Grønnskollingan Startet 18.Juli.2017 Del på Facebook Startet 18.Juli.2017 Hei, jeg er en hobbyfisker som har fisket i et år. Jeg selger på krabbe, men dessverre så er det ikke så mange steder å få noe. Jeg bruker proffe krabbeteiner som jeg har kjøpt på Biltema. Normalt får jeg 1 krabbe hver andre gang jeg trekker teinene, og jeg bruker 6 gode teiner, jeg tror nå jalefall at jeg legger det på Steinbånd med tang og tare, legger teinene på 26-13m dybde. Jeg legger teinene i strand kommune rundt en øy som heter Idse. Spørsmål: hvordan skal jeg vite at det er tang og tare/hard bunn der jeg legger teinene? Er det makrell som er best til agn? hvor lenge bør jeg ha proffe krabbeteiner i sjøen? Pleier å ha dem uti i 2 døgn hadde vært supert om jeg også kunne fått en grunn til hvorfor det er så lite krabbe her. Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 19.Juli.2017 Del på Facebook Svart 19.Juli.2017 (redigert) Jeg har selv satt teiner flere steder rundt Idse og Idsal når vi har ligget der med båten, men sjelden fått gode fangster i de traktene. Mine foreldre har hytte på Kvalvåg og setter mye teiner innfor Idsal, men det er begrensede fangster de rapporterer om, og det har vel vært sånn alltid. Vet ikke hvor på Idse du holder til, men hvis det ikke er for langt over Høgsfjorden tror jeg du vil fangste bedre på andre siden, selv om det er litt variabelt der også, men vi slumper nå borti greie fangster av og til der ihvertfall. Jeg opplever like stor suksess med sei som med makrell som agn, men nå for tiden er jo makrell mest tilgjengelig, så bruk det. Ang bunn så står det litt generelt i kartene, men kikk litt på land og langs land så har du en indikasjon på hvordan det er. Så lenge du er bofast i ett område så kan du jo prøve deg frem. Flytt de som ikke fangster, og la de som fangster stå, så finner du vel gode plasser etterhvert. Jeg har forøvrig ikke sett proffe krabbeteiner på Biltema. De 'ordentlige' teinene jeg har sett der har runde kalver, altså hummer teiner. Bare de sammenleggbare er krabbe teiner med flat kalv så vidt jeg har registrert, og de må med fordel bindes opp litt for å få stramme nok kalver. Redigert 19.Juli.2017 av Erik (see edit history) Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Grønnskollingan Svart 19.Juli.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Juli.2017 (redigert) Hei, tusen takk for tipsa , og når du mener grei fangst hvor mange krabber mener du da i PR teine? Og en siste ting hvor dypt bør man sette dem her i høgsfjorden. Og der du mener man får grei fangst i høgsfjorden, er det liksom forbi Stein meck? Redigert 19.Juli.2017 av Knut Idsø Lie (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 19.Juli.2017 Del på Facebook Svart 19.Juli.2017 Jeg tenker Lindøy/Hellesøy/Kalvøy/Teistholmen/Tingholmen siden av Høgsfjorden, så det er jo ett lite stykke. Hvis jeg får 4-5 krabber på en teine er jeg fornøyd, bruker sånne små billige sammenleggbare. Langt fra alltid vi får det da. Hender vi får under 1 pr teine også på ukjente steder. Rekorden er 26 stk i en teine, trodde først jeg hadde trukket feil teine, for så ut som en treteine som kom opp. Men dette var ute ved Tungenes da. Dybde vil variere med årstid og fra sted til sted. Jeg liker å sette på 30+ meter, for da får jeg en og annen trollkrabbe også, men alt fra 10 meter (hvis du har fluktåpningene i orden) til 40 er potensielle krabbeplasser etter min erfaring. Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Grønnskollingan Svart 19.Juli.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Juli.2017 (redigert) Ok, tusen takk for svara, jeg får ta også prøve meg bort mot der da, så får jeg se om det kan være noe der. Forresten har det hendt at folk har stjelet teinene dine borte med Tingholmen, og tror du det er bra med krabbe der? Og kan man spise trollkrabbe? trodde ikke så Redigert 19.Juli.2017 av Knut Idsø Lie (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
