Stø kurs Startet 18.Juli.2017 Del på Facebook Startet 18.Juli.2017 Hei! Etter mange år med motorbåt vurderes nå kjøp av seilbåt rundt 32-35 fot. Var på seilkurs som absolutt ga mersmak. Tråler nå Finn men er usikker på hva en som nybegynner bør se etter mht tilstand og bruk. Hva er dyrt å skifte ut? Hva kan enkelt skiftes ut selv? Mye er skrevet rundt drev og belg - er aksel å foretrekke? Hva har båtens alder å si? Rorkult? ser mange foretrekker rorkult men det virker litt sprøtt når man er vant med ratt. Hvordan er dette å legge til med? Båten må kunne seiles alene - hva er viktig å tenke på i den sammenheng? Seilgarderobe-hva bør man være obs på? Hvor viktig er alder vs bruk? Takker for alle gode råd! Sitér dette innlegget Link to post
BMF Svart 18.Juli.2017 Del på Facebook Svart 18.Juli.2017 Dere skal tage denne. Har ejet een 25 år. Du vil ikke fortryde https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=100294682&fks=100294682 Sitér dette innlegget Sejlerlivet skal vurderes over flere sæsoner + Glæden ved at sejle er glæden ved at glæde sig Link to post
Grønnskollingen Svart 18.Juli.2017 Del på Facebook Svart 18.Juli.2017 (redigert) Velkommen til Baatplassen og lykke til. Alder på seilbåt er ikke avgjørende så lenge den har blitt ivaretatt og kvaliteten i utgangspunktet er god. En velholdt 20 år gammel Hallberg Rassy kan være like fin som en fem år gammel campingseiler. Rorkult er en vanesak. Jeg har sverget til det i mange år, men bruker nå ratt fordi det er hensiktsmessig på den båten jeg har nå. Synes fremdeles jeg får bedre rorfølelse med pinne enn med ratt og kan legge over roret veldig raskt ved fortøyning. Men om du ikke går for en regattabåt er det nok vanligst med ratt når lengden er > 35 fot. For å seile alene er det en stor fordel å kunne nå genuavinsjer og storseil uten å måtte flytte seg fra rormannsplassen. Man kan slippe unna dette med en autopilot, men det er ikke ideelt. En retningsstabil båt gir deg litt avlastning når du er opptatt med skjøtene. Lazyjacks gjør det lettere å få ned seilene uten mannskap til å pakke. Det er delte meninger om aksel Vs drev. Jeg setter pris på det lave støynivået til drevet og en kompakt installasjon. Har hatt aksel og det fungerte også fint, men støyet mer og var ganske fiklete å få justert rett i et trangt motorrom. Seilbåter har grusomt trange motorrom... Og til hva du kan gjøre selv.. I mine tidligere båter gjorde jeg alt selv. I den nye er det rett og slett for mye elektronikk. Om man er nevenyttig kan man stort sett fikse det meste på en seilbåt selv, inkludert å skifte drevmansjett. Redigert 18.Juli.2017 av Grønnskollingen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Stø kurs Svart 18.Juli.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Juli.2017 Takk for tips! Ser ut til å være mange velholdte litt eldre båter ute på Finn. Jeg kjenner ikke så godt til merker/modeller enda men en som jeg har merket meg er Hallberg Rassy 29. Trange motorrom kjenner jeg imidlertid godt til men på enkelte båter ser det ut som man kan fjerne skottene rundt slik at man hvertfall kommer til filter, vannpumpe osv. Er opptatt av båten skal være grei å håndtere inn og ut av havn og forstår at rorkult kan være en fordel. Merket på kurset at en 37 fots seilbåt faktisk var enklere å ta ut og inn i båsen enn den planende båten jeg solgte i fjor. Sitér dette innlegget Link to post
