Tom Erik Pederse Startet 18.Juli.2017 Del på Facebook Startet 18.Juli.2017 Hei. Jeg holder på å skal bytte foringer på styregaffel til DP 290. Dette viser seg å være enklere sagt enn gjort, da styregaffelen sitter bom fast. Har løsnet bolten på styrearm og forsøkt å vide den ut så godt det lar seg gjøre. Når jeg ser mellom styregaffel og øverste "brakett", så ser det ut som det er en sveiselarve på akslingen. Regner med dette er fettet som har "herdet", slik at det blir svært vanskelig å få ned gaffelen. Det er såpass mye at jeg ikke ser splinsene på akslingen. Det jeg har gjort er følgende: Tatt ut bolten på styrearm, videt ut styrearm, varmet armen med varmelampe, forsøkt å bryte ned gaffelen med 2 brekkjern samt brukt trekiler. Det neste er vel å ta av transom, om det ikke skjer et lite mirakel :) Jeg lurer da på om det er noen som har tatt av transom, og kan forklare fremgangsmetoden for meg. Er det bare å løssne 4 bolter + hydraulikken til trimsylindre? Håper på raskt svar, da jeg begynner å få små klikk her :P Kommentar fra moderator: Tittelen er redigert, var opprinnelig "Trenger hjelp med volvo penta dp 290". Alle må vennligst lese reglene for Båtforumet før man poster. Normalt blir nye emner med mangelfull tittel flyttet til Ikke godkjente emnetitler. Tips: Skriv tittelen slik du ville formulert deg om du henvendte deg muntlig til en båtkyndig bekjent. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
dieselfan Svart 18.Juli.2017 Del på Facebook Svart 18.Juli.2017 (redigert) https://www.marinepartseurope.com/en/volvo-penta-explodedview-7744470-44-7304.aspx kan denne være til hjelp for deg ? Redigert 18.Juli.2017 av dieselfan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Tom Erik Pederse Svart 18.Juli.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Juli.2017 Hvordan skal overskriften være da? :) Kommentar fra moderator:Reglene sier bl.a.:Om det er relevant skal emnetittelen inneholde både produktnavn og beskrivelse av hva saken gjelder.Følgende 3 ord er ikke tillatt i titler: hjelp, problem(er), spørsmål. Grunnen er at bruk av disse intetsigende ordene nesten alltid fører til en mangelfull tittel. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
dieselfan Svart 18.Juli.2017 Del på Facebook Svart 18.Juli.2017 Styrearmen løsner jeg ved å bikke den opp og ned til den løsner, jeg sprayer diesel eller noe annet som er ekstremt penetrerende (okseblod). Om du ikke får fjernet overskuddsfett kan varme gjøre det værre når fettet brenner fast. Bruker en kobberdor (tror det er Ø22mm) til å dunke ned gaffelen når splinesen har sluppet Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
adeneo Svart 18.Juli.2017 Del på Facebook Svart 18.Juli.2017 (redigert) Gaffelen sitter ofte godt fast. Det er plastikkforinger som nærmest ekspanderer når det ruster på innsiden som gjør at det hele sitter i klem. I tillegg kommer splines på akselen som også kan ruste fast å gjøre det vanskelig. Løsningen er nettopp slik du har beskrevet, bruk en kile på styrearmen for å åpne den så mye som mulig slik at den løsner, bruk deretter trekiler på utsiden for å legge press på gaffelen, slå deretter gaffelen ut. Dessverre er det ikke alltid like lett, og tar ofte tid, men de kommer som regel. Akselen til gaffelen tåler også fint lite, dersom du slår rett på akselen, så utvider den seg dess mer du slår, å kommer aldri ut. Vær forsiktig. Skal du varme, så holder det nok ikke med en "varmelampe", du må ha acetylen, eller i det minste propan, for å få det varmt nok til at plastikkforingene smelter og løsner. Tørket fett og skitt skal kunne vaskes av med tynner? Dersom du absolutt ikke får det ut, så er det vel seks bolter til transomfestet, samt diverse slanger som må av. Husk å fylle opp med silikon rundt boltene og skivene til transomfestet når det skal på igjen. Med hele transomfestet av, er det mulig å bruke en hydraulisk presse for å få av gaffelen, men husk at det er aluminium, det er viktig med gode mothold på rett sted. Redigert 18.Juli.2017 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Tom Erik Pederse Svart 18.Juli.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Juli.2017 Problemet mitt er at jeg ikke kommer til å slå på toppen av akslingen. Er så innmari trangt og lavt i maskinrommet :/ Har forsøkt med trekiler, men har nok brukt for mykt tre. Tør ikke varme med åpen flamme i maskinrommet, da brenner jeg nok av alt av ledninger etc etc..Er det da mulig å varme utenfra? Takker for all veiledning, da jeg begynner å bli noe oppgitt..Når det kommer til transom, så må vel motoren løsnes, og løftes i bakkant for å komme til klenringen ( eller hva det nå heter ) ? Motoren min står nesten vegg i vegg, så er liten plass å dra motoren bakover :) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
