Bay_liner Startet 18.Juli.2017 Link til dette innlegget Startet 18.Juli.2017 Kom over denne reisekonverteren (200W) som faktisk omformer både spenning og frekvens på riktig måte: https://www.amazon.com/LiteFuze-Travel-Voltage-Frequency-Converter/dp/B01K7UZ0VG/ref=sr_1_fkmr0_1?ie=UTF8&qid=1500409717&sr=8-1-fkmr0&keywords=50hz+60hx+converter Har man en US båt med originalt kjøleskap vil dette behøve 60Hz frekvens for å gi riktig kjøleytelse. Det holder ikke med å tilføre 110 eller 115v via 230/110v trafo, motoren vil gå alt for sakte. I mitt tilfelle fungerer kjøleskapet utmerket på 12V men ved landligge hvor 230v landstrøm er tilgjengelig er det fordelaktig å benytte denne som "power source". Det viser seg at på min Bayliner 2556 er kjøleskapet foruten 12v tilførslen plugget inn i en 110v stikkontakt bak kjøleskapet. En kan såldes plugge denne konverteren rett i denne stikkontakten og plugge kjøleskapet rett i konverteren men det betinger at en har bygget om tilførselelen til kjøleskapet til 230v. Her gjelder det å holde hodet litt klart vha fagfolk. I tillegg er det selvsagt viktig at både kjøleskapet (som standard) og konverteren får tilstrekkelig kjøling. Ja, ja kjøleskapet er fra 1992 men siden det er bygget i Japan regner jeg med at det blir med en del år til.... Støyer litt for mye: Ja Fungerer bra: Ja :) Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
X10an Svart 18.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2017 Jeg er klar over at spesifikasjonene på linken sier at den er god for 200W. Men min erfaring med slikt tilsier at du ikke bør bli overrasket om det viser seg at den ikke takler særlig mer enn halvparten av dette som kontinuerlig belastning. Et kjøleskap kan kreve en relativt høy startstrøm for å få startet kompressoren. Det er absolutt ikke sikkert at denne i det heletatt klarer å sparke kompressoren i gang, med risiko for brent motor som resultat. Sjekk også hvilken effekt er kjøleskapet merket med når det driftes fra 110v. (starteffekten er ofte høyere enn merkingen skulle tilsi) Har ikke lyst til å være festbrems, men dette er helt klart noe du bør ha i bakhodet om du velger å forsøke deg på en slik. Sitér dette innlegget Link to post
000 Svart 18.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2017 (redigert) ja perfect for clippers shavers og trimmers står det. Ikkje strie greia mao. Du vil aldri få starta kjøleskapet med den der. Til sammenligning så måtte eg opp i 1000w vekselretter for kjøleskapet sku funke. Forøvrig drar det knappe 60w under drift iflg måleren Redigert 18.Juli.2017 av Knurrbart (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bay_liner Svart 18.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2017 (redigert) Holder fint for mitt skap som trekker kun 60W (110v) , starstrøm ikke noe problem. Finnes kraftigere varianter om det er behov for det. Redigert 18.Juli.2017 av Bay_liner (see edit history) Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
X10an Svart 18.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2017 Det lureste er nok å fortsette med å drifte kjøleskapet med 12v, og heller la landstrømladeren ta den ekstra belastningen. Sitér dette innlegget Link to post
Bay_liner Svart 18.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2017 (redigert) Nix, 110v løsningen er bedre og la den doble laderen ta seg av batteriene. Redigert 18.Juli.2017 av Bay_liner (see edit history) Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
000 Svart 18.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2017 Å du har dobbel lader med du. Du verden for en mann Sitér dette innlegget Link to post
X10an Svart 18.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2017 Bay_liner skrev 1 minute ago: Holder fint for mitt skap som trekker kun 60W (110v) , starstrøm ikke noe problem. Om du har kontroll på dette så kjør på. At startstrøm ikke er et problem tilsier kanskje at du har et peltier-skap, og da har du strengt tatt ikke behov for frekvenskonvertering i utgangspunktet. Men nå virker det jo som du har kontroll, så da gir jeg meg her :-) Sitér dette innlegget Link to post
Bay_liner Svart 18.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2017 (redigert) Knurrbart skrev 7 minutes ago: Å du har dobbel lader med du. Du verden for en mann En uavhengig gren/ladekrets for forbruk og en for startbatteri, ja. (originalt) Den manuelle (originale) batteribryteren må stå i enten eller ikke begge for å ikke ødelegge laderen under lading. Redigert 18.Juli.2017 av Bay_liner (see edit history) Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
Bay_liner Svart 18.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2017 Forsåvidt samme hva en benytter bare det leverer 110v, 60 hz. Motoren må ha 60Hz AC ellers går den alt for sakte og vil ikke kjøle ved AC drift. Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
Bay_liner Svart 18.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2017 Formålet med tråden er at en ikke nødvendigvis må kaste ut de originale kjøleskapene: Det kan være greit å vurdere å beholde originalen av økonomiske/praktiske hensyn. Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
X10an Svart 19.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2017 Nå satt jeg varsling på denne tråden, så nå venter jeg bare spent på tilbakemelding om dette endte med full suksess eller noe deromkring. Sitér dette innlegget Link to post
Bay_liner Svart 20.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2017 (redigert) Oppdatering: Funker som ei Kula og ikke nok med det, den fungerer som en ren 50/60 Hz konverter 110/110v også (automatisk 100-230v inngang) slik at det bare var å plugge den mellom kjøleskapet og den originale 110v stikkontakten bak det. Siden jeg ikke rakk å bygge om denne kursen til 230v ble det kun "Plug And Play", 110v/110v, 50->60Hz. Ingen som helst unoter ved start ei heller særlig merkbar varme under drift, muligens litt lunk. Det er en ventilasjonsåpning mot stikkabinen bak kjøleskapet. Monterer konverteren på stikkabinsiden slik at om den skulle konke er det bare å forbikoble den eller plugge inn en ny. forsvinner 110V av en eller annen grunn går kjøleskapet automatisk over i 12v drift. Landstrøm har alltid prioritet. Siden alt fungerte så smertefritt gad jeg ikke måle skapets eksakte strømtrekk men det fantes ikke antydning til noen unoter, strømbegrensning el ved start og heller ingen varme i konverteren ved langtids drift. Som nevnt tidligere trekker mitt skap kun 60w (oppgitt) og denne enheten (200w) takler som nevnt motorstarten på kjølekompressoren perfekt. Jeg tror konverteren takler en god del mer men jeg kommer ikke til å utforske det noe nærmere. Den er utstyrt med overbelasnings og kortslutningsvern. Konverteren gir bra kvalitetsinntrykk hverken virker som eller er noe billigprodukt. Synd de 4 USB uttakene ikke blir tilgjengelig slik jeg velger å montere den men skal tenke litt på den saken. Kan evt montere den rett over kjøleskapdøren med USBene pekende opp. Me lyt sjå. Redigert 20.Juli.2017 av Bay_liner (see edit history) Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
X10an Svart 20.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2017 Det er alltid hyggelig å høre folk bli fornøyde. Innrømmer at jeg er noe overrasket over dette utfallet, men det gleder meg på dine vegne. Dessverre har jeg ikke behov for et slikt produkt selv, så det blir ikke noe løp og kjøp for min del. :-) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.