TGR Svart 18.Juli.2017 Del på Facebook Svart 18.Juli.2017 Stø kurs skrev for 2 timer siden: Hei! Etter mange år med motorbåt vurderes nå kjøp av seilbåt rundt 32-35 fot. Var på seilkurs som absolutt ga mersmak. Tråler nå Finn men er usikker på hva en som nybegynner bør se etter mht tilstand og bruk. Det er vanskelig å svare på spørsmålene dine når man ikke vet hva slags prisleie du tenker deg. Men hvis du ser etter en eldre båt, så sjekk kjølbolter, rorinnfesting, plastpest, skader på skrog osv. Er det forseil / genua på rulleforstag, så forviss det om at det er UV-bestandig akter- og underlik. Dra gjerne seilene ut / heis de opp for å sjekke tilstand. Sjekk stående rigg for korrosjon, masteknekk er dyrt. Sjekk i vinduskarmer innvendig etter spor av vannlekkasjer, sjekk etter løse lininger. Sjekk at motoren er tørr, bruk nesa for å sjekke etter diesel, svetting eller lekkasjer. Jeg er midt i samme prosess. Jeg luker vekk båter med saltvannskjølte motorer og jernkjøler. Blykjøl og ferskvannskjølt motor er det som gjelder her i gården. Båter er krevende nok i utgangspunktet, man behøver ikke kjøpe seg skjulte / fremtidige problemer. Happy hunting :) Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 18.Juli.2017 Del på Facebook Svart 18.Juli.2017 Du kan gå ut ifra at det meste kan seiles og håndteres alene. ? Det er mye på en seilbåt som koster mye å kjøpe nytt. En 20 hk motor koster 60-100 tusen. Ny mast og rigg til en 32 foter, 130tusen ? Storseil 20-25 tusen ? Sitér dette innlegget Link to post
Bay_liner Svart 18.Juli.2017 Del på Facebook Svart 18.Juli.2017 Ofte er selgeren det viktigste elementet å være obs på. Er det 1 ting som skurrer er det grunn til å være på vakt uansett hvilken type bruktkjøp det gjelder. Tommelfingerregel. Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
Xtian Svart 19.Juli.2017 Del på Facebook Svart 19.Juli.2017 En fordel med rorkult er at den også har en rorkultforlenger. Den gir deg mye større frihet med hensyn til hvor du vil sitte å styre. Vanligvis vil du sitte på lo cockpitkarm og lene deg mot mantauet for å få god oversikt over seilene, men du kan også ta den med deg rundt omkring hvis du f.eks. trenger å stramme på en vinsj et sted. Sitér dette innlegget Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt. Link to post
Grønnskollingen Svart 19.Juli.2017 Del på Facebook Svart 19.Juli.2017 1 hour ago, Xtian said: En fordel med rorkult er at den også har en rorkultforlenger. Den gir deg mye større frihet med hensyn til hvor du vil sitte å styre. Vanligvis vil du sitte på lo cockpitkarm og lene deg mot mantauet for å få god oversikt over seilene, men du kan også ta den med deg rundt omkring hvis du f.eks. trenger å stramme på en vinsj et sted. Helt enig! HR29 er skikkelige båter som holder seg godt. De er ganske saktegående på grunn av vekta, men de kan seile i allslags vær og er ihvertfall i mine øyne en skikkelig pen båt å se til. En HR29 er lett å seile alene og få inn og ut av havn. Og så får du medlemskap i en fjong klubb i tillegg :-) Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 19.Juli.2017 Del på Facebook Svart 19.Juli.2017 (redigert) Autopilot er ett must ved alene-seiling. Med rorkult er dette billig og enkelt utstyr å montere/bytte. Jeg har selvslående fokke. Det syntes jeg var veldig kjekt da jeg begynte å seile alene som nybegynner. Er vel knappest ett must, men kjekt å ha. Alle skjøter og fall bør være trukket til cockpit for å seile alene, så du slipper å springe fram på dekk i utide. Forseilet bør være på rull (men det har vel de fleste nå). Sjekk at du kan reve fra cockpit, og alene. Ang seildrev : Volvo anbefaler bytte av belg hvert 7 år, så sjekk hvor lenge det er siden sist skifte hvis båten har slikt. Det er vist litt krevende å bytte dem. Yanmar har dobbel belg og alarm i mellom dem, så der kan du kjøre til alarmen går (sensoren må testes hvert år) før du trenger å bytte, og