dieselfan Svart 18.Juli.2017 Del på Facebook Svart 18.Juli.2017 Har aldri forsøkt det selv men hva med å borre et 10.5mm hull i gaffelens aksel utenfra, gjenge med M12 og bruke en napper med tungt lodd utenfra ? Vinkelen gjør vel at man går klar av skjoldet ? (Jeg har gjenget hengsleboltene mine og slipper dermed å slå på de og er fornøyd med den løsninger) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Tom Erik Pederse Svart 18.Juli.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Juli.2017 Du mener ta av hjelmen og borre hull rett opp i akselen fra utsiden? Vet du om noen som har gjort dette? :D Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
dieselfan Svart 18.Juli.2017 Del på Facebook Svart 18.Juli.2017 Rett forstått, hjelmen trenger du vel bare svinge så den står 90 grader på akselen. Kjenner ingen som har gjort det men en må jo bli den første... Viktigste er vel om det er lurt eller ikke Hva tror andre ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Tom Erik Pederse Svart 18.Juli.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Juli.2017 (redigert) Jeg skjønner tanken, men er usikker på hvor lurt det er :P Vil høre om andre har erfaring fra dette, før jeg evnt tar det skrittet :D Redigert 18.Juli.2017 av Tom Erik Pederse (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Tom Erik Pederse Svart 18.Juli.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Juli.2017 Kan det hjelpe å slå på akslingen med slegge? Altså gi den et kakk oppover? :P Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
adeneo Svart 18.Juli.2017 Del på Facebook Svart 18.Juli.2017 (redigert) Det kan varmes utenifra, poenget er å få akselen så varm at plastikkforingene smelter, men dersom du er usikker på bruk av varme, så ville jeg nok vært forsiktig med det. Aner ikke om det har noen konsekvenser å bore i akselen, men jeg personlig ville nok forsøkt å unngå det. Du kan forsøke å slå den oppover for å løsne, men igjen så er jo problemet at alt dette er aluminium, man bør unngå å hamre for mye, men heller legge press på det med kiler e.l. Det skal jo også nedover, ikke oppover. Jeg har holdt på i mange timer noen ganger for å få de av, med kiler, diverse endeleddsavtrekkere, banking, varme og annet lurium. Som regel er det tålmodighet som må til, for de løsner til slutt, men noen ganger sitter de godt. Jeg ville forsøkt å finne noe eik å lage noen passende kiler av det. Slå de inn mellom gaffelen og transomen, la det stå til dagen etter, slå litt til osv. Du kan prøve diverse rustløsere, på toppen ved armen, men det hjelper nok ikke så mye, som oftest er det såpass rustet at det ikke trenger ned uansett. Redigert 18.Juli.2017 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
dieselfan Svart 18.Juli.2017 Del på Facebook Svart 18.Juli.2017 Er akslingen krympet inn i gaffel av AlMg ? i tillegg til krave? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
adeneo Svart 18.Juli.2017 Del på Facebook Svart 18.Juli.2017 Gaffelen med akselen er så vidt jeg husker aluminium. Jeg vet ikke hvordan den er laget, men for de fleste formål kan den anses som en hel del, man kan nok ikke bytte bare akselen? Styrearmen som sitter på gaffelen er i stål, å ruster fast i akselen. Mellom akselen og transom sitter plastikkhylser, som utvider seg når det kommer rust, korrosjon fra aluminium og annet nedi der. Både den rustne styrearmen og plastikkhylsene gjør at gaffelen som oftest sitter bom fast, selv om den kan svinges frem og tilbake. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
dieselfan Svart 18.Juli.2017 Del på Facebook Svart 18.Juli.2017 Takk gjen adeneo. På ett av mine 280 satt det smørenippel i toppen av akslingen, er det originalt på 290 eller DPE ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Tom Erik Pederse Svart 18.Juli.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Juli.2017 (redigert) Ser for meg MYE bannskap !! Har allerede rensket huden av begge hender..Slegga krever sitt offer :P Får prøve de gode råd dere har gitt, så håper jeg gaffelen gir seg over til slutt :) Kommer tilbake til samme link, om jeg skulle plages videre :) Ingen smørenippel på toppen av min aksling :) Redigert 18.Juli.2017 av Tom Erik Pederse (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
