skal som regel lite til for at ein ikke får nok flow igjennom denne.. ultralydvask e nok bra! Sitér dette innlegget -Today Is Another Smoke Some Cigarettes, Spend Some Money And Drink Some Caffeine Day Today.. -Phil Harris Link to post
dieselfan Svart 18.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2017 Svarene er kjempebra og det gjør det mye lettere å hjelpe når dere er så systematiske Missfarging - av toppen er som regel så tydelig at det ikke er tvil. Oljeblanding - det er meget viktig, riktig at denne motoren skal ha 1% men for egen del så kjører jeg kun TCW3 godkjent olje. For lite olje kan være årsaken til problemene dere har, derfor er det viktig å ta av dekselet neste gang det skjer og kjenne på overflatetemperaturen på motoren. Om termostaten åpner skikkelig så vil du kunne holde handa på toppen uten å svi fingrene. Varmegang - kan komme av at termostaten ikke åpner. Da får du normalt endel vanndamp sammen med eksosen Oljeblanding - er teknikk og erfaring, først så trenger du et godt målebeger og så er det best å vite hvor mye det er plass til på tanke, så fylle på olje også fylle bensin, dermed blander bensin og olje seg mye bedre uten at man behøver å riste på tanken.. . Sitér dette innlegget Link to post
Bard123 Svart 18.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2017 Forstår jeg deg riktig, dieselfan, at for lite olje kan være årsaken til problemene? Tror muligens vi har vært litt for lite strukturerte når det gjelder å måle korrekt volum med olje som skal tilsettes....? Kan for lite olje bety at motoren kan ha skjært seg, og at dette vil kunne innebære kostbar og omfattende rep. av motoren? Eller vil problemene vi har nå kunne rette seg ved bare å ha i mer olje i bensinen? Sikkert litt dumme spørsmål, men vi er som du sikkert har forstått litt amatører når det gjelder motorer generelt og båtmotorer spesielt.... :-) (men derfor supert å ha et slikt forum med hjelpsomme mennesker....) Så du svaret mitt lenger opp når det gjelder nummer på flensen? -> Det står 63VOO TE10 på flensen. Vet du korrekt antall tørn ut fra dette? Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 18.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2017 Kan for lite olje bety at motoren kan ha skjært seg - ikkeno dumt spørmål men jeg kan ikke svare deg ja eller nei. Jeg tviler, men det er mulig Det er testen du må gjøre neste gang dere prøver motoren som kan gi svaret... 63V = 1.7 turn ut som vi skrev lenger oppe. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 18.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2017 Plukk ned forgasseren for rens først som sist, det er en enkel jobb. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 18.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2017 Som du kan lese i andre setning i tråden så er det allerede gjort. Bra video, ville gjort et par ting annerledes: IKKE stikk noe av metall inn i dysene, disse er laget av messing/bronse og pianotråd som han anbefaler på videoen vil lage riper/grader i dysene og det er unødvendig. Ikke demonter denne forgasseren opp-ned uten at den er drenert først Ikke bland de korte og lange skruene, skrur du ved en feil de lange skruene inn i topplokket så sprekker forgasseren Inspiser pakning mellom innsug og forgasser før du monterer forgasser Vellldig lurt å bruke frokostbrettet å gjøre jobben på så er det lett å holde orden på delene Sitér dette innlegget Link to post
Bard123 Svart 18.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2017 Takk for video forslag, Mix. Det var akkurat denne videoen vi kikket på før vi renset forgasseren.... :-) Ingen av dysene var tette (holdt de opp mot lyset). Vi drenerte forgasseren først. Vi brukte faktisk et frokostbrett når vi gjorde dette, nettopp for å sikre at vi holdt orden på delene, i tillegg til at sønnen min for sikkerhets skyld filmet når vi demonterte forgasseren. Tror vi fikk alle delene og skruene tilbake på riktig plass (og at vi heller ikke fikk noen deler til overs var vel det største sjokket..:-)........) Men er litt usikker på hva du mener med "inspiser pakning mellom innsug og forgasser før du monterer forgasser"? Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 18.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2017 Syntes dere gjør mange lure trekk. Mange meget erfarne som kunne lære av dere Pakning - på videoen ser eller hører jeg ikke pakningen nevnt. Den har som jobb å tette mellom innsug og forgasser. Når man tar av forgasserså kan deler av papakningen følge med eller revne. Derfor er det viktig å sjekke pakningen for å hindre at det suges inn falsk luft. Dette er ikke årsaken tol at motoren stopper etter 10min men det nedstter effekt og kan gjøre motoren tungstartet. Sitér dette innlegget Link to post
Jes R Svart 26.April.2018 Link til dette innlegget Svart 26.April.2018 Samme motor, samme problem. Fikk dere orden på det? Sitér dette innlegget Link to post
Jono79 Svart 14.August.2020 Link til dette innlegget Svart 14.August.2020 Hei dere. Vi har samme motor og samme problem. Fant dere ut av hva som var problemet til at motor stopper etter ca 15 minutter? Sitér dette innlegget Link to post
LuckyFalls Svart 15.August.2020 Link til dette innlegget Svart 15.August.2020 Jeg ville sjekket temperaturen på kontrollstrålen først. Om denne veksler mellom kald og veldig varm rett før den stopper, er det sannsynligvis kjølekanalene i toppen som er tette. Da stopper motoren ved at den varmskjæres. Sitér dette innlegget Link to post
Skrotnisse Svart 15.August.2020 Link til dette innlegget Svart 15.August.2020 Eller termostat er defekt..... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.