det er vist ytterst sjelden at det skjer. Jeg tror min neste båt har aksel, men det er ikke avgjørende for valget. Sjekk at seilene er hele og pene og at sømmene er OK. Hvis de er UV skadet blir de stive og sprø, spesielt der de er eksponert for sol når de er sammenrullet/pakket.. Sjekk at fall og skjøter ikke er utslitt. De er enkle å skifte, men en eier som har neglisjert slikt har fort neglisjert andre ting også. Redigert 19.Juli.2017 av Erik (see edit history) Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Eureka Svart 19.Juli.2017 Del på Facebook Svart 19.Juli.2017 Rorkult gir gjerne bedre plass i cockpit nå du ligger i havn. Men nå skal det også sies at 2-3 fot forskjell i størrelse på båten, gir stort utslag på båtens størrelse, lengde og bredde, og utformingen av cockpit. Jeg vi påstå at en god cockpitkalesje er et must. -og det koster mye å få laget i ettertid/ bytte. Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 19.Juli.2017 Del på Facebook Svart 19.Juli.2017 (redigert) 14 hours ago, Stø kurs said: Hva er dyrt å skifte ut? Det som har med fremdrift å gjøre; motor og seil, er dyrt. Når det gjelder seil er det jo et spørsmål hva man ønsker å legge i det også. Hvis du f.eks. kjøper en 10 år gammel båt med "originalseil" (dvs. billigste type) fra fabrikken vil du ønske å bytte fordi de er utblåst og ikke fungerer optimalt. Elektronikken er dyr, må man bytte autopilot og det hele koster det flesk. Dersom båten er veldig gammel eller brukt veldig mye, f.eks. på langtur, kan det være nødvendig å bytte stående rigg. Det koster også litt. Ellers er alt annet ganske billig. Not. Quote Hva kan enkelt skiftes ut selv? Du kan gjøre ganske mye selv og spare mye penger på det. Jeg ville vel sagt alt annet enn stående rigg, men hvor enkelt det er kommer jo an på egne ferdigheter også. Quote Mye er skrevet rundt drev og belg - er aksel å foretrekke? Vil vel svare et entydig ja på det der... hva er enklest og billigst? En lang stålstang eller en bråte med tannhjul, pakninger, simringer, skruer, muttere, gearolje og whatnot. Joda, du har et gir med aksel også, sant det. Men, ikke la dét bli den avgjørende faktoren. Drev fungerer det også, stort sett smertefritt. Quote Hva har båtens alder å si? Billigere i innkjøp, dyrere i drift? Og så skjer det jo ting oppigjennom årene mht. konstruksjon og produksjonsmetoder. Noen hevder, og sikkert med rette noen ganger, at eldre båter er mer solid produsert. Dog gjør man seg jo erfaringer og forbedrer ting kontinuerlig. Det som er sikkert er at mer moderne båter har mer plass, tendensen er jo bredere og bredre hekk, nå kan man få to akterkabiner der båtlengden vanligvis ble levert med stikk-køye i "gamle dager". Seilegenskapene er ofte bra, og vekten lavere. Men til f.eks. havseilas vil likevel mange foretrekke en litt mer tung og "treg" båt siden det er mer komfortabelt over tid. Quote Rorkult? ser mange foretrekker rorkult men det virker litt sprøtt når man er vant med ratt. Hvordan er dette å legge til med? Det virker nok like sprøtt med ratt når man er vant til rorkult. Fordelen med rorkult er at den ikke tar opp særlig plass i cockpit (men krever plass når du skal manøvere), du får en mer direkte følelse med kreftene (selv om det kan være ganske bra med ratt også), det er aldri tvil om rorets posisjon, og mekanismen er rimelig enkel. Det er helt kurant å legge til med rorkult, men alt krever tilvenning. Forskjellen på å legge til med motorbåt og seilbåt er nok større, uansett ratt vs. rorkult. Quote Båten må kunne seiles alene - hva er viktig å tenke på i den sammenheng? Autopilot er nesten et must. Rulleforseil veldig praktisk, men har