Jump to content

Hva bør man se etter ved kjøp av brukt seilbåt rundt 32-35 fot?

Stø kurs

Recommended Posts

6 hours ago, Krimart said:

@Grønnskollingen Det var dat voldsomt som du pusher HR? I men verden er HR minst like mye campingvogn enn de fleste andre seilbåter. Lukseriøs riktignok, men det er vel mer fokus på bokomfort enn seilegenskaper.  :wink:

Da er du ganske sart om du synes jeg er voldsom. Vi kan vel være enige i at HR er et merke som er kjent for god og holdbar kvalitet, selv om de slett ikke er blant de raskeste. Campingvogn er ikke til forkleinelse for noen, men heller noe man kan ønske seg om det er det som er viktig. For tiden er jeg eier av en tysk campingbåt som ser ut som en skoeske med flaggstang. TS spør om hvor dyrt/risikabelt det er å kjøpe brukt båt. Som jeg forsøkte å illustrere, med HR som eksempel, er at et godt utgangspunkt og en samvittighetsfull eier kan gjøre en eldre seilbåt til et vel så godt kjøp som en med senere  produksjonsdato. HR29 var det noen andre enn meg som foreslo, men jeg kan gi min tilslutning til at det er fine og sjøsterke båter etter å ha seilt en ved flere anledninger.

Barbaria skrev 1 time siden:

(...)

Prut litt på den Bavarian så har du en knallbåt som ikke alt for mange kløner har satt fingrene i (bortsett fra produsenten mener noen).

Viste seg å være en velholdt båt med riktig motor og mye utstyr. Ikke prutningsmonn og det er flere som vil legge inn bud på denne. Regner med at den er solgt i morgen. Så dette må være en populær båt. Men kan noen fortelle meg hvorfor Bavaria er brun i bunnen? Trodde alt annet enn hvitt/lyse farger var bannlyst der nede..

Guest Avmønstret#
Barbaria skrev for 3 timer siden:

Hvis du har sett på hus annonser noen gang så kan du oversette seilglede til "et hus med sjarm".

Og alle vet hva en megler mener med "sjarm":yesnod:.

Ja hvis en tror det er seilglede så er nok Bavaria definitivt riktig valg :giggle:

--

En kan kjøre en Porsche 911 og en Toyota Avensis Oslo- Geilo. Begge kommer seg frem, begge får det fint på Geilo, men en kommer kanskje litt kjappere frem i Porscha, en har det antagelig ganske mye gøyere underveis hvis man liker å kjøre bil, men kan også være litt mer sliten. Men en kommer seg frem uansett hva en velger. 

--

I båtverden trenger en heldigvis ikke en 911 for å ha det gøy. Noen seilbåter er mer "lekne", gir bedre respons, er mer morsomme å seile enn andre. Det er hva seilglede handler om. Å oppleve stor glede ved selve seilinga. Det handler definitivt ikke om å prøve å selge noe rask som "sjarmerende". 

Personlig hadde jeg vel knapt giddet å seile om det ikke ga noe spesielt, dvs seilgleden. Da hadde jeg definitivt gått for motorbåt. 

--

Jeg tror det kan være feil å velge en båt med litt "dølle" seilegneskaper (sier ikke at denne bavariaen har det nødvendigvis) fordi man er nybegynner. Tvert i mot tror jeg det vil være viktig og riktig med en båt som gir tydelige signal, som er lett å trimme osv slik at man lettere kan lære seg å gjøre det som er riktig. Mao, jeg syns ikke nybegynner bør styre unna båter som det er litt futt i. Men en trenger selvsagt ikke å gå for de værste regattamaskinene heller. 

Men det er ikke noe stort poeng, en kan jo alltids oppgradere til en båt med litt mer egenskaper etterhvert. Men dumt om man går glipp av "hele greia" fordi man velger en førstegangsbåt som ikke gir noe særlig ifht seiling da.. 

Det er mange former for seilglede.

Å seile aktivt i en leken båt er gøy, men å cruise avsted på autopilot og bare sitte og kikke  på omgivelsene som skifter uten andre lyder enn litt klukking og godlyder fra skrog gjennom vann er definitivt seilglede det også.

Kanskje med en fiskestang eller ett snøre å sjekke innimellom, mens man nipper til noe godt og svalende :tongue:

Denne formen for seilglede oppnår du vel med alle seilbåter hvis du vil.