adeneo Svart 18.Juli.2017 Del på Facebook Svart 18.Juli.2017 (redigert) dieselfan skrev 7 minutes ago: Takk gjen adeneo. På ett av mine 280 satt det smørenippel i toppen av akslingen, er det originalt på 290 eller DPE ? Jeg husker bare at noen har smørenippel, andre ikke? Det kan kanskje stemme at AQ280 har, mens AQ290 ikke har? Smørenippelen kan jo taes ut, men som med de fleste slike aksler så er det noe dritt om man slår og banker så mye rett på akselen at den utvider seg, da gjør man bare vondt verre. Redigert 18.Juli.2017 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
dieselfan Svart 18.Juli.2017 Del på Facebook Svart 18.Juli.2017 Mener selv at jeg er restriktiv når det gjelder å slå... men med kobberdoren i mellom har jeg ikke sett deformasjon å snakke om. Men som nevnt, jeg løsner styrearmen først (med vikkng opp og ned og løser med penetrant for NDT) så slår jeg ut akslingen med kobber dor Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
adeneo Svart 19.Juli.2017 Del på Facebook Svart 19.Juli.2017 Med en passende dor i mellom er det ikke noe problem å slå på akselen. Jeg skriver kun advarselen om å slå for mye rett på akselen, slik at de som måtte lese i fremtiden ikke ødelegger akselen å ender med å måtte kappe den av (har sett det også). Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
I.M.S. Svart 19.Juli.2017 Del på Facebook Svart 19.Juli.2017 På 290 sitter giver for triminstrument på toppen av styreaksel slik at ved å slå på enden av akselen deformeres som regel anlegg for denne. Kommer ikke aksel ut ved hjelp av kiler/brekkjern mellom gaffel og skjold, må som regel skjold av båt og aksel presses ut med en hydraulisk presse. Har opplevd alt fra at styrehjelm falt ut av skjold av egen tyngde til demontering av skjold fra akterspeil. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Tom Erik Pederse Svart 19.Juli.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Juli.2017 (redigert) I.M.S For å demontere skjoldet, har jeg hørt forskjellige versjoner: Noen mener motoren må løses fra festene, og løftes i bakkant. Andre sier at det bare er å løsne boltene 4-6 stk, samt hydraulikkslanger og kjøleslange..Gasswire må vel også av? Hvilken av disse metodene stemmer til DP 290? :) eventuelt en framgangsmåte å finne på nett? Redigert 19.Juli.2017 av Tom Erik Pederse (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
dieselfan Svart 19.Juli.2017 Del på Facebook Svart 19.Juli.2017 Uten nøyaktig typebetegnelse og årsmodell og heller ikkeo bilde er det vanskelig å gjøre det nøyaktig men prøver en generell demontering: Motoren bør supporteres i bakkant siden du vel bare har motorlabber fremme. Dra girwire gjennom skjoldet og sikre inne i motorrom Demonter sjøvannsinntakslange på skjold eller motor Demonter den store runde O-ring flensen (nå er det viktig at motoren er støttet opp og sentrert) trekk flensen og ytre O-ring bakover (ut av båten) Det er 6 store bolter som holder skjoldet fast til akterspeilet, demonter disse Demonter tiltindikator sensor eller kabel Demonter hydraulikken mellom sylindre og pumpe Nå kan du kjempe med tetningsmassen som delvis limer skjoldet til akterspeilet.... lykke til det kan sitte noe aldeles... Alt dette istedet for å prøve forslaget om å bruke napper skjønner jeg ikke helt men så fikk jeg heller ikke være med i mensa.... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Tom Erik Pederse Svart 19.Juli.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Juli.2017 Tusen hjertelig takk for all tid dere har ofret for å hjelpe meg :D Settes stor pris på :) Kan herved si at jeg vant kampen mot styregaffelen, da den slapp taket for 10 minutter siden :P Tiltsensoren sitter derimot fast i akslingen, men denne skal jeg nok få ut...Gleder meg til monteringsjobben, da denne bare blir kos ;) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
dieselfan Svart 19.Juli.2017 Del på Facebook Svart 19.Juli.2017 1-0 til Tom Erik over styregaffelen Ingenting ødelagt og du har allerede startet å glede deg til monteringen Var det eikekilene som gjorde susen ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Tom Erik Pederse Svart 19.Juli.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Juli.2017 (redigert) Alt er helt og pent..Litt tæring på toppen av akslingen, men dette tror jeg skal gå greit..Styringen funket bra når jeg startet demonteringen, men måtte ha alt ut for å bytte trimsensoren :) Dette er min første båt med innenbordsmotor, så fint å lære litt på "egenhand" . gikk med ca 10 kiler, 1 boks wd40 og mange sleggeslag :) Brøt litt på styrearmen med brekkjern, noe som også hjalp på. Dobbelt så store underarmer, da jeg måtte slå på kilene forfra..satt på huk å slå rett fram pga en badeplattform som står i veien :D Redigert 19.Juli.2017 av Tom Erik Pederse (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.