du autopilot kan du jo komme deg på fordekket og berge fokka. Generelt har "trenden" utviklet seg slik at nyere båter har større storseilareal relativt til forseilet, noe som gjør det litt lettere å krysse. Selvslående fokk gjør ting enda enklere. Stort sett er de fleste båter greie nok å seile alene. Skal du krysse mye innaskjærs kan du jo vurdere selvslående, men det meste går fint. Rullestorseil kan også være en fordel, men da vil du antagelig også ha et skikkelig seil med stående spiler. Jeg foretrekker vanlig storseil med zip-pack og lazy-jacks. Da blir det ganske greit å håndtere storseilet når det skal ned. Quote Seilgarderobe-hva bør man være obs på? Hvor viktig er alder vs bruk? Vanskelig å si, har seilene stått på båten hele tiden har jo alderen noe å si uansett bruk, men hvis de har vært lagret innendørs, pent pakket og uten masse salt og møkk har ikke alderen så mye å si. Kvaliteten på duken har også betydning, turseil er sydd av dacron for slitestyrke og lav pris, men de er ikke så formstabile som seil sydd i dyrere duk, aramid, kevlar, karbon osv. Men disse er igjen offer for slitasje, kevlar tåler dårlig sollys og karbon er følsomt for mekanisk slitasje trur eg ... Redigert 19.Juli.2017 av quantumduck (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Vindøyet Svart 19.Juli.2017 Del på Facebook Svart 19.Juli.2017 Du har ikke svart på prisnivå. Men her har du en som er "plug'n play". Relativt nytt og samtidig utstyr å utvikle deg på med bl.a. code1/spinnakerrigget https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=98586586 Med disse nye cruiserne vil du kjenne igjen mange av fordelene med motorbåt. Og da går overgangen lettere. Gamle seilere er laget for seiling og det meste av komfort er nedprioritert. Her får du det beste av to verdener, og så kan du heller oppgradere til en rå regattamaskin om noen år. Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 19.Juli.2017 Del på Facebook Svart 19.Juli.2017 (redigert) 14 hours ago, BMF said: Dere skal tage denne. Har ejet een 25 år. Du vil ikke fortryde https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=100294682&fks=100294682 Ser ikke dum ut i det heletatt, kjenner dog ikke båttypen. Vil si et par ting om ergonomi i cockpit til TS. På bildene i annonsen her ser jeg en cockpit med relativt god plass. Man kan sitte behagelig på rekka når båten krenger (den "skrå kanten" foran vinsjen på bildet). Men det ser ut som rormannen ikke har noen slik flate å sitte på, og rekker han fram til rattet når han sitter på rekka? Jo større ratt, desto mer kan man sitte på rekka, og da har man etter min mening bedre kontroll, kan seile mer aktivt på kryssen. Men så tar større ratt større plass da. Så der kommer en av fordelene med rorkult (og rorkultforlenger) inn. Rorkult kan imidlertid bli tung å bruke på større båter, hvor kreftene er større. Kan jo løses med lengre rorkult, men denne krever da større plass v. manøvrering. Til turseiling vil jo noen tenke "omvendt" også, og helst kunne sitte i cockpit hele tiden, der er det tross alt tørt og lunt. Denne båten har også løygangen (skinne som storseilskjøtet er festet i) i cockpit. I forhold til seilegenskapene er det best. Men det tar plass. Cruisere har ofte en kort løygang på hyttetaket isteden. Det fungerer det også, men er mindre optimalt, krever mer kraft når skjøtepunktet er lengre fram på bommen. Noen båter har ingen løygang i det heletatt. Denne båten har også vanlig skjøte. De med løygang på hyttetaket, og en del med løygang i cockpit også, har lagt opp såkalt "tyskerskjøte", dvs. skjøte føres framover langs bommen, ned langs masta og så akterover til cockpit hvor