Men jeg er enig i at som fersk seiler som blir bitt av basillen så er det kjekt å kunne kjenne litt på balansen og responsen i båten og være litt aktiv på trimmingen ja.

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

• 1 måned senere...

Har nå vært rundt og kikket på en del seilbåter rundt 32 fot og lært bla:

-mange selgere har hatt båten i kort tid og vet ikke så mye om den. 

-må huske å sjekke om bildene på Finn er av nyere dato

-båter fra 2000 og nyere kan se bra ut på bildene men det viser seg at dekk og skrog er mer slitent/skadet/krakeleringer/misfarget enn det jeg liker. 

-båtene er lite brukt og lite sett etter?

-stort sett alltid noe som ikke fungerer eller "skulle vært gjort"

-teakdekk ser pent ut men synes det er vanskelig å bedømme om det er i god stand. Vedlikehold og høye kostnader ved utskifting gjør dette mindre attraktivt.

-innredningen har holdt seg bra

-rullestorseil styrer vi unna. For mye rallemikk inne i masta

-stor forskjell i plass ombord på båter av samme lengde, samme gjelder ståhøyde og hvor lett det er å bevege seg rundt på dekk.

-ett nytt forseil og ett litt slitent storseil ser ut til å gå igjen. Man bytter tydeligvis ikke begge samtidig.

Jakten fortsetter utover høsten..

Guest Avmønstret#
Stø kurs skrev for 1 time siden:

-stort sett alltid noe som ikke fungerer eller "skulle vært gjort"

Helt ærlig tror jeg det er veldig nær selve quintessen ved å ha båt av litt størrelse.

Mener jeg har et vagt minne av at det har eksistert noen øyeblikk der "alt er gjort", men de var ikke ekte fordi en bare hadde glemt noe. ;-)

Men en kommer også langt med å fortrenge, glemme, ignorere eller rett og slett ikke bry seg for en liten stund.  

Din tilnærming høres veldig riktig ut, styr unna teak og rullestor. At selger ikke vet noe om båten vekker jo gjerne mistanke. Ellers er det jo som Pinkvin sier: det er alltid noe som skulle vært gjort. Men: det er jo når denne listen har gått fra å være alle "hadde vært fint" til "må gjøres snarest" man gjerne nærmer seg selger-stadiet? Men det gir jo prutningsmonn, særlig på høstparten. Tror jeg ville - hvis jeg var i dine sko - sett etter båter der de STORE utgiftene seil, motor, rigg er tatt, og der de STORE STORE reperasjonsoppgavene som kjøl/kjølinnfesting, morkent sandwich-dekk mm. Ikke er påtrengende. At det er litt sliten innredning og gelcoat, noen småskader,  elektrisk moden for utskiftning er jo bare gøy å gå løs på?

Klart det er noe av sjarmen med båt å ha noe å pusle med - men det må være overkommelige prosjekter. Er så absolutt innstilt på det. Skepsisen kommer når jeg ser at elementære ting ikke er i orden (f.eks. lensepumpe, lanterner) og når seil må byttes og motor har 15 år på baken..det eneste som blomstrer er gelcoatrosene. (Sef greit med 1-2 men når de begynner å bli store og nære vannlinjen så frister det ikke.) Nye seil bør bety prutningsmonn så det er jeg med på. "Levetiden" på motoren er jeg mer usikker på. Har hatt snekker med Yanmar motorer som var 15+ år og gått 15-2000 timer gamle uten at det var noe problem. Definitivt mye motor igjen. Forstår at slik er det ikke på seilbåter? Er det pga belastningen? Mange av motorene ser bra ut og har blitt fulgt opp med skifte av olje, filter osv men ikke nødvendigvis større servicer.

Guest Avmønstret#
Stø kurs skrev 20 minutter siden:

"Levetiden" på motoren er jeg mer usikker på. Har hatt snekker med Yanmar motorer som var 15+ år og gått 15-2000 timer gamle uten at det var noe problem. Definitivt mye motor igjen. Forstår at slik er det ikke på seilbåter? Er det pga belastningen? Mange av motorene ser bra ut og har blitt fulgt opp med skifte av olje, filter osv men ikke nødvendigvis større servicer.

Ikke noen forskjell på det nei.. Går mange 80-talls seilbåter med originalmotor uten problemer. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...