knut_m Startet 19.Juli.2017 Del på Facebook Startet 19.Juli.2017 Fikk varsel om dårlig lading ved oppstart av motor, (VP D2 75 HK). Har en batteri isolator som jeg lurer på kan være noe feil med. Ved motorkjøring så lader den batteribanken med over 15 V. Koblet fra på batteri isolatoren og da lader den vanlig. Når jeg kobler til landstrøm vises både % og gjenstående tid igjen på BM2. Når jeg kobler fra landstrøm og solceller lader vises det 0 hr i displayet og 104%. Noen som har forslag om hva dette kan være ? Sitér dette innlegget Link to post
X10an Svart 20.Juli.2017 Del på Facebook Svart 20.Juli.2017 (redigert) knut_m skrev for 17 timer siden: Fikk varsel om dårlig lading ved oppstart av motor. (...) Ved motorkjøring så lader den batteribanken med over 15 V. Koblet fra på batteri isolatoren og da lader den vanlig. Her tror jeg du bør beskrive mer i detalj hva og hvordan du måler. Og hvem eller hva som varsler deg om dårlig lading. Vil tro du har minst to batteribanker med tanke på at du har skillerelé, men hvor måler du hva? Det virker lite trolig at ladespenningen på batteribanken synker? fra "over 15 V" til "vanlig" når du kobler vekk batterisolatoren, så her heller jeg mot å tro tror det rett og slett er snakk om feil bruk av spenningsmåler. Kan det for eksempel være slik at du leser av ladespenningen på din BM2, og at den igjen leser av spenningen _før_ skilledioden, samtidig som dynamoen har sense-kabel tilkoblet direkte til batteriet? Vet ikke om du forstår hva jeg vil frem til her, men det sikreste er om du måler alle dine spenninger med et multimeter og forteller oss hva du måler hvor og når. At displayet viser batterinivå 104% og "Time to charge 0hr" tyder vel på at batteribanken er godt og vel fulladet. Redigert 20.Juli.2017 av X10an (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.