man bruker vinsj for å skjøte inn. Alternativet er som du ser på bildet her, hvor utvekslingen i skjøteblokkene gjør at man kan stramme skjøtet for håndkraft isteden. Smak og behag hva man velger, tror jeg. En veldig enkel tommelfingerregel sier at desto mer behagelig båten skal være å seile, desto mindre plass får du under dekk. Fordi du da får mer plass i cockpit og på dekk. Jeg tror en del som kjøper seilbåt for første gang er usikre, og tenker at de uansett bare skal på tur, ikke trenger en "racer" og så videre, og prioriterer "campingegenskapene" litt for høyt. Det er selvsagt fint med komfort og plass under dekk. Men er det der man skal være hele tiden da? Det er vel fint om det er plass til alle rundt bordet i cockpiten også, ikke bare i salongen? Jeg har en "racerbåt" (som brukes som turbåt for det meste) hvor det er prioritert å ha god plass på dekk, slik at mannskapet har gode og trygge arbeidsforhold under seilas. Fint det, men det er også utrolig greit i alle andre sammenhenger også, når bagasje og handleposer skal bæres over dekk, f.eks., eller noen vil ligge å sole seg. Litt mindre volum under dekk blir det, men det er like mye ståhøyde der jeg trenger der uansett. Redigert 19.Juli.2017 av quantumduck (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 19.Juli.2017 Del på Facebook Svart 19.Juli.2017 Utover alt det som er nevnt, særlig tilstand på motor og rigg ville jeg lagt vekt på å få sjekket skrog/kjøl virkelig godt. De fleste seilbåter har hatt kontakt med moder jord hvis de er noen år gamle. Uten at det engang trenger å være veldig synlig kan det føre til delaminering, oppsprekking mellom kjøl og skrog som gjør at en får saltvann inn på kjølboltene, som igjen osv.. Mao en real "partykiller" som forsåvidt foregående eier(e) ikke engang trenger å skjønne har skjedd. Spørs hvilken prisklasse du legger deg i, men det er sånt jeg ville fått gode fagfolk til å vurdere om jeg kjøpte en seilbåt litt opp i prisklasse. --- Mye av det som er nevnt er også "kjekt", men lett/billig å selv ordne. Feks legge rev, fall osv bak til cockpit. Om båten er av litt nyere dato tror jeg vel det er standard. Autopilot på rorkultbåt er billig. Støtter alle som sier "rorkult", men er ørlite i tvil når du nærmer deg 35 fot ish, da må en i hvertfall være i stand til å seile båten på en balansert måte for at det ikke skal bli tungt, men det skal man forsåvidt uansett da ;-) Syns også rorkult er overlegent ratt på alle områder så ratt på en båt på 31 fot hadde jeg sett på som negativt. Tar mye plass i cockpit, mer avansert teknisk løsning (les, som kan gå i stykker pluss vedlikehold) og krever langt dyrere løsning ifht autopilot. --- Tror ikke jeg hadde lagt vekt på aksling/vs seildrev. Har kun hatt aksling selv og vet i hvertfall at det er enkle og nær vedlikeholdsfrie greier. Også lett å reparere selv når noe må byttes (byttet cutless og volvokondom på egen båt, veldig enkle greier å drive med). Mener å ha sett noen måtte flytte motor for å ha ut seildrev, men det var kanskje noe sære greier..? Selv hadde jeg valgt aksling fremfor seildrev bare fordi jeg syns aksling er enkle greier som jeg kan litt om fremfor det andre, men hadde ikke latt det være avgjørende ved noe kjøp. --- Så tja, samlet sett. Prøv å unngå de store og dyre "feilene" (motor/skrog/kjøl). Hvis båten feks ellers er veldig bra men feks har slitte originalseil så kanskje det er verdt å kjøpe båten og nye seil? Eller om den er bra men mangler autopilot og litt annet div og prisen blir riktig så kanskje det blir ett godt kjøp allikevel osv. Ville også lagt vekt på at forrige eier har eid båten over en litt lengre periode. Selgere