haugi Svart 19.Juli.2017 Del på Facebook Svart 19.Juli.2017 Jeg pleier å sette teinene på sandbunn og får som regel en del da. Krabben ligger nedgravd i sand på dagtid, og beveger seg seg ikke så langt fra skjulestedet sitt på nattestid. Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 19.Juli.2017 Del på Facebook Svart 19.Juli.2017 Nå var det noe som "skurret", selv om det ikke har så mye betyr så mye. "PROFFE krabneteiner kjøpt på BILTEMA"???? Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
glalaks Svart 19.Juli.2017 Del på Facebook Svart 19.Juli.2017 Jeg reagerte også litt på det. Sjelden "proff" og "Biltema" har noen sammenheng;) selv om de selger mye bra der;) Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
Grønnskollingan Svart 20.Juli.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Juli.2017 Hvis dere går på nettsiden til Biltema, og søker på krabbeteine, så finner dere en som koster 500kr som heter krabbeteine pro. Ikke akkurat proff da ? Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 20.Juli.2017 Del på Facebook Svart 20.Juli.2017 Knut Idsø Lie skrev for 11 timer siden: Forresten har det hendt at folk har stjelet teinene dine borte med Tingholmen, og tror du det er bra med krabbe der? Og kan man spise trollkrabbe? trodde ikke så Ikke opplevd å få stjålet utstyr på mange år. Har mistet noen ytterst få, men det er min egn feil. Tror det er en utstrakt misforståelse at det stjeles mye utstyr. Tror de driver av eller havner i propeller pga dårlig setting. Jeg bruker konsekvent tung nok teine (bruker stein), lang nok SYNKE tau, lodd på lina 5 meter under blåsa og kveiler overskudds tau og binder under loddet, og synlige blåser. Og viktigst av alt : Tenk over hvor du setter de. Ikke sett dem der det er sannsynlig at det ferdes båter, feks i trange sund osv. Lenge siden jeg lå på Tingholmen, men synes å huske at vi har fått litt rundt der av og til. Vi ligger sjelden på samme sted, så vi har ikke faste plasser vi setter teiner heller, så fangstene er veldig variable, men har vel slumpet borti greie fangster rundt de fleste av de nevnte holmene. Trollkrabbe er en delikatesse. De er i slekt med Kreps og klørne smaker aldeles nydelig. Men fangsten av disse er betydelig under en pr teine selv når vi fisker aktivt etter det. Hvis noen har noen gode råd og tips for å få Trollkrabbe så kom gjerne med det Knut Idsø Lie skrev 59 minutes ago: Hvis dere går på nettsiden til Biltema, og søker på krabbeteine, så finner dere en som koster 500kr som heter krabbeteine pro. Ikke akkurat proff da ? Hvis det er den på bildet under, så heter den Hummer og krabbe teine. Hummer fisket består først og fremst i å slippe å få krabbe, da hummeren betakker seg for å krype inn i en teine der det er krabbe fra før. Det finnes flere triks for å oppnå dette. En er surt agn som krabben ikke liker. En annen er runde kalver, som hummeren forserer lettere enn krabben. Krabbeteiner derimot kar flate kalver. Ikke så lett å se på bildet, men mener å se at denne har runde kalver ? I så fall er den ikke optimal for krabbefangst. Ja, du vil få krabbe, ihvertfall opp til en viss størrelse (begrenset av bredden på skallet som ikke vil kunne overskride diameteren på kalven), men det er som sagt ikke optimalt. Kikk litt her så står det litt om både teiner og hvor/hvordan sette : http://www.fiskeri.no/Tema/Teinefiske.htm Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Grønnskollingan Svart 20.Juli.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Juli.2017 (redigert) Ok takk for svara, I så fall kan du gi meg noen tips om hvilke teiner som er gode til å fiske krabbe. Men er liksom denne bedre som koster 599kr og har et mindre rom. https://www.maritim.no/krabbeteine-10kg#.WXBuh4jyhPY Eller denne som er sammenleggbar til 650kr. http://www.webshop.okmarine.no/krabbeteiner/sammenleggbar-krabbeteine-40-x-80-cm-11kg. Kan du gi meg et eksempel på hvilken av alle teinene på Ok Marine som er best til å få mest krabbe? Eller kanskje denne her er mer beregnet for krabbefiske: http://www.webshop.okmarine.no/krabbeteiner/vestlandsteine-m2-krabbeinng-og-2-agnposer# Redigert 20.Juli.2017 av Knut Idsø Lie (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Grønnskollingan Svart 22.Juli.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Juli.2017 Vet noen hvor lenge man kan bruke det samme agnet før man må skifte? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.