Jump to content

Yanmar 3QM30, smørefett mellom doble lepper på simmerringer i sjøvannsvannpumpe?

idax

Recommended Posts

Jeg har en Sollux 24 med Yanmar 3QM30 motor, saltvannskjølt. 

Simringer i vannpumpen er byttet, men jeg har ikke montert pumpen på motoren ennå. Lurer på om det ikke ville vært lurt å smøre simringene? Det er to simringer - en som skal holde vannet ute og en som skal holde oljen inne. Begge simringene har doble tette-lepper, det er altså et hulrom i mellom. 

På et mopedforum (ja,ja) så jeg et tips om å fylle dette hulrommet med fett. 

Jeg hadde tenkt å sause alt inn med silikonfett, men det CRC-silikonfettet jeg kjøpte på Jula føles som klister, så jeg tok ikke sjansen. Men kanskje propellakselfett, eller noe mer tyntflytende lithiumfett kunne være noe? 

Eller er det bare å montere og regne med at det går bra? Det er allerede noen slitasjegroper i akslingen, så kanskje holder det begrenset uansett... 

Redigert av idax (see edit history)
Ingar skrev 17 minutes ago:

Dette hulrommet har hull ut i friluft slik at man kan se at det drypper vann når simmerringen på pumpesiden begynner å lekke.

Om hullet tettes av fett kan man i verste fall få vanninntrengning i motoren. Vært beskrevet på forumet tidligere.

Nå snakker vi vel rundt hverandre her? Hulrommet vi snakker om.er ikke mellom to simmerringer, men "inne i leppa" på hver enkelt simmerring. Det er ihvertfall det _jeg_ snakker om... :-)

Tipset til trådstarter kom jo også fra et mopedforum, og der har man vel ikke sladrehull?

Redigert av X10an (see edit history)
X10an skrev 1 time siden:

Nå snakker vi vel rundt hverandre her? Hulrommet vi snakker om.er ikke mellom to simmerringer, men "inne i leppa" på hver enkelt simmerring. Det er ihvertfall det _jeg_ snakker om... :-)

Beklager, leste ikke godt nok. Skal rette tittelen igjen slik at dette kommer frem. Var opprinnelig "Smøring av simringer vannpumpe?".

Hei Ingar, tittelen nå er forsåvidt grei den også. Stemmer at opprinnelig tittel var "Smøring av simringer vannpumpe?".

Jeg har nok kanskje tenkt for lite på slitasjen på akselen. De dypeste sporene har en annen avstand (tror jeg) enn avstanden mellom leppene på simringene, så jeg har et håp om at i hvert fall et av anleggene vil tette...

Bildet nedenfor er mer avslørende enn det jeg så med det blotte øye (begynner å innse at jeg trenger briller -  blir snart 50 (off-topic.......)

Rusten er ikke der anlegget er.

Aksel-vannpumpe.jpg

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...