som nær sagt "vipper en båt videre" ville jeg holdt meg unna. Meglere likeså, en må ha en person som har brukt og eid en båt en tid for å få god informasjon om båten. En selger som innbyr til tillit, som også påpeker svakheter og tidligere feil med båten som har blitt rettet opp ville jeg stolt mer på enn en som selger en "perfekt" båt uten kjente feil. De båtene tror jeg det er ekstremt få av, og langt færre enn hva det selges ;-) Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 19.Juli.2017 Del på Facebook Svart 19.Juli.2017 Eureka skrev 34 minutes ago: Jeg vi påstå at en god cockpitkalesje er et must. -og det koster mye å få laget i ettertid/ bytte. Helt sant at det koster. Koster mye å bytte også, om det gamle er utbrukt/slitt. Gjelder også sprayhood og bom-trekk som man ihvertfall må ha. Levetid på slikt er kanskje 10 år hvis god kvalitet, så vell verdt å sjekke alder og tilstand på dette ved kjøp. Betalte akkurat 30 000,- for ny lazybag og sprayhood. Men om det eneste kriteriet som ikke innfris er full kalesje på ett prospekt så finnes det muligheter som ikke er fullt så dyre : http://www.habitent.com/ Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
quantumduck Svart 19.Juli.2017 Del på Facebook Svart 19.Juli.2017 2 minutes ago, Pinkvin said: En selger som innbyr til tillit, som også påpeker svakheter og tidligere feil med båten som har blitt rettet opp ville jeg stolt mer på enn en som selger en "perfekt" båt uten kjente feil. De båtene tror jeg det er ekstremt få av, og langt færre enn hva det selges ;-) Veldig enig i dette. Når det gjelder skader og delaminering, kan man jo få tatt båten på land og hyre inn en takstmann, som vet hva han skal se/lytte etter. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 19.Juli.2017 Del på Facebook Svart 19.Juli.2017 (redigert) Egentlig to gode kandidater som er kommet opp. En campingbåt og en rask og velseilende båt. Uavhengig av pris hadde jeg valgt Divaen fordi jeg ville foretrukket en raskere og morsom båt fremfor en del detaljer rundt komfort. Har selv løygang rett foran nedgangen til båten, er sikkert kjekt uten, men rent praktisk sett er det et "problem" som er ute av verden i samme øyeblikk som en har lært å håndtere det. Ligger en til havn så setter en skjøtet ut på ripa og ellers kan en flytte skjøtevogna unna til siden osv. Og sånn er det med mange ting i båt, en finner løsninger og "venner seg til" uten å tenke på det som et "problem". -- Og når en ser på pris på den ene vs den andre er det jo nær stang ut for Bavariaen. Men de buasofane på Divaen likte jeg ikke. Ser forsåvidt pent ut men personlig liker jeg best å sitte i hjørnet på en sofa, og er det plass, med beina langsetter. Pluss at en mister et par potensielle soveplasser, om ikke annet så for en middagslur. -- Jeg tipper en vil få langt mer igjen i form av seilglede i Divaen. Seilglede er vanskelig å verdsette men min påstand er at det er verdt mye penger. Har selv gått fra 31 fot med seilglede til 39 fot med langt mer plass og god komfort og savner fortsatt seilgleden i 31 foteren. Personlig syns jeg et par gode kryss/slørelegger med stor seilglede i løpet av en ukes ferie overgår både egen dusj, ekstra dass, varmt vann i krana, løygang på hyttetaket, rullestorseil, stor plass i cockpit når en ligger i havn osv med stor margin :-) --- Men dette spørs på familien da. En bør ha minst en person til som liker å seile, dvs ønsker å "delta" syns jeg. Eller i det minste så blir det mye mer gøy da. Om det er mer "tradisjonelt" der far i huset gjør alt over dekk og mor gjør alt under dekk så tror jeg nok jeg hadde gått for campingseileren. Heller få være på