Jump to content

Er en 2015 mod. motor kjøpt i 2017 en "overligger"

LM 605

Recommended Posts

O.K. Er vel enige med dere der. Motoren er helt lik i fra 10-11 mod. og frem til i dag, så der er ingen forskjell eller oppdateringer. Har undersøkt litt, og det ser jo ut som motorene som selges er jo stort sett produsert ett år eller to i forveien før de selges i butikken.. Min motor er jo tross alt ikke mer en 1,5 år gml. siden produksjon, så det går vel for å være "godkjent". Blir jo det samme tids-begrep hvis en motor er f.eks. produsert i Januar-Februar 2016, og som selges i dag, så har jo også den "samme alder" som min. Naturligvis gjelder jo garantien i fra salgs-dato. Tror jeg slå meg til ro med dette.

Etter å ha tygd på saken; hadde blitt skuffa om ikke selger hadde nevnt dette for meg på forhånd. :blush:

...men nå er det sol og sommer.. regner med at du har gledet deg skikkelig til å kjøpe ny båt og da må man gjøre et valg:  nyte eller henge med hue... jeg synes du skal gå for det første :thumbsup:  Ønsker deg og dine en deilig sommer og høst (med lukten av ny båt) :yesnod:

Redigert av dieselfan (see edit history)

Det der hadde i alle fall jeg ikke godtatt, det hadde vært ok hvis det hadde vært en tidlig på året produsert 2017 modell levert i kalenderåret 2017 og til nød en sent på året 2016 levert tidlig (les: januar/februar) 2017. Med et rimelig avslag og forhånds informasjon om det. Synes det blir litt feil å kjøpe nytt og få en solid overligger fra 2015... Kjøpte selv ei ganske dyr motorsag som viste seg å Være 3 år gammel... ikke ett ord fra forhandler ang dette. Vel etter noen velvalgte ord fikk jeg årets modell som jeg hadde bestilt og betalt for. ..  Den butikken har i alle fall mistet meg som kunde... 

Motoren er garantert like god, ut fra at den er lik dagens modell, men hva om du skal selge? En nyere modell motor kan fort utgjøre noen tusen. Tenker du ha båten mange år jevnes dette ut, da hadde jeg ikke giddet ta tak i det og heller brukt tiden på å nyte båt og sommer. Men er det slik at du ser for deg å bytte ut båten om kun få år ville jeg ha bedt om kompensasjon fra forhandler. Hvis det i kontrakten står at båt og motor er 2017-modell har de faktisk lurt deg.

Har vært utsatt for noe liknende ved kjøp av ny båt levert på våren: båt ble levert med motor produsert året før. Oppdaget dette fordi motoren fikk nytt design det året båten var fra. Tok kontakt med importør som bekreftet at motor var fra året før men at årsmodell ble regnet fra det året den ble solgt. Vanlig praksis, ikke noe å gjøre med var beskjeden. Samme skjedde sist gang jeg kjøpte ny båt..også denne levert på våren.

Stø kurs skrev 8 minutes ago:

Har vært utsatt for noe liknende ved kjøp av ny båt levert på våren: båt ble levert med motor produsert året før. Oppdaget dette fordi motoren fikk nytt design det året båten var fra. Tok kontakt med importør som bekreftet at motor var fra året før men at årsmodell ble regnet fra det året den ble solgt. Vanlig praksis, ikke noe å gjøre med var beskjeden. Samme skjedde sist gang jeg kjøpte ny båt..også denne levert på våren.

Mener at jeg også var ute for det samme for flere år tilbake, når jeg tenker meg godt om, I forb. med en ny Askeladden som da ble kjøpt. Nå har det vel forsåvidt ingen praktisk betydning, så lenge modellene er helt identiske , det være 15-16 eller 17 mod. Garantien gjelder jo fra kjøpsdato uansett.

LM 605 skrev for 1 time siden:

Kan jo sammenligne med en bil/motorsykkel etc. Kjøper f.eks. i dag en ny 2017mod bil. Kan vel allikevel ikke vite når motoren i bilen er bygd/produsert?

mener at dette er strengere på kjøretøy...? 

En 2017 modell vil jeg gå ut fra er prod. i 2016

edit:  så ikke at det sto motoren

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

anders1234 skrev for 5 timer siden:

Ville man akseptert det om det hadde vært en bil? Prisen på de fleste båter er lik eller høyere enn en bil..

Kan vel ikke akkurat sammenlignes med bilkjøp. Bilen kommer jo "ferdig montert" m/motor når den selges i butikken, mens båten kommer jo i fra en fabrikant, og motoren i fra en annen fabrikant. Så blir jo "pakken" montert sammen hos forhandler. Ser jo ut som ,etter alle innleggene her, at det er nokså normalt, det at motoren kan ha en prod. dato ett år eller to i forveien, før den selges i butikken montert på båt. Er nok sikkert også mange kunder som ikke ser dette, hvis man ikke studerer div. data,skilt,koder,bokstaver, etc. på motoren, så sant  man ikke er perfeksjonist, og over styrt av detaljer.. De fleste er vel mer opptatt av selve båten.  Vil tro samme opplegg  gjelder i forbindelse med båter som får montert innenbords innstalasjon.

Det er klart at en motor som blir bygget i Japan f. eks. i Jan. 2016, blir vel liggende der en tid ,før den så  blir sendt videre til et eller annet importlager i Europa. Etter hvert kommer den til imortøren her i landet, hvor den blir lagret frem til en båtforhandler bestiller den. Blir vel da liggende i butikken en kort eller lang periode, til en kunde skal ha den og den båten, med tilpasset motor. Så det er vel ei lang reise, og tiden flyr.

Når det kommer nye modeller av båtmotorer, så er jo disse som regel helt identiske i ganske mange år, både innhold og utseende er jo likt. (Blir jo naturligvis anerledes hvis motoren har blitt "oppgradert", forandret utseende, etc.) Så egentlig har det vel ingen praktisk betydning om motoren er produsert i 2015 eller 2016 og selges "ny" i 2017. Man får jo en ny/ubrukt  motor , og garantien gis jo i fra dagen du kjøper denne i butikken.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...