Jump to content

Start problemer - Volvo D6

Prestjordgubben

Recommended Posts

Har to VP D6 - 370 i båten - normalt starter begge på 1-2 sekund innkoblet startmotor. Nå har den ene motoren fått problemer med å tenne - må kinne til alarm går. Har skifta filterhus holder på denne (godset sprakk rundt kufteskruen), har mistanke om at jeg mister diesel trykk inn på common rail. Har prøvd å lufte før start - pumpe manuelt på topp av filterhus - da kommer det luft ut. Starter lettere - men problemet er ikke borte. Når motoren går virker alt Ok - også opp på belastning. Motorene synkroniserer og holder likt turtall opp til 3000 uten problem.

noen forslag til kontroll/tiltak?

Generelt: Common Rail motorer er sårbare mht luft. Høytrykkspumpa tåler mindre luft enn rekke/stjernepumper. Ikke luft systemet på en CR motor med HT pumpa. Bruk vakuum i form av en vacuumpumpe eller en enkel oljesuger/veskesuger. Det tar litt tid men det øker levetiden på din D6 og se gjerne på hva en CR pumpe koster.

Bruk en klar slange på siste utgang før tank og luft der. Du ser luftboblene i slangen og det er lettere å se når du er ferdig.

Prefyll alle filtre ved skifte. Så er det mye mindre arbeid å lufte. 

Hei - takk for svar. Det er et grovfilter med glass i bunn før selve filter på motor. Tenker å skifte grovfilter - drenere ut til det er klart i glasset. Deretter skifte filter på motor og pumpe frem til luftfri diesel kommer ut lufteskrue. Har fått advarsel om å prefille filter da CR systemet er ekstremt nøye på evt. forurensing. Er litt usikker på om det er pakninger/koblinger  som kan lekke etter at jeg skiftet filterhus.?(fukt indikator i bunn av filter..?) Det lekker ikke diesel ut - men siver tydeligvis luft inn i systemet ..?

Å pre-fylle filter kan gjøres feil som nesten alt annet... det er kun om du fyller inn utgangen at det er feil å pre-fylle. Om din kilde hevder noe annet må du dele med oss andre. Om den samme kilden anbefaler å fylle filteret/lufte systemet med startmotor ville jeg byttet kilde... med mindre du har fri tilgang på CR pumper.

Luft kommer typisk inn via koblinger.

Når det gjelder lufting så er det bedre å "suge" i enden av systemet, enn å "trykke" forfra. 

Ja, oljesugepumpe er kjempebra til lufting :thumbsup: 

CR pumpene kommer ikke til å forsvinne med det første så det er like greit å lære seg teknikken.

(metoden er bra for alle dieselmotorer, men bortimot et krav for hobbylufting av CR system)

Har hørt og lest mange som sier at "det har jeg gjort mange ganger, ikkeno problem, drit i det bare kjør starteren til den starter"  vær så snill å ikke hør på dem. Gå til et serøst dieselverksted og spørr verksmesteren om du er i tvil: Er det best å lufte eller er det gret å dra det fram med starteren....

En Volvo service mann har VODA og VDS (eller hva det nå heter) å hjelpe seg med så han kan tvangskjøre matepumpe og på den måten fylle systemet og lufte det uten å måtte åpne det. Matepumpe sitter ofte i forbindelse med tank på anleggsmaskiner og da er det greit å trykke bakfra om man har utstyr til å tvangskjøre.

Utluftingsnippel - sikkert OK å koble seg på deg men har for egen del brukt returrør hvor jeg på alle mine båter har en klar slange (for å se luftbobbler) før det går over til rør.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...