sjøen i campingbåten med høy komfort og minst mulig krengign enn å måtte gå for bobil på en måte ;-) --- Kjenner jeg er litt i tvil ifht cockpittelt iom at sommerene har vært så begredelige de siste årene har vi hatt ekstremt stor glede av det, og ja vi har prøvd uten. Rent sånn familiekosmessig syns jeg cockpitelt nær sagt er et absolutt. Om det ikke er på båten en kjøper så må man få det laget etterpå. Redigert 19.Juli.2017 av Avmønstret# (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 19.Juli.2017 Del på Facebook Svart 19.Juli.2017 quantumduck skrev 16 minutes ago: Veldig enig i dette. Når det gjelder skader og delaminering, kan man jo få tatt båten på land og hyre inn en takstmann, som vet hva han skal se/lytte etter. Og da er det kanskje på sin plass å nevne at såkalte "takster" for under tusenlappen fra en eller annen båtorganisasjon ikke nødvendigvis er veien å gå? ;-) Sitér dette innlegget Link to post
Stø kurs Svart 19.Juli.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Juli.2017 Takker for alle innspill. Prisleiet jeg tenker på er 200-350k men det vil måtte vurderes opp mot nyere dersom det er mer kurant. Det viktigste er å kunne bruke tida utpå og ta nødvendig oppgraderinger utenom sesongen. Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 19.Juli.2017 Del på Facebook Svart 19.Juli.2017 1 hour ago, Pinkvin said: Og da er det kanskje på sin plass å nevne at såkalte "takster" for under tusenlappen fra en eller annen båtorganisasjon ikke nødvendigvis er veien å gå? ;-) Ja, det må da være bedre å bruke en fagmann med god kjennskap til plastskader? Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 20.Juli.2017 Del på Facebook Svart 20.Juli.2017 @Grønnskollingen Det var dat voldsomt som du pusher HR? I men verden er HR minst like mye campingvogn enn de fleste andre seilbåter. Lukseriøs riktignok, men det er vel mer fokus på bokomfort enn seilegenskaper. @TS: Mye er nevnt her og seil, motor etc. er jo en gjenganger. Men vær også klar over at rigg (løpene og fast) har en "best før"-dato. Er det en båt som runder 15-20 år kan det være lurt å få den sjekket av en kyndig person og eventuelt ta kostnaden med å bytte. Som oftest kan du la mast og bom leve, men bytte stag og vant. Sitér dette innlegget Link to post
Stø kurs Svart 20.Juli.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Juli.2017 Skjønner at det er en del flere elementer i seilbåt enn motorbåt som en må være obs på. Merker meg rådet om en selger som innbyr til tillit og å få med seg en kyndig person. Tenker også det kan være lurt å melde seg inn i nærmeste seilforening En del opplysninger om vedlikehold fremgår av annonsene på Finn - ser at mange viser til når ting har vært skiftet ut - så det blir den første "silingen". Takknemlig for alle tilbakemeldingene - er ny her på forumet - og har fått mange gode råd. Ser frem til å heise seil på egen skute!! Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 20.Juli.2017 Del på Facebook Svart 20.Juli.2017 1 hour ago, Stø kurs said: Tenker også det kan være lurt å melde seg inn i nærmeste seilforening Det er en veldig god idé, bli gjerne med som mannskap, da lærer du seiling ganske raskt. Sitér dette innlegget Link to post
Barbaria Svart 20.Juli.2017 Del på Facebook Svart 20.Juli.2017 Hvis du har sett på hus annonser noen gang så kan du oversette seilglede til "et hus med sjarm". Og alle vet hva en megler mener med "sjarm". Prut litt på den Bavarian så har du en knallbåt som ikke alt for mange kløner har satt fingrene i (bortsett fra produsenten mener noen). Sitér dette innlegget Barbaria på tur - Blogg Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.